Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een Renault Grand Scenic 2.0L automaat Benzine uit 2012 met 18K op de teller. Ik vraag me af of het een goed idee is om LPG in te bouwen. Ik begrijp dat er een Nissan motor in zit met 'zachte' kleppen. Ik krijg van zowel de Renault dealer als LPG inbouwers te horen dat het toch mogelijk is i.c.m. electronische klepsmering. Ik ben een rustige rijder, maar ik wil er toch wel 2 ton mee kunnen rijden. Net uitgerekend dat het over die km's al snel €20.000 aan brandstof bespaard. Ik ben geen kenner, nog nooit een Renault gehad (wat een prachtige auto is dit zeg). Maar niet bepaalt zuinig (1:11 snelweg 100km/u en in de stad 1:8). Dat wil ik met 25K per jaar niet op benzine blijven doen. Blijft over: LPG inbouw (mijn voorkeur) of (met verlies) omruilen voor een andere auto met geschiktere motor. Ik begrijp dat de handgeschakelde versie een Renault motor heeft en dus beter geschikt zou zijn?
Ervaringen zeer welkom. Verzoek om on topic te blijven
Vroeger zat er lood in de benzine, dat lood zorgde ervoor dat de kleppen goed bleven sluiten en niet teveel insloegen op de zittingen.
Nu hebben we al jaren loodvrije brandstof. Motorenfabrikanten moesten dus op zoek naar betere kleppen en hardere klepzittingen, die zitten er nu dus al jaren in.
Bij regelmatig en goed(tijdig) onderhoud gaan motoren zo'n 250/400.000 km mee op LPG/LPI.
Klepsmering is bedoeld voor motoren die nog dateren van voor de loodvrije brandstof.
mvg WillemS
@kaleido: Kan je jezelf iets toelichten? Waarom is het DAN geen probleem? Ik ben een leek. Ik zie wel dat LPG inbouwers het doen, maar heb geen ervaringen gehoord van mensen die er al lang mee rijden
Als je met de TCE motoren de nieuwste motoren van Renault bedoeld, ik heb een Dacia met de TCE 90 motor en rijdt daar inmiddels 40.000 km mee op LPG,met klepsmeersysteem`. Geen enkel probleem, merk geen verschil met op benzine rijden. Rijdt er gemiddeld 1 op 13 mee. Genoemde motoren worden ook af fabriek met LPG geleverd en zijn dan ivm de milieu eisen goedkoper dan een benzine uitvoering.
Ik heb al diverse 120 tce motoren gezien , die niet verder kwamen dan ongeveer 100.000 km met klepsmeersysteem .
Misschien dat de tce 90 er beter tegen kan.
Ik ben al overtuigd. Geen goed idee. Ik vind mijn Scenic te onzuinig dus ik ga nog wel verder kijken naar andere modellen. Ik heb vandaag gekeken naar Mazda CX-5 en Opel Zafira (bi fuel). Maar aan de ruimte van de Scenic raak je snel gewend zeg. Dan voelt al het andere al snel claustrofobisch. Misschien nog even kijken naar de Citroën grand C4. Deze auto's komen volgens mij eerder aan de 1:13/14 ipv 1:9. Maar nu ga ik zelf off topic
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Linker voorraam doet niets meer na inbouw nieuw mechanisme. Alles gecontroleerd. Staat spanning op de motor, schakelaars werken, alle draden gecheckt. Accu al tijd losgehaald, ook bij inbouw. Zit het ergens in het hoofdsysteem? Mijn ramen kan ik...
Als audiojunky vind ik het bose systeem best leuk klinken.
Heeft voorzichzelf voldoende kracht en klinkt zuiver.
Enkel mis ik het laag enorm. Om die reden wil ik mijn externe subwoofer in de estate leggen.
Hallo ,
Vraagje ik heb onlangs een Renault Grand Scenic 2.0 CVT 2012 gekocht , bij het kopen van de auto wist ik dat de PDC achter niet werkte . Was ook uitgeschakeld in het menu. Nu weet ik van eerdere Renaults die ik heb gehad dat het 9 van 10x de...
Bij mijn renault grand scenic 3 uit 2012, ruik ik een benzinelucht na het starten en soms voor het stoplicht/als ik stilstaat.
Mijn lambdasone is een half jaar geleden vervangen en sinds dien lijkt het erger te zijn. Daarvoor rook ik het...
Hoi ik ben nieuw hier en heb een probleem met mijn Renault Megane,3 uit 2012
Mijn motor comp lamp brandt en tevens brandt de rode lamp (motor schade)!
Ik heb de auto al div keren laten uitlezen en de verstoringen zijn legio.
Van auto portier slot,...
Ik heb een Renault Megane 1.2 TCe uit 2012 met 100.000 km op de teller. De laatste tijd merk ik dat ik steeds vaker olie moet bijvullen, ongeveer elke maand of twee maanden. Enkele jaren terug was dit ook al wel het geval, maar toen...