Een tijdje rijd ik naar tevredenheid rond in onze Scenic 1 uit 2003. Veel aan onderhoud gedaan (stabilisatorrubbers en remmerij voor vervangen), nu heb ik net als velen "problemen" met het voorste elektrische dak. Die ging eigenlijk altijd open en dicht, toen even niet. Weer even wel, en nu weer niet. Nog steeds niet... Zit er in dus moet werken vind ik

Ik vond de auto altijd al heel nat van binnen, veel condens. Droop van de ramen maar weet het aan weinig rijden. De auto lijkt ook lang te hebben stil gestaan voor we hem in mei kochten. Twee weken terug zag ik nattigheid op de rechter luidspreker, rechterkant van het dashboard (5 cm van de deur ongeveer), echt veel druppels. Verder naar boven kijken en ja hoor: grote natte plek boven de A-stijl, op het "stoffen" deel van de hemelbekleding vlak boven de A-stijl.
Nu weet ik dat deze daken berucht zijn om verstopte afvoerkanalen, maar... ik kan het dak niet meer openen dus zal op een andere manier moeten controleren. Maar hoe? Via de afwatering bij het voorwiel doorblazen? Kan ik het dak op een andere manier openen?
Heb de plafonniere met bediening uit de hemel gehaald, veel condens daar op het plaatwerk en de bekleding is aan de bovenkant ook soppig. Antenne aansluiting lijkt droog. Voor de zekerheid toch een tikje aangedraaid.
Mijn vragen over het voorste dak, hopen dat jullie mij helpen kunnen:
1) kan ik het dak handmatig openen?
2) kan ik de motor van het dak makkelijk verwijderen/vervangen/reviseren? Of is er iets anders waardoor die niet reageert? Stekkers zitten aangesloten.
3) kan de hemelbekleding makkelijk losgemaakt worden zodat ik er goed bij kan? Hoe dan?
4) het verduisteringsscherm van dat dak is kapot (bekleding is los, gele spul is verkruimeld) en kan alleen maar open staan. Kan ik dat vervangen?
Ben niet bang om te sleutelen. Is mijn hobby, maar de ervaring zit hem alleen wel in klassieke Japanse motoren.
Bedankt!!!