Laadprobleem Zoe

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Het net lijkt zich steeds meer te sluiten, het probleem wordt steeds duidelijker zichtbaar.

Feiten:

* Sinds 2015-2016 worden er door bepaalde laadpaal-leveranciers goedkoop laadpaaltjes geplaatst op 3x25A net aansluiting, met 2 sockets.
* Dit gaat voor de meeste auto's goed maar recente Zoe's hebben hier problemen mee.
* Gemeentes en deze leveranciers willen niet betalen voor een voldoende zware netaansluiting
* Nuon / EVbox proberen -uiteraard- hun bezuinigingsmaatregel door Renault opgelost te krijgen door het minimaal vereiste startvermogen van Renaults naar beneden te laten bijstellen.
* Wat tegelijk geen garantie is voor toekomstige problemen met andere autofabrikanten die ook een fors startvermogen vereisen.
* Buitenlandse EV fabrikanten houden geen rekening met deze problemen vanwege dat de 3x25A netaansluiting (17kW max) een typisch Nederlands' (verzonnen) product is.
* In het buitenland spelen deze problemen derhalve ook niet.

De Zoe rijder hangt er met z'n klapperende disco laadpaal tussenin en het enige wat hij kan doen is bij alle partijen zoveel mogelijk herrie schoppen over dat je op steeds minder laadpalen kunt laden en problemen ondervindt bij laadpaal van type x/y.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Wytze
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 70
Lid geworden op: 26 jun 2016 23:23
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Wytze »

Aan de andere kant lijkt me het aanpassen van een parameter in de software door Renault voor haar klanten in NL (hoeveel zijn het er inmiddels?) een makkelijke en goedkope (tijdelijke) oplossing.

Op termijn zullen de door de overheid vastgestelde capaciteiten tarieven moeten worden aangepast. Zonder die aanpassing immers geen transitie als ingezet.

Hoe zullen de bi-directionele laadpalen van wedrivesolar het doen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Zojuist Bochane in gebreke gesteld, daar de auto slechts bij 2 van de 10 laadpalen kan laden. Contact met EV-Box en Laadpaal24 heeft ervoor gezorgd dat laadpalen zijn bewerkt, nagekeken en dat delen zijn vervangen, maar dat heeft niet geholpen. Conclusie: deze Zoe is niet bruikbaar voor vervoer.
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

@Hugo; vervelend!! 2 van de 10 maar? Dat moet dan toch echt wel aan de auto liggen zou je zeggen.

Ik ben zojuist gebeld door Renault Nederland. Ze vragen om voorbeeld palen waar ik die problemen heb gehad. Lijkt allemaal in een stroom versnelling te komen nu.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door OlafH »

Wellicht is het nu ook oppassen net software updates voor "oudere" Zoe's? Als ik ergens niet op zit te wachten is het gedoe bij laadpalen...

Verstuurd vanaf mijn VFD 900 met Tapatalk
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Nou, daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Die software updates liggen ergens op een stapel papieren op een Frans bureau wat ik een beetje begrepen heb. En het lijkt zich te beperken tot de 11kW palen van Nuon/Heijmans met 2 sockets, en dan met name palen met EVBox hardware erin. Ook EVbox palen zelf hebben hier dus last van, bijv. Rotterdam Elektrisch heeft ook best veel EV-box.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

@hachy; Mooi dat je door je doorvragen gang hebt gebracht in het vinden van een oplossing.

Net als bij de "Fastned" problematiek komen we ook bij de software van de BCB terecht voor een snelle oplossing lijkt het. Dan zijn we hier in Nederland toch een mooie proeftuin voor Renault. Toch voorzichtig zijn met speciale software voor Nederland, ik wil ook nog goed in het buitenland terecht kunnen.

Ogenschijnlijke bijzaken (middenspanningstrafo bij laders en 3*25A aansluiting) blijken bij onze ZOE toch een belangrijke rol te spelen. Dit vanwege de laadmogelijkheden tussen lage snelheid en hoge snelheid laden van de ZOE. Benieuwd in hoeverre andere partijen dan Renault een duit in het zakje moeten en willen doen. Moeten/kunnen alle partijen er binnen de normen uitkomen, of moeten er normen geherdefinieerd worden. In hoeverre speelt de hele ZE-Ready specificatie hier nog een rol? Ook met CCS zal laden tussen 3,7 en 22kWh nog steeds goed mogelijk moeten zijn, dus ook voor de toekomst is een oplossing gewenst.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Op oude zoe's lijken deze problemen er niet te zijn. Mogelijk is e.e.a. dus vlot te verhelpen door een BCB software downgrade. Dan verandert er ook niets aan de buitenland-settings.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

/post verplaatst/
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Ik heb vanuit deze kant goed nieuws.

Vandaag bij een gloednieuw geplaatste laadpaal geweest, een dubbele gemeentepaal van Cofely / Engie / Evbox op 3x25A. Je raadt het al. Flipperkast mode on. Na één telefoontje hebben ze het startvermogen verhoogd naar 2x 12,5, en presto; laden zonder problemen. Kortom 12,5 lijkt dus toch voldoende te zijn. De overige disco palen waar ik ben geweest stonden wellicht nog niet op 12,5 Ampère.

To be continued....
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:Ik geloof dat in een ander topic je zei dat e.e.a. toch goed is verholpen?
Klopt, ik heb het verplaatst naar het topic: "Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations?"

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Weet wel een paar palen die niet werken icm een/mijn Zoe :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Hugo,

Ik zie dat vrijwel alle palen waar jij niet kon laden EVbox hardware hebben.
Laat me raden, de probleem laadpalen hadden een dubbele socket?
Jij hebt waarschijnlijk exact hetzelfde 'probleem' als ik! Heb je een recente Zoe? Uit 2016?

Ik denk dat je Zoe dus prima is, maar dat jij ook last hebt van het EV-box probleem.
Dit is een link naar alle Allego laadpalen in Almere.
Dikke kans dat je bij al deze palen succesvol kan laden.

De palen waar jij juist wél laden kon waren beide niet van EVbox:

Lanzerotestraat = Allego
Urcagarage = EVnetNL AL662

Wat je moet doen. Bellen met EV Box op nummer 088-7755444, keuze 3 en dan 1.
Duidelijk melden dat ze deze probleem palen op 12,5 Ampere startvermogen moeten instellen.
Daarna kan je hoogstwaarschijnlijk zonder problemen bij alle palen laden.

Burgermeester Dickerdacklaan 4, 1336GC, Almere
Serial number: EVB-P1306002

Cornelis Troostplein 87, 1072JJ, Amsterdam
Serial number: EVB-P1531104

Weesperzijde 1046, 1091EH, Amsterdam
Serial number: EVB-P1529001

Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Als meer en meer mensen gaan bellen met EVbox gaan ze misschien ein-de-lijk alle EVboxen op maximaal vermogen instellen op de 3x25A palen. (maximale vermogen per socket is dan 12,5 AMP.)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Alle palen die gemaakt zijn door bv Ecotap (dat zijn die dunne palen, platte zijkanten, gebogen voor en achterkant, meestal heel fel groen, maar ook Allego installeert ze, hier in de gemeente in een donkergrijze uitvoering) hebben zonder uitzondering load balancing op de twee aansluitingen, m.a.w., de auto laadt en start gewoon op de volle aansluitwaarde als de andere aansluiting niet in gebruik is. En als die andere maar 3.7 kW neemt, wordt alleen dat deel geknepen.

Twee jaar terug hadden we een ZOE dag in de Uithof Utrecht. Grote EVBox installatie. Toen we daar een paar auto's aansloten en we over de aansluitwaarde van de string gingen, ging de hele string pardoes in een klap naar (als mijn geheugen me niet bedriegt) naar 3.7 kW per auto in plaats van de maximale aarde gedeeld door het aantal ladende auto.

Dat nog steeds niet alle EVBoxen zo'n 12.5 mutatie krijgen, of nog beter fatsoenlijke load balancing, en ze ook de nutteloze en problemen veroorzakende "ramp up" niet hebben uitgezet tart wel het verstand.

Nuff said. Hachy heeft gelijk. Bellen, bellen, bellen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Wie levert de controller voor EV-Box eigenlijk nowadays? Is dat nog steeds Last Mile Solutions? Zal het ze eens vragen als ik er ben.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Haha, ik dacht juist dat dat de toeleverancier van ECOtap was ;-) Kan me totaal vergissen. Beetje aparte club (ECOtap) maar het spul werkt wel gewoon.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Ik weet dat Last Mile in de eerste jaren de controller leverde aan EV-Box (groene 'Elektromaat' module). Die was nog niet 'smart' maar gewoon rechttoe rechtaan. Zo'n controller zit in mijn EV-Box op onze eigen oprit, en die werkt feilloos (11kW setup).
Of Last Mile nog steeds toelevert aan EV-Box weet ik niet. Bij beide bedrijven heb ik contacten dus zal binnenkort eens navragen.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Met dit soort spul: doe dommer hoe beter. Mijn Granny draait een stokoude versie van OpenEVSE. Past nog in een ATmega168 en doet wat'ie moet doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Welkom bij een nieuwe aflevering van "spot-de-gehandicapte-disco-evbox" deel 32.

Zoals het er nu voorstaat lijkt het erop dat 12.5 Ampère per socket voldoende is om de Zoe goed te laten starten op een 11 kW EVBox paal.
Helaas is dit nog lang niet overal het geval:

2x public Engie / Cofely / EVbox: Disco storing

Bariumstr 3 Apeldoorn
Musketiersveld 218 Apeldoorn

Doorgegeven via telefoontje Engie (24x7 een techneut aan de lijn, hulde)

4x Semi-public evbox paal: Wederom disco storing

2 palen aan Parkeerterrein Sophialaan 48, Apeldoorn
Van Lanschot bankiers, Generaal van Heutzlaan 2 Apeldoorn
Woningstichting Ons Huis, Waterloseweg 3 Apeldoorn

Moet ik EVbox nog over bellen.

Daarna eentje bij een nieuwe auto garage. 2 sockets, 100% gratis 11kW. Het kán dus wel.
Kia van Mossel, Oude Apeldoornseweg 40, 7333 NS Apeldoorn

Totaalscore, 1 van de 7 ofwel 13,8% van de EVboxen stonden op genoeg vermogen ingesteld.

I rest my case, to be continued.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Heb er nog even over nagedacht. Eigenlijk moet het probleem door Renault worden opgelost, niet door EV-Box. In feite heeft EV-Box namelijk iets heel slims bedacht op de situatie in Nederland: veel 11kW laadpalen zijn aangesloten op een 3x25A netaansluiting. In Nederland is een 3x35A of grotere aansluiting veel duurder, en daarom kiest men meestal voor 3x25A. Als de laadpaal een eigen, afzonderlijke netaansluiting heeft, zoals de meeste openbare palen, is het geen probleem als er twee auto's (twee Zoe's of twee nieuwe i3's of twee B250e's of mix daarvan) met 12,5A staan te laden. ECHTER: veel laadpalen zijn in de vorm van een "VPA" (Verlengde Private Aansluiting) aangesloten. De laadpaal zit dan 'achter de meterkast' van een woning of bedrijfspand. Als daar ook slechts een 3x25A aansluiting aanwezig is, gaat het fout als er twee maal 12,5A getrokken wordt. Zodra iemand in die woning een lamp aanzet, klapt de hoofdzekering er uit. Veel EV-Boxen (en Ecotaps) worden aan een VPA geïnstalleerd.
Vrijwel alle voorbeelden die Hachy hierboven noemt zijn typische VPA-locaties.
Dat "wettelijke" waar een customer care medewerker van de week over sprak is feitelijk juist: VPA is wettelijk geregeld (nodig omdat de stroomkabel vanaf "achter" een private meterkast over openbare grond wordt gelegd).
Daarom, denk ik, deze slimme oplossing van EV-Box. Kortom: niet EV-Box maar Renault moet het dus oplossen. Door de minumum AC current settings te gebruiken uit de 'oudere' Zoe's. Ik kan ook echt niet bedenken waarom de Zoe zo'n hoge startstroom nodig heeft of het moet iets heel eigenzinnigs in de Chameleon lader zijn ('inmeten' van de aansluiting voordat het laden begint? Maar het werkte voorheen toch ook prima?)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Ik heb gisteren 2 publieke gemeente evboxen getest die hetzelfde probleem hadden. Dit gedrag zie je ook bij nog niet goed afgestelde Nuon palen. Als ik alleen bij Evbox een probleem heb en bij alle andere laad providers niet; doen die anderen dan iets nóg slimmers?

Achter een vpa box moet toch minimaal 1 auto 12.5 A initieel kunnen trekken. Ik stond immers overal alleen te laden. Dus zo 'slim' is het in mijn ogen nog niet.

Natuurliik heeft Renault hier ook een duidelijke verantwoordelijkheid en daar loopt ook al een case. maar feit blijft dat bij icu, Ecotap en andere concullega's er geen problemen zijn, ook niet op VPA locaties.

Laatste punt is dat de ev rijder hier uiteraard niet de dupe van mag worden, voor nieuwe zoe rijders is het bij ev box palen gewoon een jackpot nu.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Ik sta nu - met nieuwe software - te laden aan een 11kW EV-Box die 8,1kW levert. Geen disco...
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:Als ik alleen bij Evbox een probleem heb en bij alle andere laad providers niet; doen die anderen dan iets nóg slimmers?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik denk het niet, die nemen gewoon de gok dat er niet twee Zoe/nieuwe i3/B250e/Tesla tegelijk staan te laden, en ik denk dat EV-Box als marktleider, met meer dan 40.000 geïnstalleerde laadpalen, die gok niet wil nemen. Een uitklappende hoofdzekering is een ernstigere hinder voor EV-rijders dan laden met iets lagere stroomsterkte.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Agreed, maar dan moet het laden op lagere stroomsterkte wel beginnen. Bij de huidige Zoe's is dat juist het issue.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Het kan een verklaring zijn, maar dan blijft overeind dat de load balancing buitengewoon krakkemikkig is geimplementeerd.

Enne iets slims, zie boven. "Hoe dommer hoe beter" is dan wel een QEDtje ;-) Overigens wel eens van die wat vreemde hoge start- of minimale stroom. En het experiment van Fivari wordt nu ook wel heel ingewikkeld, daar moet zo langzamerhand alle hard en software ID's bij :-/
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door jdgh72 »

Toch zou ik van de ZOE lader, die de naam Kameleon krijgt, verwachten dat die de laatste is die hier problemen mee heeft.

Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Na een tijdje met een techneut van EVbox aan de telefoon te hebben gehangen vrees ik dat een nieuwe firmware die het minimale startvermogen naar 6-8-10A kan zetten is inderdaad de makkelijkste oplossing is voor dit probleem.

Er zitten zoveel haken en ogen aan (ze weten bijvoorbeeld niet altijd hoeveel Ampère er beschikbaar is op het stroompunt 'voor' de aansluiting) dat dit een hele lange weg gaat worden.

pluspuntje:
EVbox heeft wel beloofd dat als je laadpunten tegenkomt waar je niet laden kunt met je recente Zoe dat ze altijd op individuele basis kunnen kijken of ze het startvermogen van betreffende paal kunnen upgraden. Maargoed dan moet er wél actief gebeld worden. Bel daarom als je een disco paal hebt direct 088-7755444 en toets 3-1. Voorlopig nog alleen tijdens kantoortijden helaas.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Hoe kun je nou een lader installeren, waarop je dus altijd de maximale stroom moet instellen, terwijl je niet weet wat de aansluitwaarde van de voedingskabel is? We hebben het niet over een lamp in de keuken? Wat een waanzin :-(
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Dat is ook het (onoplosbare) probleem: je kunt een laadpaal aan een VPA van 3x25A geen 3x25A laten trekken, aangezien in de woning/het bedrijf dat voor die VPA zit anders de hoofdzekering eruit klapt zodra het eerste lampje wordt aangezet... Het kan alleen worden opgelost door aparte firmware uit te rollen voor VPA laadpalen, of door de laadpaal écht smart te maken op de fivari-manier, door current sensors te plaatsen op de hoofdaanvoerkabel vóór de meterkast...

Of: aan een VPA alleen nog maar enkelvoudige laadpunten maken (geen dubbele). Dan blijft er altijd 3x9A over voor de woning/het bedrijfspand.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Omdat ze kennelijk met de auto industrie ergens een afspraak hebben gemaakt dat elke auto op minimaal 6A een laadsessie moet kunnen starten. 12A kan altijd, is de redenatie. Ze worden nu al geruime tijd af-fabriek op 10A geleverd. Nog steeds te weinig voor de nieuwe Zoe.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:Omdat ze kennelijk met de auto industrie ergens een afspraak hebben gemaakt dat elke auto op minimaal 6A een laadsessie moet kunnen starten. 12A kan altijd, is de redenatie. Ze worden nu al geruime tijd af-fabriek op 10A geleverd. Nog steeds te weinig voor de nieuwe Zoe.
Die redenering volgend, ligt de oplossing dan dus toch bij Renault? Alleen Renault kan er m.i. met een firmware update in de Zoe voor zorgen dat de nieuwe Zoe's, evenals de 'oude' dat al konden/kunnen, al vanaf ca. (3x)8A accepteren om te starten met laden. De laadpalen volgen dan gewoon de standaard, toch? Dat EV-Box de CP langzaam opschroeft van 8A naar 16A, doet daar m.i. niets aan af. De CP mág (moet!) namelijk juist dynamisch de afgenomen laadstroom kunnen regelen. De auto heeft gewoon naar de waarde van de CP te luisteren, wat die waarde ook moge zijn. Zoals dat is gedefinieerd in Modus 3.
Uit het verleden weten we wel dat de Zoe niet overweg kan met 6A, dus het moet wel minimaal 8A zijn, en zo hebben de laadpaalfabrikanten de minimale CP en behoeve van de Zoe uiteindelijk ook ingesteld, en dat heeft de afgelopen jaren prima zo gewerkt. Het probleem is pas begonnen toen de nieuwe Zoes uitkwamen met de nieuwe firmware.
Mijn deux centimes. :-P
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 93
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Hachy »

Dat is natuurlijk zo, echter door de bril van de nieuwe zoe rijder bezien blijven die evboxen bron van ergernis. De nieuwe zoe rijder kan overal zonder problemen laden, behalve bij Evbox palen. Dat de oplossing bij Renault ligt doet niets af aan die beeldvorming. Of zoals ik het aan de telefoon ook zei tegen Evbox, ga maar eens aan je vrouw uitleggen dat je op 40% van de palen niet kunt laden nadat je tijdens kantoortijd een telefoontje naar Evbox hebt gepleegd. Moet je eens voorstellen wat er zou gebeuren als er een benzine auto op de NL markt kwam die op 40% van de tankstations niet kan tanken.

Kortom ze zullen allebei met elkaar in overleg moeten om te onderkennen dat het een zoe-Evbox probleem is en ook allebei maximaal moeten committen om dit probleem te verhelpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Hachy schreef:Dat is natuurlijk zo, echter door de bril van de nieuwe zoe rijder bezien blijven die evboxen bron van ergernis. De nieuwe zoe rijder kan overal zonder problemen laden, behalve bij Evbox palen. Dat de oplossing bij Renault ligt doet niets af aan die beeldvorming. Of zoals ik het aan de telefoon ook zei tegen Evbox, ga maar eens aan je vrouw uitleggen dat je op 40% van de palen niet kunt laden nadat je tijdens kantoortijd een telefoontje naar Evbox hebt gepleegd. Moet je eens voorstellen wat er zou gebeuren als er een benzine auto op de NL markt kwam die op 40% van de tankstations niet kan tanken.

Kortom ze zullen allebei met elkaar in overleg moeten om te onderkennen dat het een zoe-Evbox probleem is en ook allebei maximaal moeten committen om dit probleem te verhelpen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Helemaal mee eens.
Maar het ligt dus niet aan een fout van EV-Box, wat eerder wel gesuggereerd leek te worden, bedoeld of onbedoeld, en dat is dus nu hopelijk rechtgezet.
Ik ben vol vertrouwen dat het goed zal komen want beide partijen werken er aan en hebben er zelf ook belang bij dat het issue wordt opgelost.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



hugovdw
lid
lid
Posts in topic: 46
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 nov 2016 14:32
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door hugovdw »

Nou, monteur van LP24 wederom hier geweest: andere kast opgehangen, andere kabel opgehangen, extra aarding geprobeerd: niets werkt met de Zoe...

Iemand nog tips?
2020 Zoe -R50 First Edition

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Hugovdw:
- andere ZOE (volgens mij al ter sprake geweest)
- dealer vragen langs te komen met CLIP tool in de hand (zijn bijna altijd ruggedized laptops, dus kan). Dit was het antwoord wat ik kreeg van Renault NL toen ik vroeg "wat te doen bij hardnekkige laadproblemen".
- escaleren naar Renault NL

Martijn en Hachy: we o.h.-en wat in de rondte over specs en wie nu waar aan voldoet en zo. Ik denk wel dat we het de facto over het volgende eens kunnen zijn:
- dat 12-13A minimum is natuurlijk shit. Aan mijn auto voorlopig geen BCB update. Wat zeer irritant is dat we nog niet goed weten hoe we kunnen vaststellen welke auto's het wel en niet hebben;
- dat ramp-up gedrag van EV is natuurlijk shit. Je kunt er wat van vinden (doe ik!) en dat is allemaal prima, maar het dient geen enkel doel en geeft in de echte wereld echte problemen;
- een VPA aanleggen zonder een helder idee van wat je werkelijk maximaal gaat (kunt gaan) afnemen is shit. En maar een beetje gokken dat moeder de vrouw de oven en het broodrooster en de koffiezetter niet tegelijk aanzet is m.i. onvergeefelijk.

Je hoort me wel. Iedereen zit hier een beetje te snurken de kantjes er af te lopen. De combinatie ZOE en EV is nu wel een perfect storm.

Dat gezegd hebbende over DIT probleem...... De hele load balancing strategie van EV is shit (lees: gewoon delen door twee en als ik het goed begrijp dat zelfs doen als er niks aan de tweede aansluiting hangt). In de grote installaties ook gewoon slecht geregeld (zie mijn opmerkingen over de Uithof). En dan is er nog een ander probleem met EV boxen wat Harm eerder in detail heeft uitgeplozen, heeft te maken dat de EV box het aantal gebruikte fases soms niet goed detecteert. Ik verheerlijk Renault bepaald niet (zie mijn eerste punt in de opsomming), maar ik heb inmiddels nul vertrouwen in EVboxen en de kunde en/of bereidwilligheid van EV om problemen nu eens fundamenteel en over alle installaties aan te pakken. Dat de problemen deels ZOE specifiek zijn en deels absoluut niet moge duidelijk zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 54
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MartijnEV »

Control Pilot ramp-up komt ook voor bij de General Electric palen van LomboXnet in Utrecht. En ik meen het ook bij laadpalen in Duitsland meegemaakt te hebben. Wat het doel dient weet ik ook niet. Wat ik wel zeker weet is dat de controller in de LomboxNet GE laadpalen geleverd wordt door Last Mile Solutions. Ik ben daar binnenkort en dan zal ik navragen waarom er überhaupt gebruik wordt gemaakt van een CP ramp up in laadpaalcontrollers.

Verder: Ik blijf op het standpunt dat EV-Box bashing voor een groot deel onterecht is. Aangezien zij met 40.000+ geinstalleerde laadpalen veruit marktleider zijn, kom je ze het vaakste tegen, en dus in absolute gevallen merk je dan vaker een issue. Maar in procenten: dat valt nog te bezien. Ik ken EV-Box als een top bedrijf dat een zeer goede productkwaliteit nastreeft, en zeer bereidwillig is om issues goed op te lossen. Een Nederlands bedrijf om als Nederlander trots op te zijn: ze gaan met hun producten momenteel de hele wereld over. Breng ze anders eens een bezoekje in Amsterdam. Ze zitten in een prachtig pand op IJburg. :)
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in