Lekke klep door rijden op LPG

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.

Topic author
Burtus
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017 22:15
Actief als: particulier

Lekke klep door rijden op LPG

Bericht door Burtus »

Na Scenic I en II heb ik nu een Scenic III (automaat) op LPG. De auto is van 2009 en heeft nog een “gewone” 2.0 motor.
Ik heb de auto met 42000 km op de teller in Duitsland gekocht. De LPG installatie (Prins) is bij circa 20000 km ingebouwd. De kilometerstand is nu 98000 km.

Het probleem was dat de motor af sloeg wanneer je het gaspedaal los liet. Maar alleen bij een koude motor, buitentemperatuur onder circa 8 °C en na circa 1 km en tot circa 3 km.
Voor dit probleem is de auto naar mijn gebruikelijke garage geweest. Maar ze konden geen oorzaak vinden. Er waren geen foutmeldingen. Het lag ook niet aan de LPG installatie.

Op Renault forums kwam ik dergelijke storingen tegen wat door een defect in de nokkenasverstelling werd veroorzaakt.

In de herfst van het volgend jaar kwamen dezelfde problemen weer terug. Ik heb de auto nu naar een Renault garage gebracht. Uit metingen van de pingelwaardes van de cilinders kwam naar voren dat er waarschijnlijk iets mis was met één cilinder. (Pingelwaardes 2600, 4100, 2600 en 370.) Vervolgens zijn er compressiemetingen gedaan. Die metingen lieten hetzelfde beeld zien. (Drukken 33, 37, 33 en 21 bar.) Voor verder onderzoek moest de cilinderkop er af. Daarvoor moet de distributieketting er eerst af. Dat kan alleen als de complete motor er uit is!!

De koppen van de zuigers zagen er nog uit. De kleppen van één cilinder waren iets ingebrand en sloten daardoor niet meer volledig.
De cilinderkop is gereviseerd. Alle kleppen zijn vervangen door kleppen met natrium vulling. Daarmee worden de kleppen beter gekoeld.
Nu is het probleem opgelost. De hele operatie kostte €4500.

Dit probleem had misschien voorkomen kunnen worden als bij de inbouw van de LPG installatie ook een kleppensmeersysteem zou zijn geïnstalleerd. De originele kleppen zijn niet goed genoeg voor ombouw op LPG.

Ik vraag me af waarom de motor afsloeg wanneer de motor een bepaalde temperatuur had en één van de vier cilinders iets lekte. Volgens een Renault medewerker schakelt de motor management de motor uit als er teveel onbalans tussen de cilinders is. Ik weet niet of dat het juiste antwoord is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht