RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Gesloten

Topic author
kopkop
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2016 20:22
Actief als: particulier

RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door kopkop »

Hallo , ik ben sinds kort in het bezit van een RENAULT - Megane gr tour 16 16v uit 2004 , al vrij kort na de aanschaf telkens startproblemen (accu leeg) , enig onderzoek bij de lokale autoboer leerde dat iig de accu slecht was, deze vervangen voor een nieuwe.

na ongeveer 2 weken ineens weer ''platte'' batterij , gisteravond nog probleemloos meerdere malen gestart en ca 70 km. gereden , nu vanavond niets meer , BC gaf eerst meldingen over stuurkolom niet vrij /wel vrij enz. , spanning gemeten van de accu , die was nog ong. 7v , toen startkabels erop , startte direct zonder verdere meldingen , hierna weer spanning gemeten met stationair lopende motor , nu 14,7v dynamo leek dus op te laden.

Ergens lijkt er dus iets stroom te verbruiken waar dat niet nodig is , ik las hier dingen over dynamo kabel afkoppelen enz. , hoe weet ik welke de dynamokabel is ?.

zijn er misschien bekende dingen die met dit type wel eens de oorzaak zijn en hoe sluit ik die uit , de auto is overigens niet voorzien van later ingebouwde extra's zoals radio/navigatie/trekhaak o.i.d.

Alvast dank voor het meedenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door mechanic »

Meet eerst de lekstroom.
De dynamokabel is de 'dikke' plus kabel die op de dynamo zit geschroefd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door WillemS »

Meet idd de "lekstroom" doe dat met een ampere-tang over de minpool. Na plm. 2 min is de wagen in rust en kan je gaan meten.
Normaal is de lekstroom ca. 0,05 amp. Meet je meer trek dan 1 voor 1 de zekeringen eruit tot je weet in elk circuit de lekstroom zit.
Noteer wel eerst de eventuele radio-code.
Succes
mvg WillemS
p.s kofferbak verlichting is een notoire veroorzaker.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door mechanic »

Bij dit type is na wat doorspitten van dit forum de nokkenas sensor met evt software update regelmatig de oorzaak.
Onderdeel is indien de oorzaak prima zelf te vervangen,software update/reset is garagewerk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kopkop
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2016 20:22
Actief als: particulier

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door kopkop »

Alvast dank voor de ideen, zal eens gaan spitten. Iemand een idee hoe ik er achter kom of het die nokkenassensor is.

Radiocode vergeet ik niet , zit inmiddels al in mijn hoofd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door mechanic »

Tijdens het lekstroom meten,als die te hoog is,de sensor afkoppelen. Zakt deze dsn tot normale waardes is het meteen duidelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kopkop
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2016 20:22
Actief als: particulier

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door kopkop »

Alvast een onderzoek gedaan , de eerste gemeten lekstroom was 0,44 A , deze zakte enige tijd later tot 0,20A af en toe steeg deze weer naar 0,46 en daalde dan weer naar 0,20, 1 voor 1 de draden op het + verdeelblokje op de accu losgemaakt ,bij (uiteraard) de laatste kabel
accukabel.jpg
daalde de stroom ineens naar 0,03A (dit is de normale opname tijdens stilstand ? ), de kabel gevolgd en deze kwam uit op de zekeringkast rechts naast de accu, deze bestaat uit 2 lagen, deze gescheiden, bij terug aankoppelen bleek het in de onderste laag te zitten (met hoge zekeringen)
accuzekering.jpg
, ook nog even de dikke rode van de dynamo afgehaald. geen resultaat (er vanuitgaande dat ik de dynamo te pakken had.(groot apparaat met spoelen, gemonteerd op de snaar.) was een dikke rode draad gemonteerd op de zijkant, tevens de nokkenassensor losgekoppeld. (dat is toch de sensor die zeg maar aan de rechterzijde in ongeveer het midden van de motor aan de bovenzijde zit? , iig de lekstroom bleef gelijk ,het daar even bij gelaten voor vandaag (kou/donker) zaterdag maar weer even verder vanaf de zekeringkast.

Wat me wel opviel is dat toen ik de deur opende de stroom gelijk naar 1,9A ging (op zich niet vreemd de lampjes) nadat ik de deur dicht deed daalde na het uitgaan van de verlichting de stroom naar 0,7 en pas een minuut later of 2 naar de bekende lekstroom. ( systeem wakker,wachten,systeem in slaap ?)

Iemand een tip hoe ik dat ontwijk , anders wordt het lastig zoeken als ik de zekeringkast onder het stuur wil doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kopkop
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2016 20:22
Actief als: particulier

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door kopkop »

iemand enig idee waar de meeste rechtse 70A zekering van is ??? als ik die er uit haal is mijn lekstroom weer op acceptabel nivo (0,02 A)
11.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door WillemS »

Bedoel je de meest linkse zekering 70 amp. of de meest rechtse die is 40 amp. en zo te zien is er DAAR een rode draad vanaf getakt(aftermarket zooi?).
Staat het niet in het instruktieboekje?
Je bent er bijna.
succes mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
kopkop
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2016 20:22
Actief als: particulier

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door kopkop »

Willem , ik ben er echt bijna , overigens is de foto gejat van internet en zit de laatste 40A er niet bij mij , de 70A lijkt de voorzekering te zijn van de zekeringkast onder het stuur, als test gewoon even alle zekeringen daar uit getrokken ( is niet zo handig testen met telkens de deur open en dicht(lees systemen wakker)) , na verwijdering alle zekeringen lekstroom nog 0,04A , linkerrijtje terug 0,04 , rechterrijtje terug 0,04 , bovenste helft middelste rij terug 0,04A , onderste helft terug, 0,41A , uiteindelijk alles erin alleen nog de elektrische ramen voor eruit , 0,05A , het lijkt dus in 1 van de el.ramen voor te zitten , zijn nog 2 zekeringen , maar had even geen tijd meer , morgen maar eens verder kijken , kan nooit veel meer zijn , en anders maar zonder el.ramen , gebruik ze toch niet met dit weer !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door WillemS »

Stekkertje van telkens 1 raam loshalen en je welk raam het is. Of raam 1 voor 1 naar beneden halen en zien of de lekstroom verdwijnt.
We horen het wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jacobmaasland
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jan 2020 14:53
Actief als: particulier

Re: RENAULT - Megane gr tour 16 16v accu loopt leeg

Bericht door Jacobmaasland »

Goede avond . wij hebben met onze megabe gr tour zo'n probleem 2006.
Ik weet goed Hoe ik zelfs bericht kan zetten. Maar we weten het niet meer onze monteur heeft 2 weken voor grote beurt geven en bougies vervangen . nu wilde hij niet meer starten we hebben nu nieuwe accu in fedaan nieuwe snaar dynamo maar de accu blijft leeg lopen en nu wil hij helemaal niet starten . met uitlezen Bosch uit laten lezen kwam niks. Uit.
Help

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht