Beste forumleden, ook wij hebben binnenkort een zohee, maar nog geen installateur die met enige spoed ons lijkt te kunnen helpen met onze wensen. Omdat ik echter handig genoeg ben (en ook zelf wel kan graven en door de kruipruimte kan) wil ik wellicht zelf aan de slag. Ik heb echter nog wel wat technische vragen en hoop dat iemand hier mijn vragen kan beantwoorden.
Allereerst de beoogde laadpaal: Webasto Pure: Nominal current (A) 16 of 32 A, (configurable connected load values) 3-phase or single phase. Geen idee of dit dan 1 fase x 32A of 3 fase x 16A is of dat 1 fase 16A (3,7KW) ook een optie is. Ze bellen nog terug. Het dezign staat me wel aan en kwalitatief zal het ook wel prima zijn.
Waar het om gaat is het volgende: ik heb momenteel een 1 x 40 A aansluiting met hoofdschakelaar en wil als voorbereiding op een aansluitverzwaring naar 3 x 25A (i.v.m. zonnepanelen en warmtepomp) alvast een 3 fasen aardlekautomaat Type B 16A 4pol 30mA in de meterkast zetten.
1. Kan een Zoe verweg met type B trouwens? Ik las ergens in het Tesla wallcharger topic dat type A nodig zou zijn?
2. Mijn plan is dan i.i.g. om vanaf de hoofdschakelaar de ene fase die we nu hebben naar de aardlek te leiden en fase 2 en 3 middels een brug door de aardlek te sturen. Heb ik aan de bovenkant dan weer 3 x 16 A (ofwel de max 40A van de hoofdschakelaar) weer terug (11KW) en kan ik de laadpaal op 1 fase 32A zetten of ben ik dan alsnog door de aardlek begrenst op 1 x 16A (3,7 KW)?
3. Dit laatste is dan ook weer van belang voor de aan te leggen grondkabel; ik vind via google dat ik voor 32A een kabel met 4mm2 kwadraat moet gebruiken en voor 16A met 2,5mm2 kan volstaan. Als ik dan een 3 fasen (4 x 2,5mm2 + aardemantel) grondkabel gebruik en toch tijdelijke 1 fase x 32A aan de bovenkant van de aardlekautomaat heb, kan ik dan veilig de in 3en opgesplitste ene fase middels een brug door 2 x 2,5mm2 sturen en ook de nul door de andere 2 x 2,5mm draden (want samen 5mm2). In de laadpaal zelf pak ik ze dan ook als draadparen en zet de paal op 1 fase x 32A max. Is hier in dit geval dan iets op tegen?
Alvast mijn dank, het zou jammer zijn als de auto eerst nog een paar weken stil op de oprit zou moeten blijven staan.
Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding
-
djeffoo
Topic author - Lid

- Actief als: particulier
Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
zoe2goe
- Gerespecteerd lid

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding
1. Ja
2: In theorie kan dat, maar da's onverstandig. Doe het tijdelijk gewoon door één fase, of koop een zwaarder een fase standaard automaatje zolang het nog tijdelijk is. Iets anders is dat je met 32A laden maar 8 over hebt voor het huis (minder dan 2 kW). Je De fohn en de waterkoker aan en plof. Ik zou het niet doen.
3. Vanwege 2 en frunniken met de kleuren is ook niet handig niet doen, maar puur capaciteits-technisch kan het.
Ik zou die paar weken 1 fase 16A doen.
2: In theorie kan dat, maar da's onverstandig. Doe het tijdelijk gewoon door één fase, of koop een zwaarder een fase standaard automaatje zolang het nog tijdelijk is. Iets anders is dat je met 32A laden maar 8 over hebt voor het huis (minder dan 2 kW). Je De fohn en de waterkoker aan en plof. Ik zou het niet doen.
3. Vanwege 2 en frunniken met de kleuren is ook niet handig niet doen, maar puur capaciteits-technisch kan het.
Ik zou die paar weken 1 fase 16A doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
| Hide post links |
-
djeffoo
Topic author - Lid

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding
hmm, dank voor je antwoord.
qua 2. heb je gelijk, nog niet gedacht aan 32A en de rest van het huis.....
dus eigenlijk zeg je gewoon een simpele aard…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
qua 2. heb je gelijk, nog niet gedacht aan 32A en de rest van het huis.....
dus eigenlijk zeg je gewoon een simpele aard…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 27 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht