Omleiding die soms véél meer tijd innemen dan wat ingesteld is

De nieuwe R-Link 2 komt met wat andere specificaties, vandaar een eigen topic
Plaats reactie

Topic author
PieterHaes
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jul 2017 07:54
Actief als: particulier

Bericht door PieterHaes »

Sinds enige tijd suggereert de R-Link omleidingen die soms véél meer tijd innemen dan wat ingesteld is. Ik stel bijvoorbeeld in dat ik een omleiding wil voorgesteld krijgen als die me 10 min sneller ter plekke brengt. Eenmaal aan het rijden krijg ik om de paar minuten een voorstel met nieuwe routes die soms tot 45 min langer duren. Vroeger werkte het wel naar behoren. Iemand een tip?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DutchRascal
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 02 jul 2017 11:16

Re: Omleiding die soms véél meer tijd innemen dan wat ingesteld is

Bericht door DutchRascal »

Dit gedrag heb ik sinds dat ik de auto kreeg, 1 november 2016. Het is al zo erg dat ik Waze op mijn mobiel gebruik. Ik heb via de lease maatschappij al een klacht ingediend bij Renault, maar daar verwijzen ze naar een update die er binnenkort aankomt. Dit roept Renault nu al maanden en er komt niets. Eigenlijk is het gewoon te gek dat je een (te) dure ingebouwde navigatie in je auto zit, waar je niets aan hebt. Ook de kaarten is een drama, deze zijn intussen 2 jaar oud :oops: .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jan1956
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 22 aug 2017 13:43

Bericht door jan1956 »

Dit probleem ken ik al sinds oktober 2016. Samen met op de kaart aangegeven afsluitingen waarvoor geen omleiding wordt gegeven, mobiele flitsers die er niet staan, bericht "verminder uw snelheid" dat blijft hangen tot de motor wordt herstart, etc. Vanaf dat moment beloofd Renault dat "volgende maand" een update zal verschijnen.
En consequent als ze zijn, ze beloven het nog steeds.
Renault Kadjar dCi 110 Intens - januari 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Megane2017
Net ingestapt
Net ingestapt
Laatste bezoek: 06 jul 2017 09:27

Bericht door Megane2017 »

Ook hier veel ellende met het navigatie-systeem:
-Omleiding van veel kilometers duur 15 minuten wordt voorgesteld, terwijl de vertraging 2 minuten is.
-meldingen van onzinnige omleidingen blijven komen, ook als je steeds weg drukt. Ik heb het nu maar uit gezet.
-systeem is zeer omslachtig. Om de route naar huis of werk in te stellen, moet ik 5 keer op een knop drukken. Met één druk op een knop kan ik ook mijn dashbord helemaal anders inrichten. Lijkt me geen logische keuze! Ik rij dagelijks naar huis, wil maar één keer mijn dashbord inrichten.
-Opslaan van een eindbestemming gaat onder tabblad route en niet locatie, kan je niet zelf kiezen.
-favorieten in route staan niet op alfabetische volgorde en je moet de lijst door scrollen.
-Sneltoetsen via het stuur kom je niet bij de favorieten, huis en werk. Alleen bij locaties in het adresboek. Aangezien favorieten standaard niet bij locatie worden opgeslagen, maar bij route, heb je dus helemaal niets aan navigeren via het stuur.
-net een update gedownload en gedraaid, maar dan blijft die versie juni 2016 staan, dus iedere keer zegt hij dat er een nieuwe update is.
-scherm verspringt soms, zodat de letters over elkaar gaan en niet meer te lezen zijn.
-laatst mocht ik volgens de navigatie op de A1 50 km per uur rijden.

En dit is nog maar het begin van de klachten.

Grote vraag: leest iemand bij Renault deze klachten? Wordt hier iets aan gedaan? Voor mij zou dit zelfs reden zijn om een hierna niet meer voor Renault te kiezen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert O.
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 22 aug 2017 19:52

Bericht door Bert O. »

Megane2017 schreef:-systeem is zeer omslachtig. Om de route naar huis of werk in te stellen, moet ik 5 keer op een knop drukken.
Je kan wel bijvoorbeeld je vrouw opslaan als favoriet widget op je homescreen. Je kan dan je huis-adres en haar telefoonnummer opslaan. Je kan dan met 1 druk op de knop je vrouw bellen om te zeggen dat je naar huis komt en daarna met 1 druk op de knop je navigatie starten :dance:

(Als je alleenstaand bent, dan neem je het adres en telefoonnummer van de afhaalchinees :lol: )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

arjens
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 12 mar 2019 17:56

Bericht door arjens »

Als er wat aan de navigatie software gedaan wordt dan hebben er in ieder geval geen haast mee. Vanaf februari kreeg ik te horen dat het de volgende maand opgelost zou zijn.
Ben benieuwd wat voor navigatie de Renault medewerkers zelf gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Domi1963
lid
lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 16 apr 2021 14:43

Bericht door Domi1963 »

Megane2017 schreef:Ook hier veel ellende met het navigatie-systeem:
-Omleiding van veel kilometers duur 15 minuten wordt voorgesteld, terwijl de vertraging 2 minuten is.
-meldingen van onzinnige omleidingen blijven komen, ook als je steeds weg drukt. Ik heb het nu maar uit gezet.
-systeem is zeer omslachtig. Om de route naar huis of werk in te stellen, moet ik 5 keer op een knop drukken. Met één druk op een knop kan ik ook mijn dashbord helemaal anders inrichten. Lijkt me geen logische keuze! Ik rij dagelijks naar huis, wil maar één keer mijn dashbord inrichten.
-Opslaan van een eindbestemming gaat onder tabblad route en niet locatie, kan je niet zelf kiezen.
-favorieten in route staan niet op alfabetische volgorde en je moet de lijst door scrollen.
-Sneltoetsen via het stuur kom je niet bij de favorieten, huis en werk. Alleen bij locaties in het adresboek. Aangezien favorieten standaard niet bij locatie worden opgeslagen, maar bij route, heb je dus helemaal niets aan navigeren via het stuur.
-net een update gedownload en gedraaid, maar dan blijft die versie juni 2016 staan, dus iedere keer zegt hij dat er een nieuwe update is.
-scherm verspringt soms, zodat de letters over elkaar gaan en niet meer te lezen zijn.
-laatst mocht ik volgens de navigatie op de A1 50 km per uur rijden.

En dit is nog maar het begin van de klachten.

Grote vraag: leest iemand bij Renault deze klachten? Wordt hier iets aan gedaan? Voor mij zou dit zelfs reden zijn om een hierna niet meer voor Renault te kiezen.
RTFM zou ik zeggen.
Verder zou ik willen dat Renault het Navigatie gedeelte volledig aan TomTom over laat voor de R-Link 2 in plaats van daar aanpassingen aan te doen naar hun smaak of wensen. Op elk ingebouwd navigatie systeem welk volledig beheerd word door TomTom, zijn er weinig tot nagenoeg geen problemen...
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Frankko
Lid
Lid
Laatste bezoek: 07 mei 2020 19:19

Bericht door Frankko »

R link is gewoon een gedrocht van een systeem. Als ik Mn auto stap is eerst het radio signaal weg en moet je switchen van zender. Niet met wieltje aan het stuur want die werkt dan niet maar handmatig. Vervolgens switcht ie om de halve minuut van DAB naar analoog en visa versa. Dubbele cijfers heb ik ook bij de aankomsttijd navi en omleidingen welke nergens op slaan. Daarnaast valt de Bluetooth om de haverklap weg om direct weer te koppelen. Al met al een hele dikke onvoldoende dit. Softwarematig mogen de Fransen wel eens op stage bij Duitsers of Japanners.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

arjens
Lid
Lid

Bericht door arjens »

Van DAB ben ik afgestapt, luister weer via FM.
Wat betreft het koppelen/ontkoppelen van Bluetooth, dat probleem had ik toen ik een Samsung S7 kocht. De update naar 2.2.17 verhield dat probleem, kreeg alleen het navigatie probleem ervoor terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Domi1963
lid
lid

Bericht door Domi1963 »

Als ik het goed begrijp zijn jullie beide Nederlanders??
Hebben jullie dan ook deze problemen buiten Nederland?
Ik heb geen probleem met DAB. Al de zenders welke in de zenderlijst staan zijn voor 99% te ontvangen in een beduidende betere kwaliteit dan dezelfde FM zender of enkel digitale zenders. Dan heb ik het over België.
Ook met de Navigatie weinig tot geen probleem ook in België. Ik moet nog naar het buitenland in het naseizoen en dan kan ik daar mijn ervaring delen. Wat ik jammer vind aan DAB, in de auto, is dat je juist gelijk op FM enkel de zenders van het land waar je bent kan ontvangen. Thuis met mijn digitale ontvanger in mijn Home Cinema kan ik wereldwijde zenders ontvangen! Waarom kan dit niet in onze wagens???
Never trust in dust.
Renault NEW Espace Initiale Paris Energy dCi 200 EDC Full option, met panoramisch open dak in “ Titanium grijs”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert O.
Lid
Lid

Bericht door Bert O. »

In Nederland luister ik juist wel DAB+ Keuze uit pakweg 50 zenders. Zonder noemenswaardige problemen te ontvangen in Den Haag en rotterdam.

In België is het aanbod zielig, de ontvangst waardeloos. In Antwerpen centrum voortdurend haperingen!

Ik ben juist in België teruggekeerd naar FM, in Nederland enkel nog FM om af en toe eens een rondje te 'scannen'....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

arjens
Lid
Lid

Bericht door arjens »

Nederlander, soms haperingen en het duurde minuten voordat er überhaupt wat te horen was.
Wellicht dat dat alleen bij 538 het geval is, bij FM is er direct wat te horen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Domi1963
lid
lid

Bericht door Domi1963 »

Ik woon op de grens van Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen in België en hier heb ik tig aan DAB zenders. Welke zeer kwalitatief te ontvangen zijn. Wat ik niet begrijp in België voor de Belgen onder ons dat je de dag van vandaag Q-music in Vlaanderen haast nergens te ontvangen is. Thuis heb ik zelfs een dure FM antenne moeten aanschaffen om toch iets van ontvangst te hebben via de frequentie 103.10 en in de wagen is het nog belabberder de ontvangst!! Franstalige zenders ontvang je genoeg.

Renault Talisman Grandtour initiale Paris Energy TCe 200 EDC
Never trust in dust.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

arjens
Lid
Lid

Bericht door arjens »

Geen problemen met de navigatie?
Dan heb je geen versie 2.2.17 of geen last van files.
Ritje Rotterdam - Amersfoort in de spits (2 keer per week) krijg ik minimaal 20 alternatieve routes waarvan 90% langer zijn dan in de file blijven staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Domi1963
lid
lid

Bericht door Domi1963 »

Ik heb de versie 2.2.17.803 en zit regelmatig in de files. De coyote dame verwittigd mij op voorhand maar ik heb weinig keus. Ik kan aardig omrijden maar dat is nadeliger voor het verbruik. De coyote dame zegt zelfs als er voertuigen stil staan op de pechstrook of op een rijvak en soms heb ik dan geluk dat ik de volgende afrit nog kan nemen en zo de vertraging kan vermijden.

Renault Talisman Grandtour initiale Paris Energy TCe 200 EDC
Never trust in dust.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert O.
Lid
Lid

Bericht door Bert O. »

@domi1963 Je woont dan natuurljk relatief dicht bij Sint Pieters Leeuw, relatief dicht bij Wallonië (dus ook RTBF DAB), misschien ook nog buiten de stad (minder hoogbouw en andere storende factoren)
Ik weet niet of er in Wallonië een commercieel pakket is op DAB (ik heb het zelf nog niet gezien), maar het aanbod in Vlaanderen vind ik echt zielig. MNM Hits met ongeveer om de 2u dezelfde muziek, sporza, alle testkanalen die gewoon copies zijn van andere zenders. En dan zwijg ik nog over radio Maria, familyradio, club fm, radio stad, met hun belabberde geluid en bedenkelijk format.
En dit terwijl Qmusic, Nostalgie,... niet dens op DAB zitten.
In Nederland heb je echt keuze uit een heeel ruim aanbod, gevarieerd, overwegend in goede kwaliteit en (op mijn trajecten tussen Antwerpen en Den Haag) goed te ontvangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Domi1963
lid
lid

Bericht door Domi1963 »

@Bert.O: klopt waar ik ongeveer woon. En daarom ook goeie ontvangst van de DAB zenders. Effectief zijn het veel copies van FM zenders welke hier goed storingsvrij te ontvangen zijn. En inderdaad het aanbod is niet vet gelet op eigen DAB zenders. Wat Q-music betreft, die zijn hier in het centrum haast niet te ontvangen en ook ver daarbuiten. Ik heb al klacht ingediend bij Q-music maar ze beweren dat dit met het weer te maken heeft want in de regio's met de frequentie 103.10 werkt alles normaal zeggen zij. Dan vraag ik me af welk weer het moet zijn om goede ontvangst te hebben hier in Vlaanderen??? Bij regen, mist, sneeuw of zomers weer, het blijft steeds hetzelfde...
Never trust in dust.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bert O.
Lid
Lid

Bericht door Bert O. »

Waarschijnlijk wordt die weggeduwd door Franse commerciëlen, want die 103.10 komt ook van Sint Pieters Leeuw met aardig wat vermogen...
Maar dat is een oud zeer. Zolang verdeling van frequenties en hun vergunningen een gewestelijke bedoeling blijft, zal dat ook niet veranderen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

aldoevers
Lid
Lid
Laatste bezoek: 29 okt 2018 08:03

Bericht door aldoevers »

Informatie R-Link2 update 5 juli 2017
De update voor R-Link2 systemen is al eerder aangekondigd maar tot op heden helaas nog niet beschikbaar. Graag geven wij u hierop een korte toelichting en informeren wij u over de huidige stand van zaken.
Betrokken auto’s:
Espace V, Kadjar, Megane IV, Talisman, tot begin 2017 (auto’s met R-Link2, zonder SPMIR / Carplay)
Deze auto’s hebben nu software versie 15.703 of 17.803.

Wat doet de update?
De update (versie 18.590) zorgt o.a. voor:
- verbetering verkeersinfo / alternatieve routes
- mogelijkheid voor de klant om kaartupdate (2016.6) door te voeren
- verbeterde weergave DAB radiotekst

Oorzaken vertraging
De uitrol van de nieuwe software is een aantal keren om technische redenen uitgesteld. Daarnaast is er gewerkt aan een vereenvoudiging van de procedure voor de klant om de software eenvoudiger te kunnen downloaden.

De planning was vanaf begin juni een “push bericht” (bericht komt op het R-Link scherm in de auto) naar de betrokken auto’s te sturen en de klant in dat bericht naar een website te verwijzen waar hij de software kon downloaden. Om beveiligingsredenen (verhoogd risico i.v.m. cyber aanvallen e.d.) is op het laatste moment besloten dit niet door te laten gaan.

Hoe nu verder
De update zal, afhankelijk van huidige versie in de auto als volgt mogelijk worden:
-auto’s die nu software versie 15.703 hebben: update met Clip (planning eind juli maar dit is nog niet bevestigd)
-auto’s die nu software versie 17.803 hebben: update met Clip maar volgens de huidige informatie moeten VINcodes van deze auto’s eerst handmatig worden aangemeld voordat de update naar versie 18.xxx mogelijk is. Er wordt nu gekeken hoe dit proces vereenvoudigd kan worden. In afwachting daarvan is alvast wel begonnen met het invoeren van auto’s waarover bij Renault Nederland klachten bekend zijn. De eerste auto’s zouden dan eveneens eind juli ge-update kunnen worden (nog niet bevestigd).

Zodra nieuwe informatie beschikbaar is zullen wij u direct nader informeren.

Deze informatie heb ik zojuist van mijn garage gekregen, ik ben benieuwd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Izzy
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 23 feb 2020 16:39

Bericht door Izzy »

Dank je voor de info.
Wat betekent Clip ?
Talisman dCi 160 EDC Initiale Paris Noir Amethyste
April 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MarcelP
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Laatste bezoek: 24 jul 2020 14:41

Bericht door MarcelP »

De Renault CAN CLIP is een apparaatje dat de dealer via een bus aan je auto kan koppelen voor diagnose van je voertuig of het update van software.
Talisman Estate 110 EDC Intense - Beige Dune - 8.7" Bose - Pack Winter Intense - Easy Life Pack - Pack Cruising :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Izzy
Lid
Lid
Laatste bezoek: 23 feb 2020 16:39

Bericht door Izzy »

Aha!
Dank je wel.
Talisman dCi 160 EDC Initiale Paris Noir Amethyste
April 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

deDijk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 01 sep 2017 16:26

Bericht door deDijk »

zeer bekend probleem, zou verholpen moeten zijn met de laatste update die nu uitgerold wordt. Heb ik net een paar weken maar nog niet goed kunnen testen.
Kaartupdate zou nu ook moeten kunnen maar het is een serieus waardeloos systeem...... met je stickje en een draaiende motor op de oprit staan..... na 5 kwartier(!) het opgegeven. 1 streepje stond er van de update. Heb de auto nu 2 jaar maar systeem heeft nog nooit goed gewerkt. Heb er een Garmin bij. Update heel Europa en Amerika gratis, levenslang in 5 minuten. En gratis verkeersinfo die wel betrouwbaar is. Als Renault het nu niet oplost ga ik verdere stappen ondernemen. Systeem kost gewoon paar duizend Euro.....
Renault Kadjar Bose

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

arjens
Lid
Lid

Bericht door arjens »

Heb inmiddels de 2.2.18 versie, alternatieve routes is eindelijk opgelost.
Dat was voor mij een grotere ergenis dan een verouderde kaart.

Heb net de 2016 kaart op een usb gezet, binnenkort maar eens inladen in de auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

deDijk
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Laatste bezoek: 01 sep 2017 16:26

Bericht door deDijk »

zeer bekend probleem, zou verholpen moeten zijn met de laatste update die nu uitgerold wordt. Heb ik net een paar weken maar nog niet goed kunnen testen.
Kaartupdate zou nu ook moeten kunnen maar het is een serieus waardeloos systeem...... met je stickje en een draaiende motor op de oprit staan..... na een uur(!) het opgegeven. 1 streepje stond er van de update. Heb de auto nu 2 jaar maar systeem heeft nog nooit goed gewerkt. Heb er een Garmin bij. Update heel Europa en Amerika gratis, levenslang in 5 minuten. En gratis verkeersinfo die wel betrouwbaar is. Als Renault het nu niet oplost ga ik verdere stappen ondernemen. Systeem kost gewoon paar duizend Euro.....

UPDATE
Vandaag ging het beter. 2016 update van wegenkaart erop gezet. Duurt 70 minuten(en geen maximaal 35 minuten wat systeem aangeeft)!
Let op: systeem valt zonder draaiende motor na kwartier uit. Dus zet ergens daarvoor de motor aan. Je zit dan dus nog zowat een uur met draaiende motor....
Renault Kadjar Bose

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Elmac
lid
lid
Laatste bezoek: 10 nov 2021 10:47

Bericht door Elmac »

[quote="deDijk"

UPDATE
Vandaag ging het beter. 2016 update van wegenkaart erop gezet. Duurt 70 minuten(en geen maximaal 35 minuten wat systeem aangeeft)!
Let op: systeem valt zonder draaiende motor na kwartier uit. Dus zet ergens daarvoor de motor aan. Je zit dan dus nog zowat een uur met draaiende motor....[/

De tijd die de update in de auto duurt is ook afhankelijk van de doorvoersnelheid van de USB-stick.

Bij mij duurde het initieel ook ruim een uur (oud USB-stickje), met een nieuwere stick precies 35 minuten. Dat de motor moet draaien is toch niet zo erg, combineer het met een rit naar een bekende bestemming. Wel van navigatie en media afblijven, anders stopt de update...
Talisman sedan Initiale Paris 160 EDC - mei 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

arjens
Lid
Lid

Bericht door arjens »

Bij mij duurde het ongeveer 30 minuten. Ondanks dat de nieuwe kaart er op staat blijft het systeem na het starten een melding geven of de nieuwe kaart geïnstalleerd mag worden. Binnenkort maar eens de r-link directory leeg gooien op de usb-stick.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut