Automatische verlichting auto

Plaats reactie

Topic author
Renos
lid
lid
Actief als: particulier

Automatische verlichting auto

Bericht door Renos »

Gisteren viel mij tijdens een flinke rit, gestart om ongeveer 10.30 uur in de voormiddag, volgend fenomeen op bij onze Kadjar benzine 1,2 Tce :

Weeromstandigheden : ongeveer 0° - zeer heldere hemel - geen bewolking - nauwelijks wind - zonnig - zeer koude gevoelstemperatuur.
Rijbaan : zeer goede staat (en ja dat is ook mogelijk in België :wink: ) - gedeelte landelijk open, buiten bebouwde kom, af en toe veel schaduw van begroeiing (bomen en struiken).

Naar de bestemming toe : stadsverkeer met afwisselend hoge gebouwen en begroeiing (bomen en struiken).

Dit alles gaf het gevolg dat er zeer afwisselend zeer heldere fases waren tijdens de rit afgewisseld met plotse schaduw periodes over de rijbaan (zie hierboven).

Wat was de vaststelling ? : de verlichtingshendel (links van het stuur) stond op automatisch en nagenoeg de hele rit bleven de dimlichten aan ondanks daglicht.

In hoeverre is dit normaal bij daglicht ? Bij de terugkeer naar huis, hetzelfde scenario. Hendel op manueel geplaatst en verlichting ging uiteraard uit. Daarna hendel terug op automaat, gevolg lichten aan ...

Heeft dit weertype hier iets mee te maken ? Zo ja hoe kan dit dan ?

Eens terug thuis (lijkt wel of de auto wist dat hij terug in zijn vertrouwde omgeving was :lol: ), niks meer gemerkt van dit opmerkelijk gedrag van de (automatische) verlichting.

Is hier iets aan de hand of niet ?
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

McSherman
Lid
Lid

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door McSherman »

Ola Renos,

Is mij inderdaad ook opgevallen: een zeer gevoelige lichtsensor. Bij mijn vorige auto (Audi A4) was de gevoeligheid van de sensor instelbaar, bij de Kadjar helaas niet.
Er moet echter wel bij vermeld worden dat bij de Audi bij laagstaande zon (deze tijd van het jaar dus) de dimverlichting ook altijd aanging. Een veiligheidsinstelling waar ik best mee kan leven, wellicht is dit bij de Kadjar ook het geval?
We wachten af tot de zomer en kijken of het dan nog speelt....anders gaan we naar de dealer!!

John. 8)
Renault Kadjar 130Tce Intens met Pack Easy Park Assist Bleu Cosmos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door DHL »

Ik dacht daar ook aan. In mijn auto gaan de dimlichten ook aan bij laagstaande zon. Maar bij de espace viel het me ook wel op dat ze bij wisselende be…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dit onderwerp heeft nog 7 niet getoonde antwoorden

Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken.
Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.

Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,
zo proberen we het forum gratis te houden.

Registreer Aanmelden

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Statistieken