We hebben weer een update in het Talisman drama. Gelukkig (maar anderzijds ook in en in triest) heeft de directe betrokkenheid van de manager operations van mijn leasemaatschappij ontzettend geholpen in de klachtafhandeling bij Renault. Echt een enorme pluim van mijn maatschappij dat ik werd ontzorgd.
RN (Renault Nederland) had bepaald dat de auto weer naar dezelfde dealer moest gaan 'omdat ze nog een kans verdiende'. Echter zou er wel een monteur van RN meegaan om de papieren in te zien (had Renault niet een digitaal dossier??

).
Na 1,5 week niks te doen dan behalve de auto uitlezen besloten ze maar eens te bellen of ze een proefrit mochten maken want ze hadden niks kunnen vinden. Ik stond stijl achterover, heb je behalve een computer eraan hangen meer dan een week niks gedaan? Ik heb ze vriendelijk verteld dat ik zeer onaangenaam verrast was dat er in 1,5 week 0,0 progressie hadden geboekt en verwacht dat zij als garage direct een proefrit zouden doen.
Tijdens de proefrit hebben ze 'echt helemaal niks kunnen merken meneer. Maar we gaan alsnog de koppeling vervangen, daar is niks mis mee, maar vervangen we alsnog.'
Leg mij uit, wanneer ik, en iedereen die in mijn auto rijd al bij de eerste meters rijden direct door heeft dat er iets grondig mis is met de automaat, maar de garagist niks doorheeft. Maar wel een dure dubbele koppeling vervangen? Dat doe je toch ook niet voor de hobby??
Afijn, kreeg op 30-1 het vriendelijke belletje dat mijn defecte auto opgehaald kon worden, omdat er meer dan een maand levertijd op de hydraulische olie zou zitten. Gelukkig heeft de leasemaatschappij daar een stokje voor gestoken, die heeft RN en de dealer haarfijn uitgelegd dat wij de auto pas terugnemen wanneer ALLE punten naar tevredenheid zijn opgelost, en niet eerder. Er moesten tenslotte nog een stuk of 5 andere punten opgelost worden (plaatwerk omdat een hoop panelen door Ray Charles waren gemonteerd, dode hoeksensoren, handsfree kofferbak sensor, parkeersensoren, navigatiekaarten). Hadden ze daar mooi alle tijd en aandacht voor.
Je zal maar eens een litertje hydraulische olie nodig hebben en daardoor een maand je auto niet kunnen gebruiken, is toch belachelijk? Ik had ook aangegeven dat ik voor 100 euro wel een wedje wilde leggen dat ik binnen 2 werkdagen de juiste olie, met de juiste specificaties bij de dealer kon krijgen. Jongens, het is OLIE! Niet een 'van-elfentranen-gemaakte-olie-essence' van de eerste persing
Na die mededeling zou de auto eerst naar de plaatwerker gaan, na een week panelen stellen en spuiten was de juiste koppeling en olie op 12-2 wonder boven wonder ineens op voorraad. Nu zou mijn auto toch echt een keer goed moeten worden.
Kreeg op 14-2 het heugelijke nieuwtje van de leasemaatschappij. 'vandaag of morgen is hij af, alleen nog een proefrit en poetsen'.
Guess what, proefrit op 15-2... 3x raden, nog steeds een bijgeluid uit de automaat (waarvan ik al had aangegeven dat er een naar gruizend bijgeluid inzit bij terugschakelen). En weer terug bij af.
TLDR: Geklooi en getreuzel bij Renault, meer dan een maand mijn Talisman (van bijna 50k euro) kwijt te zijn erachter komen dat de garage het nog steeds niet heeft gemaakt...