Vel Satis wil niet starten
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 jul 2016 20:15
- Actief als: particulier
Vel Satis wil niet starten
Hallo,
Een aantal jaren geleden kon ik een Vel Satis 3,5 V6 kopen met gereviseerde automaat
Ik heb er al behoorlijk wat kilometers in gereden en elke dag bevalt hij beter eigenlijk, tot vorige zomer.... Eerst liep de accu telkens leeg. Dynamo naar een revisie-bedrijf opgestuurd, die hebben, na testen, alleen de lagertjes moeten vervangen. Verder top. ok, nu verder zoeken...
Mijn eigen garage kwam tot bij de dynamo met de pc. Er kwam een melding; storing D- pool... maar de dynamo was net weg geweest en was verder prima. Zelf gezocht op internet en ik kwam er snel achter dat ook de stelmotor van de rechter Halogeenkoplamp voor dit probleem kon zorgen. Goed, die heb ik er zelf voorzichtig uitgehaald.. Hiervoor én hierna geregeld de accu moeten opladen. Hoewel, de accu na dit ingrijpen langer vol bleef. (en de auto overigens beter startte).
Inmiddels had ik em al geschorst en reed ik met de auto van mn vrouw naar t werk, Toyota corolla 1.6 vtti (oid). rijd prima... maar wel wat klein...
Vandaag de stoute schoenen opnieuw aangetrokken en de accu's opgeladen, hulp-accu en gewone accu. Zowel in serie als in parallel geeft de auto hetzelfde geluid met starten. Tik-tik-tik-tik..... (hoewel in serie er wel sneller getikt wordt) en stil is alles... Boordverlichting uit, enz. Natuurlijk zou het de startmotor kunnen zijn, hoewel deze het eerder wel gewoon deed. Bovendien geeft dit geen oorzaak voor de lekstroom in het verleden lijkt mij.(?)
Zelf heb ik het hele zekeringkastje uit uitgeplozen. Ook die onder de motorkap. Relais heb ik niet gecontrolleerd, gebrek aan kennis. XD
De auto staat op de oprit, dus kan daar nog prima een tijdje staan. Treurig is het wel, want ik zou em zo graag weer aan de praat krijgen en ombouwen naar een luxe pick-up. (scheelt € 600,- wegenbelasting per jaar) ((en we zijn toch maar met z'n 2en)).
Mijn eigen garage is geen specifieke Renault-specialist, wel een storingsanalist. Probleem is dat ik 'ergens' wel het werkplaatshandboek heb kunnen downloaden, maar daar staan niet de tekeningen van het elektrisch systeem in.. (2e vraag ). Dus kan hin alleen 'op de gok' gaan zoeken. Nu weet ik, via iemand van de ANWB, dat er relatief dichtbij een Renault-specialist zit, die voor zichzelf is begonnen... alleen..... Ik krijg em niet aan de praat, dus kan ik hem ook niet bezoeken....
Ik hoop dat ik hier iemand tref die mij van de nodige informatie kan voorzien en/ of zijn brein er eens over wil breken...
Ik hoor graag van jullie,
Mvg,
Floris
Een aantal jaren geleden kon ik een Vel Satis 3,5 V6 kopen met gereviseerde automaat
Ik heb er al behoorlijk wat kilometers in gereden en elke dag bevalt hij beter eigenlijk, tot vorige zomer.... Eerst liep de accu telkens leeg. Dynamo naar een revisie-bedrijf opgestuurd, die hebben, na testen, alleen de lagertjes moeten vervangen. Verder top. ok, nu verder zoeken...
Mijn eigen garage kwam tot bij de dynamo met de pc. Er kwam een melding; storing D- pool... maar de dynamo was net weg geweest en was verder prima. Zelf gezocht op internet en ik kwam er snel achter dat ook de stelmotor van de rechter Halogeenkoplamp voor dit probleem kon zorgen. Goed, die heb ik er zelf voorzichtig uitgehaald.. Hiervoor én hierna geregeld de accu moeten opladen. Hoewel, de accu na dit ingrijpen langer vol bleef. (en de auto overigens beter startte).
Inmiddels had ik em al geschorst en reed ik met de auto van mn vrouw naar t werk, Toyota corolla 1.6 vtti (oid). rijd prima... maar wel wat klein...
Vandaag de stoute schoenen opnieuw aangetrokken en de accu's opgeladen, hulp-accu en gewone accu. Zowel in serie als in parallel geeft de auto hetzelfde geluid met starten. Tik-tik-tik-tik..... (hoewel in serie er wel sneller getikt wordt) en stil is alles... Boordverlichting uit, enz. Natuurlijk zou het de startmotor kunnen zijn, hoewel deze het eerder wel gewoon deed. Bovendien geeft dit geen oorzaak voor de lekstroom in het verleden lijkt mij.(?)
Zelf heb ik het hele zekeringkastje uit uitgeplozen. Ook die onder de motorkap. Relais heb ik niet gecontrolleerd, gebrek aan kennis. XD
De auto staat op de oprit, dus kan daar nog prima een tijdje staan. Treurig is het wel, want ik zou em zo graag weer aan de praat krijgen en ombouwen naar een luxe pick-up. (scheelt € 600,- wegenbelasting per jaar) ((en we zijn toch maar met z'n 2en)).
Mijn eigen garage is geen specifieke Renault-specialist, wel een storingsanalist. Probleem is dat ik 'ergens' wel het werkplaatshandboek heb kunnen downloaden, maar daar staan niet de tekeningen van het elektrisch systeem in.. (2e vraag ). Dus kan hin alleen 'op de gok' gaan zoeken. Nu weet ik, via iemand van de ANWB, dat er relatief dichtbij een Renault-specialist zit, die voor zichzelf is begonnen... alleen..... Ik krijg em niet aan de praat, dus kan ik hem ook niet bezoeken....
Ik hoop dat ik hier iemand tref die mij van de nodige informatie kan voorzien en/ of zijn brein er eens over wil breken...
Ik hoor graag van jullie,
Mvg,
Floris
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
- Actief als: particulier
Re: Vel Satis wil niet starten
hierbij enkele opmerkingen:
-ratelende relais bij het starten duiden op onvoldoende accuspanning (bij een accuspanning <12,3 v kan niet gestart worden); heb zelf een Vel Satis en vanwege een kapotte accucel was de spanning 9,6 volt en kreeg ik hetzelfde effect
-ik zou niet met twee accu's werken, niet parallel en zeker niet in serie;
-bij lopende motor moet de accuspanning minimaal 13,5 v en maximaal 14,8 v zijn;
-wanneer je met draaiende motor grote stroomverbruikers inschakelt (achterruitverwarming, alle verlichting) mag de spanning niet onder de 13,5 v komen.
-ratelende relais bij het starten duiden op onvoldoende accuspanning (bij een accuspanning <12,3 v kan niet gestart worden); heb zelf een Vel Satis en vanwege een kapotte accucel was de spanning 9,6 volt en kreeg ik hetzelfde effect
-ik zou niet met twee accu's werken, niet parallel en zeker niet in serie;
-bij lopende motor moet de accuspanning minimaal 13,5 v en maximaal 14,8 v zijn;
-wanneer je met draaiende motor grote stroomverbruikers inschakelt (achterruitverwarming, alle verlichting) mag de spanning niet onder de 13,5 v komen.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 jul 2016 20:15
- Actief als: particulier
Re: Vel Satis wil niet starten
Ok, thnxs. Ik ga verder op onderzoek uit. De laatste meting gaf nog voldoende spanning weer van de accu, verder heb ik alle grote stroomverbruikers uit staan. De tweede accu zal ik achterwege laten, bedankt voor de tip .
Twee jaar geleden bleek inderdaad een accucel kapot te zijn, dus de huidige accu is nog geen twee jaar oud. Maar goed, misschien een maandagmorgen-accu.. Ik zal em laten testen.
Twee jaar geleden bleek inderdaad een accucel kapot te zijn, dus de huidige accu is nog geen twee jaar oud. Maar goed, misschien een maandagmorgen-accu.. Ik zal em laten testen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
- Actief als: particulier
Re: Vel Satis wil niet starten
Heb je de starter zelf al eens bekeken?
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Vel Satis wil niet starten
Heb je startkabels?
Ja, neem dan de zwarte en zet een kant op de minpool van de accu en de andere kant op een metalen onderdeel van de motor.
Start de wagen dan wel? ja, dan is er ergens een slechte massaverbinding.
Succes mvg WillemS
Ja, neem dan de zwarte en zet een kant op de minpool van de accu en de andere kant op een metalen onderdeel van de motor.
Start de wagen dan wel? ja, dan is er ergens een slechte massaverbinding.
Succes mvg WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 jul 2016 20:15
- Actief als: particulier
Re: Vel Satis wil niet starten
@DHL, euh... Ik heb de starter vast wel eens bekeken, maar vast niet zoals jij t bedoelt. XD
Ik heb weinig kennis van motorvoertuigentechniek e.a. Ik geef wiskunde op t vmbo... Dus analyseren kan ik wel, onderzoeken door uitproberen lukt ook prima. Ik ga uitzoeken hoe ik de starter kan bekijken en hoe ik t relais kan testen. Thnxs voor de tip!
@WillemS ik heb startkabels idd (daardoor kon ik de accu's ook parallel en in serie schakelen XD). Ik ga je tip uitproberen, thnxs.
Ik heb weinig kennis van motorvoertuigentechniek e.a. Ik geef wiskunde op t vmbo... Dus analyseren kan ik wel, onderzoeken door uitproberen lukt ook prima. Ik ga uitzoeken hoe ik de starter kan bekijken en hoe ik t relais kan testen. Thnxs voor de tip!
@WillemS ik heb startkabels idd (daardoor kon ik de accu's ook parallel en in serie schakelen XD). Ik ga je tip uitproberen, thnxs.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 6852
- Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Vel Satis wil niet starten
Ik lees dat je de accu's ook in SERIE geschakeld hebt gehad. Dit betekend dat er 24 volt op het systeem heeft gestaan, toch!?
Nou dan vermoed ik dat er veel meer defekt is geraakt, het hele elektrische syteem is gemaakt voor 12 volt.
Nou dan vermoed ik dat er veel meer defekt is geraakt, het hele elektrische syteem is gemaakt voor 12 volt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 jul 2016 20:15
- Actief als: particulier
Re: Vel Satis wil niet starten
Yep, heb t door... Ff niet goed nagedacht. Er klikt nu iets 'achter' de kaartsleuf. Ook als
ik de kaart eruit haal. Moet de accupolen los maken om t te doen stoppen.. Zal een relais zijn denk ik.. Dus die hoek ook maar los gaan halen...
Dus de andere tip om te testen of er een slechte massa verbinding zit, moet nog even wachten.
Is er iemand op dit forum die een bedradingsschema heeft van de Vel Satis? Het werkplaatshandboek heb ik al, maar daar staat t niet in, althans... Dat heb ik nog niet kunnen vinden...
Thnxs voor de tips voor zover.
Grtz,
Floris
ik de kaart eruit haal. Moet de accupolen los maken om t te doen stoppen.. Zal een relais zijn denk ik.. Dus die hoek ook maar los gaan halen...
Dus de andere tip om te testen of er een slechte massa verbinding zit, moet nog even wachten.
Is er iemand op dit forum die een bedradingsschema heeft van de Vel Satis? Het werkplaatshandboek heb ik al, maar daar staat t niet in, althans... Dat heb ik nog niet kunnen vinden...
Thnxs voor de tips voor zover.
Grtz,
Floris
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1604
- Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
- Actief als: particulier
Re: Vel Satis wil niet starten
Serie schakeling is 24v , is dodelijk voor de elektronika , laat hem eerst uitlezen bij de dealer op defecten van de diverse componenten , scheelt een hoop gezoek en twijfel over wat er wel en niet defect is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 jul 2016 20:15
- Actief als: particulier
Re: Vel Satis wil niet starten
Haha.... Laten uitlezen... Tja, dás nu t probleem.... Dan moet ik em wel van de oprit afkrijgen denk ik.... En volgens mij kan ik de automaat niet in z'n vrij zetten zonder de motor aan de praat te krijgen. Daarnaast werk de handrem electrisch, geen idee hoe ik die zonder spanning er af kan krijgen...
(Wel bedankt voor je bericht trouwens )
(Wel bedankt voor je bericht trouwens )
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 439 Weergaves
-
Laatste bericht door De Verschrikkelijke
-
- 2 Reacties
- 376 Weergaves
-
Laatste bericht door Sideburner Cees
-
- 16 Reacties
- 1158 Weergaves
-
Laatste bericht door ronny530
-
- 2 Reacties
- 125 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 2 Reacties
- 143 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone
-
- 2 Reacties
- 137 Weergaves
-
Laatste bericht door harryTT
-
- 4 Reacties
- 243 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic