Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rpm

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rpm

Bericht door Fientje »

Model/uitvoering : Renault Mégane Break 1.6 16v, automaat (K4M-701 motor met DP0 automaatbak)
Bouwjaar : 2002
Brandstof : Benzine

Het gaat om deze geweldige groene Mégane:
Afbeelding Afbeelding
Deze Mégane kampt sinds een paar weken met een ontzettend vreemd probleem waar mijn vaste universele garage er niet meer uitkomt en een Renault-dealer het niet zeker weet :(

Als de motor koud is (=nachtje stilgestaan), draait hij stationair 1800-2000 rpm. Hij wil heel soms zelfs naar 2500 rpm als je er een paar honderd meter mee rijdt en dan weer in neutraal "N" zet. Herstarten en hij doet weer 1800-2000 rpm stationair.

Het gaat zover dat hij dit toerental wil blijven volhouden tijdens het rijden, dus als je op gang bent kan hij 60km/u blijven rijden zonder het gaspedaal aan te raken :o En als je gaat remmen en de automaat terugschakelt merk je dat de motor aan het doorduwen is om die 1800 rpm te halen, absoluut niet goed voor de levensduur v/d automaatbak ook... :shock:

Het probleem gaat over zodra de motor warm is. Dat is na 5 á 10km. Als je de automaat dan in neutraal zet, zie je het toerental langzaam weer zakken naar rond de normale 750 rpm en blijft hij goed zolang hij warm is... honderden kilometers lang.


Op advies van de universele garage had ik zelf de nullastregelklep ("stappenmotor") vervangen door een universeel exemplaar besteld bij Mister-Auto. Helaas heeft dit niet geholpen... het probleem is steevast nog hetzelfde.

Overigens, na het monteren v/d nieuwe stappenmotor draaide hij plots 4000 rpm stationair. Van wat ik elders las moest je de ECU "resetten" door de zekeringen van de UCH en "Memo inject" los te halen en na een paar minuten weer terug te zetten. Hierna liep hij (omdat het blok toen warm was) weer netjes 750 rpm. Om de volgende dag bij koud weer 1800-2000 rpm stationair te doen :|

Hierna ben ik naar een Renault-dealer geweest ermee. Die heeft de auto uitgelezen met de CLIP... geen foutcodes. Vervolgens is het gasklephuis gereinigd en de nul-positie opnieuw ingeleerd. Daarna moest ik de auto weer meenemen en de volgende dag als 'ie koud is proberen. Helaas... het probleem was nog steeds aanwezig :(

Daarna heb ik weer gebeld met de Renault-dealer... die had maar nog één optie: de nullastregelklep ("stappenmotor") vervangen door een origineel Renault-onderdeel omdat volgens hem het universele exemplaar wat ik had gemonteerd niet "gezien" werd door de CLIP en dus ook niet kon worden getest/ingeleerd.

Ik twijfel een beetje aan dit verhaal... want het exemplaar wat er eerst in had gezeten was ook niet origineel, maar een universele van VDO. Het lijkt me vreemd dat een kapotte universele en een nieuwe universele toevallig precies hetzelfde probleem zouden veroorzaken. En moet die nullastregelklep überhaupt ingeleerd worden?

Maar goed, daarna afgesproken dat ik afzie van het bestellen van een dure originele nullastregelklep (ze geven namelijk geen garantie dat het probleem daarmee oplost) en dat ik een originele (incl. dat plastic onderstukje, dat moest) ga proberen te vinden op de sloop, die zelf monteer en dan met de auto terugkom zodat ze het kunnen proberen in te leren.

Als dat niet helpt weten ze het ook niet meer en is het naar hun eigen zeggen "een lastige zoekpuzzel" waarbij hun laatste oplossing het handmatig doormeten van alle bedrading en de regeleenheid is. Met een onbekend hoog prijskaartje :shock:


Nou ja... is dit werkelijk een zo onbekend/vreemd probleem bij dit type auto? :cry: Het klinkt een beetje... hopeloos :cry2:


Ik ben helaas niet handig genoeg om 'm zelf te kunnen repareren. Verder dan wat simpele dingen waar je van boven bij kan zoals een luchtfilter, zij-ruit, bobine, accu of bougie vervangen kom ik (nog) niet. Ben dus grotendeels afhankelijk v/d garage :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

yankee
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2015 15:33
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door yankee »

Ik ben in het bezit van een Scenic k4M motor 1.6 16v van 2000 en heb ongeveer het zelfde probleem.
Loopt ook rond de 2000 toeren koud pas als hij warm is gaat hij terug naar 750 maar als je dan gaat rijden en je laat het gas los loopt hij weer 2000 rpm als je dan stilstaat zakt hij weer in de toeren.
Van de zomer bleef hij dan wel op 750 rpm lopen na een rit waarop ik de inlaatluchttemperatuursensor heb vervangen, helaas zonder resultaat.
Vandaag de Koelvloeistof sensor vervangen omdat deze bij slecht werken ook kan zorgen voor een verhoogd stationair maar ook zonder resultaat.
Dus er zijn best meer van dit type motoren die daar last van hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door kaleido 1 »

Ik zou eens controleren op valse lucht , rond het inlaattraject .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door WillemS »

@ Fientje laat eens zoeken met een rookmachine.
@kaleido1 en Mechanic, scheuren die kunsstof inlaatspruitstukken niet? Meen me er iets van te herinneren, dat pijpje aan de achterkant?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door kaleido 1 »

Dat gebeurt wel eens , vandaar de opmerking , controle op valse lucht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door WillemS »

Zou dan toch een andere garage zoeken, na het nodeloos vervangen van onderdelen.
Eerst een goede diagnose, valse lucht, rookmachien, fuel trims koud en warm, een vakman moet dit toch kunnen weten.
Ben benieuwd.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door mechanic »

Deze spruitstukken hebben achterop alleen een gasklepaansluiting,en rechtsachter het vacuüm voor de rembekrachtiger. Bovenop nog een spruitstukdruk sensor.
Heb ze nog niet gescheurd gezien,maar dat wil natuurlijk weinig zeggen.
Valse lucht vaak op de een van de vier pakkingen. Zoals gezegd,mocht er sprake van valse lucht zijn is dat zeker te vinden.
Neem aan dat dit gecontroleerd is voordat er over is gegaan tot vervanging stappenmotor.
Een slechte stekkerverbinding hierop kwam geregeld voor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door Fientje »

De auto gaat morgen of overmorgen naar een andere universele garage. Ik ga de tip over valse lucht daar meegeven, of ze daar eerst naar willen kijken.

Ik merk naast het verhoogd stationair toerental bij koude motor ook andere vreemde dingen: het hoge stationair toerental moet zodra hij warm is ook weer langzaam bijgesteld worden naar 750. Als ik bijv. met koude motor direct de snelweg op rij en door blijf gaan, dan draait 'ie na 150km nog steeds verhoogd stationair. Je moet 'm dan stilzetten en bij voorkeur in neutraal even stationair laten draaien, dan zakt hij langzaam terug naar 750 en is hij voor de rest v/d dag goed. Bij warm even motor uit en weer aan hersteld ook vaak weer naar 750.

En het verhoogde toerental bij koude motor lijkt temperatuurgevoelig: bij 1-15 graden is dat zo'n 1800-1900. Bij vrieskou -1 werd dat zo 2100 rpm.

Tijdens het rijden, zelfs na 30km warm, merk ik ook wel eens dat bij gas los (bij bijv. 120km/u) hij brandstof blijf inspuiten i.p.v. remmen op de motor wat hij normaal deed. Op het schermpje v/d boordcomputer met het actuele verbruik zie je dan ook dat bij gas los hij niet naar 0,0l/100km gaat maar nog steeds blijf verbruiken. Voordat 'ie deze problemen had, ging het verbruik wel naar 0,0 bij gas los boven de ongeveer 2000 rpm en voelde je 'm op de motor remmen. Nu niet meer. En het gemiddelde verbruik is ook gestegen sinds deze problemen... kan minder op een volle tank afleggen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door WillemS »

Als ik dit verhaal nog eens lees dan gaan mijn gedachten ook richting koelvloeistof temperatuursensor en inlaat lucht temp.sensor. Deze bepalen adh van de gemeten temperatuur hoeveel brandstof er wordt ingespoten. zijn deze al eens nagezien?
Als de wagen wordt uitgelezen kan je ook zien of de sensoren goed werken.
succes
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door Fientje »

Ik weet eigenlijk niet wat de dealer precies wel/niet gedaan heeft. Er werd mij verteld dat er geen fouten waren gevonden bij het uitlezen, dat was het :|

De koelvloeistof-temperatuur stuurt toch ook het metertje op het dashboard aan? Deze werkt ogenschijnlijk nog prima. En als ik 'm uitlees met een bluetooth ELM327 i.c.m. een smartphone-app (Torque), dan geeft hij bij "Coolant temperature" bij warme motor waardes rond 85-89 graden C aan met rijwind (bijv. snelweg) en 95-98 C bij stilstaand stationair draaien. Dat lijkt me vrij normale waardes.

Er is ook een metertje "Intake air temperature" bij, dat zit rond 33-48 C afhankelijk van wel/geen rijwind. Bij een buitentemperatuur van 12 C.

Vandaag was het verhoogd stationair draaien trouwens na 5km alweer normaal toen ik even stilstond... mogelijk had het te maken met de relatief warme buitentemperatuur. En gas los bij >100km/u deed 'ie wel remmen op de motor, maar bij 80km/u de ene keer wel, andere keer niet... dan kon hij 60 blijven rijden zonder het gaspedaal aan te raken :|


Het geplande garage-bezoek gaat trouwens waarschijnlijk niet door... ze zijn hun afspraken betreft innemen van mijn auto+vervangend vervoer niet nagekomen waardoor ik voor niks een hele middag thuis heb gewacht :| Geen goede eerste indruk...

Ik zoek dus mogelijk een andere garage... mocht iemand nog een garage in een straal van 50km rondom Rotterdam weten die kennis van zaken heeft en kans heeft dit probleem op te lossen tegen een redelijke prijs (dus niet op de gok onderdelen bestellen van honderden euro's), dan houd ik mij aanbevolen :) Mogelijkheid tot vervangende auto is een sterke pré :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door Fientje »

Vandaag is het verhoogd stationair draaien voor het eerst ook opgetreden bij warme motor, halverwege een rit :|

De auto is naar een bestemming 65km verderop geweest. Daar stond hij een uurtje stil alvorens ik aan de terugreis begon. Na starten voor de terugweg was alles nog in orde, 750 rpm stationair. Maar na zo'n 25km snelweg moest ik remmen voor een file en merkte ik dat hij aan het doorduwen was. Bij stilstand dus even in neutraal gezet... zat 'ie weer tegen 1800 rpm stationair :| Na enkele minuten filerijden was het weer teruggekeerd naar 750 rpm.

Dit is voor het eerst dat het probleem zich laat zien bij warme motor en halverwege een rit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door kaleido 1 »

Is dit nog een motor met een gaskabel ? zo ja blijft die niet af en toe hangen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door WillemS »

Zal toch niet waar zijn, dat het zo simpel is. Heb wel eens een gebroken gasklepveer meegemaakt, zelfde verschijnsel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rp

Bericht door mechanic »

Het drive by wire is pas gekomen vanaf de megane 2,deze megane heeft inderdaad een gaskabel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

janpelsers
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:51
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rpm

Bericht door janpelsers »

kijk eens of de rembekrachtiging geen lucht lekt ,
bij mij deed hij fluiten als k het pedaal in trapte dan ontsnapte er lucht

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Fientje
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 76
Lid geworden op: 02 nov 2016 22:43
Actief als: particulier

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rpm

Bericht door Fientje »

Een universeel-garage heeft een tijdje geleden naar deze auto gekeken. Er waren geen luchtlekkages te vinden. En op een gegeven moment deed het probleem zich niet meer alleen bij koude motor voor, maar ook als 'ie een tijdje vrij hard heeft gereden. Na bijv. een uurtje 120-130km/u rijden ging hij bij de afrit stationair zo'n 3000-3500 rpm draaien. Als je daarna een stuk stad reed met veel remmen werd 'ie weer normaal, leek alsof hij "wende" aan het toerental waarmee je lange tijd reed.

De stappenmotor uit een werkende auto overzettend had ook geen effect.

Uiteindelijk heeft de garage het probleem opgelost door uit een sloopauto die ze nog hadden staan het complete inlaatspruitstuk met gasklephuis en stappenmotor over te zetten naar mijn auto. Sindsdien loopt hij stationair weer redelijk normale toerentallen bij zowel koude als warme motor. Niet meer strak 750, maar meestal 1000-1100 om pas na een tijdje naar 750 te zakken. Heel acceptabel :D


Overigens, na 2 weken goed wilde hij soms nog wel eens vreemd doen. In weken tijd 2x gehad dat hij na een stukje rijden plots weer 1800 wilde lopen, maar de motor herstarten loste het op. Het was niet reproduceerbaar, dus valt nu weinig aan te doen. Hij duwt i.i.g. niet meer door als ik rem, versneld niet meer uit zichzelf naar 40km/u en kan weer op de motor remmen bij gas los. Hij is weer prima te rijden. Ik ben tevreden :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mégane 1.6 16v, 2002, loopt koud stationair 1800-2000 rpm

Bericht door WillemS »

Dus toch een vacuumlek door een defekt inlaatspruitstuk. Fijn dat er weer mee te rijden is.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht