Kachelweerstand Scenic 2 (2005, handmatige airco)
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author
Kachelweerstand Scenic 2 (2005, handmatige airco)
Scenic II 1.6 16V:
2005:
Benzine :
Hallo,
De aanjager van mijn Scenic werkt alleen nog op stand 1, 3 en 4. Nu heb ik op dit forum gelezen dat de kachelweerstand waarschijnlijk defect is. Om deze te vervangen moet het handschoenenkastje worden gedemonteerd en zou je de weerstand hierna kunnen zien zitten en vervangen.
Echter zit de koppeling naar de kachelmotor aan de bestuurders kant; vlak onder het instrumenten paneel. Weet iemand hoe ik hier bij kan komen om de kabel hier weer netjes heen te leggen?
2005:
Benzine :
Hallo,
De aanjager van mijn Scenic werkt alleen nog op stand 1, 3 en 4. Nu heb ik op dit forum gelezen dat de kachelweerstand waarschijnlijk defect is. Om deze te vervangen moet het handschoenenkastje worden gedemonteerd en zou je de weerstand hierna kunnen zien zitten en vervangen.
Echter zit de koppeling naar de kachelmotor aan de bestuurders kant; vlak onder het instrumenten paneel. Weet iemand hoe ik hier bij kan komen om de kabel hier weer netjes heen te leggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
- Actief als: particulier
Re: Kachelweerstand Scenic 2 (2005, handmatige airco)
Wat ik altijd deed was via het handschoenvak de weerstand loshalen. En de kabels doorknippen en de nieuwe weerstand aan de oude kabels maken. Dat is het minste werk.
Hide post links |
-
Topic author
Hi Mechanic,
Dank voor jouw reactie. Ik ben even ziek geweest en hierdoor het forum niet meer bezocht.
Ik ga de kabel ook maar doorknippen en weer opnieuw verbinden met de nieuwe weerstand.
Dank voor jouw reactie. Ik ben even ziek geweest en hierdoor het forum niet meer bezocht.
Ik ga de kabel ook maar doorknippen en weer opnieuw verbinden met de nieuwe weerstand.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
-
Topic author
De weerstand is inmiddels vervangen. Het was opzicht best goed te doen. Heb er een kroonsteen tussen gezet en de kabel dicht tegen de oude connector afgeknipt.
Ik zag wel dat de contrastekker, die op de weerstand wordt geklikt, een beetje was verbrand. Had ook al ergens gelezen dat dit vaak de boosdoener is.
Voorlopig doen alle standen van de aanjager het weer.
Bedankt Mechanic!
Ik zag wel dat de contrastekker, die op de weerstand wordt geklikt, een beetje was verbrand. Had ook al ergens gelezen dat dit vaak de boosdoener is.
Voorlopig doen alle standen van de aanjager het weer.
Bedankt Mechanic!
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 27 mei 2025 08:59

Uiteraard alleen als je nog even wilt genieten van je Scenic.....

Die stekker op de weerstand is niet voor niets verbrand. Als bijvoorbeeld de ventilator zwaarder loopt, dan trekt hij meer vermogen (P). Aangezien de formule P=U x I is en de U constant is (12V), dan kun je nagaan wat de stroom gaat doen (I).
Die kroonsteen gaat flink op zijn donder krijgen als zwakste schakel in de verbinding

In een stekker zitten de pennen nog op de weerstand gedrukt (en dus van elkaar). In een (gesmolten) kroonsteentje zitten binnen no-time de beide aders tegen elkaar.....
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
Topic author
Jeetje, daar schik ik even van. Ik ga zsm de kroonsteen er tussenuit halen en de verbinding solderen.
Bedankt voor de trigger. Ik dacht dat zo'n kroonsteen het wel zou redden. Het is niet zo'n kroonsteentje die je met de hand kan afbreken, maar een vrij robuuste steen. De aders van de kachelweerstand waren ook vrij dik.
Ik wil liever niet dat mn auto in vlammen op gaat.
Bedankt voor de trigger. Ik dacht dat zo'n kroonsteen het wel zou redden. Het is niet zo'n kroonsteentje die je met de hand kan afbreken, maar een vrij robuuste steen. De aders van de kachelweerstand waren ook vrij dik.
Ik wil liever niet dat mn auto in vlammen op gaat.

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-