Blijkbaar voert Renault tegen deze vervangings actie een ontmoedigings beleid want de unit van model 2002-2005 is uitgerust met 2 connectors met 3 en 4 pinnen en het nieuwe model met 2 connectors met 2 en 5 pinnen.

Renault verkoopt zowaar een complete kabelset met de nieuwe stekkers eraan (bedoeld als "reparatieset"), maar vraagt voor 2 van deze setjes de lieve som van maar liefs €119,-. Voor 2 nieuwe achterlichten was ik bijna evenveel kwijt (€128,- kreeg 20% korting), dus dat werd me echt te gortig.

Ik heb dus nieuwe bedrading aan de contacten van de nieuwe lichten gesoldeerd en deze met de bestaande bedrading verbonden. Alles is daarna goed geïsoleerd zodat vocht geen kans krijgt. Wel wat meer werk dan met de kant-en-klare kabelset, maar zo hou je wel een hoop geld in je zak. Ik heb de bestaande bedrading en stekkers volledig intact gehouden. Zo kan ik bij verkoop van de auto evt alles weer verwijderen en de originele verlichting weer terug plaatsen.

Al met al ben ik 2 middagen bezig geweest, meeste werk zat hem in het uitzoeken van de bedrading op de oude en op de nieuwe units en het solderen van de bedrading aan de nieuwe lichten.
De nieuwe achterlichten maken een groot verschil al zeg ik het zelf, de achterkant is weer helemaal volgens de laatste mode. Hij lijkt er ook een stuk breder door.

In totaal was ik met klein materiaal en de nieuwe achterlichten €143,- kwijt. Viel me eigenlijk erg mee.
Hierbij de bestelnummers, wat foto's en een schema van de bedrading van de oude en nieuwe achterlichten voor hen die eventueel een zelfde upgrade overwegen:
82.00.413.214 Facelift achterlicht L, prijs €80,-
82.00.413.216 Facelift achterlicht R, prijs €80,-
77.01.477.989 Kabelset, prijs €59,- per stuk (2 nodig, heb ik dus niet gebruikt)