@werikw: dat ben ik volledig met je eens.
In eerste instantie wilde ik ook de 41kW accu laten gaan plaatsen maar na een rekensommentje te hebben gemaakt zie ik toch wil in dat het een negatieve business case is. Wij hebben namelijk maar incidenteel de extra range nodig, een inschatting zou dit zo'n 10 keer per jaar zijn. Als ik er vanuit ga dat wij onze Zoe nog 5 jaar rijden, wij hebben de auto nu ruim 3 jaar, en de extra batterijhuur zou 10 euro per maand hoger zijn (inschatting van mijzelf!) dan kost ons de grotere accu zo'n 4835 euro (inc. BTW die wij niet kunnen terugvorderen) over 5 jaar. Dat is 967 euro per jaar en dus 96 euro per langere rit

en daar komen de gewone autokosten nog bij zoals kosten elektriciteit, slijtage en afschrijving! Nou dan rij ik voor die langere ritten wel met onze BMW en heel stuk goedkoper..
En ja ik ga ervan uit dat als wij de Zoe met 8 jaar van de hand doen dat wij voor de auto nog maar een schijntje krijgen als ik nu al zie wat een Renault dealer biedt voor Zoe's van 3 jaar oud. Ook een mogelijke meerprijs voor de Zoe met een grotere accu zal beperkt zijn omdat deze accu niet je eigendom is. En hoe is de accu technologie over 5 jaar dan is 41kW ook misschien niet meer zo bijzonder.