Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

EVerhard
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jan 2014 16:12
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door EVerhard »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Bedankt voor je bericht Fivari!

Wel heel raar dat de lader het dan twee jaar zonder problemen heeft gedaan en nu ineens deze problemen gaat vertonen nu er een tweede Zoe bij is gekomen. Zoals gezegd heb ik nooit problemen gehad met het laden, zowel thuis als buiten de deur. Toevallig had ik vorige week met de nieuwe Zoe een keer een rode neus bij Fastned, na het aansluiten aan de andere lader op het station was het probleem voorbij.

Zou het kunnen dat de nieuwe Zoe een foutmelding heeft die op een of andere manier de lader op tilt laat slaan?
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Uiterst onwaarschijnlijk (onmogelijk is een woord dat ik liever vermijdt).
Aarding is èn de meest voorkomende oorzaak van laadproblemen bij de Zoe, èn lastig zelf te vinden-fixen.. Daarna volgen volgens mij een verkeerd geïnstalleerde lader (b.v. alle drie de fase aansluitingen op de lader op één voedingsdraad aangesloten, of L en N verwisseld), en slechte plug-contacten.

Dat beide auto's het hebben wijst toch we ernstig naar de laad installatie en niet zo een twee drie naar de auto.

Het lastige van aardfouten is dat ze meestal moeilijk te traceren zijn zonder kennis van zaken: bij sommige huizen wordt de aarde door het net binnengebracht en aan de gas- en waterleiding geklonken omdat die ondergronds van kunststof zijn. Soms is de aardaansluiting "zelfgemaakt" (een lange pen in het grondwater), soms wordt de koperen waterleiding juist wel als aardpunt gebruikt. Afijn, niet zo simpel als het lijkt.

Een "verschuiving" is wel degelijk mogelijk als je een eigen aard-pen hebt. Een beetje verschil in vochtigheid of grondwaterstand kan veel uitmaken. Fivari heeft in dat scenario hartstikke gelijk. Graaf een klein kuiltje rond de pen, stort er een kilo zout in en gooi er heel langzaam een emmer water overheen. Dikke kans dat het probleem voorbij is.

Beter zou zijn e.e.a. te laten meten. Weerstand en spanningsverschil tussen aarde en de N geleider moeten binnen tamelijk kleine marges blijven en de dame is daar, in tegenstelling tot wat andere EV's, zeer kieskeurig in. Lastig, maar komt de veiligheid absoluut ten goede.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 19
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Ser »

Mijn probleem is nog net zo ver, bij de dealer laadt mijn zoe gewoon wel goed op. En hun leen Zoe laadt bij mij thuis goed op.
Dus de dealer denkt dat het aan laadpaal ligt ( logisch ) en kunnen er verder ook niets aan doen.

Heel soms laadt mijn Zoe wel op naar 100% en misschien heeft dat inderdaad met vochtigheid etc te maken, de aarding is gemeten en zelfs tijdelijk aan de N vastgemaakt, dat maakte allemaal geen verschil.

De paal zelf bevat ook allerlei electronica, kan EV box daar nog instellingen ( software ) aanpassingen aan doen ?

Ik weet wel dat mijn Zoe van 11kw naar 8kw is gegaan na een software update van de dealer vorig jaar. De hoge piep van het oplaadgeluid is zachter geworden en met homewizard kan ik zien dat de auto met maar 8kw oplaadt, de leen Zoe laadt wel netjes met 11 kw.

Er schijnen EV box laadpalen te zijn met modem welke EV box op afstand kan instellen, misschien dat andere waardes een oplossing kan bieden.

Gelukkig is mijn werk maar 5km rijden anders had ik een probleem, want vaak kom ik in de ochtend bij mijn auto en staat de accu nog maar op 50% omdat die weer gestopt is met opladen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

@Ser: ik snap het niet zo goed: de leen Zoe laadt bij jou wel goed op dus is het de paal volgens de dealer? Ik zou juist denken van niet.

Ook het langzamer laden na een software update (van de auto begrijp ik, niet van de laadpaal) is tamelijk raar en wijst mijns inziens eerder naar de auto dan naar de lader. Bovendien is het gewoon 100% niet OK. Is dat nu altijd bij een 11kW paal of alleen bij je thuispaal?

Maar wat antwoorden: volgens mij hebben alle EV boxen een GPRS modem, en zeker als je gastgebruik toestaat met RFID kaartjes. Mijn persoonlijke ervaring (en dat zegt dus niks, steekproef van één persoon) is dat ALS ik in het wild gelazer heb gehad dat meestal met EV-boxen was.

Ik kan nog één ding verzinnen: slechte laadkabel / contacten. Je zou eens een weekje kunnen ruilen met een van de dealer of een collega-rijder.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Ik heb zelf naar volle tevredenheid een EV-Box thuis. Niet alle versies hebben een GPRS-module. Als je bv een EV-Box hebt met alleen een drukknop, dan kan deze meestal niet van afstand onderhouden worden.
Daarnaast is het maximale vermogen dat een 11kW box gebruikt ongeveer 9kW. Dit is zo om ruimte te houden voor het blind-vermogen (Vermogen dat heen en weer gaat, maar effectief niets opleverd).

En wat zoe2goe ook al zegt: Als de leen Zoe bij jou thuis wél goed laad, dan zou het probleem eerder in jou eigen Zoe zitten, en niet in jou laadpaal.
Je zou de dealer kunnen vragen of ze alle electronic-units in jou Zoe eens kunnen updaten. Dat is bij mij laatst ook gebeurd, en lijkt een ander probleem (laadpauzes) te hebben opgelost. Of heeft de dealer dat al gedaan?
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

En je kunt deze ook zelf checken met CanZE, zit tegenwoordig een firmware scherm in, inclusief een referentie naar wat we het hoogst "in het wild" hebben gezien, per computer.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 19
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Ser »

Mijn laadpaal thuis is 11kw met drukknop en vaste stekker. Op de paal zit wel een sticker met 3.7kw misschien gaat het daar mis.

Mijn zoe heeft dealer een paar dagen getest en laadt bij hun goed op. En hun zoe laadt bij mij goed op. Dus het lijkt wel of het een combinatie is van mijn zoe met mijn laadpaal. Wat me ook opviel was dat de leen zoe van 99% naar 100% gaat in paar minuten. Dat deed mijn zoe vroeger ook. Maar mijn zoe nu, als die de 100% soms haalt staat ie wel een uur of langer op 99% ik vermoed dat dat komt omdat de cellen dan gaan balanceren en omdat ik bijna altijd oplaad tot 80% (omdat meer niet lukt) heeft die ontzettend veel tijd nodig om cellen weer recht te trekken. In ieder geval gaat het niet goed en de laatste mogelijkheid is dat ev box met een oplossing komt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Ik heb ernstig last van een déjà vu :fp:...
20151016 Accu laden niet mogelijk.jpg
De bekende truc, auto op slot en 5 min wachten, helpt niet. De melding is deze keer (weer) hardnekkig. Net als toen.
Gelukkig heb ik deze situatie niet gehad tijdens mijn vakantie in Noorwegen!

En een mogelijkheid om het zelf te resetten is er helaas (nog) niet, maar daar wordt wel hard aan gewerkt!
Zie CanZE, en ook het on-board-diagnostics draadje.

Uiteraard wordt het ook hoog tijd dat dit euvel nu definitief door Renault wordt opgelost.

Wordt vervolgd...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Altijd op vrijdag laat :-( :-(

Zelfde lader als de vorige keer?

Ik heb het één keer gehad; deze week :-o Snellader Tiel, met een batterij op vrjiwel nul, dus niet te vergelijken. Ging wel over met de 5 minuten truc.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 19
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Ser »

Ik moet wel 20x de auto op slot drukken om zodoende steeds een stukje te kunnen laden.

Gisteren kreeg ik telefoon van renault Nederland en waarschijnlijk is er een ander onderdeel beschikbaar voor de oplader in mijn auto. Hopelijk lost dat het op. Met dit natte weer wordt het alleen maar erger

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EVerhard
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jan 2014 16:12
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door EVerhard »

Graag kom ik even terug op het laadprobleem van mijn nieuwe tweede Zoe Intens waarover ik reeds eerder schreef enige weken terug. Het begon bij ons in de garage waar ik al twee jaar lang onze eerste Zoe Zen zonder enig probleem oplaad. Sinds de komst van de tweede Zoe slaat het laden telkens af en moet ik steeds weer de "protiertruuk" toepassen om het laden te herstarten. Andere forumleden wijten dit aan een slechte aarding, persoonlijk geloof ik hier niets van aangezien de lader het al twee jaar lang echt probleemloos doet met de eerste Zoe. Nu heb ik even wat veldwerk gedaan en constateer het volgende:

Vorige week heb ik bij ons op het bedrijf een mooie EV Box dubbele laadpaal laten plaatsen die 22kW geeft, wat schetst nu mijn verbazing: de oude Zoe laadt probleemloos, de nieuw geeft telkens een rode neus en zegt "controleer verbinding" of "controleer lader" en "laden niet mogelijk". Dit weekend nog even een andere openbare 22kW lader opgezocht met de nieuwe Zoe en jawel, exact hetzelfde probleem. Laden bij Fastned heeft een keer een rode neus gegeven maar daarna niet weer. Ik heb nu geladen met 3.7, 11, en 22kW en overal stopt de Zoe wel een keer met laden. 43kW schijnt de Zoe het prettigste te vinden.

Zo langzamerhand heb ik het wel een beetje gehad met dit laadproces van de nieuwe auto......... :fp: Kan dit probleem liggen aan de TCU waar op dit forum wel meer leden een vervangend exemplaar van gemonteerd gekregen hebben?

Daarnaast geeft ook deze Zoe net als mijn eerste Zoe het probleem dat het volume van de radio soms zo ineens zachter gaat zonder enige reden. Wat me ook opvalt aan deze nieuwe wagen dat er een heel duidelijk (tandwiel)geluid waarneembaar is bij lage snelheden bij "gas" loslaten, dit terwijl de auto slechts 3000 km gereden heeft! Doordat ik regelmatig dus in twee Zoe's rijd kan ik het verschil heel goed merken, de oude heeft dit geluid niet en heeft bijna 30k op de klok staan. Het zou toch te gek zijn dat van deze nieuwe auto de reductiebak en motor al vervangen moet worden?

Graag jullie commentaar waarvoor mijn hartelijke dank!
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

@EVerhard: Ik heb je oude bericht nog even nagelezen, en ik las het dat beide auto's genoemd verschijnsel vertonen. Je laatste bericht interpreteer ik echter als "alleen de nieuwe".

Niemand kan op afstand diagnosticeren, maar als ik je laatste bericht nou goed lees, lijkt het me tijd om maar eens een serieus gesprek met de dealer te gaan voeren. Met CanZE kun je nog bekijken of je firmware redelijk recent is.

Als je "oude" Zoe ook thuis vervelend doet thuis hou ik staande wat ik er eerder over heb gezegd, of je er wat van geloofd of niet.

TCU zou geen invloed moeten hebben op laden, wel op het niet bijwerken van de status van het laden in de ZE app.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EVerhard
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jan 2014 16:12
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door EVerhard »

@zoe2goe: bedankt voor je bericht! Het lijkt mij ook inderdaad tijd voor een dealerbezoek.
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@EVerhard,
Dat soort problemen is precies de reden waarom ik ooit dit draadje begonnen ben.
We staan nu op het punt dat we in CanZE bijna de foutmeldingen die de Zoe geeft in detail kunnen bekijken, en ook wissen. Natuurlijk is het nog veel beter dat dit soort fouten helemaal niet optreden, maar als het dan toch gebeurd, is het wel zeer handig als je iets meer te zien krijgt dan "Accu laden niet mogelijk". Op dat moment was je namelijk zelf al tot die conclusie gekomen. Je wil weten WAAROM! Is de spanning te laag?, de aardweerstand te hoog?, de lucht te vochtig?, de stroom niet groen genoeg? Kan niet schelen wat de achterliggende reden is, als je er maar iets meer van te weten komt! "Accu laden niet mogelijk", daar kan je dus helemaal niks mee.

De TCU (Telematic Control Unit) is puur voor de communicatie van de auto naar buiten, en staat los van het opladen zelf.

Ik sta morgenochtend ook bij de dealer, in mijn geval in Eindhoven. Zie een paar berichten terug.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EVerhard
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jan 2014 16:12
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door EVerhard »

Juist! Het gaat erom WAAROM het laden wordt onderbroken, dat willen we weten. Laten we hopen dat CanZE de oplossing biedt, zelfs voor dealers want ook daar kan wel wat expertise worden toegevoegd volgens mij!
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Ik heb het idee dat het niveau gewoon heel wisselend is. Dat gepruts bijvoorbeeld bij @Ser, dat is gewoon niet OK en dat lijkt bij jou ook een beetje aan de hand. Aan de andere kant, mijn eigen garage (Hans Jongerius Gouda) is gewoon goed. De monteur waar ik vanmorgen was met Harm (Eindhoven) wist ook volstrekt waar hij het over had, en dat hoor ik ook steeds van bijvoorbeeld Bochane uit Almere.

Als Renault bij ons komt om te vragen of we CanZE4R-Link kunnen maken zijn we pas echt goed bezig :D
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Even een update van mijn Zoe over het laadprobleem van afgelopen weekend.
Vanochtend is bij de ZE-garage de storingsmelding in de BCB gewist. Hierna kon de Zoe weer normaal opladen.
Dat wil niet zeggen dat daarmee het probleem definitief is opgelost. De storingscode waar het om ging was DTC066C73. De bijbehorende diagnoseprocedure is: Vervang het elektronische filter voor de oplader.
Dit onderdeel was niet op voorraad en onduidelijk was welk type het precies moest zijn. Daarom is na overleg met Renault besloten om de gehele oplader te vervangen, dus inclusief het elektronische filter. Dit wordt waarschijnlijk a.s. woensdag al uitgevoerd, en daarmee zou dit probleem geheel verholpen moeten zijn.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 31
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door PieterZoe »

@Harm, dat is bij mij destijds ook gebeurd (geheel vervangen). Daarna nooit meer last van rode neuzen of laadproblemen gehad (uitzondering slecht geaarde palen). Ik begreep ook dat de nieuwe BCB technisch iets anders zijn waardoor het probleem niet meer zou mogen voorkomen. Succes volgende week

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@PieterZoe,
Ja, maar dit wordt nu de 2x keer dit jaar dat bij mijn Zoe de BCB wordt vervangen...
De eerste keer was in maart 2015, en in mei kwam de storing weer terug. Toen is alleen de foutmelding gewist, waarna het toch een hele tijd goed is gegaan. Zelfs even op en neer naar Noorwegen.
Mijn idee is, dat de software in diverse elektronische eenheden inmiddels is aangepast, waardoor schade aan elektronische onderdelen wordt voorkomen. Wellicht dat dat bij mijn Zoe nog niet gebeurd was. Maargoed, dat is giswerk.

Een mogelijkheid om de beruchte foutmelding in de BCB zelf te wissen zit er aan te komen. Uiteraard moet je na zo'n wis-actie altijd even contact opnemen met je Renault-garage, maar hiermee kun je dus voorkomen dat je ergens strandt.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Vandaag is in mijn Zoe de BCB (Cameleon lader) inclusief elektronisch filter vervangen. Wederom zeer netjes uitgevoerd door de Renault ZE garage in Eindhoven. Gedurende de dag een Demo Zoe meegekregen, en mijn auto netjes gewassen én gestofzuigd terug ontvangen :D.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Ben momenteel gestrand bij de Renaul dealer in Gorinchem, geen ZE dealer helaas. Mijn ZOE wil niet laden. Na het aankoppelen wordt de stekker vastgezet maar je blijft een mechanische klik horen. Het laadproces start niet. Wordt zo naar ZE dealer in Rotterdam gebracht. Ik vermoed vieze contactpunten ivm het weer. Ik heb ze geprobeerd schoon te maken maar dat heeft niet geholpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@jdgh72,
Weet je zeker dat de stekker direct na het insteken in de neus van de Zoe vergrendeld?
Ik heb dit namelijk ook eens gehad, toen bleek dat het palletje van vergrendelingsmechanisme niet goed in de stekker van de snellader paste. Dan probeert de Zoe om de +/- 30 seconden de stekker alsnog te vergrendelen, en daarbij hoor je een mechanische klik, en zie je de stekker ook even ligt bewegen.
De oplossing was toen de stekker iets op te tillen direct na het insteken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Vanochtend trad het probleem ook al op bij mijn eigen lader. Hij stond al een dag aan de lader, was volledig opgeladen. Maar toen ik vanochtend, zonder aan de stekker te zitten de de auto wilde voorverwarmen sloeg de laadpaal niet aan. Tig keer geprobeerd stekker er in en eruit. Daarna noodlader erin, die ging wel goed. Daardoor weet ik het probleem aan de laadkabel. Dus toch op weg gegaan maar bij snellader Meerkerk trad het probleem weer op. Stekker zit wel vergrendeld maar hij probeert mechanisch nog iets.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

erijder
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 161
Lid geworden op: 14 sep 2013 12:31
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door erijder »

Gisteren 'rode neus' bij snellader van der valk Dordrecht (alego). Ook de melding 'controleer regelaar'.
Lastig om melding weg te krijgen. Uiteindelijk na ca 15 min wachten melding verdwenen.
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Erijder: De 15 minuten truc is in feite te lang. Als je haast hebt, koppel alles af, ga in de auto zitten en druk de boel met je kaart op slot. Na ongeveer drie minuten hoor je een klik. Als je bv een oplader in de sigarettenaansteker hebt zitten gaat die uit. Doe nog niks. Na ongeveer nog een ruime minuut voor je nog een klik. Dat is het moment om het nog eens te proberen. Let op: de melding gaat pas weg na een SUCCESVOLLE laadtsessie. Die mag op zich natuurlijk wel heel kort duren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



psz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2015 22:28
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door psz »

Als inmiddels ervaren Zoe rijder heb ik mijn toevlucht genomen tot dit forum in verband met laadproblemen waar ik tegen aan loop. Ik heb (waarschijnlijk als een van de eerste) voor de tweede keer een Zoe aangeschaft. De eerste was een Zen van oktober 2013 de nieuwe één van februari 2015 welke geïmporteerd is vanuit Frankrijk ( de eerste trouwens ook). Scheelt echt een slok op een borrel qua aanschaf.
De nieuwe Zoe heb ik gekocht omdat de eerste zo goed beviel. Ik heb er bijna 34.000 km probleemloos en met echt veel mee plezier gereden. De nieuwe - een Intens- geeft laadproblemen. Identiek als die van Ser. Na luttele seconden vliegt de auto in storing met de melding ' controleer laadstation' . Gelukkig probeert de auto telkens opnieuw een sessie. Soms na 40 keer , soms na 50 keer lukt het ineens. Er wordt geladen tot 100%. Bij openbare laadpalen geen problemen......
Ook ik heb vervolgens met een oudere Zoe (2013) mijn laadpaal thuis getest. Geen problemen. Alles werkt naar behoren! Ergo het ligt niet aan de laadpaal maar aan de Zoe.
Ik lees nog geen oplossing maar ben wel nieuwsgierig. Omdat ook ik de laadpaal niet vertrouwde heb ik de leverancier gecontacteerd ( EV-Box). Zij hebben op afstand het amperage van de paal verlaagd van 12 naar 10. Resultaat de laadsessie begon, eindigde direct met de melding op het dashboard 'controleer laadstation' en vervolgens hield alles op. Geen nieuwe sessie. Ik heb online - dat kan met EV-box- de paal laten testen. Niets mis mee. Het amperage is weer verhoogd naar 12 en als vanouds ging de paal weer los. Laadsessie start, stopt na een paar seconden en probeert het telkens weer opnieuw. Vanavond was het na 9 pogingen al raak en is de Zoe geladen.
Het deugt niet, dat is wel duidelijk. De overeenkomst van het probleem van Ser is evident. Ook hier een nieuwe Zoe met problemen met de thuislader terwijl ook daar een oudere Zoe probleemloos laadt. Lijkt mij dat Renault vaker dergelijke klachten moet hebben gehad.

Als iemand een oplossing heeft dan hoor ik dat graag. Ik wil graag de garage- Beerda Kollum die werkelijk een prima service leveren- op weg helpen. Voor mij valt alles onder de fabrieksgarantie en is het vooralsnog alleen maar erg lastig. Blijft trouwens een buitengewoon fijne auto om mee te rijden!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

@Ser, wat voor lader heb je thuis, ik kon het niet (meer) vinden?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

@psz ik ben nog eigenlijk wel benieuwd of dat probleem met #2015 zich ook voordoet bij andere laders? Nog even wat vragen om het een beetje te kunnen pinpointen: EV-BOX, is volgens mij altijd zonder kabel. Klopt dat?, m.a.w., kunnen we een gaar contactje in de kabel uitsluiten?

Je hoort bij begin van het opladen een stevige klik uit de lader. Klikt die ook alsmaar in en uit of blijft dat gewoon stil en pingelt de auto alleen heen en weer?

Als het altijd goed gaat (wat ik bij Ser lees, en ik dacht het bij jou ook te lezen), behalve bij een bepaalde auto met bepaalde lader, dan is er iets aan de hand met het samenkomen van toleranties: waarschijnlijk zit de lader net op het randje met bv het pilotsignaal of de netspanning, en is de ene Zoe net een stukkie pikkiger dan de andere.

Op basis van je verhaal vermoed ik geen te lage netspanning (te lange/dunne kabel), want het spanningsverlies is lager bij die 2A minder, m.a.w., dan zou het juist beter moeten gaan. Kan hij op 16A of knalt er dan wat?

Ik denk eigenlijk dat het pilotsignaal van de EVBox niet volgens specificatie is. Heb je een tussenmeter aan de lader, m.a.w. kun je zien of die 12A daadwerkelijk wordt afgenomen, door beide auto's wel te verstaan? Zo niet, dan kun je dat met CanZE opvragen in het Charging scherm (zie het diagnose draadje voor CanZE)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



psz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2015 22:28
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door psz »

@zoe2goe,
Bedankt voor de snelle reactie!
Bij andere laders heb ik geen problemen. De EV box is wel met een vaste laadkabel te krijgen .De mijne heeft dat niet. Ik heb de laadkabel van mijn vorige Zoe in gebruik. Daar kan het niet aan liggen. Inmiddels heb ik ook andere kabels geprobeerd. Maakt allemaal niets uit. Ik gebruik een originele Renault laadkabel en heb ook nog een tweede van 32 ampere. De symptomen zijn hetzelfde.

Ik heb geen tussenmeter. Dat van CanZE zegt mij niets. Kan ik daar via My Renault komen? Wellicht dat jij mij daar verder kunt loodsen. Alvast bedankt.
Piter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Canze is een Android app in ontwikkeling waarmee je veel meer info uit je auto kunt halen. Ik ben een van de mede ontwikkelaars. Wel technisch gedoe hoor. Zie http://canze.fisch.lu
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



psz
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 okt 2015 22:28
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door psz »

@zoe2goe,
Ik zie net dat ik niet al je vragen heb beantwoord.
Ik hoor inderdaad maar een enkele stevige klik. Daarna blijft het stil en pingelt de auto heen en weer. Vanmiddag had hij weer rijm 50 pogingen nodig. Gelukkig kan ik bij de auto weglopen en wordt het laadproces telkens opnieuw opgestart.
Ik heb de medewerker zelf al gevraagd het amperage te verhogen. Hij gaf mij te verstaan dat hij dat niet mocht doen. Er zou dan een servicemonteur moeten worden langs gestuurd. Als jij denkt dat dit een rol kan spelen hoor ik dat graag. Ik meld mij dan ook opnieuw bij EV-box. Het probleem zal toch moeten worden opgelost.
De dealer zal maandag contact opnemen met Renault Nederland. Heb jij nog tips die ik de dealer kan meegeven. Jij lijkt er wel er behoorlijk verstand van te hebben en kunt ze mogelijk in de goede richting duwen. Ik heb ook al gedacht opnieuw EV-box te contacteren. De problemen die ik tegenkom op het forum gaan wel vaak over een EV-box.Vreemd blijft het natuurlijk dat ik met de vorige Zoe nooit een probleem heb gehad.Die deed het werkelijk overal!
Helaas ben ik zelf geen techneut en heb ik alleen maar Apple devices. Ik kan dus niets uitlezen. De paal is overigens destijds uitdrukkelijk als Zoe certified aangeschaft. Dit gaf nog een meerprijs voor onder meer extra aardlekschakelaars. Geen idee of je wat met deze extra info kunt maar hoe meer ik de dealer kan meegeven hoe beter. Ik zal de diverse berichten op het forum ad info meegeven.
Opnieuw bedankt. Is het wellicht mogelijk dat jij mij jouw mobiele nummer mailt zodat de dealer eventueel contact met jou kan opnemen. Voel je niet verplicht! Je zou mij eventueel kunnen mailen op: p.vanzandbergen@xs4all.nl
Piter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Er kunnen natuurlijk altijd dingen stuk gaan, dus wie weet. Heb je geen problemen met deze Zoe bij andere laders? Dat lijkt me nog wel relevant.

Altijd fijn, als je denkt iets gekocht te hebben en dat het op een of andere manier toch niet van jou blijkt te zijn. Sign of the times zullen we het maar op houden. Maar inderdaad, los van de problemen laadt de Zoe minder efficiënt met lage stroomsterktes, dus als het als 16A is aangelegd, doen. Overigens ben ik vergeten te vragen of je op één of op drie fasen oplaadt: bij 12A moet een volle lading ongeveer 9 uur duren, bij drie ongeveer 3 uur, en in het laatste geval mag je alles wat ik zei over verhogen van die 12A vergeten.

Apple: tja, geen CanZE.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Ik dacht dat driefasig laden met een stroomsterkte kleiner dan 14A niet mogelijk was. Eenfasig wel maar idd aan een bedroevend rendement.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Kan tot 8A enkelfasig met de laatste firmware. Grappig is het inderdaad niet.........
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@Piter,

Andere Zoe's aan je thuislader gaan goed, en jouw Zoe Intens aan andere laders gaat ook goed. Dus alleen als jou Zoe Intens aan je thuislader hangt krijg je veelvuldig de melding "Controleer laadstation" op het display van de Zoe te zien? Dus dan het is een combinatieprobleem.
Ik heb deze foutmelding overigens nog nooit eerder gezien, en het verbaast me dat de Zoe in dit geval wel meer details over de oorzaak van het niet laden toont. Normaal krijg je alleen de melding "Accu laden niet mogelijk" te zien.
Wellicht staat er nog aanvullende informatie in foutmeldingen (DTC's) in de Zoe. Die kun je bij de garage laten uitlezen, of met een iCarsoft i907. (En misschien over een tijdje ook met CanZE)

Ik heb zelf ook een 3-fase 11kW EV-box thuis. Deze staat bij mij op de hoogste stand, maar doordat er ruimte moet worden gehouden voor blindvermogen, zal het effectieve laadvermogen maximaal ongeveer 9kW zijn. Hierbij is de stroomsterkte dan 13 Ampère per fase.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

EVerhard
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jan 2014 16:12
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door EVerhard »

@zoe2goe: Nog even wat geëxperimenteerd met het laden met de nieuwe Zoe: ik heb naast een 11kW lader ook nog een ELPA oma lader liggen waarvan ik het vermogen kan regelen. Nu is het volgende het geval: als ik ga laden op 3.7kW (afgezekerd op 16A) stopt het laden telkens al na een paar minuten en is laden vrijwel onmogelijk. Draai ik nu echter het vermogen terug naar 3.0kW dan is er helemaal niets aan de hand en gaat het laden gewoon door tot 100%. Hoe verklaar je dit? Vraagt de Zoe teveel vermogen na het controleren?

Wat misschien verder vermeldenswaardig is is dat de Zoe oorspronkelijk uit Belgie komt, kan dit ermee te maken hebben omdat men daar een ander netwerk heeft zoals Fivari al eens schreef over de "nul"?
#EV-Pioneer #NoTAILPIPES :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in