ZE ready installateur belangrijk?
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 nov 2017 16:42
- Actief als: particulier
ZE ready installateur belangrijk?
Ik verwacht binnenkort een Zoe, maar breek mijn hoofd momenteel over de installatie van een laadpaal. De bedrijven die ik aanschreef reageren zeer traag en komen met zeer dure oplossingen waar ze liefst ook nog een soort abonnement instoppen. Daarom ging ik zelf op zoek naar een geschikte paal en kwam bv bij de wallbox pulsar die ik dan via mijn elektricien professioneel zou laten installeren. Die merkte echter in de kleine lettertjes dat volgens Renault de lader moet geinstalleerd worden door een ZE ready certified installateur. Is dit nog relevant nu Renault niet meer vereist dat je een ZE ready laadpaal MOET gebruiken? Als ik dit niet doe riskeer ik dan later bij defecten dat Renault begint te zeuren over de laadpaal?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
- Actief als: particulier
Re: ZE ready installateur belangrijk?
Als je nagaat dat de bulk van de openbare laadpalen in NL waar we onze Zoe's opladen niet geïnstalleerd zijn door een ZE installateur zou ik me hier niet druk over maken.
Wandlader (die aan gevel bevestigd wordt) hoeft maar rond de 450 tot 650 te kosten (afhankelijk van het vermogen) en erkende installateur heeft voor 150 euro de aanleg verzorgd bij mij.
Wandlader (die aan gevel bevestigd wordt) hoeft maar rond de 450 tot 650 te kosten (afhankelijk van het vermogen) en erkende installateur heeft voor 150 euro de aanleg verzorgd bij mij.
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 nov 2017 16:42
- Actief als: particulier
Re: ZE ready installateur belangrijk?
Welke lader heb je dan genomen? ik zie niet direct iets onder de 700eur (ik wil wel 22kW mogelijkheid). Als we de handleiding van de Keba P30 raadplegen lijkt er nog een hele hoop materiaal voor de lader te moeten zitten: extra differentieel type B (of C), contactor voor geval contactor in de lader blijft 'plakken' (blijkbaar ZE ready vereiste?), over en onderspanningsbeveiliging, dat lijkt een redelijk dure grap te gaan worden (keuring ook nog te rekenen, althans in Belgie).
Voor toekomstige startups die laders willen ontwerpen: waarom niet al die dingen mooi in de lader inbouwen zodat er behalve evt een zekering niets van buitenaf nodig is. En dat alles liefst voor een redelijk bedrag. Alle gevaren waartegen we willen beschermen zijn eigen aan de wagen (vb DC) en horen dus in de lader thuis, verder is dit dan gewoon een stroomverbruiker zoals elk ander toestel (zij het met grote stroom en 3fasig).
Voor toekomstige startups die laders willen ontwerpen: waarom niet al die dingen mooi in de lader inbouwen zodat er behalve evt een zekering niets van buitenaf nodig is. En dat alles liefst voor een redelijk bedrag. Alle gevaren waartegen we willen beschermen zijn eigen aan de wagen (vb DC) en horen dus in de lader thuis, verder is dit dan gewoon een stroomverbruiker zoals elk ander toestel (zij het met grote stroom en 3fasig).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
- Actief als: particulier
Re: ZE ready installateur belangrijk?
Aardlekautomaat kan beter in de meterkast dan in de lader, dan wordt de kabel mee beschermd.
Over- en onderspanningsbeveiliging heb ik nog nooit van gehoord en ik verzeker je, dat heeft niemand, tenzij het in de laadpaal is ingebouwd. Bovendien heeft de auto dat zelf.
Een controle op een haperende contactor hebben sommige laders wel, sommige niet, maar ik ken geen een installatie waar dat is teruggekoppeld naar de meterkast. Ik wel eens gezien dat een laadpaal er een signaaldraad voor heeft om het mogelijk te maken.
Over- en onderspanningsbeveiliging heb ik nog nooit van gehoord en ik verzeker je, dat heeft niemand, tenzij het in de laadpaal is ingebouwd. Bovendien heeft de auto dat zelf.
Een controle op een haperende contactor hebben sommige laders wel, sommige niet, maar ik ken geen een installatie waar dat is teruggekoppeld naar de meterkast. Ik wel eens gezien dat een laadpaal er een signaaldraad voor heeft om het mogelijk te maken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 nov 2017 16:42
- Actief als: particulier
Re: ZE ready installateur belangrijk?
Hmmm, ok dat is allemaal erg nuttige informatie, hartelijk bedankt.
Wat betreft de aardlek zou ik denken dat sowieso in Belgie alles achter een differentieel moet zitten dus zit ook de kabel daar automatisch achter en heeft dit geen extra aardlek nodig als er al een in de lader zit. De specifieke DC differentieel in de lader beschermt ook de kabel aangezien er bij een DC fout uit de auto de differentieel de hele lader van de kabel ontkoppeld.
Dus bv een Wallbox pulsar achter een differentieel type B (of C?) met een voldoende dikke kabel zou moeten volstaan en geen problemen geven (ook niet bij keuring)?
Wat betreft de aardlek zou ik denken dat sowieso in Belgie alles achter een differentieel moet zitten dus zit ook de kabel daar automatisch achter en heeft dit geen extra aardlek nodig als er al een in de lader zit. De specifieke DC differentieel in de lader beschermt ook de kabel aangezien er bij een DC fout uit de auto de differentieel de hele lader van de kabel ontkoppeld.
Dus bv een Wallbox pulsar achter een differentieel type B (of C?) met een voldoende dikke kabel zou moeten volstaan en geen problemen geven (ook niet bij keuring)?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 09 sep 2017 20:32
- Actief als: particulier
Re: ZE ready installateur belangrijk?
Ik reken altijd ex BTW Maar: bij laadpunt24 heb je een 22KW lader voor 725,99 inc BTW. Maar is 11 KW niet voldoende voor je?Joverbee schreef:Welke lader heb je dan genomen? ik zie niet direct iets onder de 700eur (ik wil wel 22kW mogelijkheid)
Na 4 maanden en 16.000 km de Zoe verruild voor een BMW i3.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 nov 2017 16:42
- Actief als: particulier
Re: ZE ready installateur belangrijk?
Ik dacht aan 22kW omdat het mogelijk is. Als ik dan als een thuis kom en onmiddelijk weer een langere rit wil maken, dan kan ik sneller laden (range anxiety slaat toe). Mijn totale installatie is echter 'slechts' 3P 40A, dus aan 32A laden loop ik een groot risico dat er tijdens koken of wassen alles uitgaat. Daarvoor zou een 'smart' lader dan weer goed zijn, maar daar is het nog moeilijker om door het bos de bomen te zien
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: ZE ready installateur belangrijk?
@joverbee
De Fivari-smart voor 750€ excl. BTW.
Maar eerlijk gezegd: 40A3f: dan red je het ook wel zonder slimme lader. Die ene keer dat je echt snel moet volladen, stop je dan maar met koken.
Voor de rest volstaat 20A3f of 24A3fruimschoots. En om gemakkelijk de maximale stroom aan te passen, is een Fivari-Mobile perfect. Die kost nog minder.
Heb je een netwerk zonder neuter omdat je 3p vermeldt? Dan kan je zonder transformator niet op een conforme manier laden.
De Fivari-smart voor 750€ excl. BTW.
Maar eerlijk gezegd: 40A3f: dan red je het ook wel zonder slimme lader. Die ene keer dat je echt snel moet volladen, stop je dan maar met koken.
Voor de rest volstaat 20A3f of 24A3fruimschoots. En om gemakkelijk de maximale stroom aan te passen, is een Fivari-Mobile perfect. Die kost nog minder.
Heb je een netwerk zonder neuter omdat je 3p vermeldt? Dan kan je zonder transformator niet op een conforme manier laden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 5
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12 nov 2017 16:42
- Actief als: particulier
Re: ZE ready installateur belangrijk?
nee, 3P/N dus geen probleem. Je mag me gerust een offerte sturen via PM, installatie inclusief
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut