Spotlampen monteren

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.
Plaats reactie

Topic author
K-4U
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2016 21:02
Actief als: particulier

Spotlampen monteren

Bericht door K-4U »

Hallo allemaal!

Volgende zomer van plan om met vriendinlief richting Zweden te rijden en daar lekker in de natuur te kamperen.
Echter is het dan natuurlijk wel fijn als we wat kunnen zien, in het bos.. Nu kan ik wel mijn groot licht opzetten, maar ik was aan het denken aan een mooiere oplossing.

Ik ben van plan om op mijn Megane break uit 1999 spotlampen te monteren, op het imperiaal.
Na wat gezoek ben ik terecht gekomen op https://www.aliexpress.com/item/2pcs-4- ... 06115.html.

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Mag dit?
  • Hoe kan dit het beste gedaan worden?
Ik had zelf bedacht dat ik een kleine constructie maak wat op mijn imperiaal vast klikt, zodat ik het later kan meenemen/verkopen, als nodig.
Dan zit ik wel nog met de vraag: hoe ga ik een kabel naar binnen krijgen? Ik kan natuurlijk niet in mijn dak gaan boren :')

Kan ik beter een extra accu meenemen, of kunnen deze ledspots gewoon een paar uur aanblijven op de auto accu?


Graag hoor ik jullie gedachtes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
K-4U
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2016 21:02
Actief als: particulier

Re: Spotlampen monteren

Bericht door K-4U »

Oh, kan een moderator deze misschien even verplaatsen naar het elektronica forum? Zie nu pas dat deze bestaat. Oeps

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Spotlampen monteren

Bericht door Hans C »

Het is natuurlijk voor wat je het allemaal wilt gebruiken, is het voor beter zicht tijdens het rijden, dan zou ik voor een light bar opteren. Is het voor kampeerverlichting, dan kan zoiets als die van jou gebruikt worden. Een draadje die goed geïsoleerd is kan je makkelijk via de deuren ergens naar binnen brengen en wegsteken achter de bekleding.

Op je dag mag je hier in België geen lampen monteren.

Ik zou er toch voor zorgen dat je een 100% in orde batterij en dynamo hebt bij het vertrek, en misschien is een zonnepaneeltje ook wel enig soelaas brengen. Hoelang een LED brandt op een batterij en jij nog kan starten, who knows. Maar je verbruikt meer, radio bijvoorbeeld. Een 2e batterij om eventueel te starten lijkt me geen slecht idee.

Maar de nachten zijn kort in Scandinavië :D
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
K-4U
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2016 21:02
Actief als: particulier

Re: Spotlampen monteren

Bericht door K-4U »

Het is eigenlijk totaal niet bedoeld voor tijdens het rijden. Hier zitten volgens mij weer heel andere regels aan verbonden, en mijn groot licht is meer dan genoeg daarvoor.

Ik was er ook juist aan aan het denken om deze lampen juist op een aparte accu aan te sluiten, een 'kampeeraccu' als het ware. Maar bedenk me net dat je deze dan ook moet opladen, wat waarschijnlijk niet gewoon via de sigarettenaansteker kan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Spotlampen monteren

Bericht door Hans C »

Het is dus puur "BBQ verlichting" :D :D

Een 2e batterij wordt door de dynamo opgeladen, voor het precieze systeem zou ik eens op een camper forum neuzen.

Maar voor je begint aan zotte kosten, kijk eerst eens wat je aan verbruikers hebt,
- 1LED of heb je er echt 2 nodig??
- Radio
- binnenverlichting
- ???

Die lampen van jouw worden veel door transportbedrijven gebruikt, kijk eens bij hun hoeveel licht die geven per licht en kan je misschien inschatten hoeveel lampen je echt nodig hebt.

Je hebt nog maanden voor je plannen uit te werken, ga eens goed zitten en maak eens een degelijk plan. Wat, wanneer, hoe enz enzoverder. Ga je bv vroeg in de zomer, dan heb je echt minder licht nodig. Rij je 50 of een paar honderd km per dag. Plannen moet je maken. En op basis daarvan moet je je wagen uitrusten. Er zijn ook nog van die kampeerlampen die op zonne-energie werken, denken en plannen kerel en dan oplossingen bedenken.

Ik hoor het wel
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Spotlampen monteren

Bericht door Harm »

In Zweden rijden ze allemaal met enorme extra lampen op de auto. Er is geen straatlantaarn te vinden daar, stikdonker...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Spotlampen monteren

Bericht door Harm »

Overigens zou ik de kampeerlampen niet op de autoaccu zetten, want als je in de bush in Zweden met een lege accu staat is er niet snel een wegenwacht of garage in de buurt. Kijk ook eens bij een goede kampeerwinkel, er zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen op lichtgebied en er zijn goede losse kampeerlampen, op accu's of stroom. Vaak led en die zijn nog zuinig ook. Of toch een 'ouderwetse' gaslamp op een verwisselbaar gastankje overwegen.

Overigens prachtig daar in Zweden. Van de zomer geweest en zeer de moeite waard! Hou er wel rekening mee dat je geen grote afstanden per dag aflegt, zeker niet als je op onverhard terecht komt, dan ligt de snelheid op pakweg 30 km/h. :shock:
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in