Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Afgelopen week is de bougie uit cylinder 2 geschoten. Bougie eruit, bobine aan flarden.
Nu zou de garage er in een helicoil inzetten, maar ik hoor net dat het plaatsen van de helicoil mislukt is, hij is afgebroken en men vind dat de kop eraf moet om verder te kijken. Goed mogelijk kan ik op zoek naar een andere cylinderkop.
Mijn vraag is hoe zit dat nu eigenlijk. Hoe kan dit afbreken, ik lees er weinig over en is het mogelijk om dit nog te herstellen dan? Ik wil helemaal geen andere cylinderkop, het blokje had net een ton gelopen en het is maar de vraag wat je terug krijgt.
Ook zit ik een beetje met de kosten. Volgens mij is dit toch een fout van de monteur, ik hoor niet veel dat zoiets mislukt nl.
Misschien dat er hier iemand iets zinnigs over kan zeggen als blijkt dat ik wel een andere kop nodig heb.
Het gaat al mis met dat er een bougie uit schiet.
Een helicoil in een bougieschacht is geen super oplossing,maar het is te doen.
Wellicht was de voorbereiding voor de helicol onvolledig,of er schuin in gedraaid.
Wat is er precies afgebroken nu?
Een andere kop is een behoorlijke kostenpost..
Dit soort reparaties vallen meestal niet onder garantie,maar het is een vervelende situatie.
Denk dat je het meer moet zien als de cilinderkop was beschadigd, ze hebben dit goedkoop voor je proberen op te lossen en dat is mislukt. Je weet niet hoe erg t beschadigd is geweest, een helicoil kan soms uitkomst bieden maar t is en blijft techniek. Was de kop dusdanig beschadigd, was de helicoil niet helemaal 100% (d.o.a.?), onkunde of is het domme pech geweest? Dat weet je niet... Ze hadden ook gelijk kunnen zeggen er moet een nieuwe cilinderkop op.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Beetje vreemd dat je niet in de gaten hebt gehad dat er een bougie los zat , voordat hij er na weken los gezeten te hebben er eindelijk uit knalt.
Een helicoil is een goedkope oplossing , die net zo vaak lukt als mislukt in deze situatie.
Als je deze kop wilt houden , zit er niets anders op dan demonteren en beoordelen of hij nog te redden is.
Als er toch weer een nieuwe helicoil geplaats kan worden deze met loctite vast lijmen , anders heb je kans dat hij bij het wisselen van de bougie er mee uit komt.
Er is ook een andere oplossing en dat is een draadbus monteren , dit is een betere oplossing.
De bougie in kwestie was aan het draad te zien niet volledig ingedraaid. Mogelijk al sinds het plaatsen waarbij ik verwacht dat het enige tijd geleden is.
Tijdens het rijden is deze eruit geknald, we hebben de net auto net in bezit en als 'inruiler' bij een garage meegenomen.
Duidelijke antwoorden v.w.b de reparatie, 50/50% kans dus en hopen dat het met een andere helicoil of een draadbus gewoon te herstellen is.
Het begin om de bouten er recht in te draaien is zien en voelen. Kan enkel maar afbreken door scheef beginnen zo'n draadbus.
Ten 2° is dat een slaapwandelaar die de bougie liet losstaan ,normaal kan men de monteur terugvinden.
Ik heb al eens een olieplug vergeten vast te zetten van een Scania. Dat gaat van je pree . En normaal is dat verzekering zoiets(slechte bazen).
De nieuwe helicoil zit er in. Met een hoop geduld heeft de monteur de oude helicoil kunnen verwijderen en het schroefdraad heel kunnen houden toen de kop eenmaal gedemonteerd was. Ook bleek dat de waterpomp (die er met de riem niet erg lang op zat) al aan het lekken was en de distributie niet precies op tijd stond. Spieloos tandwiel en deze was ook met de stift gemarkeerd!?
De riem was mogelijk beschadigd bij de montage, dus eind goed al goed moet ik maar denken.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut