Trop is te veel - zware onderhoudskosten GS dCi 2.0

Algemeenheden Scenic, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
RUUD_1
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 feb 2012
Laatste bezoek: 02 aug 2021 11:46
Actief als: particulier
Locatie: Tienen - België

Trop is te veel - zware onderhoudskosten GS dCi 2.0

Bericht door RUUD_1 »

Hallo beste forumgangers,

Lange tijd geleden dat ik nog een post geplaatst heb. Niet dat ik het forum niet meer volg, maar ik heb het nogal druk en tot voor kort stelden er zich met mijn GS dCi 2.0 geen al te grote problemen.

Echter, de laatste tijd stapelen de herstellings- en vervangingsfacturen van grote/dure onderdelen zich op. Vandaar dat ik eens te rade ga bij de specialisten onder jullie. Mijn GS wordt 5 jaar in april 2017. De teller staat momenteel op 145.000 KM.

Een paar 10.000 KM geleden heb ik op aanraden van de dealer de voorste schijfremmen volledig laten vervangen. Hij raadde me ook aan binnen een KM of 5.000 de achterste schijfremmen volledig te laten vervangen. Hier ben ik voorlopig (nog?) niet op ingegaan.

Bij de technische controle in april 2016 kreeg ik een opmerking over een 'zwetende' schokdemper achteraan. Recent moest ik met de wagen op groot onderhoud. Ik heb de achterste schokdempers laten vervangen. Volgende onderdelen moesten eveneens vervangen worden:

Poelie + riem: € 420 BTW in
Alternator: € 585 BTW in
Werk: € 290 BTW in

Over 1) kan ik nog het volgende zeggen: De wagen maakte bij het starten een sissend geluid, alsof er uitlaatgassen ontsnapten. Ik dacht dat de uitlaat stuk was, maar dat bleek niet het geval te zijn.

Over 2): 1 à 2 keer per jaar kreeg ik een foutmelding op het dashboard dat de batterij 'laag' was. Voor de rest startte/start de wagen altijd meteen; ik kende geen problemen. Ik had dit gesignaleerd aan de dealer, die mij wist te vertellen dat de fouten zichtbaar waren bij het uitlezen en dat de alternator stuk was. Dat ik nog met de wagen kon rijden, maar dat het niet lang meer zou duren of hij zou niet meer starten. Wat nog erger was, was dat er blijkbaar stukjes van de alternator konden loskomen die dan vervolgens in de motor zouden terechtkomen en voor veel schade zorgen.

De totale kostprijs aan werkuren bedroeg ongeveer € 500. Dit voor het uitvoeren van het groot onderhoud, het vervangen van de schokdempers achteraan, het vervangen van de alternator en de poelie + riem, alsook het uitvoeren van de nodige testen. Ik vind dit aan de (zeer) hoge kant...

Voor diegenen die me niet kennen: ik heb 25 jaar met Toyota (diesels) gereden en nooit zulke buitensporige kosten gehad... of dure onderdelen moeten vervangen.

Ik vraag me af of dit eigenlijk allemaal nog wel normaal is. Behoren deze kosten/herstellingen/vervangingen tot de standaard (bij 'normaal' rijgedrag), of heb ik gewoon heel veel pech?

Daarom dat ik me richt tot de specialisten onder jullie. Alvast bedankt voor jullie (snelle) reacties.

Doei,
RUUD_1
GS III dCi 160 Privilège Cassiopeiagrijs is mijn allereerste Renault (20/04/2012).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16742
Lid geworden op: 24 apr 2008
Laatste bezoek: 02 jul 2025 19:39
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Trop is te veel - zware onderhoudskosten GS dCi 2.0

Bericht door mechanic »

De remmen slijten inderdaad vlot,dat is 'normale' slijtage. De min dikte van de schijven wordt snel bereikt,op remmen zou ik niet bezuinigen.
Een zwetende schokdemper achter is geen ramp,in NL iig alleen een ac-punt voor de apk en geen afkeurpuntje. Dat is vlot en enigsinds goedkoop gerepareerd.
Als is geconstateerd dat de dynamo het euvel daadwerkelijk is,is dat ook niet heel bijzonder. Gaan bij rn iig vaker stuk,maar vaak is het iets anders zoals een sensor icm software.
Bij loshalen van de multiriem adviseert rn deze altijd te vervangen,vaak icm de krukaspoulie.
Wellicht een goedkopere garage zoeken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Trop is te veel - zware onderhoudskosten GS dCi 2.0

Bericht door DHL »

Ik zie ook geen speciale zaken, is eigenlijk regulier onderhoud. Maar alles samen is het een mooi bedrag natuurlijk. Maar kan moeilijk geloven dat bij Toyota nooit iets moest worden vervangen. Alhoewel Toyota tot voor enkele jaren als één van de meest betrouwbare wagens op de markt gezien werd. Maar dit zou bij recente modellen ook al veel minder zijn.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1500
Lid geworden op: 09 aug 2013
Laatste bezoek: 19 jun 2025 13:04
Actief als: particulier

Re: Trop is te veel - zware onderhoudskosten GS dCi 2.0

Bericht door larsdijkstra 16v »

Dit is gewoon normaal onderhoud. En qua uren bedrag ook normaal, deel het maar eens door de uurprijs die ze hanteren. Een Toyota heeft toch ook wel eens onderhoud nodig zoals een nieuwe riem, schokdemper etc? Succes
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht