Tesla drukt Zoë uit het net

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Gisteravond 18:00 uur wilde ik mijn Zoë opladen aan de openbare paal voor mijn huis,
maar er hing al een onbekende Tesla 'wijdbeens' (1,5 parkeerplaats) aan die paal.
Ik kon er net nog naast staan aan het andere stopcontact.

Na een uurtje was (volgens MyZE) LAADKABEL NIET AANGESLOTEN.

Ik naar buiten, uitgelogd, opnieuw ingelogd, toen Zoë duidelijk aan het opladen was weer naar binnen.

Na weer een uurtje was (volgens MyZE) LAADKABEL weer NIET AANGESLOTEN.

Ik naar buiten, etc.

Om 11.30 weer LAADKABEL NIET AANGESLOTEN.

Ik weer naar buiten, en toen was die Tesla eindelijk opgedonderd.
Ik heb Zoë opnieuw ingelogd. En vanochtend was mijn accu vol.

:discuss:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Sordone »

Hi Luc. Dit gebeurt niet alleen met een Tesla. Ik had het gisteren op een Alphen laadbox. Ik was aangesloten en aan het laden. Even later komt een Outlander ernaast en mijn Zoe stopt. Heb ik wel vaker meegemaakt. Hier een klacht bij de laadpaal eigenaar neergelegd om de loadbalancing na te kijken. Welk merk laadpaal of locatie was dit ? Ik kon overigens een box ernaast gebruiken die wel goed werkte.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Ik woon tegenwoordig in Delft (Voorhof). Alle palen hier (in de MRDH) worden geplaatst door Engie.
De paal voor mijn huis (met 1 gereserveerde parkeerplaats) is geplaatst 10 nov 2017.
Ik laad 1 à 2 x per week tot nog toe zonder problemen, ook niet samen met andere EV's (meestal hybride).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Sordone »

De Tesla kan ook drie fasen laden en zal als de loadbalancing op de paal niet goed is de stroom onder de 10 A voor de Zoe trekken. De Zoe stopt dan met laden op drie fasen. Ik vermoed dat het een EV-box is (met een led ring) en dan kan je via eva-charge.com een storing melden op het evb nummer en vragen om de minimum stroom per port op 12A te zetten. Dit kan alleen als de paal ook genoeg stroom krijgt (qua setup).
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



gurpad
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 109
Lid geworden op: 10 apr 2015 17:01
Actief als: particulier
Locatie: Breda

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door gurpad »

Inderdaad ook enige malen deze ervaring gehad met de snellader van Lidl ( 43 kilowatt)Omdat ik de laatste keer tijdens het laden in de auto zat kon ik het verloop goed volgen.
Naast mij kwam een outlander hij kon ook normaal starten met laden en ging intussen boodschappen doen..
Na enige minuten sloeg bij mij de lader af. Op het display van de lader de mededeling: stopped by car.
Nadat ik de kabel had los gekoppeld en opnieuw geplaatst kon ik weer gewoon laden maar enige minuten later sloeg de lader van de buurman toen af.
Voor hem heb ik de lader opnieuw gestart hetgeen lukte zonder dat zijn kabel los gekoppeld moest worden zoals bij mijn Zoe.
Enige malen eerder is mij dat ook overkomen daar maar ik was er niet eerder getuige van waardoor ik dacht dat iemand hem express had gestopt of dat het te maken had met het nieuwe accupakket.
Nu begrijp ik dat daar iets aan te doen is of zou het zelfs door de lader eigenaar zo geprogrammeerd kunen zijn ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Ik denk dat het aanloopproblemen zijn van de elektrificatie van de auto.

De Zoë is altijd al vrij kritisch geweest.
Als een oplaadpaal niet precies volgens het boekje is geïnstalleerd,
dan slaat een Zoë gemakkelijk af.

Een installateur met weinig ervaring zal in het begin een oplaadpaal installeren 'met de natte vinger'.
Totdat er dan klachten komen zoals hier op dit draadje.
En dan blijkt dat er toch echt (en nauwkeurig) moet worden gemeten (en geregeld).

Ik heb voor 'mijn' paal het advies van Sordone opgevolgd en het probleem gemeld via eva-charge.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Vanochtend antwoord ontvangen van ev-box.com:

Geachte heer Weide,

Als het goed is kon u niet laden terwijl een Tesla op hetzelfde moment aan het opladen was.
De laadpunt in kwestie is een 3 fase 16 Ampère station, Tesla's staan erom bekend dat ze zoveel
mogelijk stroom slurpen en ook hebben ze hogere startvermogen nodig. Als u dan met u Zoë
aankomt is er op dat moment onvoldoende vermogen beschikbaar om u laadsessie op te starten de transactie wordt dan gestopt of wordt u auto in de wacht gezet, want ook Zoë's hebben een hogere startvermogen nodig.
Het laden lukt wel met andere auto's omdat die al beginnen met laden bij 6 Ampère.
Helaas is dit een beperking van de beschikbare vermogen op locatie en valt hier weinig aan te doen.
Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met Vriendelijke Groet

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Vanmiddag is er een monteur geweest voor betere afstelling van de paal.
Volgens hem is het probleem nu opgelost en zal de Tesla mij niet meer uit het net drukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Vandaag geprobeerd om te laden voor mijn deur aan de oplaadpaal die 'beter' is afgesteld (zie vorige post).

Toen ik wegliep was de oplaadpaal blauw.
Na ± 2 uur op mijn app gekeken naar de laadtoestand: kabel NIET aangesloten.

???

Naar buiten om te kijken: oplaadpaal rood.

Stekker uit de paal.
Na 10 minuten nog eens proberen.
Oplaadpaal schakelt weer op rood.
Dashboard: accu kan niet laden.

Morgen moet ik 12 km rijden naar een straat met veel oplaadpalen waar ik nooit problemen heb gehad.
Ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door fivari »

Het vreemde is dat de Zoe perfect driefasig laadt aan een lager vermogen (lees dus ook lagere stroom) en dit afhankelijk van de SOC en de temperatuur, maar dat dan wel weigert te doen als de beperking wordt opgelegd door de laadpaal. Dat kan volgens mij toch best softwarematig worden opgelost.
Met mijn SMART-laadsystemen voor een dubbel laadpunt (ja dat wordt stilaan meer gevraagd) is dat een reden om niet aan loadbalancing te doen. Bij de veel voorkomende aansluiting van 3x25A en bij enige ander verbruik, zit de te verdelen stroom voor twee ladende voertuigen al gauw onder de 23A en dus de beschikbare stroom per laadpunt onder de 12A. Mijn work around is het laadpunt van de Zoe een gegarandeerde stroom van 12A of 14A te geven en het andere laadpunt smart in te stellen. Het SMART ingestelde laadpunt beschouwt het Zoe-laadpunt dan als andere verbruiker en neemt de rest. De andere EVs hebben geen probleem met een lagere stroom.
Op die manier heeft het Zoe-laadpunt wel prioriteit.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Sordone »

Een andere workaround zou mogelijk zijn om met een 1 fase 16A type 2 kabel te testen. Op 1 fase kan de Zoe wel onder de 10A laden (tot 8A). Ik zie deze al voor €150 a 4 meter. Maar ik zou dit eerst lenen indien mogelijk. Is niet optimaal maar voor de nachtlading kan het werken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door fivari »

Tja, eenfasig laden kan op een lagere stroom, maar je bent dan gegarandeerd de hele nacht bezig omwille van het lage vermogen en de minder goede efficiëntie. En gedurende al die tijd impliceert die 8A of 10A op die ene fase ook de toe te laten stroom voor de andere twee fasen, want driefasig wordt er over alle fasen een gelijke stroom getrokken.
Wanneer je een Zoe zou combineren met een plugin of een andere enkelfasig ladende auto dan zou je inderdaad ook de Zoe enkelfasig kunnen laden, maar dan uiteraard op een andere fase.
Maar het blijft jammer om bij een driefasige aansluiting de 3-f laadmogelijkheden van de Zoe niet optimaler te benutten.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zoe2017
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mar 2017 16:03
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door zoe2017 »

Apart dat ik het idee had dat ik ditzelfde heb meegemaakt met een Open Ampèra bij de Ikea in Amersfoort. Ik heb alle laadpunten geprobeerd, maar geen werkte voor mij. Na mij zijn meerdere andere auto's succesvol gekoppeld (veelal hybrides), inclusief, zo leek het, een andere Zoe. Normaal gesproken accepteert mijn Zoe die laadpunten daar prima, maar op deze avond totaal niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Wat er met 'mijn' paal gebeurd is weet ik niet,
maar ik kan nu al een week niet meer laden voor mijn deur.

Gelukkig ben ik 2 x per week in Rotterdam
en daar gaat het laden als van ouds zonder enig probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



j.otters
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 dec 2017 15:59
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door j.otters »

Sordone schreef:Hi Luc. Dit gebeurt niet alleen met een Tesla. Ik had het gisteren op een Alphen laadbox. Ik was aangesloten en aan het laden. Even later komt een Outlander ernaast en mijn Zoe stopt.
Dit heb ik wekelijks bij een Allego paal in Zwolle. Outlander erbij, Zoë stopt. Laatst ook Ampera-e al voor mij aanwezig. Zoë begint niet eens. Ampera weg, Zoë opnieuw gestart via de app, en hij gaat. Even later Ioniq erbij, geen probleem.

2x Allego al hierover gebeld: ligt aan de auto's, die laden 'te agressief', oftewel het minimum ampèrage is te hoog.

Ik rijd dagelijks 2x 86km in een 2014 Zoë en moet dus 2x per dag laden. Het feit dat ik hem niet zomaar ergens achter kan laten in vertrouwen dat hij opgeladen is als ik terug kom is een grote teleurstelling. :snooty:
2014 Zoé Intens Q210
Omgeruild voor een 2018 Hyundai Ioniq 12/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Luc Weide
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 334
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Luc Weide »

Volgens de beheerder van de paal voor mijn deur kan de paal zo worden afgesteld dar die slurpers geen problemen meer geven.
Ik weet het niet: na de eerste keer aanpassen van de paal kon ik helemaal niet meer laden.

Dat probleem is nu (na nog een keer aanpassen) opgelost: ik kan weer prima laden.
Maar toen hier laatst weer een onbekende Tesla stond te laden heb ik maar even gewacht tot hij weg was.

Als er weer eens een Tesla staat zal ik het uitproberen.
Het resultaat laat ik dan hier weten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ipepb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2016 00:07
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door ipepb »

Luc Weide schreef:Vanochtend antwoord ontvangen van ev-box.com:

Geachte heer Weide,

Als het goed is kon u niet laden terwijl een Tesla op hetzelfde moment aan het opladen was.
De laadpunt in kwestie is een 3 fase 16 Ampère station, Tesla's staan erom bekend dat ze zoveel
mogelijk stroom slurpen en ook hebben ze hogere startvermogen nodig. Als u dan met u Zoë
aankomt is er op dat moment onvoldoende vermogen beschikbaar om u laadsessie op te starten de transactie wordt dan gestopt of wordt u auto in de wacht gezet, want ook Zoë's hebben een hogere startvermogen nodig.
Het laden lukt wel met andere auto's omdat die al beginnen met laden bij 6 Ampère.
Beetje geleuter weer van EV-box over hoge startvermogens van de Tesla. Zie het stukje van Fivari: de Zoë heeft 12 ampere nodig en dat lukt niet als de Tesla er al 8 van de 16 afneemt. Het is dan ook niet de Tesla die afslaat/niet start met laden maar de Zoë. Blijkbaar mogen ze bij zo'n helpdesk ook maar alles schrijven wat ze invalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



DutchDriver
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 dec 2017 18:02
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door DutchDriver »

Geldt dit manco voor alle type Zoe's? Hoe kun je dat soort laadpaaltjes vermijden?
Renault Zoe Q90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Tesla drukt Zoë uit het net

Bericht door Riesbak »

Zijn niet te vermijden, gelukkig slurpen de meeste Tesla’s de stroom aan hun eigen laadpleinen.

En vergeet niet, Zoe is een gevoelige mooie Franse dame, en Tesla: Donald Trump :mrgreen:
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in