Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

Hoi,

Een tijdje rijd ik naar tevredenheid rond in onze Scenic 1 uit 2003. Veel aan onderhoud gedaan (stabilisatorrubbers en remmerij voor vervangen), nu heb ik net als velen "problemen" met het voorste elektrische dak. Die ging eigenlijk altijd open en dicht, toen even niet. Weer even wel, en nu weer niet. Nog steeds niet... Zit er in dus moet werken vind ik :wink:
Ik vond de auto altijd al heel nat van binnen, veel condens. Droop van de ramen maar weet het aan weinig rijden. De auto lijkt ook lang te hebben stil gestaan voor we hem in mei kochten. Twee weken terug zag ik nattigheid op de rechter luidspreker, rechterkant van het dashboard (5 cm van de deur ongeveer), echt veel druppels. Verder naar boven kijken en ja hoor: grote natte plek boven de A-stijl, op het "stoffen" deel van de hemelbekleding vlak boven de A-stijl.
Nu weet ik dat deze daken berucht zijn om verstopte afvoerkanalen, maar... ik kan het dak niet meer openen dus zal op een andere manier moeten controleren. Maar hoe? Via de afwatering bij het voorwiel doorblazen? Kan ik het dak op een andere manier openen?
Heb de plafonniere met bediening uit de hemel gehaald, veel condens daar op het plaatwerk en de bekleding is aan de bovenkant ook soppig. Antenne aansluiting lijkt droog. Voor de zekerheid toch een tikje aangedraaid.

Mijn vragen over het voorste dak, hopen dat jullie mij helpen kunnen:
1) kan ik het dak handmatig openen?
2) kan ik de motor van het dak makkelijk verwijderen/vervangen/reviseren? Of is er iets anders waardoor die niet reageert? Stekkers zitten aangesloten.
3) kan de hemelbekleding makkelijk losgemaakt worden zodat ik er goed bij kan? Hoe dan?
4) het verduisteringsscherm van dat dak is kapot (bekleding is los, gele spul is verkruimeld) en kan alleen maar open staan. Kan ik dat vervangen?

Ben niet bang om te sleutelen. Is mijn hobby, maar de ervaring zit hem alleen wel in klassieke Japanse motoren.

Bedankt!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Renault47 »

ik zou beginnen met de afvoeren in de voorste wielkasten open te maken, rubber klepjes (als die er nog opzitten) er af halen of afknippen. Waarschijnlijk komt er dan een hoop water/troep uit. Vervolgens via de opening van het bedieningspaneel met een föhn de boel droog blazen. Meet het bedieningspaneel dan door met een multimeter. De hele boel open maken kan altijd nog...
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

Goed idee van die föhn! Zal morgen eens aan de slag gaan. Als er tenminste niet een meter sneeuw ligt :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door kaleido 1 »

De hemel moet er compleet uit wil je iets met de motor gaan doen of bediening.
Heb je een knop met een reset knop in het midden ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

Nee. Open-dicht knop, het oude type.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

Vandaag de afvoeren tevoorschijn getoverd. Klepjes zaten er nog op. Zodra de slang loskwam uit de 2 handen vol met prut gutste het water eruit! Schoongemaakt en weer op zijn plek. Klepjes laat ik zitten, die kunnen er altijd nog af en zitten er niet voor niets lijkt mij. Heb de föhn gepakt maar besloten om een vochtvreter in de auto te zetten. Volgende klussen zijn het schermpje voor het raam en het motortje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

Nouja zeg. Nu is het weer een tijdje lekker nat buiten. Gisteren deed mijn voorste dakraam het nog en vandaag niets nada noppes. Geen sjoege bij het drukken op de knop. Normaal gesproken gaat het slot-lampje wat daar ook zit (aan als de deurvergrendeling is geactiveerd) wat minder fel branden als je op de knop voor het dakraam drukt. Dat gebeurt nu ook niet. Schakelaar? Die dag er de vorige keer fris uit.

Min vochtvreter vangt al lekker vocht uit de auto zag ik, mooi laagje water er al in!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

Ook even de paravan (?) eraf gehad vandaag. De afwatering aan passagierszijde zat dicht. Open gemaakt en het water gutst er nu door, mooi!
Ook de afwatering van het dak vóór gecontroleerd en ook die druppelt door als er water op het dak komt met een gieter. Lijkt allemaal de goede kant op te gaan nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

De afvoer voor het achterste dakraam... waar vind ik die?? Iemand een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kranendijk
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 dec 2017 17:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Kranendijk »

Gevonden! Bij het schoonmaken van de auto haade ik de mat uit de kofferbak en die was links aan de kant van het achterlicht zeikende nat. Ook wat nattigheid onder het reservewiel. Plastic paneen verwijderd en slang gevonden. Die was open. Raar? Wellicht lekkage via het achterlicht? Eruit gehaald en rubbers, carosserie schoongemaakt. Wellicht dat dat de lekkage veroorzaakt? Alles weer in elkaar en het schuim van de mat even geföhnd. Ligt nu een krant onder. We gaan het zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Frank.vandijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2022 20:52
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door Frank.vandijk »

Mensen, ik heb een dringende vraag. Ik heb een scenic 1 uit 2003 met 2 schuifdaken. De achterste raam staat net 1 cm open en doet niks meer. Als ik op het knopje druk, zie je de binnenverlichting iets dimmen en hoor ook een klikje bij het motortje achter onder de hemelbekleding. Maar het motortje gaat alleen niet draaien. Ook heb ik de glasplaat eraf gehaald en gekeken of ik de scharnieren/geleiders handmatig terug kan duwen/schuiven in de gesloten stand. Maar daar geen beweging in te krijgen.

1. Heeft iemand een idee of het dan het draaimechanisme (ronde onderdeel wat aan het motertje vastzit) kan zijn wat vastzit?
2. Kan je de hele motor losmaken zonder dat je problemen met de kabels (voor de aandrijving van het schuiven dakraam) te maken krijgt? Dus zitten de kabels daaraan vast of iets?
3. Hebben jullie ervaring of er een trucje is om toch het raam tijdelijk toch dicht te krijgen ivm regen?het merk van de motor is Webasto. Elk advies of kennis van hoe het mechanisme werkt is welkom!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Scenic 1 Ph 2 dakraam werkt niet (en meer)

Bericht door nikk »

Ik heb geen ervaring met dak motoren maar die van de ramen kun je loshalen en dan handmatig met kleine stapjes verdraaien.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht