ZOE geeft soms storing bij keuzehendel in N

Plaats reactie

Topic author
jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

ZOE geeft soms storing bij keuzehendel in N

Bericht door jorismb »

Ik gebruik mijn ZOE Q210 sinds een week nu echt dagelijks en er is me nu al 2x iets overkomen wat ik erg raar vind. Ik kon op het forum niets vinden van gebruikers met hetzelfde euvel, dus graag zou ik wat richting of ervaringen horen.

Wat is het geval, daar de ZOE een kruip functie heeft zoals een conventionele automaat ben je verplicht om voor elk rood verkeerslicht met je voet op de rem te blijven staan. In de spits in de stad voor een verkeerslicht wat net voor mijn neus op rood springt vind ik dat zelf ontzettend vervelend en ben ik gewend de keuzehendel in N te zetten. Is een beetje een aanwendsel uit het fossiele tijdperk, ben ik me van bewust, want bij een conventionele automaat met koppelomvormer zorgt het voor extra verbruik.

Anyway, wat me nu al een paar keer is overkomen en dan bedoel ik echt dagelijks, is dat ik de keuzehendel van D naar N zet en als ik op het display kijk zie ik dat er gewoon nog D wordt aangegeven. Volgens mij begint de PRND aandrijving op het dashboard dan ook te knipperen. Als ik het rijpedaal bedien is er ook nog gewoon aandrijving. Hmm, raar. Opnieuw terug in D en nogmaals in N 'lost het probleem dan op'. Dit is natuurlijk al raar, maar het wordt in sommige gevallen nog erger, lees verder.

Soms gebeurt het dus (vanochtend weer) dat zodra ik de keuzehendel in N zet, ik direct een oranje waarschuwing op het display krijg "elektr. systeem controleren", met de welbekende felle sleutel op het display en het batterijtje met uitroepteken. Ook volgen er nog kort wat meldingen over hill start niet beschikbaar en regelaar of begrenzer (afhankelijk van gekozen setting) niet beschikbaar.

De handleiding biedt geen soelaas. Grappig genoeg wél voor de ZOE Ph2, daarin spreekt de Renault eGuide van
Als bepaalde omstandigheden het schakelen in de weg staan, knippert de gewenste stand op het instrumentenpaneel.
Wat in hemelsnaam heb ik hier weer aan mijn laars? Ervaringen en ideeën zijn welkom!
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ZOE geeft soms storing bij keuzehendel in N

Bericht door Sordone »

Er is een simpele fix. Laat de Zoe in Drive staan en trek de handrem 1 klik aan. De Zoe zal stil blijven staan. Bij groen licht handrem terug doen en wegrijden.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

Re: ZOE geeft soms storing bij keuzehendel in N

Bericht door jorismb »

@Sordone, bedankt voor de work-around. Een fix wil ik het niet noemen maar ik kan niet ontkennen dat ik het niet al toegepast heb in de praktijk.

Hier onder nogmaals een filmpje om te laten zien wat er nou gebeurt:



Je hoort me dus de keuzehendel bewegen. Op 0:16 beweeg ik de hendel van N naar R, maar het display blijft N aangeven en begint te knipperen. Na een paar keer knipperen komen de welbekende foutmeldingen en is er geen reactie meer op gaspedaal.

Is dit nou normaal? Wat me ook opvalt is dat bij traag bewegen van de keuzehendel de versnellingsindicator soms even kort knippert, maar bij correct inschakelen is er niks aan de hand.

Ik weet niet of de auto dit altijd heeft gedaan want ik heb haar nog niet zo lang en pas sinds kort als daily, maar wel ná de lager reparatie van de bak. Ik wil dus weten of zaken met elkaar te maken hebben. Zou iemand de moeite willen nemen om dit ook eens te proberen? Dus vooral de keuzehendel erg traaaaag van R naar N of D en terug zetten. Gaat het display bij jullie ook knipperen en komen jullie uiteindelijk ook bij deze fout uit?
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht