Renault Scenic 2.0 RT waar de temperatuur TE HOOG van is

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mk-scenic
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2008
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Renault Scenic 2.0 RT waar de temperatuur TE HOOG van is

Bericht door mk-scenic »

LS

Ik heb begin april een 2de hands Renault Megane Scenis 2.0 RT gekocht, zo zie ook mijn vorige topic hierover.
Goed, ik heb de auto gekocht waar ik achteraf misschien wel wat spijt van heb gehad, met oog op de carrosserie, hoewel ik motorisch was best over de auto te spreken was. De auto komt uit 1997 en zag er nog zeer netjes uit. Echter heb ik wel besloten in één slag veel dingen te vervangen aan deze auto, waardoor ik in ieder geval zeker zou zijn dat ik geen schade zou krijgen door nalatigheid aan de motor.

De volgende dingen heb ik vervangen:
Remschijven
Remblokken
Waterpomp
Spanrollen (waarvan ik alleen de grote heb vervangen, de kleine kregen we niet meer los)
Thermostaat
Distributieriem
Bougies
Alle filters
Nieuwe olie etc etc

Goed, na dit samen te hebben vervangen met hulp van een kennis (monteur) merkte ik dat mijn auto gewoon weer net als nieuw was. Liep soepel en goed geluid. Na alles te hebben gedaan heb ik de auto gewassen en vlak daarna kreeg ik opeens een melding in mijn dashboard zoals hier:

Afbeelding

Kunnen jullie mij vertellen wat trouwens het niveau van het streepje zou moeten zijn op moment dat de motor heet is. ALs verduidelijking heb ik wat streepjes aangebracht. Eigenlijk stijgt het nooit boven streepje 1, maar zit het nu bij streepje 2 en wordt verlaagd naar 3 op moment dat het streepje bij 2 dichter bij 1 komt en de ventilator gaat draaien (want die slaat wel goed aan), of op moment dat ik minder toeren maak daalt het van 2 naar 3. Is dit wel oké? Dit lijkt me namelijk té warm. Zie ook hier:

Afbeelding

Na veel gedoe was ik er eindelijk uit wat het nou kon zijn, volgens het boek zou het of aan de riemen kunnen liggen of aan bijvoorbeeld aan de koelvloeistofinstallatie. Ik heb zo’n groene koelvloeistof-thermostaat vervangen (staat op de bon als: temperatuur zender), waarna eigenlijk de melding zoals verwacht verdween. Klasse! Tot vandaag, want vandaag kwam opeens de melding weer naar boven. Heb meteen maar even de motorkap opengegooid en gekeken of ik iets troebels (wits) zou zien bij de motordop, ik zag niks. Het enige wat ik zag is dat het vloeistofniveau enige streepjes is gezakt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen want het is alweer een tijdje geleden dat ik deze gechecked heb. Is hier een soort troubleshooting voor? Alles is ok goed ontlucht en bijgevuld.

Op aanraden van een persoon elders op 't forum ook mijn v-snaar vervangen, welke ook niet meer in een al te beste staat was. Maar ook dit heeft NIET geholpen. Ik twijfelde of dan alles wel goed erop was gezet. Mede door een melding van iemand elders op fora dat misschien doordat de multiriem verkeerd erop was gezet de waterpomp de verkeerde kant op draaide. De garagist die de distributieriem heeft vervangen heeft het exact op dezelfde manier teruggezet als dat het was zei hij, maar een blik geworpen in het boek gaf echter dat dat de onjuiste manier was!

Kort getekend:

Afbeelding

1 is zoals het was
2 is zoals het volgens 't boek moet

Nu, na de vsnaar te hebben vervangen wordt de motor nog steeds érg warm, als ik de metertjes moet geloven.

Kan het nu zijn dat de waterpomp door de verkeerde manier van gebruik beschadigd is geraakt of iets dergelijks? Kan het ook nog zijn dat bv de waterpomp verkeerd is gemonteerd? Dit kan toch maar op 1 manier?


Bovendien heb ik nu last van olie rondom de aansluiting van de karterontluchting op het motorblok, zie hier:

Afbeelding


Ik heb hier het originele clipje weggehaald en vervangen door zo’n slangenclip/klem (die je zeg maar zo vast kunt draaien, die je ook gebruikt voor wateraansluitingen e.d.). Echter lekt het nu, na het ONWIJS te hebben vastgedraaid, steeds door. Valt hier wat tegen te doen? Heet het trouwens sowieso de karterontluchting? En moet ik deze dan maar vervangen?

Kunnen jullie enig feedback leveren op bovenstaande issue’s?

BVD

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1051
Lid geworden op: 22 feb 2008
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

te hoge temperatuur

Bericht door CPTR »

Is het lampje wel eens aangegaan dat aangeeft dat de motor te heet is? Dat ene lampje is van je handrem...

Ik rij een Scenic 2.0 RT uit 1999 en met de hitte nu (en vaak ook op korte ritten door de stad) gaat mijn metertje ook naar streepje 2. Zelf heb ik me er nog nooit druk om gemaakt.

Je moet inderdaad voorkomen dat het boven streepje 1 komt, maar zoals je zegt is dat nooit gebeurd. Ik zou nog goed het koelvloeistofniveau in de gaten houden.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht