Renault Scenic 2002 speakers 8ohm?
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 26 okt 2017 07:27
- Actief als: particulier
Renault Scenic 2002 speakers 8ohm?
Hallo,
Ik heb een Renault Scenic 2.0 uit 2002.
Omdat ik een radio wilde met meer mogelijkheden heb ik de standaard radio vervangen door een Pioneer DEH-6400bt die ik nog had liggen.
Frontje halen van de sloop, overzetten en aansluiten. No problemo (behalve de stuurwielbediening en het radiodisplay naast de klok).
De achterste luidsprekers (in de panelen naast de hoedenplank) waren gaar, gescheurd. Deze heb ik vervangen door goede JBL 2-weg speakers.
Gek genoeg werd het geluid hier minder diep door, maar enfin wel zuiver.
Toen waren de voorste speakers aan de beurt, ook hier was er één van gescheurd.
Ik heb eerst geprobeerd om de JBL speakers in de deur te monteren om te kijken hoe het klinkt.
Niet zo moeilijk maar wel bijna geen bas meer... Ik dacht: dit heeft te maken met een 2-weg speaker die je in een woofergat zet.
Vandaag heb ik een Kenwood composet gekocht (met passieve filter). Woofertje erin en klaar. Althans dat dacht ik.
Het geluid was nog minder dan met de 2-weg speakers van JBL. Bijna geen fatsoenlijk lage tonen meer en veel vervorming.
De originele speakers van Renault bleken in alle situaties véél beter geluid te geven dan de beide nieuwe boxen.
Ik heb de boxen eens goed bekeken, het zijn blaupunkt luidsprekers voor Renault met een erg kleine magneet.
Dit lijkt mij luidsprekers met 8 ohm in plaats van de gebruikelijke 4 ohm.
Ik kan hier op internet niets over vinden. Weet iemand hoe dit zit?
Ik heb een Renault Scenic 2.0 uit 2002.
Omdat ik een radio wilde met meer mogelijkheden heb ik de standaard radio vervangen door een Pioneer DEH-6400bt die ik nog had liggen.
Frontje halen van de sloop, overzetten en aansluiten. No problemo (behalve de stuurwielbediening en het radiodisplay naast de klok).
De achterste luidsprekers (in de panelen naast de hoedenplank) waren gaar, gescheurd. Deze heb ik vervangen door goede JBL 2-weg speakers.
Gek genoeg werd het geluid hier minder diep door, maar enfin wel zuiver.
Toen waren de voorste speakers aan de beurt, ook hier was er één van gescheurd.
Ik heb eerst geprobeerd om de JBL speakers in de deur te monteren om te kijken hoe het klinkt.
Niet zo moeilijk maar wel bijna geen bas meer... Ik dacht: dit heeft te maken met een 2-weg speaker die je in een woofergat zet.
Vandaag heb ik een Kenwood composet gekocht (met passieve filter). Woofertje erin en klaar. Althans dat dacht ik.
Het geluid was nog minder dan met de 2-weg speakers van JBL. Bijna geen fatsoenlijk lage tonen meer en veel vervorming.
De originele speakers van Renault bleken in alle situaties véél beter geluid te geven dan de beide nieuwe boxen.
Ik heb de boxen eens goed bekeken, het zijn blaupunkt luidsprekers voor Renault met een erg kleine magneet.
Dit lijkt mij luidsprekers met 8 ohm in plaats van de gebruikelijke 4 ohm.
Ik kan hier op internet niets over vinden. Weet iemand hoe dit zit?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Re: Renault Scenic 2002 speakers 8ohm?
Als het goed is staat de ohmse waarde op de luidspreker.
Hide post links |
-
Zou je denken hè
Heb een foto bijgevoegd, wellicht dat jij er wijs uit wordt... Excuus voor de gedraaide foto..

Heb een foto bijgevoegd, wellicht dat jij er wijs uit wordt... Excuus voor de gedraaide foto..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jul 2025 12:06
Het omage ,hoe lager des te meer vermogen kan de radio geven ,hoe lager des temeer richting kortsluiting
4 ohm is standaard ,hou er iig rekening mee dat de opgegeven parameters van de oude woofer een bepaald volume nodig hebben om zo de juiste kankkast te hebben
Hoeveel cm zijn ze ? Je zou eens cabasse kunnen zoeken als ze 13 cm zijn
Verder deuren dempen kan ook helpen
4 ohm is standaard ,hou er iig rekening mee dat de opgegeven parameters van de oude woofer een bepaald volume nodig hebben om zo de juiste kankkast te hebben
Hoeveel cm zijn ze ? Je zou eens cabasse kunnen zoeken als ze 13 cm zijn
Verder deuren dempen kan ook helpen
Laguna 3 2.0 Turbo BJ 2009
Hide post links |
-
Het zijn 13cm luidsprekers (woofers)uit de voordeuren, de tweeters zitten in het dashbord.
Ik ga er vanuit dat het systeem door Renault passief gefilterd is waarbij de luidspreker in de deur een vol signaal krijgt. Ik weet dat 8 ohm geen probleem is voor mijn radio. Ik wil graag weten of de originele luidsprekers 8 ohm zijn.
Ik vind het heel raar (en frustrerend) dat nieuwe (goede) luidsprekers minder geluid geven dan de originele luidsprekers. Het lijkt erop alsof de nieuwe luidsprekers last hebben van het grote volume van de deur, te weinig tegendruk hebben.
Ik ga er vanuit dat het systeem door Renault passief gefilterd is waarbij de luidspreker in de deur een vol signaal krijgt. Ik weet dat 8 ohm geen probleem is voor mijn radio. Ik wil graag weten of de originele luidsprekers 8 ohm zijn.
Ik vind het heel raar (en frustrerend) dat nieuwe (goede) luidsprekers minder geluid geven dan de originele luidsprekers. Het lijkt erop alsof de nieuwe luidsprekers last hebben van het grote volume van de deur, te weinig tegendruk hebben.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-