EGR klep 1.5 DCI

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Verwijderd 24684

EGR klep 1.5 DCI

Bericht door Verwijderd 24684 »

Scenic II
Diesel 1.5.
Bj: 2005
Km: 203000

Hallo allemaal,

Deze Renault heeft een probleem met de EGR klep die zich bij een constant snelheid en toerental van rond de 2000 tot 2500 toeren laat horen. Daarbij rook ie behoorlijk en reageert ook niet goed op het gaspedaal. Onlangs is deze klep vervangen, gebruikt exemplaar, omdat de vorige dit probleem veel erger had. Nadat de klep vervangen was leek het probleem over maar nu komt het weer terug. Bij deze verschijnselen gaan er in de cockpit geen lampjes, toeters of bellen rinkelen.
Zelf ben ik een redelijk ervaren techneut maar hier heb ik suggesties nodig. Ik vermoed dat het de verstuivers/verbranding te maken heeft.....Ohja, brandstoffilter is ook net vervangen.

M.v.g. Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Actief als: particulier

Re: EGR klep 1.5 DCI

Bericht door mechanic »

Met een gebruikt onderdeel kan je het niet goed uitsluiten. Welke kleur is de rook?
Hoor je lucht weglekken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 24684

Ben ik met je eens, wat gebruikte onderdelen betreft. Ik hoor niets weg lekken, motor draait verder prima, klinkt normaal, geen olie verbruik, of koelvloeistof verlies, reageert verder goed en voldoende vermogen. Zoals al aangegeven hoor ik de egr klep zodra ik rijd met een constante snelheid bij rond de 2200 toeren. Kijk ik dan in de spiegel is de rook die ik zie grijsachtig en als ik dan een dot gas bij geef of het gas ineens los laat, verdwijnt het geluid v/d klep en reageert de auto heel normaal. Als ik het geluid v/d klep hoor en ik geef dan heel langzaam een heel klein streepje gas, wordt het geluid luider, de snelheid blijft dan het zelfde, evenals het toerental. Beweeg ik het gaspedaal dan zoals ik hiervoor beschreef, is er niets meer aan de hand.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Wat hoor je dan van de klep,heb dat nog niet meegemaakt.
Wellicht een nieuwe klep monteren en de vervuiling goed reinigen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 24684

Een hard ratelend geluid met dezelfde ferquentie als dat v/d motor zelf. Maar 2x harder.
Een nieuwe EGR klep lijkt mij ook wel iets. Echter, welke vervuiling schoonmaken? Deze klep heeft de functie van verbruikte uitlaatgassen deels nog een keer door de motor te laten verbranden en wordt dus door de uitlaatgassen zowieso altijd vuil. Het enige wat misschien een beetje soelaas zou kunnen bieden is een toevoeging aan de diesel te doen die een reinigende functie heeft om het brandstofsysteem een beetje schoon te maken....al geloof ik hierin niet zo erg...een vuil systeem heeft vaak ook een oorzaak...en die moet je oplossen.
Ik denk dat ik toch maar eest eens ga voor een nieuwe klep....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Een egr systeem is altijd vuil,vol aangekoekte uitlaatgassen. Waar de klep in zit moest vaak met een lepeltje leeggekrapt worden.
Maar zo snel gaat deze klep niet open dicht,heb je het bij stationair ook? Lagers van motor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 24684

Lagers, Nee.
En dit weet ik heel zeker. En ook dat de motor zelf prima in orde is.
Als de EGR klep echt niet goed meer is gaat ie bij alle toerentallen ratelen en gaat de motor ook erg onregelmatig lopen roken en stinken naar diesel. Dat heb ik hiervoor gehad en daarom is eerst het brandstoffilter vervangen, wat niet hielp, en toen dus de EGR klep. Dat hielp wel. Maar nu na een paar weken komen dezelfde begin verschijnselen weer terug.
Maar wat dan daarbij zo raar is is dat er geen storingsmelding komt..Ook niet als de auto uitgelezen wordt...
De snelheid van het ratelende geluid is ongeveer 15-20 tikken per seconde..motor draait dan 30-35 toeren per sec...dus iets boven de 2000 toeren per minuut...de klep hoor ik dan 1000 keer tikken per minuut.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Lucvandeplas
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 16 jul 2016 10:16

Bericht door Lucvandeplas »

Beste Drumbo,

Ik heb zelf een Mégane Dci uit 2012 en heb ook wat problemen gehad. Eerst is de EGR-klep vervangen. Na een tijdje rook ik ook een diesel lucht binnen, maar zonder vermogensverlies, storingsmeldingen of gekke geluiden etc. Dus ben ik terug gegaan naar de garage waar werd meegedeeld dat de EGR-slang kapot is. Zij zeiden dat ze dit nog nooit hebben gezien (maar dat zeggen ze elke keer als er wat kapot is ben ik inmiddels achter).

Misschien kan dit ook de oorzaak zijn van jouw probleem?

Mvg,
Luc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Verwijderd 24684

Hallo Luc,

Dank voor je reactie.
Bij de onze is in mei de EGR-klep vervangen door een nieuwe. Tot op heden geen problemen meer gehad.
Maar we houden het in de peiling..

Mvg.

Marcel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan