Ik rijd sinds een maand met de Espace 5 initiale 1.6. Rijdt zeer goed, super comfort, massagestoelen zijn een zegen, maar er zijn toch een aantal zaken waar Renault de bal heel zwaar mis heeft geslagen:
1) Cruise control max 140???? Leuk in Duitsland. Heeft waarschijnlijk te maken met afstandsradar, begrijpelijk, maar zorg dan dat die apart kan worden uitgeschakeld zodat de cruise hoger kan worden ingesteld.
2) Coyote: op zich heel goed systeem natuurlijk (had vroeger draagbare versie) maar.... Waarom moet dat het volledige scherm van je Rlink innemen??? Er is zelfs op heel je dashboard geen klokje meer zichtbaar als de Coyote actief is. Waarom moet je steeds volledig Coyote opstarten (5 menu's doorlopen) voordat je dat pokkegeluid kan uitzetten? En waarom kan je dat niet gewoon permanent uitzetten??? En waarom kan je dat niet uitzetten voor alle alerts als er op dat moment een alert actief is (bob als je voor een rood licht staat met een roodlichtcamera). Dan heb je je net zitten doodergeren aan de herrie (ja, je kan trager gaan rijden om de herrie uit te laten gaan, maar ik kies graag zelf, mag het?) kan je nog geeneens dhet geluid uitzetten als je veilig stilstaat!
3) Ongeveer 15% van de gevallen komt de bestuurdersstoel niet in de juiste positie na het starten. Really?? Dat los je dan op door een copy van je profiel aan te maken want gewoon op het actieve profiel klikken doet niets.
4) Achteruitrijcamera is waardeloos in de regen
5) Elektrische offeropening/sluiting laat zich niet overrulen door een manuele ingreep. Soms moet die klep gewoon sneller open (als je in de stromende regen staat bvb)
6) Voorruitverwarming laat zich niet apart bedienen. Als je die opzet gaat ook de voorruitontwaseming volle bak blazen. In mijn Volvo kon ik dat gewoon kiezen: enkel verwarming of met extra blazen. Soms is dat blazen echt niet nodig.
7) Bij koude motor heeft hij de neiging om zwaar te schokken bij eerste vertrek (eerst achteruit van de oprit en dan in D wegrijden). Voelt aan als een beginneling die gaat stilvallen op zijn koppeling. Onbegrijpelijk.

Gasrespons is gewoon heel erg mak in iedere stand, behalve sport
9) Als je in je gepersonaliseerde wageninstellingen sportstanden kiest, krijg je bij iedere start geleuter en moet je bevestigen. Ben je niet snel genoeg, dan gaat hij vanzelf in Neutrale setting. WHY???
10) DAB radio werkt echt niet goed. Regelmatig signaal kwijt.
11) Radiostations scrollen vanaf stuurremonte: als je aan het draaiwiel komt gaat hij steeds naar voorkeurstation 1. Zou toch veel logischer zijn dat hij gewoon naar het vorige of volgende gaat (bvb naar 2 of 4 als je op 3 staat??
12) Regendetectie is nukkig, werkt soms uitstekend, soms zit je de hele tijd te klooien om je wissers even te laten gaan.
13) bij regenweer overdag gaan de lichten niet vanzelf aan, maar blijf je op dagrijlichten rijden. Ik zou dat heel graag anders zien ivm veiligheid. (ja je kan ze manueel aansteken, maar je verwacht toch dat zoiets vanzelf gaat?) Was met mijn Ford Mondeo in de tijd wel zo, alsook met mijn Volvo.
14) Bekerhouders zijn quasi onbruikbaar. Je kan er geen fles van 0,5l in kwijt en tijdens het rijden is het ronduit moeilijk (lees gevaarlijk) om aan je fles te geraken, mocht je die daar al kwijtkunnen. Utterly useless.
Voor de rest echt wel degelijk een prima wagen, maar deze puntjes (behalve het laatste dan) zou Renault toch wel dringend moeten aanpakken met software updates denk ik.