Laguna 1.9 Dci (2001) accelereert niet

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Recce
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 jul 2006 13:54
Actief als: particulier
Locatie: Flevoland, Nederland

Laguna 1.9 Dci (2001) accelereert niet

Bericht door Recce »

Mijn auto heeft een eigenaardig probleem. Als ik constant (ongeacht welke versnelling ik zit) rond de 2200 rpm rijdt (bijvoorbeeld 70 op een 80 weg achter een andere auto aan) en dan gas geef om in te halen, reageert de auto niet. Hij houdt gewoon zijn 2200 toeren vast. Hou ik dan mijn gaspedaal ingetrapt om te kijken of ie toch reageert gaat er een storingslampje branden. Laat ik mijn gaspedaal los (als ik merk dat hij niet reageert) en het toerental wat laat zakken en dan gas geef, dan gaat hij probleemloos de magische grens van 2200 rpm voorbij.

Het eigenaardige aan het probleem is dat hij ook niet altijd dit probleem heeft. Het verschilt per rit. De ene keer komt het nooit voor, de volgende bij alle versnellingen en de 3e rit alleen in de 2e versnelling. Zo is iedere rit weer een verassing, op zich positief (houdt de spanning erin) maar heb toch liever een auto zonder dit aparte trekje

Misschien iemand die weet wat het kan zijn en hoe ik dit (liefst simpel en zonder Renault-kosten) kan oplossen?

Bij voorbaat dan,

Recce

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JanTechn
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2007 20:25

Bericht door JanTechn »

Als je weinig kilometers doet en de motor laag in toeren houdt gaat de EGR(UGR) klep haperen. De wagen gaat dan enorm veel uitlaatgassen binnenhalen en geen verse lucht. Gevolg Hij houdt in of schokt. Mogelijke oplossing: als de motor warm staat vol gas geven tot net bij de begrenzer ong. 5000 omw/min. Af en toe eens doen, moet het zelf ook op tijd en stond eens doen anders bijft de wagen een second of twee hangen voor ie reageert.
Hopelijk ben je er iets mee.... :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JanTechn
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2007 20:25

Bericht door JanTechn »

Oeps, vergeten te zeggen dat je dit best doet in derde om de distributie niet al te hard te belasten. dan rijdt je ongeveer 125km/u.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

meeder
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2007 12:04

Bericht door meeder »

dus het beste is om de EGR klep dicht te zetten? Of kan dat niet bij deze motoren.
Ongeacht welk merk het is, EGR kleppen zijn altijd een grote bron van ellende.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

JanTechn
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 dec 2007 20:25

Bericht door JanTechn »

Ik weet dat bij sommige merken het mogelijk is om de egr-klep vast te zetten, ook bij renault. Er staat ergens op dit forum een topic bij wie zijn wagen dit is uitgevoerd. Maar weet niet of dit DE oplossing is hoor. In mijn ogen is het beter af en toe de motor om maximum te belasten dan wordt alles (lees veel) roet buitengejaagd, spruitstukken, kleppen, kat,....... Ik pas deze methode een drietal maanden toe en heb geen noemenswaardige problemen meer. Zo blijft de motor ook origineel. Stel dat je een panne hebt in het buitenland en die kerels vervangen doodleuk de egr (omdat die klep een bron van ergernis is) is de modificatie en uw investering verdwenen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

meeder
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 dec 2007 12:04

Bericht door meeder »

af en toe vol belasten is inderdaad niet slecht voor de motor mits deze echt goed warm is.

Voor diegenen die dat nog niet weten, als de temperatuurmeter in het midden staat hoeft dat nog niet te betekenen dat de motor ook echt warm is... Pas als de olie goed op temperatuur is dan is de motor warm.
Ik hou zelf altijd minimaal 30-50km aan zodat ik zeker weet dat alles op temperatuur is, met de temperaturen van de afgelopen dagen zou ik echt minimaal 50km rijden alvorens de motor echt zwaar te belasten.
Als ik zie hoe de twee diesels die hier voor de deur staan warm worden (=lees hoe lang ze koud blijven)...
daarbij warmt de 1.5dci nog wel sneller op dan de VW 1.9 PD-TDI.

Een ander puntje om het brandstofsysteem goed te reinigen en daardoor ook een schonere en betere verbranding te krijgen kunnen de professionele toevoegingen van Wynns zijn. De toevoegingen van het tankstation zijn vaak niet effectief genoeg.
Een collega met een Ford tdci moest een jaar geleden nieuwe verstuivers volgens de dealer (zijn ook delphi verstuivers, net als renault gebruikt). Hij heeft een reinigings middel toegevoegd en heeft een aantal malen V-power getankt en sindsdien geen problemen meer en de auto is ondertussen 60.000km verder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Recce
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 jul 2006 13:54
Actief als: particulier
Locatie: Flevoland, Nederland

Re: Laguna 1.9 Dci (2001) accelereert niet

Bericht door Recce »

Het probleem is uiteindelijk opgelost. Het bleek alles te maken te hebben met de vacuümpomp, een onderdeeltje van niks.

Voor ik daarachter was heb ik de auto laten uitlezen bij Mafait in Lelystad en die adviseerden mij een compleet nieuwe turbo, want daar lag het aan. Ik geloofde dat niet, ook vanwege het fiet dat het probleem niet constant was. Ik heb de auto vervolgens laten bekijken door een garagehouder in Urk.

Deze heeft een aantal tests gedaan en daar kwam die vacuümpomp uit. Ik was nu een paar tientjes kwijt en kon de reparatie zelf uitvoeren in tegenstelling tot de 2500 euro die ik anders kwijt was geweest (en dan was het probleem nog steeds niet verholpen).
Afbeelding
Ex: Laguna-2 GT Dynamique, 1.9 Dci (88KW) 2002, Laguna-2 GT Dynamique 1.9 Dci (88KW) 2001.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna 1.9 Dci (2001) accelereert niet

Bericht door WillemS »

Ja, het echte vakmansschap vind je nog vaak bij de wat kleinere Universeel garage, die er een sport van maakt je probleem op te lossen.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht