Waar (extra) op letten bij aanschaf Clio 2?

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Luti
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2017 21:25
Actief als: particulier

Waar (extra) op letten bij aanschaf Clio 2?

Bericht door Luti »

Goedeavond leden van het RENAULT forum.

Ik zal me allereerst even voorstellen, wel zo netjes. Ik ben 24 jaar oud en heb al een aantal auto's versleten. Mijn allereerste auto was een VW Lupo 1.4 8v uit 2004, op gas. Grappig autotje, goedkoop om te rijden door de gasinstallatie maar bij 160.000 km ingeruild op een VW Polo 1.2 TDI uit 2010. De versnellingsbak was rampzalig, er zat een revisie (vervanging) aan te komen. Netjes vermeld bij het inruilen en ingestapt in de Polo. Voor mijn bijbaan moest ik door heel de Benelux rijden, zo'n 60.000 km per jaar. Polo gekocht bij 50.000 en ingeruild bij 100.000. Was niet erg tevreden met de Polo. Gelukkig geen problemen gehad met de EGR kleppen maar de driecilinder dieselmotor was de reden om in te ruilen. Traag, geen koppel en de motor klonk afschuwelijk. Heb toen gezworen de komende jaren geen driecilinder diesel meer te rijden, in ieder geval niet van VW. Wezen kijken voor een nieuwe Fabia in 2015. Ook een driecilinder, maar wat reed deze heerlijk. Volgens mij is het de niet geknepen variant van de VAG motor die later in de facelift van de Polo bluemotion is gekomen. Heerlijk koppel, praktisch alle optisch en een leuk uiterlijk. Tot op de dag van vandaag geniet ik van deze auto! In de zomer een BMW 320i AUT gekocht uit 1992. De domste keuze uit mijn leven ooit, behalve dan die vakantie in Sunny Beach, Bulgarije. Ik ga verder geen woorden vuilmaken aan deze auto.

Over een aantal maanden ga ik afstuderen. Ik wil afscheid nemen van de SKODA, omdat de auto nog een hoop restwaarde heeft en ik geen diesel meer nodig heb. De BMW gaat naar de sloop en dan rest mij nog een ding: een nieuwe auto kopen :) Mijn oog is gevallen op de Clio 2. Ik heb veel positieve dingen gehoord over deze auto, ondanks het imago van RENAULT (ik snap dat dat imago op dit forum niet heerst en ik wil hier niemand offenden maar er zijn veel mensen met vooroordelen over RENAULT, Citroen etc.).

Omdat ik veelal snelwegkilometers ga maken gaat mijn voorkeur naar de 1.4 16v of 1.6 16v. De 1.6 zou iets meer koppel hebben en aangezien ik vrij sportief rijd denk ik dat dit wel eens een hele goede vriendin van me kan worden. De motoren schijnen betrouwbaar te zijn maar ik heb een aantal dingen gelezen waar ik op moet letten bij de aanschaf. Dit is het lijstje dat ik tot nu toe heb opgesteld om op te letten bij kijken/proefrijden:

- Geen kanteldak
- Geen automaat
- Aandrijfashoes controleren
- Remmen controleren
- Distributieriem recent vervangen -> aantoonbaar
- Geen trekhaak (ik weet niet of dit gegrond is maar ik heb liever geen auto waar dingen mee getrokken zijn, zeker niet met deze relatief kleine motoren)
- Volledige onderhoudshistorie

Mis ik volgens jullie nog dingen of zijn er dingen waar ik extra op kan letten bij het bezichtigen van een auto?

Bij voorbaat veel dank en excuses voor het hele verhaal, ik hoop alleen de fout die ik met de BMW gemaakt heb niet nog eens te maken. Ik hoop snel in een Clio te kunnen touren :)
Vriendin:
'15 SKODA Fabia Style 1.4 TDI 90pk
'92 BMW 320i AUT 150pk
Ex:
'10 VW Polo 1.2 TDI 75pk
'04 VW Lupo 1.4 60pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16014
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Waar (extra) op letten bij aanschaf Clio 2?

Bericht door mechanic »

Clio 2 is een degelijk model,met de 1.6 16v zeer pittig ook.
Vervang tijdig de 4 bobines als er niks van bekend is. Riemerij incl waterpomp 5jaar/120k.
Fuseekogels en stabilisatorstang eindjes op voorste draagarm slijten snel.
Ophangrubber uitlaat einddemper vaak slecht,en de remcilinders achter lekken vaak.
Kun je prima kopen dit model,onderhoud en delen zijn goedkoop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hans C
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 525
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:16
Actief als: particulier
Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust

Re: Waar (extra) op letten bij aanschaf Clio 2?

Bericht door Hans C »

Ik zou gewoon de Fabia houden en nog een paar jaar mee rijden. Je krijgt er nooit de prijs voor wat hij nu waard is. Bovendien stap je in een wagen die nu al een jaar of 8 'dacht ik, kan meer zijn). Of een nieuwe Clio overwegen, dan krijg je nog een eerlijke prijs voor je Fabia??
Gtn van ant zeetje, Hans

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Extra 12 volt punt voor achterbank
    door Austral-130 » » in Austral
    6 Reacties
    422 Weergaves
    Laatste bericht door SpaceXp626
  • Twijfel aanschaf Austral
    door Dekwoje » » in Austral
    6 Reacties
    981 Weergaves
    Laatste bericht door SpaceXp626
  • Tips aanschaf Kadjar
    door Eteraverst » » in Kadjar
    3 Reacties
    160 Weergaves
    Laatste bericht door Eteraverst
  • Aanschaf Renault grand Scenic
    door Bert R » » in Algemeen Scenic
    3 Reacties
    482 Weergaves
    Laatste bericht door De Verschrikkelijke
  • Aanschaf Grand scenic 140 tce 2018
    door Intens140 » » in Algemeen Scenic
    17 Reacties
    1317 Weergaves
    Laatste bericht door Intens140
  • Oliedruksensor.....waar?
    door Twingo99 » » in Motorisch
    3 Reacties
    398 Weergaves
    Laatste bericht door Jeroen2
  • Waar is de verkeersinfo gebleven?
    door CvP-Zoe » » in EasyLink
    1 Reacties
    618 Weergaves
    Laatste bericht door berkens