Interieur filter

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
brum
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2009 18:10

Interieur filter

Bericht door brum »

Hallo, ik heb sinds kort een Twingo van januari 1994.
De ramen zijn continue beslagen en vet.
Weet iemand wat daar aan te doen is?
Heeft deze twingo ook een interieur filter, zo ja waar zit deze en hoe kan ik die uitwisselen?
Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen,

groetjes Brum

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Nee, jouw Twingo heeft zeker geen interieur filter.
Dat heb je alleen als je een airco hebt en dan vraag ik me af of dat bij de Twingo met airco wel zo is.
Denk dat het misschien zelfs alleen geldt voor auto's met climate control, maar zeker weten doe ik dat niet.

Dat de ramen beslaan is vrij normaal in deze tijd, komt door de vochtige lucht. Ik heb er ook last van bij m'n Twingo ('99). Wat wel helpt is een vochtvreter in de auto plaatsen en die regelmatig checken. Ik heb hem onder de stoel staan.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

De Twingo heeft volgens mij toch wel degelijk een interieurfilter.
Mijn Astra uit 1994 had dat ook, en die had ook geen airco.

Bij mijn weten hebben bijna alle auto's dat. (of de Twingo moet net bij die 5% horen)
Kijk anders even na op www.hbase.nl
Daar kun je met behulp van je kenteken onderdelen vinden.
De interieurfilter staat onder het kopje "filters"

Meestal kost een interieurfilter rond de 20 a 25 euro.

Bij de Renault Megane uit 1999 van mijzelf, zat er een klepje in de parafaanplaat, dat je eruit kan klikken.
Hieronder zit een klepje die met 2 Torx 20 schroeven vast zit, die moet je losschroeven en daarin zit je interieurfilter.
Mijn ervaring is dat er meestal een beschrijving bij de verpakking van de filter zit.
Kwestie van 5 - 10 minuutjes werk. (lekker rustig met kopje koffie :P)

Dit is mijn ervaring betreffende interieurfilters, wil je het zeker weten of je twingo zo een filter heeft, en hoe je deze moet vervangen, kun je het beste een automaterialenhandel of zelfs de renault dealer even raadplegen.

Succes

Ruud

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Twingo heeft zeker geen interieurfilter. Rij al jaren Twingo. Lang niet alle auto's hebben een interieur (pollen)filter hoor, dat is vooral iets van de laatste jaren icm de steeds vaker voorkomende climate control in de auto.

Zie ook: viewtopic.php?search_id=370614904&t=1924

Interieurfilter heeft ook niet veel te maken met de vochtigheidsproblemen in de auto. Dat komt door het gebrek aan een climate control die het vocht uit de lucht haalt. Weinig aan te doen behalve dan een luchtontvochtiger in de auto te plaatsen.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ruud1984
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 mar 2008 08:48

Bericht door Ruud1984 »

Tot nu toe in al mijn wagens gehad
Bij mijn astra had ik ook last van beslagen ramen, en dat kwam door een vochtige (eerder kletsnatte) interieurfilter...
Deze vervangen en probleem was over.
Ook ik heb met mijn megane af en toe last van beslagen ruiten met dit weer, ondanks airco en vochtvreter :D

Helaas werkt het bij de Twingo dus niet zo, dus dan is inderdaad een vochtvreter een goede oplossing.
Ik weet niet of die anti-condens sprays en doekjes helpen...
Er zijn ook poetsmiddeltjes op de markt die beweren condensvorming op de voorruit te voorkomen maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

Weer wat geleerd Renier!! :Yes:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Ik ben zelf geen fan van die doekjes en middeltjes, heb ze uiteraard wel eerst geprobeerd.
Het laat een laagje op je ruit achter en met felle zon op de ruit is dat erg irritant, je ziet een stuk minder.

Het is voor mij altijd een hele overgang als ik van de Twingo in de Megane stap (of andersom). :lol:
Ga je je Megane met alle luxe (en veiligheid) wel meer waarderen. Alles in verhouding natuurlijk, het gaat bij een Twingo natuurlijk ook om een andere prijsklasse.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
brum
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2009 18:10

Bericht door brum »

bedankt voor jullie informatie.
Ik heb even op de onderdelen site gekeken en daar stond bij mijn kenteken wel een interieur filter vermeld.
Kunnen jullie mij vertellen waar de parafaanplaat zit en hoe die te verwijderen is?
Ik kan dan meteen zien wat de status van het filter is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 4
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

zie hier. Alleen Twingo's met airco hebben een filter :wink:

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=17248
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

oldetassink
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jan 2009 15:42
Actief als: particulier
Locatie: Haaksbergen (OV)

Bericht door oldetassink »

de luchtschuif, staat die op extern of intern? Als hij op intern staat raak je natuurlijk nooit van al dat vocht af wat je uitademt.... dat blijft dan maar recirculeren in de cabine en het probleem van de beslagen ramen wordt alleen maar groter en groter.
Vette ruiten kan je goed ontvetten met een oude krant waar je proppen van maakt en dan goed wrijven. Daarna anti condens doekje van de HEMA en je ramen zullen een hele tijd niet meer willen beslaan.
Vocht krijg je uit de auto door de verwarming bij iedere rit zo heet mogelijk te zetten en dan de ramen op een kiertje zetten; warme lucht neemt vocht op en verdwijnt zo naar buiten.
Verder kan je controleren of je geen lekkage heb via dak, niet goed sluitende deurrubbers, achterlichten etc etc waardoor er na iedere regenbui water in de auto loopt of agv rijwind. Deze plassen hopen zich op bv onder je vloerbedekking (zomp zomp) of bv in de bak van je reservewiel. Met zoveel water in de auto is het niet gek dat je ruiten beslagen blijven.
Dit zijn allemaal bekende bestrijdingstactieken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
brum
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jan 2009 18:10

Bericht door brum »

Bedankt voor de tips.
Ik zal ze eens uitproberen.
Ik ben er net achter gekomen dat er een beetje water de kofferbak staat bij het reservewiel.
Nu maar eens uitzoeken waar dat vandaan komt.
De schuif voor externe en interne lucht waar je hetover hebt, waar kan ik die vinden bij de twingo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

oldetassink
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jan 2009 15:42
Actief als: particulier
Locatie: Haaksbergen (OV)

Bericht door oldetassink »

knop ventilator rechtsom draaiend heeft 4 (?) standen
dan komt er verse lucht van buiten naar binnen, die lucht wordt eventueel verwarmd (afhankelijk stand temp knop).
het bijbehorende tekentje is dat van een ventilator, een soort klavertje 4

diezelfde knop kan je ook 4 standen linksom draaien
dat is de recycling stand
daarmee sluit je de buitenlucht toevoer af en pomp je alleen de lucht in de cabine rond
daar staat dat pijltje voor wat een bocht van 180 graden maakt
handig voor in lange tunnels zonder goede ventilatie, kan je je een tijdje afsluiten van andermans uitlaatgassen

als je hem in de recyclingstand heb staan raak je het vocht niet kwijt wat je uitademt, dat blijft maar in het interieur. Op een gegeven moment kan de lucht geen vocht meer opnemen (en dat is vrij snel) en slaat de condens neer op al je (koude) ruiten.

je moet hem altijd rechtsom gebruiken die ventilatorstand knop

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 131
Lid geworden op: 05 aug 2006 16:36
Actief als: particulier
Locatie: Drenthe

plaats interieur(polen)filter

Bericht door mark »

Als er een interieur filter in zit dan zal deze achteraf zijn gemonteerd en dan zit hij onder de moterkap onder de lucht happer.

Ik heb daar zelf een interieur(polen)filter geplaatst deze is speciaal voor een twingo.

Mijn twingo is van 1997 .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht