Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Dat is bij mij ook een probleemgevalletje. TNM en Allego ook geïnformeerd, op 6 januari drama, 13 februari terug van Oostenrijk geen probleem
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Twittertje naar @Allegocharging gestuurd? Sandra reageert altijd!
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Dat klopt daarom Sandra getweet en reactie gehad (zie link in vorige post). Waardering voor Sandra idd, voor consequent reageren :thumb: Maar Sandra repareert geen snelladers :D . Toch nog maar eens getweet.
Het is een beetje raar probleem, ik laad er vaker en incidenteel lukt het dan wel eens niet. Lijkt op los contactje, beweegt de auto (in-of uitstappen) tijdens het laden dan heb je de poppen aan het dansen. Positioneer je de kabel goed of fixeer je hem, dan lukt het wel.
Overigens heb je daar geen starttarief, dus dat is geen probleem. Blijf af van de ANWB laders want die zijn schreeuwend duur en maar 11kW
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

En zoal altijd snel bericht; ze gaan de stekker nog eens controleren
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Aan alle accu, laad en elektronen goeroe's hier.

1. Laadt de Zoe aan een 7,8 kWh paal bij de werkgever (gratis), eindstand 99% (blijkt laatste tijd maar moeilijk tot 100% te krijgen) en eindstand in km 146.
2. Zet dan de auto in de parkeergarage om voor de collega weer ruimte aan de paal te maken. Eindstand 145 km.
3. Kom dan aan eind van de werkdag bij de Zoe (135 km bij 99%). Heb nog onder auto gekeken, maar geen lekkage.

Thuis laden (3,5 kWh) eigenlijk idem. 100% zit er niet echt meer in.
Reset gedaan van de meetwaarden. Bij 100% 118 km / 131 = 90% accu stand?
Zoe van oktober 2013 en km stand ruim 56000 km.

Iemand van jullie een idee van de verloren elektronen?
Of toch een lichte restrictie in de cellen egalisatie leiding? :roll:

B.v.d.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

Dit is misschien een interessant artikel: http://www.autonews.com/article/2016031 ... -bartender. Kort gezegd zakt het voltage van de cellen na het laden ietsjes waardoor het BMS zou kunnen aangeven dat er net iets minder dan 100% in de batterij zit. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe eea in de software is ingebouwd natuurlijk. Geen idee of dat hier het geval is, maar vond het een interessant artikel.
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

De wondere wereld van BMS-en en Batterij chemie. Ik vind het allemaal niet verontrustend. Je SOH (en levensduur en km's) is in lijn met die van mij. Dat is niet maatgevend uiteraard, maar ik heb gezien, sommige zitten erboven, sommige eronder.

Ik ken uiteraard je Woon-werk afstand niet, maar het is voor het BS wel goed om af en toe goed leeg te rijden en ook af en toe die 100% te pakken. Dat laatste wil niet echt lukken dus, maar het eerste? Ik bedoel eigenlijk, niet altijd als je de kans hebt om te laden die ook per definitie benutten. Leeg rijden is niet slect voor de batterij en het BMS weet weer even de uitersten.

@rvdput: thanks! Ja, da's precies waarom de laadstroom zeer dramatisch afneemt naarmate de batterij voller is, en de dramatiek wordt erger naarmate de batterij kouder is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Dank zoe2goe en rvdput voor jullie bijdrages.
Blij dat er niet iets echt bijzonders is en e.a. toch nog steeds met de relatieve kou hebben te maken.
Zelf kom ik zelden onder de 15% in de accu's, maar zal de bijna leeg en helemaal vol methode af en toe uitvoeren om de BMS te kalibreren.
Ik rij per dag een 160 km WW verkeer en dat gaat nog steeds prima.
Af en toe bij Pesse of Panjerd ( 1 op 4 m.b.t. prijs, maar ja) een 5 kW bijladen in de winter.
In de zomer gaat het zonder bij laden heen en weer.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 15
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door cosmiccarbon »

Tja, het laadprobleem.
Laatst de Zoe een week kwijt geweest. Bij het ophalen werd vermeld: we hebben de software gereset. Dat vond ik al verdacht, want daar hebben we niet in total drie maanden diagnose voor nodig dacht ik zo, maar goed.
Daarna toch steeds weer verlies. Typisch terug naar 96%.
Ik werd vanmorgen gebeld. Volgens Renault NL is dit normaal. Dat heb ik bestreden. Volgens Renault NL komt dit doordat na het laden de cellen gaan nivelleren:

"Dit is een normaal verschijnsel, dit heeft te maken met de accuspanning van de verschillende cellen. Wanneer de auto klaar is met laden zullen de onderlinge cellen zich gaan nivelleren, de celspanning zal na verloop van tijd gelijk worden in alle cellen waardoor de uiteindelijke acculading dus iets lager kan worden dan in eerste instantie wordt weergegeven op het dashboard van het voertuig

In geval dat de auto aan de laadpaal blijft verbonden zal het laden langzaam doorgaan en dit effect minder zijn."

Ook dit heb ik direct bestreden. Het balanceren gebeurt volgens mij tijdens het laden, en duurt ook dan al gigantisch lang. Ook wanneer ik de auto helemaal tot het gaatje doorlaad heb ik dit probleem. Ze kunnen me even wat!
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

De uitleg van Renault NL klopt zeker wel. Tijdens het laden stijgt elke cel in spanning. Aan het einde van de laadcyclus, als de batterij bijna vol is, zal tijdens het laden het balanceren ("nivelleren") beginnen. De 'te volle' cellen worden dan afgeroomd door er wat energie uit te laten dmv een weerstand; zodoende komen de 'te volle' cellen dichter in de buurt van het gemiddelde. Dit proces kan heel lang duren. Als het balanceren plaatsvindt tijdens het laden, dan zal de State Of Charge meter op het dashboard de werkelijke state of charge in real time bijhouden. Stop je het laden terwijl de cellen nog niet volledig zijn uitgenivelleerd, dan zal de State Of Charge op het dashboard niet meer worden weergegeven (dashboard gaat uit). Wanneer er niet meer geladen wordt, zal van elke cel de spanning terugzakken naar de rustspanning. Als je daarna na enige tijd rust het contact weer aanzet, kan het best zijn dat je op het dashboard een lagere SOC ziet dan toen je de lader stopte. Dit komt omdat de State Of Charge continu wordt herberekend, en o.m. afhankelijk is van celspanningen, totale batterijspanning, laadtijd, én: het 'snap to 100% point'. Als de batterij helemaal volgeladen is, springt de SOC naar 100%. Alleen vanaf dat moment is er zekerheid dat de SOC 100% is. Alles daaronder is een statistisch berekende waarde, volgens een algoritme. Na verloop van tijd is het nodig om weer op dat 100% snap point te komen om weer juiste SOC waarden te krijgen. Dus houd je Zoe gerust af en toe een nacht lang aan de lader tot de batterij volledig uitgebalanceerd is en het snap point aangeraakt is geweest.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 15
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door cosmiccarbon »

Bedankt voor deze uitleg.
Mijn eerste conclusie is dat ik (nog) niet genoeg snap van accu's :-)

Nu heb ik gisteren twee keer geladen. Eerst 3.6kW op het werk. Na ongeveer een uur op 99% gestaan te hebben heb ik de auto toch maar afgekoppeld (ik had net tegen de beheerder geklaagd over een V60 Plugin die hele dagen in de weg staat...) en verplaatst. Hij gaf dus tijdens het laden 99% aan maar toen ik instapte werd dat 100%. Met CanZE de celspanningen bekeken: allemaal tussen 4.07 en 4.08 volt.
Ik heb even naar het schermpje zitten staren en zie inderdaad dat NA het laden het balanceren doorgaat. Tot mijn verbazing zie ik soms ook de spanning van de cel met de laagste spanning omlaag gaan, en daarna weer omhoog.
Na een paar uur weer bij de auto gekomen. De spanning van alle cellen is omlaag gegaan: allemaal tussen 4.06 en 4.07 volt. De auto geeft 94% aan. Ik vind zelf (inderdaad, eigen mening) 5% verlies wel behoorlijk veel.

's Avonds de auto thuis aan de 11kW lader gezet. De hele nacht aan de kabel gehangen. 's Ochtends geeft de auto 98% aan. CanZe erbij: alle cellen tussen 4.08 en 4.09 volt. User state of charge = 96.8%, real state of charge = 98.0%. Ik moet nog even nazoeken wat dit betekent.

State of health is intussen 86% bij 21000 km. Was 91% bij 14000 km. Loopt dus tot nu toe redelijk lineair, maar in mijn ogen hard omlaag.
"Vroeger" was de theorie dat snelladen heel slecht is voor de accu's. Ik heb echter nog nooit met meer dan 11kW geladen. Ik rij de accu soms, maar absoluut niet vaak, redelijk leeg, tot beneden 10%. Enfin, ik zal eens wat ouwe threads doorlezen om te zien wat ik zelf kan doen om de health wat beter te houden. Misschien wat vaker het laden stoppen bij 80%?

EDIT:
Daarnet nog eens volledig doorgeladen, en vlak nadat de Zoe gestopt was met laden gemeten:
Real state of charge = 100.0%
User state of charge = 98.8%
Cellen op ongeveer 4.1 volt.

Overigens lijkt het erop dat User state of charge staat voor Usable state of charge, maar daarmee begrijp ik het verschil nog steeds niet helemaal :-)
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Snelladen is niet slecht voor dit type accu's. Daar zou ik me geen zorgen over maken.

Die vlotte neergang is wel raar.

State of charge getallen, niet te veel op staren. Hou die maar aan die gelijk loopt met het dashbard. In de volgende versie van Canze is "real" ook echt de bruto batterij vullingsgraad, dus zonder marges en zo.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Bij CanZE v1.11 betekent het dit:
User state of charge - Van de 26kWh kunnen wij als gebruiker 22kWh gebruiken. Dit percentage (in 2 decimalen achter de komma) geeft het nivo aan van het bruikbare deel (22kWh) van de batterij.
Real state of charge - In deze versie is dit dezelfde waarde die ook op de display van het dashboard staat.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 9
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door VanAssen »

Gisteren bij Fastned Witte Molen een rood neusje opgelopen. Bij 96% nada, niks meer.
Dan is er ook geen Cruisecontrole meer, irritant sleuteltje in je display.
Thuis gereset met de "10 minuten deur op slot" en daarna de thuislader maar even weer aangesloten.
Hoppa, ging die weer als vanouds.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door krisv5 »

Vandaag ook mijn eerste laadprobleem buitenshuis. Aangekomen bij de Efteling aangekoppeld bij een laadpunt van Eneco, na 10 minuten de melding op de paal dat er een aardlek probleem is. Afgekoppeld en nogmaals opgestart maar toen kreeg ik een rode neus, en op het dashboard de melding accu laden niet mogelijk, controleer regelaar. Heb de auto verplaatst om het laadpunt vrij te maken en na een dagje efteling was de melding weg. Gelukkig had ik nog genoeg energie om terug thuis te komen. Ik zag later op de dag wel een andere auto staan aan hetzelfde laadpunt met dezelfde melding op de paal. Was geen Zoe maar een VW plug in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Jsj »

Mijn eerste echte probleem met de Zoe doet zich aan.

Recentelijk naar de garage geweest voor het eerst en na 10.000km voor een krakende achterklep, nieuw logo voorop en de terugroep actie.

Er stonden een hoop updates klaar volgens Terwolde in Groningen, dit is allemaal keurig uitgevoerd.

Echter toen ik thuis kwam en wilde laden kreeg ik de melding controleer lader. Van alles geprobeerd maar geen resultaat. De lading start heel even maar slaat na 1 seconde weer uit..

Vervolgens heb ik de Openevse lader ingesteld op 3x14A ipv de 12A die altijd gebruik. En dan lukt het wel. Daarna weer terug naar 12 of nog lager en dan is het probleem er weer.

Met andere woorden, ze accepteert geen laadstroom onder 14A meer... Dat is jammer want ik heb aan 3x12A voldoende en dan hou ik wat ruimte over in huis (3x25A)..

Iemand enig idee ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@Jsj,
Dat is vreemd. In het begin waren er Zoe's die niet op 10 Ampère (of lager) konden laden, maar na een software update was dat probleem verholpen. Dus het zou heel raar zijn als ze nu updates uitvoeren die het omgekeerde bewerkstelligen. Zeker nu al een tijdje laders voor een gewoon stopcontact van Renault zelf verkocht worden.
Wat misschien zou kunnen is dat de Zoe in bepaalde gevallen net iets meer stroom afneemt dan staat ingesteld in OpenEVSE, en dat OpenEVSE dan de sessie afkapt. Maar waarom dat dan bij 12A gebeurt en bij 14A niet, weet ik helaas niet.

Wat betreft de stroomsterkte. Ik zou, als je huisinstallatie het aankan, de laadsnelheid niet lager zetten dan 13A. Daaronder nemen de laadverliezen (dramatisch) toe. Al weet ik niet 100% zeker of dit ook voor 3 fasen geldt. Voor 1 fase geldt het zeker.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 34
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door fivari »

Enkelfasig laden bij lage stromen gaat, maar voor driefasig laden is 14A het minimum. Vraag me niet waarom.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door OlafH »

@jsj Met een huisaansluiting van 3x25 kun je gerust op 3x16 laden. Ik heb nog nooit problemen ondervonden, zelfs inclusief elektrisch koken. Je groepen moeten natuurlijk wel netjes verdeeld zijn.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Ik heb een 11kW (3 fasen) laadpunt van ev-box. Als ik hieraan oplaad, zie ik mbv CanZE dat er de eerste paar minuten met 11 Ampère wordt geladen. Daarna wordt maximaal 15 Ampère toegelaten. Je hoort de pieptoon dan ook harder worden.
Maar 11 Ampère 3 fasen aan het begin gaat dus ook goed.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 12
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Jsj »

het gekke is dus dan dat ik de afgelopen 10.000 km gewoon geladen heb op 3x12A...

Zal waarschijnlijk door een update komen..

Dit was de eerste keer sinds de productie (10-2014) dat ze aan de computer heeft gehangen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ipepb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2016 00:07
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ipepb »

Gisteren bij Fastned Middelsloot op 43kw gaan laden. Aanvankelijk prima van 30->44% maar toen sloeg hij plotseling af. Daarna nog een keer kort herstart en toen sloeg hij weer af. Rode neus, oranje steeksleutel en oranje batterij op het dashboard, 'opladen onmogelijk'. Gelukkig was het net genoeg om thuis te komen maar daar wou het opladen ook niet meer starten. Toen ik later op de avond nog eens op het hangslotje op de keycard drukte begon hij wel maar was s ochtends maar tot een procent of 70 opgeladen. Vanmiddag lijkt hij het wel weer goed te doen.

Onze Zoe is van maart 2015, toch niet echt een 'ouder model' dacht ik. Is dit het bedoelde Fastned-probleem? En is de truc inderdaad om hem een tijdje op slot te doen en dan weer opnieuw aan de lader te koppelen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



alexdepalex
Lid
Lid
Posts in topic: 10
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 dec 2015 12:21
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door alexdepalex »

Hmm. Thuis heb ik een 3-fase wall box van The Plugin Company. Nu valt mij op dat de Zoe echter niet op 11kW laadt. Nu weet ik dat er laadverlies is etc, maar toch mis ik ergens 2kW. Nu heb ik al wat berichten hierover gezien, maar een

Hieronder staat een overzicht van het laden. De SOC was ongeveer 60%. Volgens Domoticz wordt er met 9.6kW geladen. Daar gaat ongeveer 400W regulier verbruik van af. In CANZE zie ik dat er met 8.4kW geladen wordt. Volgens TPC komt dit verschil door piekbelasting in de wijk waardoor energie verdeeld moet worden. Nu zie ik dit laadgedrag ook om 3.00 's nachts, dus ik weet niet hoe plausibel die uitleg is. Enige idee of en hoe dit eventueel te versnellen is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Intens QC, maart 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

@alexdepalex,
alexdepalex schreef:Volgens The Plugin Company komt dit verschil door piekbelasting in de wijk waardoor energie verdeeld moet worden.
Dat lijkt me sterk. Dan zou de spanning op het net lager moet en zijn. Maar zelfs als dit zo zou zijn, dan nog kan de auto meer stroom afnemen om dit te compenseren. Dus dat lijkt me onzin. De spanning kun je trouwens eenvoudig controleren door met een multimeter in het stopcontact te meten. Deze zal rond de 230,0 V schommelen.

Ik heb zelf ook een laadbox ingesteld op 11kW, die in de praktijk maximaal zo'n 9kW gebruikt. De verklaring daarvoor is volgens mij dat rekening moet worden gehouden met zogenaamde blindstromen. Dit zijn stromen die wel door de kabel (en de stop in de meterkast) gaan, maar uiteindelijk geen vermogen opnemen. Oftewel het zogenaamde blindvermogen. Dit heeft te maken met de zogenaamde cos φ van de cameleon lader in de Zoe. (Meer technische uitleg hierover) Voor dit zogenaamde blinkvermogen moet dus ruimte worden gehouden. Vandaar dat het werkelijke vermogen altijd wat lager ligt.
Hier kan je niks aan veranderen. Tenzij je natuurlijk een zwaardere groep in de meterkast kan maken, en het vermogen van de laadbox hoger kan instellen. Maar gezien de hoofdaansluiting "slechts" 3x25A is, zou ik dat niet aanraden.

Dus strikt genomen is dit geen laadprobleem van de Zoe :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ipepb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2016 00:07
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ipepb »

Hat kan natuurlijk zijn dat TPC werkt met laadpalen die op een lager vermogen zijn afgesteld (lees; de aangesloten auto opdragen met lager vermogen te laden) of zelfs met slimme laadpalen die automatisch terugschakelen als er in de wijk veel vermogen gevraagd wordt.

Weet iemand het antwoord op mijn Fastned probleem?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door OlafH »

Jouw fastned probleem is waarschijnlijk toch het bekende probleem. De mijne is ook "te nieuw" maar heeft het soms ook. Oplossing klopt, maar vervolgens wel op 22 kW laden bij hetzelfde station.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ipepb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2016 00:07
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ipepb »

Dank je. Is toch wel een lelijke knauw in de bruikbaarheid van onze auto's. Ik hoop maar dat ook Renault nog een serieuze poging gaat doen om dit op te lossen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rvdput
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 mar 2015 15:55
Actief als: professional
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door rvdput »

Ik lees wat berichten over recente ZOE's (uit 2015) die toch problemen lijken te hebben met het laden op 43 kW op sommige Fastned stations. Ik neem aan dat het hier om de stations met middenspanning gaat. Aan iedereen die op deze stations wel eens last heeft gehad met laden en een recente ZOE heeft: kun je mij via een PM of via support@fastned.nl laten weten:

-wat is je telefoonnummer (zodat ik je Fastned account kan opzoeken)
-wanneer was dit (ongeveer, datum is voldoende)
-wat voor foutmelding kreeg je in de ZOE?

Dan kan ik er verder induiken. We vinden het belangrijk om te begrijpen wat er aan de hand is, en om te zien wat we er eventueel aan kunnen doen samen met Renault. Wat mij betreft continueren we dit onderwerp in de bestaande thread: tijdelijk-capaciteit-beperken-op-nieuwe ... 22062.html
Head of Network Technology @Fastned en verantwoordelijk voor het Network Operations Center

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



wouwal
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door wouwal »

@jsj

Hallo, hier Wouter, sinds december enthousiaste ZOE-gebruiker die helaas ook weleens wat laadprobleempjes heeft... en hier hetzelfde probleem als bij jsj: na een softwareupdate van twee weken geleden in de garage kan de auto niet meer op 11A laden.

Op de EV-box op mijn werk sloeg ie de afgelopen twee weken steeds na een seconde af, met de mededeling 'controleer laadpaal' in het dashboard. Vandaag heeft EV-box deze laadpaal op een hogere stroomsterkte gezet (geloof 13,5A) en nu doet ie het wel weer.

Op de meeste andere plekken (waar de stroomsterkte waarschijnlijk sowieso hoger is) geen problemen trouwens. Behalve een lolo-paal op m'n andere werk, die was altijd al wat instabiel maar slaat na de update nu ook steeds af.

Kortom: dus toch dat de laatste update de ampere-tolerantie van de ZOE aantast. Heb twee weken heen en weer gebeld/gemaild met Renault Nederland, maar die kon zich niet voorstellen dat de update een probleem zou veroorzaken. Zal ze hier toch weer even op wijzen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



wouwal
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door wouwal »

Renault bevestigt dat de update laadpaalproblemen kan veroorzaken... maar dat is volgens hun de schuld van die palen...

"Het toeval wil dat er voor deze serie auto’s een software-update is doorgevoerd om het laden verder te optimaliseren. Met deze update wordt ook wat kritischer gekeken naar het beschikbare vermogen. Hierdoor kan het gebeuren dat de laadstoring zich eerst na de update voordoet. Wat ons betreft is dit echter geen “afwijking” van de auto, maar dient het beschikbare vermogen bij het laadpunt te worden verhoogd of dient er een voorziening in het laadpunt te zijn aangebracht die het beschikbare vermogen kan verdelen afhankelijk van de behoefte (dit geldt met name bij laadpunten met een dubbele aansluiting). Wij zijn hierover in contact met de betrokken partijen (o.a. gemeenten, laadpuntfabrikanten, netwerkbeheerders) en hopen dat binnenkort bij alle laadpunten weer probleemloos kan worden geladen."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ipepb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2016 00:07
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ipepb »

Natuurlijk, die 45.000 laadpalen zullen uiterlijk eind volgende week aangepast zijn....tjongejonge wat professioneel allemaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Dank wouwal, voor het delen van de bevestiging van Renault.
Ik had vandaag ev-box gebeld, omdat bij gebruik maken van het laadschema van de Zoe het opladen soms niet lukt, en dat dan de ev-box in storing springt. Dit kon de technische medewerker bevestigen, en hij vermoede dat het kwam doordat het laden bij mij op 3 fasen met "slechts" 11 Ampère begint. Dit probleem hadden ze al vaker gehad, en door er 13,5 Ampère van te maken zou het opgelost moeten zijn. Dit komt dus overeen met wat Renault zegt. Wat wel vreemd is, is dat dit laadprobleem bij mijn ev-box alleen soms voorkomt als het laadschema is ingeschakeld. Want of dat nu aan of uit staat, het laden start volgens mij op dezelfde manier.
Ik moet het overigens nog testen of het verhogen van de stroom waarmee gestart wordt, het probleem oplost. Dus, wordt vervolgd.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

Het verhogen (11 naar 13,5A) van de stroom waarmee gestart wordt, lost bij mij het probleem als mbv de timer wordt gestart niet op. Ik ontdekte met CanZE dat op het moment van de fout, de startstroom al 15A is, oftewel het volle vermogen. Met andere woorden, als het laden via de timer wordt gestart, dan wordt de +/- 1 minuut lagere startstroom overgeslagen.
Het gaat dan niet altijd fout, maar op deze manier is het dus niet betrouwbaar. Ik moet er wel vanuit kunnen gaat dat de auto de volgende ochtend weer vol is.
Mijn ev-box is vanaf 21-4-2016 in een soort van debug mode gezet, waardoor extra logging wordt gegenereerd. Morgen maar eens vragen of ze het probleem hiermee kunnen oplossen.
Wordt vervolgd.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 60
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door HarmOtten »

ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 19
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Ser »

Nadat ik vorig jaar een nieuwe laadunit heb gekregen gaat het opladen goed, helaas niet met 11kw maar dat ligt meer aan ev box ben ik bang.

Ondertussen is er iets anders vervelends, als de auto op 99% geladen is blijft deze daar uren op staan. Dit kost ongeveer 3500watt aan opgenomen vermogen. Ik vermoed dat de bms dan de cellen aan het balanceren is, waarom die anders uren op 99% staat zou ik ook niet weten. Maar wat nu zo zonde is, is dat 3500watt voor een aantal uren
. Op papier hebben we een zuinige auto maar op deze manier kost 10kwh rond 15kwh ik zet hem vaak op 50 % soc weer aan de oplader namelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Balanceren moet af en toe even maar mag nooit zoveel vermogen kosten. En die 99% mag nooit "altijd" zo lang duren, alleen na een lange tijd van steeds niet vol laden.

"Zie" je dat vermogen ook echt op je meter tollen? Zo ja, zou ik het één keer aanzien tot ie op 100% stopt, dan een daggie rijden, dan weer tot 100%, en dan moet het echt een stuk korter duren. ZO niet eens een babbeltje maken met de dealer.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in