TomTom kaartupdate.....

De R-Link zit in alle nieuwere Renaults. Lees hier waar anderen tegen aan lopen, of plaats zelf iets

JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Daar praten ze niet over. Ik heb de 3-jarige mapupdate. Dus de laatste lijkt mij maar welke dat is daar kom ik voorlopig niet achter ben ik bang voor.
De SD kaart komt altijd iets later dus je zou zeggen dat de update service zeker ook de 9.85 moet geven, lijkt mij

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HenkRenting
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 44
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 aug 2008 18:06
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door HenkRenting »

Ik heb ook de Map Update Service, maar ook hier staat v9.85 nog niet klaar helaas.
Blijkbaar komen de SD-kaarten voordat de klanten die al geld hebben gespendeerd voor een nieuwe kaary middels de update service...
Geweldig geregeld dus. #not

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Marguerite
lid
lid
Posts in topic: 122
Berichten: 589
Lid geworden op: 10 jul 2014 10:41
Actief als: particulier
Locatie: Delft

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Marguerite »

Hoe lang gaan we dit nog accepteren?
De ellende dateert al van 2013.....
Mijn tweede, wegens succes geprolongeerd!
Captur Phase 2 Intens, Ocean Blue met zilverkleurig dak, afneembare trekhaak. 16-07-2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Ik heb ook de 3 jarige map update, maar ook bij mij de melding "geen update"
Bij de aanschaf van mijn volgende auto wordt het voor mij weer een "gewone" losse TomTom ik ben er klaar mee (overigens gaat dit ook op voor diversen andere auto merken, volgens mij hebben ze allemaal het beleid van "veel betalen en weinig upgraden".
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

@Wajime, soms heb je geen keus dan zit het systeem er in. Waarnaast je natuurlijk ook met een losse TomTom of Garmin met lifetime updates (die ik al jaren heb)kunt rijden.
Maar ik vind het toch niet kunnen om boven je rlinksysteem een los navigatie systeem op je raam te moeten plakken. :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Mijn volgende auto zal dan ook zonder ingebouwde navigatie zijn, desnoods switch ik van merk. Ik ben wat dat betreft niet echt merk trouw.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Overigens kun je op het r-link scherm perfect een zuignap van TomTom bevestigen. ;-)
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

ik rijd vanaf 1973 Renault en wil dat graag blijven doen. Weet dus niet hoe de ingebouwde navigatie bij andere merken is en ga het ook maar niet uitproberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 56
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door TCe120ECD »

Omdat ik belangstelling heb voor de Mazda CX3 heb ik op hun forum gekeken. Het is ook allemaal ellende met de Navigatie en updates. Zie hier: http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=1942
Dus ergens toch blij dat Renault "hard" aan werkt om de klant tevreden te stellen. Ik heb tot 2x toe een nieuwe SD kaart gratis mogen ontvangen.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Theo-R-link »

Een ander zijn verdriet kan misschien (voor sommige mensen) troost geven, maar het is geen oplossing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 56
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door TCe120ECD »

Wat ik hiermee bedoel aan te geven, is dat Renault misschien de plank mis slaat met R-Link en TomTom, maar dat het niet beter schijnt te zijn bij een ander merk. Je wilt niet van de ene ellende naar de ander gaan.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

drefacteur
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 dec 2016 19:00
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door drefacteur »

Ik had hiervoor een Renault Scenic,met Carminat live versie.Had er ook kaartupdate's gekocht.Dit werkte perfect.Omdat dit rechtstreeks met TomTom moest gebeuren.Nu dat alles langs Renault moet gaan,trekt het op niet veel. :-(

Dré
Captur Intens Energy TCe 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Het systeem op zich werkt prima, maar waarom het updaten dan zo slecht werkt begrijp ik gewoon niet. De nieuwste generatie TomTom update zich zelf al via WiFi maar Renault krijgt het niet eens voor elkaar om anno 2017 een simpel sd kaartje te updaten.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Coelacanth
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 apr 2016 01:55
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Coelacanth »

Inderdaad, bij andere merken is het ook niet rozegeur & maneschijn. Hoor van collega's niet al te beste verhalen bij Skoda, qua navigatie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Theo-R-link »

Ik denk dat de meeste vrezen dat ze door de totaal 'achterlijke' kaarten van R-Link, tijdens het nabije verlof, gaan verloren rijden, en zeker geen staat zullen kunnen maken op de aangegeven maximum snelheden. Extra opletten dus, terwijl een GPS dat zou moeten verminderen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 17807

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Verwijderd 17807 »

De nieuwe "losse" TomTom via 53 al gezien? Updates gratis en voor niks zolang het apparaat leeft en nog veel meer moois. En dat voor €. 200,-- Heel wrang: TomTom toont het apparaat in een reclame video in een Renault!!!!!!
Als je zoal leest over welk merk dan ook, zou je toch haast gaan denken dat TomTom en de andere merken de boel bewust saboteren.Donald Trump noemt dat: alternative facts.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Niek_
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 okt 2016 14:13
Actief als: particulier
Locatie: Lunteren

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Niek_ »

Net gebeld door Renault NL, de nieuwe verwachting is dat de Beneluxkaartversie 980 deze maand beschikbaar komt in de R-Link Store. Ben benieuwd.
Zoe R90 met 41kW accu sinds week 01-2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Als die uitkomt. Als! Dan lopen we toch al weer 2 kaartversies achter. Bij TomTom is inmiddels v9.90 uit.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Theo-R-link »

En al zeggen we dat 1000 keer, zij vegen daar hun voeten aan

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



michelvd
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 nov 2015 20:54
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door michelvd »

Dit soort dingen is voor mij 1 van de redenen om Renault de volgende keer volledig links te laten liggen. Ik heb een jaar updates bij de auto. In dat jaar, wat inmiddels verstreken is, is er niet 1 nieuwe kaart uitgebracht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

@michelvd Alleen daarvoor zou ik een merk niet links laten liggen, en laten we wel eerlijk blijven het is niet waar dat er géén nieuwe kaart is uitgebracht mijn auto is ook één jaar oud en kaartversie 9.75 is in januari 2017 uitgekomen. Ik ben met je eens dat het "mager" is ik heb de update van 3 jaar aangeschaft en ik vrees dat ik inderdaad niet al te veel kaarten ga krijgen met de huidige snelheid van uitgifte. Ik weet ook niet het fijne van de afspraken tussen TomTom en Renault zij zijn natuurlijk wel afhankelijk van het bronmateriaal dat ze krijgen, misschien is TomTom wel die niet wil dat Renault's met de allernieuwste kaarten rondrijden (dit is dus speculatie van mij). En wat ik al eerder heb aangegeven eerder in het draadje bij andere merken is het ook geen "rozegeur en maneschijn" voor mijn Renault heb ik een Kia gehad met ingebouwde Pioneer navigatie en daar waren de kaart updates nog duurder (€150,- voor een kaart) en kwam er ook maar één kaart per jaar uit die op dat moment ook niet de allernieuwste was, om over de hardware nog maar te zwijgen wat een beroerd systeem was dat zeg. Ik ga binnenkort wel weer bellen met Renault om te vragen hoe het met de updates zit als je n.l. de 3-jarige update aanschaft dan staat er "tot 4 updates per jaar" dat woordje "tot" daar had ik dus even overheen gelezen, want die zin vertelt je dus alleen het maximum aantal updates dat je krijgt (wat er overigens nooit meer dan 4 zullen zijn want meer kaarten brengt TomTom niet uit per jaar) maar het minimum staat er niet bij dus dat kan zelfs 0 zijn!
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Theo-R-link »

Ik kan niet geloven dat een merk zoals Renault, TomTom niet onder druk kan zetten. Ik denk dat Renault gewoon zijn voeten veegt aan zijn (R-Link) klanten, omdat ze weten dat 90% van hen gewoon met de kaart, die ze hebben, blijven rijden en voor de rest naar hun R-Link niet omkijken. Bij de, niet zo'n kleine, dealer waar ik mijn auto heb gehaald, beweren ze dat alleen ik over de R-Link reclameer.
Nu is dat, zoals ik hier al gelezen heb, een veel voorkomende reactie van Renault, maar er zal toch iets van waar zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mr Clio
Lid
Lid
Posts in topic: 71
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2016 11:17
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Mr Clio »

Ik denk dat je de andere automerken/navigatie niet als vergelijking kunt nemen. Bij een Renault zit nu eenmaal de R-Link geïntegreerd. Waarmee ik de mist mee ben ingegaan ben is om denken dat het een tomtom navigatiesysteem zou zijn met de accuraatheid van tomtom . Hier verwijst men dan ook veelvuldig naar. Wat eigenlijk nog vreemder is dat de losse kaart eerder verkocht wordt via de dealer dan via de betaalde update service. De update versie is dus al geschikt gemaakt maar wordt niet aan de betalende klant uitgeleverd. Erg raar hoor en als men hem toch moet omzetten pak dan ook meteen de nieuwste accurate versie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HenkRenting
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 44
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 aug 2008 18:06
Actief als: particulier
Locatie: Enschede

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door HenkRenting »

Precies Mr Clio,
Het getuigt van disrepect aan hun klanten dat zij die al voor de updates betaald hebben (Map Update Service) langer laten wachten dan zij die de volle mep voor een SD kaart betalen.
Klinkt mij als gaan voor maximalisering van de winst op R-Link dan doen wat correct zou zijn in de oren...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

@Mr Clio Over het navigatiesysteem zelf heb ik niets te klagen en de basis is wel degelijk geleverd door TomTom weliswaar met een Renault schil eromheen.
En er zijn meerdere automerken die met TomTom samenwerken alleen heb ik daar geen ervaring mee. Waar denk ik veel geld in is gaan zitten is de kopieerbeveiliging, daar waar je een TomTom vrij makkelijk kan voorzien van een nieuwe "illegale" kaart is dat bij R-Link voor zover ik weet onmogelijk. Het lijkt er daarom op dat de computersoftware en kaartupdates geen prioriteit hebben de R-Link Toolbox software bestaat al vele jaren en is nog steeds van een bedenkelijk niveau (lees zeer gebruiksonvriendelijk).
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mr Clio
Lid
Lid
Posts in topic: 71
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2016 11:17
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Mr Clio »

@Bedankt voor de reactie Nooky en Wajime.
Waar het mede omgaat is dat de klanten betalen voor de Map Update Service maar nog niet ge update zijn omdat de kaarten die geleverd worden op dat moment al verouderd zijn. En door de omschrijving van max 4 x een kaartupdate per jaar wordt ook de suggestie gewekt dat dit de normale gang van zaken zou zijn. Dit is echter niet zo.Deze gang van zaken lijkt sterk op een soort koppelverkoop en machtspositie. (Van koppelverkoop is sprake wanneer de leverancier de verkoop van een bepaald product afhankelijk stelt van de koop van een ander product)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



michelvd
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 100
Lid geworden op: 14 nov 2015 20:54
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door michelvd »

@wajime: Dit is ook zeker niet de enige reden hoor. Echter gebruik ik de navigatie veel en loop ik er regelmatig tegenaan dat ik in een weiland rij en dit is al zolang ik de auto in bezit heb.
De belangrijkste redenen om Renault links te laten liggen is gewoonweg de te lage bouwkwaliteit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MaHeDu
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 nov 2016 12:35
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door MaHeDu »

@Wajime

Je opmerking mbt de kopieerbeveiliging gaat maar gedeeltelijk op als zijnde probleem.

Mijn voorgaande auto (Renault Megane III Estate Ph2) had een Carminat systeem. Hier kan je TT kaarten en live services rechtstreeks via TT aanschaffen. Hier zit ook een kopieerbeveiliging op. Het voordeel van dit systeem is dat je wél 4x per jaar een up tot date versie kan aanschaffen.
Regelmatig een aanbieding aangeschaft 6 updates voor de prijs van 4!

Waarom dit via Rlink en Rlink2 niet kan blijft een mysterie. Ik heb helaas met beide nu te maken.
Beide systemen werken op zich wel goed maar ik verlang ook naar recentere kaarten :discuss:
Vr. Gr.
Marcel

Je kunt je ergeren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht :wink:
-----
Renault Clio V TCE 100 Bifeul Intens met Easy Life Pack, Pack Easy Link, Pack Style Intens Noir (bj 2020), Blanc Glacier
Renault Espace V dCi 130 Intens(!) (bj 2016) Gris Platine R-Link2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mr Clio
Lid
Lid
Posts in topic: 71
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2016 11:17
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Mr Clio »

Waarom is er vanaf Renault geen duidelijke communicatie wanneer er een update verschijnt.
Waarom is er vanaf Renault geen duidelijke communicatie hoeveel updates er per jaar verschijnen.
Waarom is er vanaf Renault geen duidelijke communicatie ...................................................
Waarom krijgt de klant een aanbod voor betaalde update service als er geen update is .............................tja
Dit zijn de weloverwogen keuzes van Renault zelf om zo om te gaan met mensen die hun vertrouwen en geld in Renault hebben gestoken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Ik heb gisteren een contactformulier ingevuld bij Renault Nederland met daarin de vraag waarom v9.85 wel te koop is als SD kaartje maar ik de kaart niet als update aangeboden krijg. Terwijl ik betaald heb voor 3 jaar updates.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Ben heel benieuwd Wajime, maar denk niet dat het een 'bevredigend' antwoord zal worden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Ben inmiddels ruim 5 weken aan het proberen om mijn sd kaart update in orde te maken maar dagelijks krijg ik niet anders te zien 'service tijdelijk niet bereikbaar, probeer het later opnieuw'....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Theo-R-link
lid
lid
Posts in topic: 451
Berichten: 907
Lid geworden op: 12 jan 2014 15:52
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door Theo-R-link »

JurJo, dat blijft zo tot er een nieuwe update komt die wel lukt. Na bijna een jaar sukkelen met de update van mei 2016. Ben ik door Renault naar de dealer gezonden. Na twee halve dagen (eerste keer was het niet gelukt), was er een gedeeltelijke oplossing, maar pas na de nieuwe update was het volledig in orde. Met allerlei browers op verschillende computers geprobeerd.
Ook de 'gratis' update van de Europakaart kon pas, nadat Renault mij een nieuwe SD kaart gaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wajime
Lid
Lid
Posts in topic: 89
Berichten: 95
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:44
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door wajime »

Vanmiddag gebeld door Renault Nederland de nieuwe kaart v9.85 moet over 2 weken beschikbaar zijn als update, volgens de dame van Renault zijn ze nu bezig met het aanpassen van de update service. Ben benieuwd.
________________________
Twingo 3 TCe 90 Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gertjuh19
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 apr 2017 12:45
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door gertjuh19 »

Kun je deze dan zelf updaten of moet dit altijd via de dealer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JurJo
Lid
Lid
Posts in topic: 323
Berichten: 355
Lid geworden op: 07 dec 2014 13:01
Actief als: particulier

Re: TomTom kaartupdate.....

Bericht door JurJo »

Het moet mogelijk zijn om het zelf te doen als je de update hebt aangeschaft. Maar helaas is dat mij in 2 1/2 jaar nog niet gelukt (en de dealer ook niet).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht