Nu, na bijna een week na de aflevering en een slordige 1000 km verder, maar weer eens iets van mezelf laten horen. Ik voel dat ik dit u allen verschuldigd ben. Zeker na het overweldigende aantal enthousiaste en betrokken reacties!
Aflevering van voorraad auto's zijn kennelijk minder spectaculair dan bij een nieuwe auto. Beetje jammer vond ik dit toch wel, past niet bij deze auto en mijn verwachtingen. Mocht de pret niet drukken! Onze indruk toen en nu: MOOI! FIJN! en we zijn vooral zéér BLIJ!
Eerste indruk toen we voor het eerst in 'onze' wagen zaten: oh man, wat een wagen! Wat een ruimte en wat een rust. Zeker vergeleken met onze Clio (nieuw uit 2013). Niet dat de Clio een slechte auto is. Zeker niet! Maar je merkt het segment / prijs verschil duidelijk.
Inmiddels hebben we er zo'n 1000 km op zitten en kunnen zeggen dat onze indruk van de voiture zéér positief is. Alles werkt, maar is soms wat 'nerveus'(?) Zoals bijvoorbeeld het automatische grootlicht assistent. Lijkt soms auto's te zien in bochten waar net even te veel lichtjes en reflecties zijn. Desalniettemin werkt het uiteindelijk wel en is in onze optiek een meerwaarde.
De dodehoekmelder werkt, maar we hebben net wel een valse melding, op rechts, gehad die minsten 1 minuut aanhield. Dit terwijl er rechts van ons geen rijbaan was. Ook hebben we een probleem met de Start & Stop functie. Deze werkt niet, ook al staat deze aan. Voor al deze punten gaan we nog een keer naar een dealer.
Onze Talisman rijdt heerlijk! Het is een kilometer-vreter! Geen tikjes, kraakjes of piepjes. Geen hinderlijk reflecties van chroom of spiegelend kunststof. Rijdt echt zuinig. Tot nu toe, met zijn verleden van 15.000 km erbij is gemiddeld gebruik gemeten (een indrukwekkende) van 4.2 / 100 km met normaal rijden (te weten met normaal wegrijden en met snelheden die rond het wettelijke maximale toelaatbare in Comfort mode). Het schakelen is wel even wennen. Voelt anders dan de Clio, net even iets stugger en iets minder intuïtief(?), maar echter niet storend te noemen. Het zorgt ook niet voor problemen. We typeren het als 'anders'. We moeten er een beetje aan wennen, het gaat inmiddels al veel beter.
Het geluid bij zo'n 130-140 km/u is minmaal, je hoort alleen de banden eigenlijk. Dit is ook mede afhankelijk van het type asfalt waar je op rijd. Verder horen we ook geen hinderlijk windgeruis, zoals bij de Clio rond de spiegel bij de bestuurderskant. We werden er echt gek van soms.
Het geluid van het Bose geluidsysteem is niet slecht, maar er valt echt wel wat aan te verbeteren in onze opinie. De mid-range (midden tonen) zijn te oververtegenwoordigd. De lage tonen zijn weer net te weinig aanwezig. Dit lijkt ons vrij makkelijk op te lossen met een (simpele) EQ functie. Deze lijkt helaas niet beschikbaar in het R-Link systeem. Wellicht ergens in de toekomst? De dynamiek is weer wel heel goed, en je kunt ook goed merken dat er meer dan genoeg speakers aanwezig zijn in de auto. Het geluid is niet duidelijk uit de bronnen te horen en lijkt natuurlijk aanwezig in het interieur. Hiervoor wel lof.
Zal op een later moment wellicht meer bevindingen van onze Talisman posten.
Foto's volgen later zeker nog. Het is nu immers niet zulk mooi weer en ik moet hem zelf nog even lekker gaan poetsen. Ben enthousiaste amateur detailer, dus mijn handen jeuken =P Tijd is nu mijn grootse probleem, want ik ben rustig de hele dag bezig.
Edit: aanpassing van stijl en tekst fouten.
Trotse bezitter van een Renault Talisman Intense, 110 DCi, Bleu Cosmos, 19" Alizarine velgen, Pack Easy Park Assist, Pack Cruising, R-Link 2 met 8,7" touchscreen en Bose geluidssysteem.