Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Beste forumleden, ook wij hebben binnenkort een zohee, maar nog geen installateur die met enige spoed ons lijkt te kunnen helpen met onze wensen. Omdat ik echter handig genoeg ben (en ook zelf wel kan graven en door de kruipruimte kan) wil ik wellicht zelf aan de slag. Ik heb echter nog wel wat technische vragen en hoop dat iemand hier mijn vragen kan beantwoorden.

Allereerst de beoogde laadpaal: Webasto Pure: Nominal current (A) 16 of 32 A, (configurable connected load values) 3-phase or single phase. Geen idee of dit dan 1 fase x 32A of 3 fase x 16A is of dat 1 fase 16A (3,7KW) ook een optie is. Ze bellen nog terug. Het dezign staat me wel aan en kwalitatief zal het ook wel prima zijn.

Waar het om gaat is het volgende: ik heb momenteel een 1 x 40 A aansluiting met hoofdschakelaar en wil als voorbereiding op een aansluitverzwaring naar 3 x 25A (i.v.m. zonnepanelen en warmtepomp) alvast een 3 fasen aardlekautomaat Type B 16A 4pol 30mA in de meterkast zetten.

1. Kan een Zoe verweg met type B trouwens? Ik las ergens in het Tesla wallcharger topic dat type A nodig zou zijn?

2. Mijn plan is dan i.i.g. om vanaf de hoofdschakelaar de ene fase die we nu hebben naar de aardlek te leiden en fase 2 en 3 middels een brug door de aardlek te sturen. Heb ik aan de bovenkant dan weer 3 x 16 A (ofwel de max 40A van de hoofdschakelaar) weer terug (11KW) en kan ik de laadpaal op 1 fase 32A zetten of ben ik dan alsnog door de aardlek begrenst op 1 x 16A (3,7 KW)?

3. Dit laatste is dan ook weer van belang voor de aan te leggen grondkabel; ik vind via google dat ik voor 32A een kabel met 4mm2 kwadraat moet gebruiken en voor 16A met 2,5mm2 kan volstaan. Als ik dan een 3 fasen (4 x 2,5mm2 + aardemantel) grondkabel gebruik en toch tijdelijke 1 fase x 32A aan de bovenkant van de aardlekautomaat heb, kan ik dan veilig de in 3en opgesplitste ene fase middels een brug door 2 x 2,5mm2 sturen en ook de nul door de andere 2 x 2,5mm draden (want samen 5mm2). In de laadpaal zelf pak ik ze dan ook als draadparen en zet de paal op 1 fase x 32A max. Is hier in dit geval dan iets op tegen?

Alvast mijn dank, het zou jammer zijn als de auto eerst nog een paar weken stil op de oprit zou moeten blijven staan.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

1. Ja
2: In theorie kan dat, maar da's onverstandig. Doe het tijdelijk gewoon door één fase, of koop een zwaarder een fase standaard automaatje zolang het nog tijdelijk is. Iets anders is dat je met 32A laden maar 8 over hebt voor het huis (minder dan 2 kW). Je De fohn en de waterkoker aan en plof. Ik zou het niet doen.
3. Vanwege 2 en frunniken met de kleuren is ook niet handig niet doen, maar puur capaciteits-technisch kan het.

Ik zou die paar weken 1 fase 16A doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

hmm, dank voor je antwoord.
qua 2. heb je gelijk, nog niet gedacht aan 32A en de rest van het huis.....

dus eigenlijk zeg je gewoon een simpele aardlek van 1 fase 16A tijdelijk en later upgraden naar een 3 fase aardlek, of kan ik de 3 fase wel alvast gebruiken maar hier slechts 1 fase op aan sluiten?

met 1.ja bedoel je dat een aardlekautomaat type B de juiste is neem ik aan?
en 3 vervalt dan eigenlijk al bij 16A, ik kan wel alvast de 3 fasenkabel aanleggen maar eerst 2 adres onbenut laten.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

Jep

Je kunt één fase aansluiten op een 3 fase automaat. Als je het bij 16A houdt hoef je geen tijdelijke automaat te kopen. Gewoon L2 en L3 open laten. Ditto voor de kabel.

Een type B is de koninklijke weg, omdat die ook DC foutstromen detecteert.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Ok, ik dacht dat ik L2 en L3 moest doorbruggen om de aardlek te laten werken...

Nu alleen nog uitvinden wat de zin:
"standaard uitgerust met een ingebouwde type B beveiliging, wat een interessant kostenvoordeel oplevert in vergelijking met achteraf monteren in de meterkast. " betekent. Webasto belt als het goed is morgen zelf terug. De tussenleverancier achter het telnr. op hun site heeft niet veel technische kennis in huis. Ik zal even posten als ik er mee aan de slag ga, wellicht interessant voor anderen ;-)
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

Type B aardlekschakelaars zijn behoorlijk aan de prijs, dus als je het in de meterkast simpel kunt houden, des te beter!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Als ik het goed begrijp dan zit de aardlek in de laadpaal zelf dan in dit geval?

ik heb dan dus alleen een installatieautomaat nodig?
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

iets te kort door de bocht wellicht, ik heb nu 1 aardlek met 4 groepen en 1 met 3 groepen en beltrafo. Kan ik dan het beste kijken op welke v/d 2 aardlekken ik hem bij kan zetten of moet het helemaal zonder aardlek in de meterkast, van hoofdschakelaar -> nieuwe zekeringsautomaat -> laadpaal?
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door fivari »

Ik spreek even vanuit de ervaring bij een aantal klanten.
Ik zou meteen een 5G6 kabel voorzien. De prijs per meter ligt 1€ hoger dan die van de andere kabels die je vermeldt. Dat vervalt in het niets bij de totale installatiekost. De verliezen zullen hoe dan ook wat kleiner zijn.
Met een aansluiting van 1f40A is een SMART lader geen slechte optie: deFivari-SMART of een andere. Je stelt de lader op 32A in en de intelligentie van de lader beperkt de stroom dynamisch indien nodig.
Vroeger had je een reden om geen aardlek type B in te bouwen (voor enkelfasig laden volstaat trouwens een type A, type AC is niet voldoende): de prijs.
Maar met deze valt die reden grotendeels weg. Ik zou dus ook hier meteen voor de mogelijke aanpassing van je aansluiting gaan en bij installatie deze voorzien. Als je voor een vaste (SMART) laadstation gaat, kan die aardlek gerust in de zekeringenkast komen. Mocht je voor een mobiel laadstation gaan, dan is inbouw in de lader een betere optie.
De SMART-instellingen kunnen erg eenvoudig aangepast worden bij het overschakelen van 1f40A naar 3f25A. Je legt dan op dat de totale stroom in elk van de geleiders moet beperkt blijven tot 25A ipv 40A. Je zou dan kunnen laden aan 3x20A of zelf nog wat hoger.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

Wacht ff. Je vroeg om de betekenis van de zin. Ik lees hem dat de type B in de laadpaal zit, ergo prima voor alles wat NA de laadpaal komt. Als je in de meterkast vervolgens alleen een zekeringautomaat zet, is het stuk tussen de meterkast en de laadpaal niet beveiligd voor aardlek. Ik weet niet wat de NEN hierover te zeggen heeft, maar je kunt je afvragen of het verstandig is. Ik zou er zelf tenminste nog een gewone type A tussen zetten. Omdat je de groep toch apart moet afzekeren zou ik dat gewoon met een aardlekautomaat (combi) doen. Kost bijna niks extra.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Dank fivari en zoe2goe

De 5G6 kabel is prima wat mij betreft, en smart en online is natuurlijk ook allemaal super. Ik zoek echter een simpele oplossing, nu 3,7KW straks 11KW voor eigen gebruik. We hebben (noodgedwongen) een 2e auto voor de langere afstanden en zijn ook niet van plan een laadpas aan te schaffen. Ook voor bezoek van veraf met een supercharge optie zie ik pas het nut als de 2e auto ook elektrisch is, net als de rest van nl.

De laadpaal komt echt buiten te hangen, en ik vind het super dat je zelf de fivari lader in elkaar weet te zetten (respect voor je kennis), maar voor in de stromende regen semi openbaar op de oprit zie ik liever een kant en klaar gesloten laadunit. 6 uur laadtijd met 3,7 KW is al prima in feite, maar als ik toch betalen ga voor een 3 fase aansluiting wil ik daar simpelweg ook maximaal gebruik van kunnen maken.

Ik heb alleen nog niet helemaal duidelijk hoe ik de zaak precies aan moet sluiten:

1. hoofdschakelaar->automaat->5G6 kabel-> laadpaal met ingebouwde type B beveiliging (afgeraden door zoe2goe en lijkt mij zelf ook raar om geen aardlek te hebben in de meterkast zelf)
2. hoofdschakelaar->willekeuringe aardlek( die al in de meterkast hangt) -> nieuwe zekeringsautomaat-> kabel-> laadpaal met ingebouwde type B (kan maar er zitten dan ook andere groepen op de aardlek)
3. hoofdschakelaar-> nieuwe aardlekautomaat (A of B, gewoon de goedkoopste?) ->kabel->laadpaal met ingebouwde type B (simpelste en beste oplossing?)
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

3 :-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Ok dit is dan het "boodschappenlijstje"

EATON krachtgroep 3P+N 20A B-karakteristiek aardlekautomaat (eerst op 1P+N, later alle 3 fasen)
3 x 1 meter 6mm2 aansluitdraad voor in de meterkast (geel/groen, blauw, bruin)
x meter grijze slavaste buis (ruim om de kabel)
+/- 15 meter Nexans YMvK Dca mb installatiekabel 5 x 2,5mm²
Webasto Pure 1fase 16A, later 3 fase 16A

nog een laatste check? 5G6 is nl 6mm kwadraat. met 4mm kan ik ook wel leven maar is er echte een reden om dikker dan 2,5 te gaan bij 16A?
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

4mm2 is echt wel zat voor 16A (fivari is het misschien niet met me eens). Ik heb eens uitgerekend hoe snel je tussen 2.5mm2 en 4mm2 heb terugverdient ivm verliezen. Duurde nog wel even, maar 4 was wel de moeite.

Ik neem aan dat je aderhulzen hebt; ik denk dat je enkele en dubbele voor 6mm2 nodig hebt en een krimptang. Montagedraad zo in een automaat of schakelaar steken is niet zo'n goed plan.

Uitgaande van de lader die je eerder noemde is die aardlek prima. Ik zeg dat zo expliciet omdat type (klasse) B en B-karakteristiek twee totaal verschillende dingen zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door fivari »

IK zag de 6mm2 vooral nuttig voor het 32A laden zolang de aansluiting nog enkelfasig is.
En als je toch voor een SMART oplossing zou gaan, hetgeen toch wel wat comfort biedt, dan zou je het laden ook na de aanpassing naar "-fasig op 24A kunnen instellen. Dan wordt 6mm2 weer wel de moeite. Hangt ook wat af van de lengte. enkele metertjes maken niet zoveel uit.
Verder zie ik het nut niet van twee aardlekschakelaars. De hoofdinstallatie is waarschijnlijk toch al beschermd met een type A of AC. En gelijkstroom krijg je enkel vanuit de auto.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

@fivari: djeffoo heeft als ik goed gelezen heb nu een 1x40A hoofdaansluiting met twee enkelfasige aardlekschakelaars. Die hele installatie wordt omgezet naar 3x25, dus hij heeft sowieso een nieuwe 3 fase automaat nodig voor de lader, en 32A is niet aan de orde. Om de kabelroute te beschermen is een aardlekautomaat in de meterkast m.i. toch verstandig *), maar het kan inderdaad een goedkope klasse A zijn; de DC wordt door de klasse B in de laadpaal opgepakt. Voor het geld (alleen automaat versus aardlekautomaat) zou ik het in ieder geval niet laten.

*) Ik vermoed zelfs, maar ben onvoldoende bekend met de NEN normeringen om het zeker te weten, dat je geen nieuwe groepen zonder aardlek mag aanleggen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Zohra
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2016 11:58
Actief als: particulier
Locatie: Formentera del Segura,Spanje

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Zohra »

Voor wie interesse heeft, ik heb nog een EV Laadcontroller Phoenix Contact 2902802 liggen, splinternieuw in nog gesloten verpakking, stuur maar privé berichtje.
9/16 Zoe Intens R240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 811
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Hachy »

djeffoo schreef:Dank fivari en zoe2goe (...)
We hebben (noodgedwongen) een 2e auto voor de langere afstanden en zijn ook niet van plan een laadpas aan te schaffen. (....)
Een laadpas hoef je niet 'aan te schaffen'. De meeste laadpassen kun je volledig gratis aanvragen.
Waarom gebruik je niet gewoon een (geleende) granny charger als toch voor tijdelijk is? Ok, het is maar 10-14A maargoed op een goeie nacht maakt dat weinig uit.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

naar wat ik tot nu toe tegenkwam zit er aan een laadpas een abbonement vast, maar heb je site even bekenen en idd, de eerste 2 van de top 10 zijn i.i.g. abbonementsgeld vrij!

Hoewel ik erg gechameerd ben van de fivari smart zie ik deze nog niet buiten aan de "obenbare weg" hangen tenzij ik er iets omheen bouw. Ik ben nog aan het zoeken naar een geschikte kast maar anders wordt het de webasto.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

of zelf timmeren natuurlijk....
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door fivari »

Het geheel kan in een kast naar keuze worden ingebouwd. Als er een vaste kabel wordt genomen, ben je helemaal vrij, dan heb je eigenlijk alleen een beperkte opening nodig waardoor de vermogenkabel, de laadkabel en de signaalkabel kunnen worden gestoken.
Indien je een socket wil, dan moet die socket ingebouwd worden in de kast en dat vraagt een metaalbewerking die een opening met diameter 60mm kan maken.
Een voorbeeldje:
IMG_2354.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

dat is ongeveer de bedoeling inderdaad.

Ik heb eens nagdacht en ik kom in vermoeddelijk in de knup met een 3 fase 16A laadpaal. In de tijd dat dit wordt gevraagd is er dan nog 3 x 9 A over voor toekomstplannen aangaande een waterpomp, + elektrisch koken + ook af en toe nog de wasmachine en droger aan + een kop thee zetten. Lijkt me niet dat dit allemaal lekker gaat samenwerken.....

fivari: je hebt pm
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door fivari »

@ djeffoo: je hebt antwoord op je pm, ook via pm
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoemen
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2017 21:29
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoemen »

@ djeffoo Daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken. Hier is ons huis ook volledig elektrisch en gasloos.
De Zoe trekt nooit meer dan 10kW. Dat is zo'n 14,5A. Er blijft dus 3 x 10A over voor de rest van het huis.
De kans dat alles tegelijk aanstaat is ook zeer klein. Ik heb nog nooit een hoger totaal vermogen gezien dan 14kW.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ArnoNijhof
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mar 2020 12:22
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door ArnoNijhof »

Met alvast excuses als het op dit forum ongewenst is om een oud topic te recyclen, maar mijn vraag is geheel in lijn van dit topic en hierbij laat ik in elk geval zien dat ik geprobeerd heb het antwoord via de zoekfunctie te vinden ;-)

Ik krijg één dezer dagen een Z.E. 40 R110 en dit is mijn begin van het rijden op elektriciteit. Ik wil zelf een EVSE gaan bouwen en ik heb ook het probleem dat ik op dit moment 1 Fase binnen krijg van de netbeheerder, maar heel misschien in de toekomst naar 3 Fase over kan stappen. Ik zoek dus ook flexibiliteit en ik heb een ander idee die ik jullie als experts op gebied van de Zoe lader wil voorleggen.

Toekomstbestendig ben ik van plan om een laadpaal met vaste 3-fase laadkabel te bouwen, die ik ook 3P+N+E vanaf de laadpaal netjes aansluit in de groepenkast. Maar hier komt de crux: Ik wil met de huidige 1-fase infrastructuur beginnen en dmv loadbalancing het vermogen beperken. Dit is met SmartEVSE icm een sensorbox mogelijk. Maar eigenlijk wil ik de binnenkomende 1 fase over 2 fasen verdelen en daarmee dus op 2 fasen gaan laden. Deze 2 fases zullen dus geen faseverschuiving hebben en mijn specifieke vragen zijn dus:

1) Kan een Z.E.40 R110 Zoe via 2 fases opladen? Ik wil beide fases rond 13 A houden. Aangezien een Zoe efficienter kan laden bij +/- 13A dan 25A, lijkt me dit beter dan 1x 25A aan te houden.

2) Kan een Z.E.40 R110 overweg met 2 fases die niet verschoven zijn?

Het veilige alternatief is om op 1 fase te blijven, maar vanwege de efficientie wil ik dus liever op 2 fases gaan laden.

Ik hoor graag jullie opinie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door zoe2goe »

1) Neen, het is 3 fase of 1. 1x25 op L1 is geen enkel probleem, immers als je 22 kW laadt trekt elke fase 32A

2) Neen!

Niet klooien hiermee. Het 3 naar 1 fase relais in de auto kan lelijk roet in het eten gooien. Gewoon een 3 fase lader bouwen en die op alleen L1 aansluiten (niet op L2 of L3 van de laadkabel). Uiteraard moet je EVSE firmware op 1 fase ingesteld staan als hij de laadstroom controleert, maar dat spreekt voor zich.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Zohra
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2016 11:58
Actief als: particulier
Locatie: Formentera del Segura,Spanje

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Zohra »

Selfmade 1-3 F/240V 6-32A Adj. Modbus RS-485 Gate
20210416_092429.jpg
20210416_091911.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
9/16 Zoe Intens R240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 291
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Andere Peter »

Dat idee van 2 maal op 1 aansluiten heb je waarschijnlijk van de zogehete fornuisgroep
Dit wordt idd gedaan om meer vermogen te leveren maar de basis daarvan was dat de draden en zekering overbelast raken.
Dit is echter absoluut GEEN vervanging van 2 fasen wat Jeroen hierboven ook als schrijft.
NIET doen dus, heb geduld met laden op 1 fase tot je er 3 heb. Duizenden ev rijders weten niet beter 😁

@Zohra: Mooie kast zier er naar uit dat je diverse stekkers kan gebruiken?
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Zohra
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2016 11:58
Actief als: particulier
Locatie: Formentera del Segura,Spanje

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door Zohra »

@Andere Peter:
Aansluitbaar op gelijk welk stopkontakt 1 en 3 fazig door middel van verloopstekkers.
Bekabeld voor max. 32A, zwaarder is overkill want die stopkontakten kom je enkel in de industrie tegen.
Uitgangen: 1x Shuko, 1x Type2, en 1x RS-485 poort
9/16 Zoe Intens R240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
djeffoo
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 okt 2017 22:45
Actief als: particulier

Re: Laadpaal installeren:eerst 1 fase met 3 fasen voorbereiding

Bericht door djeffoo »

Ik was ook al het typen, maar neen!

Toekomstbestendig houdt in eerst 1 fase 32 A (een huisaansluiting van 1 x 25A ?? mag sowieso wel eens geüpgraded worden lijkt mij) en meteen een grondkabel leggen met kwadraat voor 3 x 32 A, of “zuinig” zijn en een dunnere kabel met kwadraat voor 16A leggen en 2 draden samen knuppen om toch 32 A voor de enkele fase en twee draden samen knuppen om 32A voor de N mogelijk te maken.

Later kun je dan alsnog de dragen weer uit elkaar halen en aansluiten op een 3 A 16A fase aansluiting.
Mr Q210 22kw 2013 & Mrs R110 41kw 2019 (net nieuw).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht