Onlangs heb ik een nieuwe koppeling in de garage laten plaatsen (de eerste) maar de auto kwam terug met volgende meldingen "controleer inspuitsysteem" en "controleer luchtkwaliteit". Het ene heeft natuurlijk niet met het andere te maken tenzij ergens een kabel geraakt is bij het plaatsen van de koppeling natuurlijk...
Heb mij een Ali OBD lezer aangeschaft en bij het uitlezen krijg ik volgende codes:
P0113 Intake air Temerature sensor 1 circuit High Bank1 en
P0380 Glow Plug/Heater circuit A.
Het enige wat zich nu voordoet is dat de cruise control niet meer werkt, verder geen enkel probleem dus geen vermogenverlies of slecht starten.
Ik heb hier op het forum wat zitten zoeken en kwam uit bij die slangetjes aan de turbo maar dat lijkt mij sterk dat daar een probleem zou mee zijn want ik ervaar dus geen vermogenverlies. Op een ander forum sprak men van de de temperatuursensor voor de turbo of Uitlaatgastemperatuur sensor 8200872039 (ook raar want de foutcode spreekt van intake air temp). Ik (en de garagist) heb mij nu al rot zitten zoeken maar kan nergens die sensor vinden, het is er een met een bruine stekker. Iemand een idee waar die juist zit? of is het toch een andere sensor en waar zou die moeten zitten? als ik met de OBD meter een I/M Readiness test doe krijg ik ook een fout op EGR en in het Freeze frame staat de intake air temp op -40°C geen idee of die chinese OBD lezers betrouwbaar zijn (ANCEL AD530)
De garage wil de luchtmassameter vervangen en denkt dat daar het probleem zit maar ik denk eerder aan die temp sensor en dat is iets wat ik zelf wel goedkoop via autodoc kan vervangen denk ik als ik ze tenminste vind.
De tweede foutmelding P0380 wijst naar een gloeikaars maar die zijn vorig jaar bij onderhoud allemaal vervangen en de motor start en draait zonder problemen maar toch komt de fout terug na resetten