Automatische verlichting auto

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Automatische verlichting auto

Bericht door Renos »

Gisteren viel mij tijdens een flinke rit, gestart om ongeveer 10.30 uur in de voormiddag, volgend fenomeen op bij onze Kadjar benzine 1,2 Tce :

Weeromstandigheden : ongeveer 0° - zeer heldere hemel - geen bewolking - nauwelijks wind - zonnig - zeer koude gevoelstemperatuur.
Rijbaan : zeer goede staat (en ja dat is ook mogelijk in België :wink: ) - gedeelte landelijk open, buiten bebouwde kom, af en toe veel schaduw van begroeiing (bomen en struiken).

Naar de bestemming toe : stadsverkeer met afwisselend hoge gebouwen en begroeiing (bomen en struiken).

Dit alles gaf het gevolg dat er zeer afwisselend zeer heldere fases waren tijdens de rit afgewisseld met plotse schaduw periodes over de rijbaan (zie hierboven).

Wat was de vaststelling ? : de verlichtingshendel (links van het stuur) stond op automatisch en nagenoeg de hele rit bleven de dimlichten aan ondanks daglicht.

In hoeverre is dit normaal bij daglicht ? Bij de terugkeer naar huis, hetzelfde scenario. Hendel op manueel geplaatst en verlichting ging uiteraard uit. Daarna hendel terug op automaat, gevolg lichten aan ...

Heeft dit weertype hier iets mee te maken ? Zo ja hoe kan dit dan ?

Eens terug thuis (lijkt wel of de auto wist dat hij terug in zijn vertrouwde omgeving was :lol: ), niks meer gemerkt van dit opmerkelijk gedrag van de (automatische) verlichting.

Is hier iets aan de hand of niet ?
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

McSherman
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 sep 2016 08:43
Actief als: particulier
Locatie: Gemert

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door McSherman »

Ola Renos,

Is mij inderdaad ook opgevallen: een zeer gevoelige lichtsensor. Bij mijn vorige auto (Audi A4) was de gevoeligheid van de sensor instelbaar, bij de Kadjar helaas niet.
Er moet echter wel bij vermeld worden dat bij de Audi bij laagstaande zon (deze tijd van het jaar dus) de dimverlichting ook altijd aanging. Een veiligheidsinstelling waar ik best mee kan leven, wellicht is dit bij de Kadjar ook het geval?
We wachten af tot de zomer en kijken of het dan nog speelt....anders gaan we naar de dealer!!

John. 8)
Renault Kadjar 130Tce Intens met Pack Easy Park Assist Bleu Cosmos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door DHL »

Ik dacht daar ook aan. In mijn auto gaan de dimlichten ook aan bij laagstaande zon. Maar bij de espace viel het me ook wel op dat ze bij wisselende bewolking ook vrij snel aan gingen. Maar of dit erg is...?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

McSherman
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 sep 2016 08:43
Actief als: particulier
Locatie: Gemert

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door McSherman »

@DHL

Erg is het zeker niet....je kunt maar beter goed zichtbaar zijn! Daarom vind ik het jammer dat de achterverlichting bij de Kadjar niet brandend te krijgen is wanneer alleen dagrijverlichting aan de voorzijde gevoerd wordt.
(Dit is bij auto's van de VAG groep nl. wel in te stellen)

John.
Renault Kadjar 130Tce Intens met Pack Easy Park Assist Bleu Cosmos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door DHL »

Mochten die achteraan branden vind ik dat eigenlijk geen voordeel. Nu is het contrast met de remlichten groot. Als je met laagstaande zon de dimlichten achteraan hebt branden, valt het minder op als je remlichten aan gaan. Is zo'n beetje als bij regenweer met je mistlichten rijden. Dan vallen de remlichten ook minder op. Allé, da's mijn mening hee.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 258
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door zandbak »

Is volkomen normaal, hebben alle auto's die ik heb gehad met lichtsensor bij dit type weersomstandigheden.
Wat me echter tegenvalt is dat de dimlichten niet aan gaan indien de ruitenwissers aan gaan.
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door Renos »

Bedankt voor jullie commentaren. :)
Ik had al een heel flauw vermoeden dat het in die richting ging aangezien er toch meer tegemoetkomend verkeer was dat eveneens dimlichten voerde.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

McSherman
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 sep 2016 08:43
Actief als: particulier
Locatie: Gemert

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door McSherman »

@DHL

Mede daarom is het derde remlicht toch ingevoerd? In alle Scandinavische landen is het voeren van dimverlichting verplicht, óók tijdens de zomermaanden! Daar ligt het aantal aanrijdingen ver onder het Europees gemiddelde.
Daardoor ben ik van mening (...en da's echt alleen mijn mening eh) dat verlichting voeren aan de achterzijde minstens zoveel nut heeft dan aan de voorzijde...

John.
Renault Kadjar 130Tce Intens met Pack Easy Park Assist Bleu Cosmos.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door Renos »

En daar gaan we weer.
Waarom wordt het overdag rijden met lichten steeds vergeleken met de immer uitzonderlijke toestanden van de Scandinavische (Noordelijke landen) toestanden ? Het grote verschil met onze streken is dat in die contreien ze continu af te rekenen hebben met een laagstaande zon en kan het permanent rijden met lichten enigszins verantwoord worden.
Het nut van deze continue verlichting in onze streken is fel gecontesteerd. Motorrijders voelen zich minder veilig en last but not least zijn er nog de milieujongens die al helemaal niet tevreden zijn door hoger verbruik en een grotere ecologische afdruk.
In Oostenrijk zou het verplicht rijden met verplichting opnieuw afgeschaft hebben.
Dat had zeker wel een reden.
Ik kan een glimlach niet onderdrukken toen ik jaren terug Volvo en Saab rijders steeds hoorde beweren dat permanent rijden met licht veiliger was ... Nou ja, ze hadden niet onmiddellijk de keuze ook, vermits het ingebouwd was in hun auto en er toen redelijk wat aanpassingen dienden te gebeuren om dat soort van verlichting uit te schakelen ... Je moest er wel mij akkoord gaan, willen of niet.
Bovendien is er in ons verkeer al heel wat onderzoek gedaan naar de pro en contra's van dit principe, maar nog nooit is er echt tot een eensgezind besluit gekomen dat het werkelijk nuttig is.
Wie brengt de harde bewijzen aan dat het werkelijk veiliger is ?
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Automatische verlichting auto

Bericht door Hans C »

Ik kan een glimlach niet onderdrukken toen ik jaren terug Volvo en Saab rijders steeds hoorde beweren dat permanent rijden met licht veiliger was ... Nou ja, ze hadden niet onmiddellijk de keuze ook, vermits het ingebouwd was in hun auto en er toen redelijk wat aanpassingen dienden te gebeuren om dat soort van verlichting uit te schakelen ... Je moest er wel mij akkoord gaan, willen of niet.
Ik ben zowel Volvo '(stuk of 5, de laatste een V90), als SAAB (9-5) rijder geweest. Gewoon zekering erin voor daglicht, of eruit wanneer je het niet wilde. Ik vond/vind het steeds veiliger met de lampen aan en rij al met daglichten sinds eind jaren 80. Derde remlicht, ooit nog een boete voor gehad rond ie tijd :shock:

Laten we deze nutteloze discussie nu echt niet voeren, het is zwart of wit en niet licht of donker grijs. En nu is die zooi verplicht, en veiliger omdat wagens zonder sensor ook s'avonds beter zichtbaar zijn als ze de verlichting vergeten aan bte zetten.

@ topicsarter : mijn Megane cc heeft hetzelfde gedrag en die is van MY06
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht