Ik heb begin april een 2de hands Renault Megane Scenis 2.0 RT gekocht, zo zie ook mijn vorige topic hierover.
Goed, ik heb de auto gekocht waar ik achteraf misschien wel wat spijt van heb gehad, met oog op de carrosserie, hoewel ik motorisch was best over de auto te spreken was. De auto komt uit 1997 en zag er nog zeer netjes uit. Echter heb ik wel besloten in één slag veel dingen te vervangen aan deze auto, waardoor ik in ieder geval zeker zou zijn dat ik geen schade zou krijgen door nalatigheid aan de motor.
De volgende dingen heb ik vervangen:
Remschijven
Remblokken
Waterpomp
Spanrollen (waarvan ik alleen de grote heb vervangen, de kleine kregen we niet meer los)
Thermostaat
Distributieriem
Bougies
Alle filters
Nieuwe olie etc etc
Goed, na dit samen te hebben vervangen met hulp van een kennis (monteur) merkte ik dat mijn auto gewoon weer net als nieuw was. Liep soepel en goed geluid. Na alles te hebben gedaan heb ik de auto gewassen en vlak daarna kreeg ik opeens een melding in mijn dashboard zoals hier:

Kunnen jullie mij vertellen wat trouwens het niveau van het streepje zou moeten zijn op moment dat de motor heet is. ALs verduidelijking heb ik wat streepjes aangebracht. Eigenlijk stijgt het nooit boven streepje 1, maar zit het nu bij streepje 2 en wordt verlaagd naar 3 op moment dat het streepje bij 2 dichter bij 1 komt en de ventilator gaat draaien (want die slaat wel goed aan), of op moment dat ik minder toeren maak daalt het van 2 naar 3. Is dit wel oké? Dit lijkt me namelijk té warm. Zie ook hier:
Na veel gedoe was ik er eindelijk uit wat het nou kon zijn, volgens het boek zou het of aan de riemen kunnen liggen of aan bijvoorbeeld aan de koelvloeistofinstallatie. Ik heb zo’n groene koelvloeistof-thermostaat vervangen (staat op de bon als: temperatuur zender), waarna eigenlijk de melding zoals verwacht verdween. Klasse! Tot vandaag, want vandaag kwam opeens de melding weer naar boven. Heb meteen maar even de motorkap opengegooid en gekeken of ik iets troebels (wits) zou zien bij de motordop, ik zag niks. Het enige wat ik zag is dat het vloeistofniveau enige streepjes is gezakt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen want het is alweer een tijdje geleden dat ik deze gechecked heb. Is hier een soort troubleshooting voor? Alles is ok goed ontlucht en bijgevuld.
Op aanraden van een persoon elders op 't forum ook mijn v-snaar vervangen, welke ook niet meer in een al te beste staat was. Maar ook dit heeft NIET geholpen. Ik twijfelde of dan alles wel goed erop was gezet. Mede door een melding van iemand elders op fora dat misschien doordat de multiriem verkeerd erop was gezet de waterpomp de verkeerde kant op draaide. De garagist die de distributieriem heeft vervangen heeft het exact op dezelfde manier teruggezet als dat het was zei hij, maar een blik geworpen in het boek gaf echter dat dat de onjuiste manier was!
Kort getekend:
1 is zoals het was
2 is zoals het volgens 't boek moet
Nu, na de vsnaar te hebben vervangen wordt de motor nog steeds érg warm, als ik de metertjes moet geloven.
Kan het nu zijn dat de waterpomp door de verkeerde manier van gebruik beschadigd is geraakt of iets dergelijks? Kan het ook nog zijn dat bv de waterpomp verkeerd is gemonteerd? Dit kan toch maar op 1 manier?
Bovendien heb ik nu last van olie rondom de aansluiting van de karterontluchting op het motorblok, zie hier:
Ik heb hier het originele clipje weggehaald en vervangen door zo’n slangenclip/klem (die je zeg maar zo vast kunt draaien, die je ook gebruikt voor wateraansluitingen e.d.). Echter lekt het nu, na het ONWIJS te hebben vastgedraaid, steeds door. Valt hier wat tegen te doen? Heet het trouwens sowieso de karterontluchting? En moet ik deze dan maar vervangen?
Kunnen jullie enig feedback leveren op bovenstaande issue’s?
BVD