Melding in display "Accu laden niet mogelijk"

EV-pioneer EVerhard
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 19 nov 2018 15:55
Actief als: particulier

Re: Melding in display "Accu laden niet mogelijk"

Bericht door EV-pioneer EVerhard »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ja hoor is prima, als het echt de spuigaten begint uit te lopen en er ontstaan verkeersopstoppingen door dan schakelen we wel weer een tandje terug;-)
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes : :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Laatste bezoek: 19 aug 2021 23:39

Bericht door Hachy »

Gisteren weer een EVbox, rode ring. 1 belletje naar EVbox support, startvermogen opgeschroefd en binnen 1 minuut kon ik succesvol opladen. Apart dat ze dat niet standaard op al hun laadpalen updaten. Ik ga dat eens voorstellen bij ze.

/update: EVbox gaat zeer waarschijnlijk al hun boxen instellen met het hogere startvermogen zodat Zoe rijders weer :dance: bij EVbox kunnen doen =)
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Wat een uitvinding!
Dank voor de inzet voor de ZOE-gemeenschap!
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BartKers
Lid
Lid
Laatste bezoek: 27 sep 2018 21:24

Bericht door BartKers »

Deze melding kwam vorige week bij mij weer opzetten na een onsuccesvolle laadpoging bij een General Electric laadpaal in Waddinxveen. Stukje rijden en bij een stuk of 5 andere (ook bekende goed werkende) laadpalen proberen had geen zin. Regendansje, diverse tips van mede-forumleden of simpel weg wachten à 6min, 1 uur of een nachtje erover slapen.. het wou allemaal niet lukken.

Uiteindelijk met nog 8% in de accu in de vrieskou de ZE dealer nét bereikt (rit van 6,7km; ecostand aan; warmtepomp en AC uit).
Het blijkt nu dat zowel de BCB (onderdeel lader) als de elektromotor vervangen moeten worden.! Hopelijk zijn de onderdelen op voorraad en krijg ik volgende week de auto terug.

Ps. Zie hieronder nog een paar plaatjes van m'n foutmelding en een foto van een bijna lege accu. Ik heb geleerd dat er een overtreffende trap is van een range van ---- (in de kleur oranje)... en dat is een range van ---- (in de kleur rood), vergezeld van een paniekerige waarschuwingstoon :doh:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoe Intense Q210 (2014)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid
Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04

Bericht door RudyH »

Ik ben gisteren stil komen te staan met de Zoë. En idd ook ik heb de rode --- gezien. Vervolgens kon ik nog 7 km rijden. Wel steeds langzamer tot ie helemaal niet meer wilde.

Vandaag weer tot 100% geladen en zag op CanZE dat mijn SOH wel met 2% is achter uit is gegaan. Van 88% naar 86%. Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML: " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid
Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25

Bericht door OlafH »

7 km vanaf --- is wel erg weinig. Normaal krijg je eerst nog een melding "beperkte prestaties" waarna er nog 5-10 km te rijden is.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Die beperkte prestaties heb ik idd daarna ook gehad. Waardoor de Zoë steeds langzamer gaat rijden tot stap voets toe. Paar keer nog de auto uit gewacht en weer gestart om weer klein stukje verder te rijden.

Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML: " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid

Bericht door OlafH »

Een vervelende ervaring in elk geval. Heb het ook één keer meegemaakt. Voer voor de sceptische vrienden helaas.
R110 september 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Het viel mee, laatste 200 meter heb ik geduwd. (Vriendin achter het stuur) Als de Zoë eenmaal rolt dan valt het duwen wel mee.

Rij elektrisch

Link:
BBcode:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

In deze temperaturen is de range vanaf de verschillende waarschuwings-punten ("wel eens aan ECO gedacht?", oranje ---, rode --- bieperdebieperdebiep) et zo goed minder als de algemene range. Ik verwacht zelfs min of meer in verhouding.

De SOH is een berekend getal. De "health" is echt niet achteruit gegaan; de computer heeft zijn eindpunten weer beter kunnen kalibreren. Voelt wel anders ;-)

Dat van dat duwen zou toch iets geëmancipeerder hebben gekund. Halverwege wisselen! :D
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RudyH
lid
lid

Bericht door RudyH »

Uit eindelijk was het niet zo erg gezien ik al in de straat stond en maar weinig buren mij hebben zien duwen.

Dus als ik het goed begrijp hebben Zoë rijders met >98 SOH en dik 70k op de teller een slecht gekalibreerde computer hmmm....

En tja dat mijn vriendin de auto niet hoefde te duwen is niet erg, ze een hele goede reden om het niet te hoeven doen van mij.

Rij elektrisch

Link:
BBcode:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Nee dat bedoel ik niet van die calibratie ;-) Maar als het BMS langdurig (een van) de eindpunten van de batterij niet heeft gezien, moet hij vertrouwen op cel-spanningen en coulomb-counting. Cel spanning is erg onbetrouwbaar en coulomb counting is nauwkeurig, maar wel een integratie over tijd, en dus drift. Dus een of twee puntjes de ene of de andere kant op na zo'n leeg-rijden-geintje is niet raar. Hele grote verschillend zou raar zijn. 70K met 98%, dan heb je of ongelofelijke mazzel, of je doet iets magisch goed met rij- en laadgedrag (ik zou best wel willen weten wat dan!) of er is iets ernstig in de war!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

GertjanVB
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 13 okt 2024 20:31
Contacteer:

Bericht door GertjanVB »

Jongens, ik vermoed dat we het belangrijkste feit van deze post over het hoofd zien;
En tja dat mijn vriendin de auto niet hoefde te duwen is niet erg, ze een hele goede reden om het niet te hoeven doen van mij Afbeelding
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

De hint was begrepen. Ik denk dat er een paar mensen erg blij zijn :clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
Contacteer:

Melding in display "Accu laden niet mogelijk"

Bericht door MartijnEV »

zoe2goe schreef:Nee dat bedoel ik niet van die calibratie ;-) Maar als het BMS langdurig (een van) de eindpunten van de batterij niet heeft gezien, moet hij vertrouwen op cel-spanningen en coulomb-counting. Cel spanning is erg onbetrouwbaar en coulomb counting is nauwkeurig, maar wel een integratie over tijd, en dus drift. Dus een of twee puntjes de ene of de andere kant op na zo'n leeg-rijden-geintje is niet raar. Hele grote verschillend zou raar zijn. 70K met 98%, dan heb je of ongelofelijke mazzel, of je doet iets magisch goed met rij- en laadgedrag (ik zou best wel willen weten wat dan!) of er is iets ernstig in de war!
Ha ben die Zoe-rijder met 72000km op de teller en een battery SOH van 98%.
De feiten:
- heb een Zoe Intens Q210 van november 2013
- lees mijn SOH uit via CanZE
- laad dagelijks thuis (3-fase 16A: 11kW) tot 100%
- rij op werkdagen bijna dagelijks 200km of meer (100km heen, 3-fase 16A: 11kW laden op kantoor, 100km terug), met in de winter soms onderweg bij Fastned enkele kWh bijladen
- deze ritten bestaan voor 98% uit snelwegritten met snelheden tussen 94 en 110km/uur, waarbij ik het Actuele Verbruik getal rond maximaal 14kW probeer te houden
- geen soft rijgedrag, bij stoplichten etc sprint ik graag even met een beetje sportieve pit weg
- als ik bijna thuis ben en op het laatste stuk snelweg nog ruim genoeg km over heb, wil ik nog wel eens de laatste 10km op de (daar op de A1 toegestane) 130 km/uur (paars) gaan rijden
- ik gebruik de Eco stand vrijwel nooit en de verwarming staat altijd gewoon aan (bij deze temperaturen rond de 24 graden op de knop)
- zowel de top SOC als de bijna-bodem van de battery SOC worden dus bijna dagelijks aangeraakt
- heb 72000km op de teller
- en sinds zomer (juli-aug) 2016 dit jaar een SOH van 98%, terwijl de SOH in het voorjaar 2016 en daarvoor rond de 86% stond.
Mijn vermoedelijke verklaring voor de sprong van 85% naar 98% (zie ook de grafiek van HarmOtten) sinds de tweede helft van 2016 is als volgt:
- deze bijna dagelijkse snelwegritten van meer dan 200km doe ik sinds juni 2016, toen ik de leaeeauto van de werkgever heb weggedaan en de eigen Zoe ben gaan rijden voor het werk
- vóór juni 2016 werd de Zoe met name door mijn vrouw gereden van en naar school en voor boodschappen, en in de weekenden met het hele gezin en af en toe voor mijn eigen zakelijke kilometers
- kortom: sinds juni 2016 is het rijpatroon significant veranderd, van 95% plattelandswegen en stadsverkeer naar 98% snelwegverkeer
- dat moet dan wel de verklaring zijn voor de hoge SOC - blijkbaar vindt de batterij constante currents en goed warm worden erg fijn
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
Hide post links
Show post links

OlafH
lid
lid

Bericht door OlafH »

Jouw rij- en laadgedrag lijkt behoorlijk op die van mij en ook de SOH is bij mij prima voor de kilometers (90% bij 82.000 km). Ik laad 50% bij Fastned, de rest bij publieke palen. Ook zo'n 200-300 km per dag, voornamelijk snelweg dus redelijk constante vermogensontrekking aan de accu en eigenlijk altijd wel redelijk warm. een keer of 2 per week laad ik hem volledig vol. Jammer dat we niet een grotere populatie hebben om statistisch onderbouwde conclusies te kunnen trekken. Voorzichtig kunnen we wellicht wel het volgende concluderen:
  • De angst voor snelladen bij Renault in het begin is ongegrond. De laadlogica in de Zoe (BCB?) doet zijn werk uitstekend;
  • Onregelmatige ritten is slechter voor de accu's dan lange constante ritten;
  • Volle accu's met lage temperatuur doet de SOH afnemen.
Nogmaals is dit geen statistische waarheid, maar naarmate er meer data van Harm beschikbaar komt lijkt dit er steeds meer op.
R110 september 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Bericht door PieterZoe »

Er blijft dan één vraag onbeantwoord:
Is die SOH van 98%:
- een echte battery health (ergo: is het rijgdrag van Martijn goed voor de batterij en kunnen we dus een lang behoud van de batterij verwachten)?
of
- een artefact als gevolg van het continue aanraken van de onder- en bovenkant van de SOC (ergo: is in de SOH-formule geen rekening gehouden met dit ongebruikelijke gedrag) en leidt het gedrag derhalve tot een onjuiste waarde (in de zin dat de batterij er slechter aan toe is dan volgens SOH aangenomen?

Ik maak veel korte ritjes en raak de onder/bovenkant SOC zelden. Mijn SOH is 86% maar ik kan ook 100km met snelheid 95-110 en climate control 24 graden (non-eco) rijden op 1 lading.

En ik heb wel eens gelezen dat het juist goed is voor Lithium batterijen om SOC tussen 40% en 80% te houden.

Wat is nu wijsheid?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Daar heb ik geen antwoord op. Maar wel op je 40/80 vraag. Dat heeft alles te maken met tijd. Het is geen enkel probleem de batterij knettervol te laden, ook die reserveruimte, mits je dat stukje dan ook maar meteen gaat gebruiken. Hetzelfde is waar aan de onderkant: leegrijden, meteen opladen is geen enkel probleem. Een mooie thuislader (zie ander draadje) zou dan ook met de starttijd niet alleen rekening houden met het stroom-tarief, maar ook met hoe laat de batterij vol moet zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ZOEJP
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 22 feb 2018 09:57

Bericht door ZOEJP »

Na een maand de melding te hebben gekregen om een jaarlijkse onderhoudsbeurt binnen de 30 dagen te plannen, kreeg ik opeens de melding “accu laden niet mogelijk”. Ofwel is dit puur toeval, ofwel lijkt me dit voorgeprogrammeerd om de gebruiker te verplichten om zo snel mogelijk zijn jaarlijks onderhoud te laten uitvoeren. Heeft iemand dit ook al meegemaakt? Het zou me niet verbazen moest dit voorgeprogrammeerd zijn om de batterij (waarvan ik geen eigenaar ben) te “beschermen”.
Ondertussen staat onze ZOE al bijna een week bij in de garage. Telefonisch kreeg ik de melding dat het 400V-systeem opnieuw geprogrammeerd moest worden. Hebben andere ZOE-eigenaars al iets gelijkaardigs meegemaakt? En hoeveel kostte dit? Mij lijkt dit alleszins een batterij-gerelateerd probleem, en valt dit dus onder het batterijlease-contract… Wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door zoe2goe »

Welkom ZOEJP.

Die twee meldingen hebben niets met elkaar te maken.

Accu laden niet mogelijk is niet iets om onmiddellijk van in de stress te schieten. 9 van de 10 keer helpt "de regendans": Maak de kabel los, klepjes dicht, deuren dicht, 6 minuten wachten, opnieuw proberen.

Ik denk dat de garage bedoelt: update van de software, en aangenomen dan we het niet over een splinternieuwe ZOE hebben is dat een heel goed plan.

Tip: het is handig als je in je profiel zet welk type ZOE je hebt. Er zijn echt modelverschillen die er toe doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen