Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Captur

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
Johan Peter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2016 20:53
Actief als: particulier

Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Captur

Bericht door Johan Peter »

Begin juli 2016 heb ik een kaart van West-Europa (2015-Q4) aangeschaft (129,- euro incl. 2 updates) voor een mooie, nieuwe Captur limited edition (met Media Nav Evolution versie 6.0.4).
(account aanmaken, USB stick, toolbox installeren op computer, downloaden software, uploaden in auto, etc. etc.)
Ik kreeg in navigatie al snel tientallen foute aanwijzingen met name op snelwegen. (ondanks goede instellingen)
Navigatie (zowel rechter richting symbool + stem) geeft vaak de foutieve aanwijzing 'RECHTSAFF' terwijl de routelijn op de kaart (en snelwegborden) terecht rechtdoor aangeven.

De dealer, die altijd goed meedenkt, zei bij melding (begin juli) dat het probleem bij de software lag.
Nu zijn we 1,5 maand (5000 km verder) en we kregen op vakantie honderden foute aanwijzingen. Soms ook gevaarlijke, verwarrende informatie ‘ RECHTSAFF’ als we met 130 km/u op Franse snelwegen op een grote splitsingen rechtdoor moesten. Van de dealer komt nu meer duidelijkheid. (Renault multimedia reageert niet op mijn email met vele screenshots)

Dealer stelt: “Het is inmiddels vastgesteld dat de problemen worden veroorzaakt door de meest recente software welke u heeft aangeschaft en geïnstalleerd.”
“Helaas is deze software fout niet op kort termijn door de leverancier te herstellen; op een nieuw update moeten we nog even wachten.”
Mijn dealer kan (tijdelijk) een andere Medianav-unit plaatsen met oude software die nog wel werkt. (kaarten niet updaten !)

Hoe reageren anderen op dit forum op deze softwarefout ? Media Nav Evo wordt volgens dealer nog in veel Capturs en Clio's meegeleverd. Wordt er inmiddels (door Renault) gewaarschuwd voor die fout ? Zijn de foute updates nu geblokkeeerd ? Wanneer zou die herstelupdate uit Hongarije komen (NNG Software Developing) ? Bij mij veel vragen…. Dank voor reacties

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Johan Peter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2016 20:53
Actief als: particulier

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door Johan Peter »

Ter aanvulling van mijn bericht nog enige voorbeelden van foutieve/conflicterende aanwijzingen.
De navigatie roept op snelwegen/rondwegen vaak foutief “RECHTSAF” (zie ook pijl rechtsmidden) terwijl de goede route evident rechtdoor gaat …… (instellingen navigatie: snel en incl. snelwegen)
Wie krijgt soortgelijke foutieve en verwarrende aanwijzingen na Media Nav evolution update West Europa kaart -juli 2016 (kaart 2015-Q4) ???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Miranda68
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2016 19:50
Actief als: particulier

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door Miranda68 »

Ik heb er sinds mijn update ook last van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door TCe120ECD »

Misschien is dit een optie: https://mena.co/
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Johan Peter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2016 20:53
Actief als: particulier

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door Johan Peter »

Bedankt voor de reacties.
Het is duidelijk dat er een flink probleem is met deze software update.
Bedankt voor de tip om (wellicht ooit ?) Menaco te installeren. Is dat echt aan te bevelen? Welke garantie heb ik nog als ik andere software ga installeren bij een splinternieuwe Captur TCe120 ? Zelf heb ik nu al heel veel tijd moeten besteden aan deze slechtwerkende navigatie.Ik reken op een goed product, maar vraag me inderdaad wel af of Renault Media Nav service überhaupt wel professioneel reageert…...
Voor mijn werk heb ik goede navigatie nodig in Benelux-Duitsland-Frankrijk. In de tussentijd reis ik nu met ‘google maps/auto’ in de ventilatie geprikt om op de juiste plek aan te komen. Mijn dealer helpt voorlopig met terugzetten oude Medianav unit.
Ik geef hieronder nog een ander voorbeeld van een gelukkig minder frequente, maar desondanks behoorlijk foute aanwijzing ‘keer om- keer om’ midden op de snelweg A13 (aansluiting A20 ring) bij Rotterdam. Zie ook het symbool "keer om" rechts in beeld !!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Johan Peter
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2016 20:53
Actief als: particulier

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door Johan Peter »

Probleem lijkt opgelost !! Na circa 8000 km nu eindelijk een goede navigatie in mijn Captur. :D

Ik kreeg een berichtje van de dealer. Gelijk heb ik met de Media Nav Toolbox gekeken naar een nieuwe update van de navi-software. Die stond klaar, gedownload op USB en in de auto ingelezen.

Navigatie heb ik vervolgens gelijk, o.a. in het Ruhrgebied getest. Alles werkt na deze update prima; de standaardfout, te vaak “rechtsaf’, maakt hij niet meer. Ook een flinke file, i.v.m. een omgevallen vrachtauto, werd goed ontweken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Hallo allemaal,

Hartelijk dank hier voor dit topic, waarvan ik een PB kreeg.

Het is inderdaad dezelfde software als voor de Renault Trafic (nieuw model) en Opel Vivaro (zoals mij, de goedkope ECO motor zonder dubbele turbo was enkel bij Opel verkrijgbaar, vandaar nu een Opel Vivaro ipv Trafic), en ik lees hier dat er een nieuwe update is.

Ik zelf ben vastgelopen bij het installeren van Oost Europa (betaald) en kon door plaatsruimte niet meer de vernieuwde kaarten installeren ondanks alle udpates.

Zal het dus eens opnieuw proberen na deze update en ik hou jullie ook op de hoogte als er meer lukt.

De navigatiesoftware is wennen als je van TomTom komt, maar is voor mij werkelijk voorbeeldig en bevat tal van verborgen opties (zoals op het kaartscherm naar Opties, Waar ben ik en dan zie je alle huisnummers als je veel posten doet), je kunt zonder probleem hele routes plannen met heel veel andere tussenpunten zodat ik over Roumenië naar Bulgarije rij nu en ik heb een Bulgaarse helpstem om de taal te leren. Ik heb net geen 80.000 km in één jaar tijd (straks mijn tweede onderhoud) met mijn Vivaro/Trafic (met zeer veel opties inclusief PTO) en ben er uitermate tevreden van! Maar ben ook erg tevreden van mijn garage in Kortrijk, en dat is voor iedereen belangrijk. In Brugge, Kortrijk en Beernem zijn ook heel goede Renault garages!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdCreusen
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2016 09:56
Actief als: particulier

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door AdCreusen »

Dag allemaal :)

Wie kan mij vertellen wat de meest recente software versie is van de media nav evolution captur?

Ik heb 6.0.4 op mijn systeem.

Mijn systeem geeft zelden verkeersberichten door. Ik heb bijna nooit filemeldingen op het display en in verkeersberichten :(

Alvast bedankt voor de reactie(s).
Ad Creusen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Communicatie met het Hongaarse bedrijf ligt heel moeilijk, zeg maar dat ze onbestaande is.

Zelf heb ik een jaar niet kunnen updaten omdat Oost+Europa niet in het geheugen kon.

Ik merk wel dat de huidige updates, er perfect op passen, sinds ik manueel Oost+Europa volledig afzet en er dan verschillende updates na elkaar gebeurden.

Ik zou dus nogmaals een lege USB stick erin stoppen, naar de opties gaan in Navigatiemenu en daar kiezen voor 'UPDATE' en dan deze stick op je PC inlezen met de tool Naviextras Toolbox (bij Renault heet die misschien anders, ik heb nu een Opel Vivaro immers maar dat is exact dezelfde NAV50 software, let wel: weet niet of de NAV80 al bestaat bij u, dan is het wel een andere versie).

Daar kun je het land in kwestie verwijderen, en ik zou voor dat ook eerst een volledige reset proberen te doen van je navigatiesysteem (je garage kan dat, dacht ik).

Daarna het land (of een paar landen ter test) in kwestie verwijderen, terug inlezen in je navigatiesysteem (eventueel kiezen op maat in de tool en 'VERWIJDEREN', en dan dat land of die zone terug aanzetten, en verder op je PC werken totdat het NIET meer geeft 'updates').

Dat zou moeten werken, denk ik.

Als je niet te ver van België woont, kan ik misschien eens langskomen, maar ik zit 85% van mijn tijd wel in Bulgarije waar ik werk en woon (en 10% vlaktaks belastingen betaal, onvoorstelbaar hoewel ik al 25 jaren boekhouder ben; maar de taal leren is bloed, zweet en tranen).

Jean Marc VAN BELLE +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Softwarefout in update Navigatie Media Nav Evolution Cap

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

PS: Had dit op het Nederlandse Opel forum gezet, maar moest dit hier nog aanvullen:

Heb recent nieuwe kaart Bulgarije alleen gekocht, en nu werd alles upgedate van Europa op mijn NAV50 zonder geheugenprobleem (maar ik moet wel Oost+Europa afzetten en die dan inlezen als ik zal nodig hebben).

Je aankoop (mijn aankoop van 2014 bij aankoop van de wagen) blijft trouwens geldig met de updates van toen, ik dacht dat die zo'n 120 EUR verloren waren, maar dat blijkt dus niet, nu heb ik de updates van 2013K4 wel degelijk en die zijn veel recenter dan mijn originelen. Inclusief POI die werkelijk geniaal zijn op de NAV50.

Ik heb voor mijn moto een TomTomRider 2nd, en in het begin vond ik die veel beter, maar nu ik de details ontdekte in de NAV50 vind ik dat voor een camionette een geniaal systeem. Ik kan zelfs de zelfstandigen zien in een buurt gelijk waar ik ben, je kunt een hele route naar Bulgarije plannen met zoveel tussenstops om de route (die zich altijd maar aanpast naargelang rariteiten zoals nu in Servië waar ik voor Bulgarije plots urenlang moet aanschuiven aan de kant van de camions en dus niet meer langs daar rij) aan te passen aan eigen behoeften en zo nu al snel 60 EUR uitspaar in péages door via Hongarije ipv Slovenia te rijden.

Ook de functie "Waar ben ik" waarbij je in de straat de huisnummers ziet terwijl je rijdt, is echt iets wat ik (als voorzitter van Sasam Vzw) heel nuttig vind, laatst nog in Gent bij straten die over verscheidene gemeenten lopen, en de benzinestations zijn ook vrij accuraat.

Ik bekend dus nederig in mijn geval: "Onbekend is onbemind" want nu ik 'haar' (NAV50) beter leer kennen, hou ik al heel veel van haar. Ook kon ik hier ENKEL de taal van de navigatie veranderen in het Bulgaars om die taal beter te leren, zonder dat het de andere instellingen aanpastte.

Ik wel andere luidsprekers laten plaatsen in de Vivaro/Traffic, waardoor mijn wagen nu zalig van de Ipod speelt.

+je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht