Of het letterlijk zo bedoeld is weet ik natuurlijk niet, maar het staat er wel...
Langzaamladers hebben natuurlijk nooit belang bij laden bij Fastned gehad.
eigenlijk kwam ik dit tegen in het kader van de rechtszaak van Fastned tegen shell, stond ergens een verwijzing naar deze kennisgeving. Maar biedt natuurlijk wel perspectief. Enerzijds dat ofwel Fastned zich aan zijn kant van de deal moet houden, danwel dat mijns inziens het een Shell/Total/BP dan vrij staat om dan 43kw AC-laders neer te zetten.
Wat mij een beetje tegenstaat in de keuze van Fastned is dat Fastned zich altijd heeft opgeworpen als pionier van het elektrisch rijden en dat ze nu al een aantal jaar schermen met: wij hebben 200+ concessies en elke week openen wij een nieuw station etc. Door diverse oorzaken hebben ze dit niet voor elkaar gekregen, maar nu zonder enige inhoudelijke verklaring schuiven ze nu ineens een groot deel van hun markt terzijde. Let wel dat je een auto niet koopt voor 1-2 jaar maar voor langere tijd en ik ben destijds er wel vanuit gegaan dat in de nabije toekomst er een landelijk dekkend netwerk van snelladers zou zijn waar ik als zoe rijder gebruik van kon maken.
Nu rij ik al een aantal jaar een Zoe, maar ook voor degene die nu een zoe koopt wordt het effectieve rijbereik drastisch beperkt en heeft dit ook invloed op de waarde van de auto.
Het argument van Fastned:
"Voor ons is het plaatsen van aparte AC-laadpalen op onze stations voor alleen de Renault ZOE helaas niet haalbaar. " snijdt natuurlijk niet echt hout. Wat kost een laadpaal nu eigenlijk, desnoods hangen ze er een 22kWh laadpaal neer, kost geen drol en de bekabeling is al aanwezig. Mijns inziens meer een kwestie van niet willen dan van niet kunnen.
Tuurlijk leven we een vrij land en moet iedereen vrij zijn om keuzes te maken, maar de rechten waar Fastned zich op beroept (Wij hebben een concessie!) brengt ook verplichtingen met zich mee.