Aankooptips/-adviezen
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2008
- Laatste bezoek: 18 mei 2014 14:01
Aankooptips/-adviezen
Hallo,
wij overwegen sterk om een Avantime aan te schaffen en wel een 2.0 Privilege.
De ervaringen met een Avantime op internet zijn echter nogal wisselend, van zeer enthousiast tot bijna failliet.
Kan iemand ons vertellen waar we zeker op moeten letten bij aankoop en wat het reguliere onderhoud is voor een 2.0 Avantime? Alle reacties zijn meer dan welkom!
Groet.
wij overwegen sterk om een Avantime aan te schaffen en wel een 2.0 Privilege.
De ervaringen met een Avantime op internet zijn echter nogal wisselend, van zeer enthousiast tot bijna failliet.
Kan iemand ons vertellen waar we zeker op moeten letten bij aankoop en wat het reguliere onderhoud is voor een 2.0 Avantime? Alle reacties zijn meer dan welkom!
Groet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Zoals bij elke gebruikte auto is het goed om na te gaan of er onderhoudhistorie bekend is. Hieruit kun je vaak wel afleiden hoe er met de auto is omgegaan. Bij de Avantime is het belangrijk dat het reguliere onderhoud (goed) is uitgevoerd.
Het onderstel is redelijk probleemloos (= gelijk aan Espace III), alhoewel de remmen en banden vaak wat meer slijtage vertonen (door het hogere gewicht). De motoren zijn eigenlijk ook prima mits goed behandeld. Elektrische en electronische storingen lees je nog wel eens over maar daar heb ik geen ervaring mee. Wat wel belangrijk is om te weten is dat de specifieke onderdelen (sierlijsten, interieurdelen, carrosserie, ed.) behoorlijk duur zijn.
Inmiddels zijn alle Avantime's meer dan 5 jaar oud en moet de distributieriem vervangen zijn. Let daar op want dat is een dure onderhoudsbeurt.
Het onderstel is redelijk probleemloos (= gelijk aan Espace III), alhoewel de remmen en banden vaak wat meer slijtage vertonen (door het hogere gewicht). De motoren zijn eigenlijk ook prima mits goed behandeld. Elektrische en electronische storingen lees je nog wel eens over maar daar heb ik geen ervaring mee. Wat wel belangrijk is om te weten is dat de specifieke onderdelen (sierlijsten, interieurdelen, carrosserie, ed.) behoorlijk duur zijn.
Inmiddels zijn alle Avantime's meer dan 5 jaar oud en moet de distributieriem vervangen zijn. Let daar op want dat is een dure onderhoudsbeurt.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16734
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 jun 2025 18:07
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
enige aankoop tip is: laten staan die rommel!
even zonder gekheid, deze auto's zijn echt gruwelijk duur in onderhoud, veel ellende met electronica..
kost je dadelijk 3x de aanschafprijs aan onderhoud.

even zonder gekheid, deze auto's zijn echt gruwelijk duur in onderhoud, veel ellende met electronica..
kost je dadelijk 3x de aanschafprijs aan onderhoud.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
avantime
ik heb nog niet zo erg veel rottigheid gelezen over de avantime
en dat sommige vervangende delen duur zijn is logisch het is nu al een zeer zeldzame creatie
maar zoals 15/17 al zegt als de historie bekent is weet je al veel meer en koop met garantie bij een erkend garage bedrijf of dealer
maak een proefrit en ervaar het gevoel, en dat onderhoud meer kost als een standaard auto snapt iedereen
blijft een zeer exclusieve auto
en laten staan die rommel vind ik beetje bot vooral onder liefhebbers al maakte de knipoog wel weer wat goed
wat rijd je zelf mechanic????
en dat sommige vervangende delen duur zijn is logisch het is nu al een zeer zeldzame creatie
maar zoals 15/17 al zegt als de historie bekent is weet je al veel meer en koop met garantie bij een erkend garage bedrijf of dealer
maak een proefrit en ervaar het gevoel, en dat onderhoud meer kost als een standaard auto snapt iedereen
blijft een zeer exclusieve auto
en laten staan die rommel vind ik beetje bot vooral onder liefhebbers al maakte de knipoog wel weer wat goed
wat rijd je zelf mechanic????
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 21 okt 2005
- Laatste bezoek: 09 feb 2014 22:51
- Actief als: particulier
- Locatie: limburg
Hallo,
Kijk bij review van autoweek bij renault avantime , daar vindt je voldoende info omtrent meningen en kosten over de avantime. Persoonlijk heb ik geen negatieve ervaringen, alleen de onderhoudskosten liggen duidelijk hoger dan een middenklasse auto. De avantime is ook geen middenklasse auto, als je eens echt wilt genieten van het autorijden kan ik je het kopen van een avantime aanbevelen
groetend
Kijk bij review van autoweek bij renault avantime , daar vindt je voldoende info omtrent meningen en kosten over de avantime. Persoonlijk heb ik geen negatieve ervaringen, alleen de onderhoudskosten liggen duidelijk hoger dan een middenklasse auto. De avantime is ook geen middenklasse auto, als je eens echt wilt genieten van het autorijden kan ik je het kopen van een avantime aanbevelen
groetend
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16734
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 22 jun 2025 18:07
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Ik ben werkzaam bij een officiele renault merkdealer,..dus ik weet waar ik over praat.
Dat goed onderhoud meer zekerheid geeft oke, maar dit zijn auto's die je bij de dealer moet kopen met verlengde garantie. Ze zijn zeker exclusief, daar hoor je me ook niet over!
Alleen de auto's die we binnenkrijgen, hebben ook rekeningen achter de rug van 1000-en euro's!
Zelf rijdt ik om de pakweg 4maanden iets anders,..heb eigenlijk nog nooit een renault gehad
, misschien dat het komt omdat ik er elke dag mee werk!
Het was niet mn bedoeling iemand te beledigen, maar probeer je alleen te behoeden voor een miskoop
grz
Dat goed onderhoud meer zekerheid geeft oke, maar dit zijn auto's die je bij de dealer moet kopen met verlengde garantie. Ze zijn zeker exclusief, daar hoor je me ook niet over!

Zelf rijdt ik om de pakweg 4maanden iets anders,..heb eigenlijk nog nooit een renault gehad

Het was niet mn bedoeling iemand te beledigen, maar probeer je alleen te behoeden voor een miskoop

grz
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 11 sep 2005
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
- Actief als: particulier
- Locatie: noord scharwoude
miskoop
daarmee zeg je in mijn bescheiden mening dat een avantime een miskoop zou zijn
daar zullen heel veel mensen het niet met je eens zijn
maar ga eens een leuke renault rijden die rijd je meestal langer als 4 maanden
heb er nog wel 1 te koop
daar zullen heel veel mensen het niet met je eens zijn
maar ga eens een leuke renault rijden die rijd je meestal langer als 4 maanden

heb er nog wel 1 te koop

r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 02 mei 2007
- Laatste bezoek: 16 aug 2010 14:15
- Actief als: particulier
- Locatie: Nederland
Ik heb mijn AVT gekocht na een redelijk uitgebreide zoektocht. Zoals met zoveel producten die op het WWW worden besproken zijner altijd mensen met een uitgesproken positieve of negatieve mening, dikwijls op basis van één enkel incident, of van-horen-zeggen.
Je moet je afvragen met welk doel je een AVT koopt: voor het design, praktisch gebruik of anders. Je moet je afvragen of de huidige en mogelijk toekomstige gezinssituatie bijvoorbeeld praktisch is met 2 deuren. Ik heb bv 3 kinderen (12, 14 en 16 jaar) en niemand klaagt.
Ik heb gekozen voor een eerste-eigenaar auto, met volledige Renault service historie. Veel AVT’s hebben gelukkig al wat kilometers gereden en zijn door de kinderziektes heengeloosd door de vorige eigenaar. Misschien heeft Mechanic daardoor een enigszins vertekend beeld gekregen van alle mogelijke problemen. Er kan trouwens van alles misgaan, zoals de bobines die kaport gaan, koppelingen die verbranden, schuifdaken die niet meer lopen, deurscharnieren die kapot gaan, Turbos die ontploffen etc.
Ik wilde ook een full-blown AVT hebben, vandaar een V6 Privilège. Het rijdt fantastisch (niet zuinig, reken 1:10 autosnelwegen en 1:8 stadsverkeer). De stand “Grand Air”, met alle zijruiten en het schuifdak open is ideaal voor warme zomerdagen. Leren fauteuils, de koninklijke zitpositie, ruime kofferbak en het typische ontwerp maken elke rit weer apart. Je moet overigens wel oog voor zoiets hebben, anders kan je beter een Berlingo of een andere grijs apparaat kopen.
Als je de auto koopt om elke zaterdagmorgen naar de AH te rijden zul je niet het meeste plezier beleven: de auto is daarvoor te groot, te onpraktisch, en een scheur in je polyester heb je ook liever niet.
Het onderhoud is niet goedkoper of duurder dan een auto van vergelijkbare grootte. Bij 120.000 km of na 5 jaar moeten wel de distributieriemen vervangen worden, waarvoor de motor en de bak eruit moeten. Loopt in de papieren.
En verder: koop de auto met verstand, dan heb je het meeste en langste plezier.
Je moet je afvragen met welk doel je een AVT koopt: voor het design, praktisch gebruik of anders. Je moet je afvragen of de huidige en mogelijk toekomstige gezinssituatie bijvoorbeeld praktisch is met 2 deuren. Ik heb bv 3 kinderen (12, 14 en 16 jaar) en niemand klaagt.
Ik heb gekozen voor een eerste-eigenaar auto, met volledige Renault service historie. Veel AVT’s hebben gelukkig al wat kilometers gereden en zijn door de kinderziektes heengeloosd door de vorige eigenaar. Misschien heeft Mechanic daardoor een enigszins vertekend beeld gekregen van alle mogelijke problemen. Er kan trouwens van alles misgaan, zoals de bobines die kaport gaan, koppelingen die verbranden, schuifdaken die niet meer lopen, deurscharnieren die kapot gaan, Turbos die ontploffen etc.
Ik wilde ook een full-blown AVT hebben, vandaar een V6 Privilège. Het rijdt fantastisch (niet zuinig, reken 1:10 autosnelwegen en 1:8 stadsverkeer). De stand “Grand Air”, met alle zijruiten en het schuifdak open is ideaal voor warme zomerdagen. Leren fauteuils, de koninklijke zitpositie, ruime kofferbak en het typische ontwerp maken elke rit weer apart. Je moet overigens wel oog voor zoiets hebben, anders kan je beter een Berlingo of een andere grijs apparaat kopen.
Als je de auto koopt om elke zaterdagmorgen naar de AH te rijden zul je niet het meeste plezier beleven: de auto is daarvoor te groot, te onpraktisch, en een scheur in je polyester heb je ook liever niet.
Het onderhoud is niet goedkoper of duurder dan een auto van vergelijkbare grootte. Bij 120.000 km of na 5 jaar moeten wel de distributieriemen vervangen worden, waarvoor de motor en de bak eruit moeten. Loopt in de papieren.
En verder: koop de auto met verstand, dan heb je het meeste en langste plezier.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 1
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 27 nov 2005
- Laatste bezoek: 23 jun 2014 20:38
- Actief als: particulier
- Locatie: noord holland
Als bezitter van een Avantime 2.0T kan ik als advies geven om idd een Avantime aan te schaffen bij een goede dealer. Voor de aankoop van mijn Avantime heb ik ook eerst goed nagedacht. Ik wist van tevoren dat er verhalen de ronde deden over vermeende onbetrouwbaarheid. Maar bij mij heeft het gevoel meer gewogen dan het verstand.
Uiteraard heb ik wel goed georienteerd alvorens ik een keuze heb gemaakt. De keuze voor de aankoop bij een goede dealer was gemakkelijk. Alleen daar krijg je een goede garantie. Maar goed ook want tijdens mijn garantie periode is er wel het een en ander stuk gegaan. (Is allemaal te lezen in de autoweek recensie van mij)
Gelukkig voor mij is alles goed en kosteloos opgelost in de garantie.
Inmiddels ben ik alweer een anderhalf jaar verder en heb er ook weer een goede 50000km probleemloos mee gereden.
Mijn advies voor potentiele kopers: kies een goede dealer (ivm garantie), let op een duidelijke onderhoudshistorie, bij twijfel laten keuren, en neem ook een beetje een risico als je echt ervoor gaat (blijft wel een Avantime).
Maar eenmaal een goed exemplaar en je wordt beloond met een ontzettend fraaie, opvallende en zeldzame, uiterst comfortabele, redelijk zuinige (iig de 2.0T, 1 op 12 is haalbaar) en veelzijdige (coupe-luxe sedan-MPV-semi cabrio in 1) automobiel.
Eeehh o ja, heb ik al gezegd bijzonder mooie, zeldzame en fijne auto? ( en dat zegt iemand die hiervoor altijd gruwde van Franse auto’s)
de groeten,
Edward
PS. Ik ben altijd redelijk snel uitgekeken op mijn auto’s. Na 3 jaar wil ik altijd weer wat anders. Zelfs bij mijn voormalige Porsche 911 had ik dat. Maar van de Avantime heb ik na bijna 3 jaar nog steeds geen genoeg. Dat moet toch wel wat zeggen.
En echt voorzichtig rij ik er niet mee. Voorbanden slijten vrij snel, maar dat ligt aan mijn rijstijl. Maar het reguliere onderhoud is voor mij absoluut heilig.
Uiteraard heb ik wel goed georienteerd alvorens ik een keuze heb gemaakt. De keuze voor de aankoop bij een goede dealer was gemakkelijk. Alleen daar krijg je een goede garantie. Maar goed ook want tijdens mijn garantie periode is er wel het een en ander stuk gegaan. (Is allemaal te lezen in de autoweek recensie van mij)
Gelukkig voor mij is alles goed en kosteloos opgelost in de garantie.
Inmiddels ben ik alweer een anderhalf jaar verder en heb er ook weer een goede 50000km probleemloos mee gereden.
Mijn advies voor potentiele kopers: kies een goede dealer (ivm garantie), let op een duidelijke onderhoudshistorie, bij twijfel laten keuren, en neem ook een beetje een risico als je echt ervoor gaat (blijft wel een Avantime).
Maar eenmaal een goed exemplaar en je wordt beloond met een ontzettend fraaie, opvallende en zeldzame, uiterst comfortabele, redelijk zuinige (iig de 2.0T, 1 op 12 is haalbaar) en veelzijdige (coupe-luxe sedan-MPV-semi cabrio in 1) automobiel.
Eeehh o ja, heb ik al gezegd bijzonder mooie, zeldzame en fijne auto? ( en dat zegt iemand die hiervoor altijd gruwde van Franse auto’s)
de groeten,
Edward
PS. Ik ben altijd redelijk snel uitgekeken op mijn auto’s. Na 3 jaar wil ik altijd weer wat anders. Zelfs bij mijn voormalige Porsche 911 had ik dat. Maar van de Avantime heb ik na bijna 3 jaar nog steeds geen genoeg. Dat moet toch wel wat zeggen.
En echt voorzichtig rij ik er niet mee. Voorbanden slijten vrij snel, maar dat ligt aan mijn rijstijl. Maar het reguliere onderhoud is voor mij absoluut heilig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2008
- Laatste bezoek: 18 mei 2014 14:01
Eerste ervaring met mixed emotions
Hallo allemaal,
in de eerste plaats bedankt voor jullie reacties!
Gisteren heb ik mijn eerste Avantime (2.0 Privilege) bekeken en bereden. Wat een prachtige auto! Volgens de Renault dealer is de distributieset reeds vervangen (mondelinge toezegging), verder geeft ie 6 maanden BOVAG garantie. Maar eerlijk is eerlijk: de Avantime ziet er beter uit dan dat ie rijdt. Verder viel de inruilprijs voor mijn huidige Citroën C5 (niks bijzonders, maar rijdt wel erg fijn) behoorlijk tegen. Dus even verder onderhandelen en wie weet. Typisch een geval van emotie versus ratio. Gaat het overigens te ver om het vervangen van de distributieset zwart op wit bevestigd te vragen?
Alle reacties zijn en blijven welkom!
Groet,
Marcel.
in de eerste plaats bedankt voor jullie reacties!
Gisteren heb ik mijn eerste Avantime (2.0 Privilege) bekeken en bereden. Wat een prachtige auto! Volgens de Renault dealer is de distributieset reeds vervangen (mondelinge toezegging), verder geeft ie 6 maanden BOVAG garantie. Maar eerlijk is eerlijk: de Avantime ziet er beter uit dan dat ie rijdt. Verder viel de inruilprijs voor mijn huidige Citroën C5 (niks bijzonders, maar rijdt wel erg fijn) behoorlijk tegen. Dus even verder onderhandelen en wie weet. Typisch een geval van emotie versus ratio. Gaat het overigens te ver om het vervangen van de distributieset zwart op wit bevestigd te vragen?
Alle reacties zijn en blijven welkom!
Groet,
Marcel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2008
- Laatste bezoek: 18 mei 2014 14:01
Gekocht!
Even een update:
ondertussen de bewuste Avantime gekocht. Kon de C5 particulier goed verkopen en kreeg mooie korting op de Avantime. Prima afgeleverd met 6 maanden garantie. Vandaag al zakelijk bijna 400 km gereden en echt genoten!
ondertussen de bewuste Avantime gekocht. Kon de C5 particulier goed verkopen en kreeg mooie korting op de Avantime. Prima afgeleverd met 6 maanden garantie. Vandaag al zakelijk bijna 400 km gereden en echt genoten!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 01 okt 2007
- Laatste bezoek: 11 aug 2015 16:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Oud-Vossemeer
- Contacteer:
Veel plezier met de wagen! Zal wel lukken denk ik! Distributieriemen zulen bij elke ondehouden Avi ondertussen vervangen zijn, omdat dit om de x km's of 5 jaar meot. En alle Avi's zijn nu de 5 jaar gepasseerd geloof ik.... Foto's zijn trouwens altijd leuk.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 27 nov 2007
- Laatste bezoek: 18 jun 2025 18:13
Aankooptips/-adviezen
Hoi Marcel,
VAn harte gefeliciteerd met je "nieuwe" Avantime.
Beter dat je de distriebutie nogmaals hebt gedaan weet je dat in ieder geval zeker.
Als je net zo veel plezier van je Avantime hebt als ik, dan gaat het zeker lukken.
Zelf heb ik ook een 2lit turbo en hij rijdt buitengewoon.
Ik ben erachter gekomen dat je langer met je uitlaat doet als je hem met amber tectyl inspuit.
Vooral langs de naden van de dempers en ophangenbeugels.
Laat je niets wijs maken, van dat het eraf brand, wat dat is niet zo.
Nog een tip om langer met je turbo te doen, laat de motor even stationair draaien voor je hem uitzet.
Veel plezier.
Wat is trouwens het kenteken.
Gr Martin
VAn harte gefeliciteerd met je "nieuwe" Avantime.
Beter dat je de distriebutie nogmaals hebt gedaan weet je dat in ieder geval zeker.
Als je net zo veel plezier van je Avantime hebt als ik, dan gaat het zeker lukken.
Zelf heb ik ook een 2lit turbo en hij rijdt buitengewoon.
Ik ben erachter gekomen dat je langer met je uitlaat doet als je hem met amber tectyl inspuit.
Vooral langs de naden van de dempers en ophangenbeugels.
Laat je niets wijs maken, van dat het eraf brand, wat dat is niet zo.
Nog een tip om langer met je turbo te doen, laat de motor even stationair draaien voor je hem uitzet.
Veel plezier.
Wat is trouwens het kenteken.
Gr Martin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2008
- Laatste bezoek: 18 mei 2014 14:01
Inmiddels bijna 4 maanden en ruim 10.000 km verder en nog geen noemenswaardig probleem ondervonden. Dankzij de zeer servicegerichte Renault dealer wordt elk (klein) euvel tot nu toe onder garantie verholpen. Hulde aan AutohaagZeeuw in Leidschendam! Ben me wel aan het oriënteren op LPG, want 10.000 km op benzine kost wel 1500 euro... Als verwende Citroën rijder vind ik de Avantime nog steeds als een bus rijden, maar die unieke vormgeving maakt alles goed. Afgelopen week waren we in de Ardennen en in Dinant stond een exacte kopie van onze Avantime met een Frans kenteken. Helaas op dat moment geen fototoestel bij ons, maar was toch een leuke ervaring. Zo vaak zie je immers geen Avantime in 't wild...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 258 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone