Dop remvloeistof reservoir

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
mart1980
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 21 mei 2018 12:24
Actief als: particulier

Dop remvloeistof reservoir

Bericht door mart1980 »

De dop van mijn remvloeistof reservoir lekte wat vloeistof.
Ik denk dat de dop niet goed geplaatst is nadat de garage de remmen vervangen heeft.

Nu kan ik alleen nergens terug lezen hoe deze geplaatst moet worden. Het zwarte rubber leg ik gewoon los op het reservoir en draai daarna de dop aan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
mart1980
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 21 mei 2018 12:24

Re: Dop remvloeistof reservoir

Bericht door mart1980 »

Op deze manier dus?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 29 apr 2025 18:55

Bericht door mechanic »

Ik gok dat er teveel remvloeistof in het reservoir zat en dat het daarom overliep.
Normaliter blijft dat rubber in de dop zitten,maar zo kan het natuurlijk ook.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 24 apr 2025 19:34

Bericht door CapturIvoire »

Ik zie op de foto hierboven geplaatst dat er ook in dit rubber in het midden een sneetje zit.
Het reservoir van mijn Captur lijkt ook ietsje te lekken. Remolieniveau is oké.
Wel zag ik toen ik de dop los draaide dat er in het rubber dat binnenin de dop zit in het midden een klein sneetje zit.
Ik vermoed dus dat de dop niet helemaal goed meer af dicht.
Nu wil ik een nieuwe dop kopen. Onderdeelnummer heb ik al opgezocht. Deze is; 460200546R.
Maar als ik op dit nummer google kom ik nergens de originele Renault dop tegen behalve dan op een paar buitenlandse sites.
Weten jullie waar deze dop te koop is en dan wel op een Nederlandse website?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Neem aan dat de dealer dit gewoon verkoopt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CapturIvoire
Lid
Lid

Zou het een zwak punt zijn?
Dat rubber materiaal van dat membraan is namelijk wel heel erg dun en, zoals te zien is in de foto hierboven zit er ook daar een klein schuurtje in het midden van het membraan. Precies zoals bij de mijne.
Niet dat het zo weer stuk is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

De meeste hebben dat rubber ook niet.
Is het peil daadwerkelijk correct en de dop strak genoeg aangedraaid?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CapturIvoire
Lid
Lid

mechanic schreef: 24 apr 2025 18:50
Peil is correct en de dop was strak genoeg aangedraaid. Moest wel even wat kracht zetten om deze los te krijgen maar ging toen makkelijk los.
Was namelijk ook de eerste keer dat deze los is geweest. Wilde even de staat van de remvloeistof controleren met een remvloeistoftester. Remvloeistof bleek nog in zeer goede staat. Geen vocht er in.
Auto is namelijk nu meer dan 8 jaar oud en heeft slechts 39000km gereden.
Wel was er altijd al een bruinkleurige vlek te zien op de voorkant van het reservoir precies onder de dop. Net alsof er een beetje remvloeistof onder de dop door lekte. Heb dit nu schoon gemaakt, de dop terug geplaatst en ga het in de gaten houden.
Wel viel me dat kleine scheurtje op in het midden van het membraan. Dat scheurtje is ook te zien op de foto in dit topic mits je de foto wat uitvergroot.

Toegevoegd in 5 minuten 33 secondes:
Heb het scheurtje even aangegeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Remvloeistof gewoonlijk elke 2 jaar verversen, voorheen had Renault een 4 jaar interval.
Je kunt prima zonder zo'n membraan, zal het normaliter niet van lekken. Veel andere auto's hebben dat ook niet.
Je test in zekere zin enkel wat in het reservoir zit , vaak wat in de leiding zit is anders van kleur ook.

Zover ik weet is de functie van dat membraan vocht buiten te houden. En zit er een klein gaatje in de dop zelf,zodat er lucht kan ontsnappen.
Goed reinigen en terug plaatsen zou ik aanraden, en elke 2 jaar verse vloeistof.

Wil je dat hersteld hebben, de dealer verkoopt het vast nog zo'n dop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

scarface450
lid
lid
Laatste bezoek: 29 apr 2025 23:56

Bericht door scarface450 »

@mechanic : wat was de reden om van 4 naar 2 jaar te gaan ?
Ik denk dat ik bij mijn GSIII ook wel zo'n 8 jaar met de originele vloeistof heb gereden 😊
Heb enkele jaren terug ( +- dacht ik toch ) dan toch maar alle vloeistof vervangen ( eerst voor en achter nieuwe schijven en blokken ) en kwam er toen op uit dat rechtsvoor die aftaphout vastgeroest zat en...afbrak. Kon geen kwaad maar uitboren was niet gelukt en heb dan maar de klauw vervangen ,( denk toch dat dit de klauw was , iig het stuk waar die aftaphout in zit 🙃 ) Heb nu eerder last van dat bakje vooraan dat vastzit aan een plastic van de voorruit en ik weet dat dit niet de beste ophanging was...maw ik krijg soms storing omdat dat bakje denkt dat er te weinig remvloeistof in zit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Het is een kleine moeite bij een beurt en houdt alles fris.
Onderhoud dus simpelweg.

Staat het peil wel echt correct? Beter iets hoger bij dit soort peil meldingen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

scarface450
lid
lid

Er zit echt wel genoeg in , ik heb eerder al schrik dat er te veel in zit....wat moet dat worden als die vloeistof heet gaat worden ?? Wat gebeurt er dan met dat plastic bakje mocht er te veel inzitten en het kan niet weg ? ( doordat de vloeistof uitzet ... )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

scarface450 schreef: 26 apr 2025 00:23 wat was de reden om van 4 naar 2 jaar te gaan ?
Remvloeistof (geen remolie, want het is niet smerend maar juist bijtend) is hygroscopisch; dat betekent dat het vocht uit de lucht aantrekt. Daarom moet het regelmatig vervangen worden.

Dit vocht wordt vooral aangetrokken bij de remcilinders (bij de wielen). Een kookpunttest van de remvloeistof uit het reservoir geeft daarom zelden een volledig betrouwbaar beeld, zeker niet als het reservoir tussentijds is bijgevuld.
scarface450 schreef: 27 apr 2025 23:52 wat moet dat worden als die vloeistof heet gaat worden ?? Wat gebeurt er dan met dat plastic bakje mocht er te veel inzitten en het kan niet weg ? ( doordat de vloeistof uitzet ... )
Geen zorgen. Op het moment dat je remt, druk je via het rempedaal de plunjer van de hoofdremcilinder in. Op dat moment is het reservoir erboven geen actief onderdeel meer van het circuit.

Daarnaast wordt de remvloeistof eerst heet bij de remmen zelf. Als de remvloeistof uitzet (bijvoorbeeld doordat er te veel water in zit), gebeurt dat tussen de werkende remcilinders aan de wielen en de plunjer van de hoofdremcilinder. Het reservoir, dat door de plunjer is afgesloten van het circuit, is daar een heel eind van verwijderd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

scarface450
lid
lid

Bedankt voor de deskundige uitleg ! Ik maak me geen zorgen meer nu . Al blijf ik erbij dat 2 jaar enkel goed kan zijn voor de portemonnee van de garagist...
Kan het helpen door bvb om de zoveel tijd de nippels te lossen en een deel te laten uitlopen ...en vervolgens het reservoir bij te vullen ? Heb de laatste keer met zo'n hulpmiddel op perslucht uitgezogen en alzo bijgevuld...en toen is er wel wat "donkerdere" remvloeistof opgevangen en vervangen dus door meer heldere ( nieuwe ) . Ging wel fijn zo , heb onlangs nog bij m'n Clio ( nu 28 maanden en nog geen 13k ) bij het wisselen van m'n wielen de nippels FF een slagje los gezet en vervolgens terug vast...om in de toekomst deze dus ook los te kunnen maken om de remvloyte vervangen...al vind ik 28 maanden al erg snel persoonlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Graag gedaan!

Je idee om af en toe via de nippels wat remvloeistof te laten uitlopen is op zich niet verkeerd. Je ververst dan lokaal wat vloeistof rond de remmen, waar vocht het meeste schade kan doen. Maar het is geen volledige vervanging van een echte remvloeistofwissel: het oude vochtige spul blijft deels in het systeem en in de hoofdremcilinder achter.

Dat is precies waar het problemen kan veroorzaken: vochtige remvloeistof zorgt voor interne corrosie, bijvoorbeeld in de hoofdremcilinder en — als er metalen remleidingen gebruikt zijn — in de leidingen zelf. Dat verloopt van binnenuit en is dus onzichtbaar voor het blote oog, totdat er echte schade optreedt.

Stel je voor dat er roestdeeltjes in het inwendige van je remsysteem terechtkomen, bijvoorbeeld in de ABS-pomp of het kleppenblok. Niet alleen kan dat leiden tot een dure reparatie, maar als er een roestdeeltje een klep openhoudt, kan het remcircuit naar één wiel geen druk meer opbouwen.

Blijft bijvoorbeeld de klep naar het rechtervoorwiel openstaan, dan kan je auto tijdens krachtig remmen plotseling naar links trekken — een levensgevaarlijke situatie.

24 maanden lijkt misschien snel, maar ook als je weinig rijdt, trekt remvloeistof langzaam vocht aan via slangen, afdichtingen en het reservoir. Daarom wordt de verversingsinterval vooral op tijd bepaald en niet op kilometers, en zit er echt geen commercieel plan achter.

Remvloeistof mag nooit en te nimmer donker van kleur zijn, bijv. de kleur van cola of koffie hebben. Als dat wel zo is, ben je eigenlijk te laat en loop je risico op interne schade en verminderde remwerking.

Mijn advies: de volgende keer iets eerder verversen om zoveel mogelijk restvocht uit het systeem te krijgen, en daarna het 2-jaarsinterval netjes aanhouden. Daarmee houd je je remsysteem veilig, betrouwbaar en voorkom je serieuze schade of gevaarlijke situaties.

Je voorkomt hiermee ook dat ontluchtingsnippels van binnenuit vastroesten en bij het losdraaien afbreken — zoals je al hebt meegemaakt. Roesten kunnen ze nog steeds, maar dan alleen van buiten naar binnen, waar kruipolie nog iets kan betekenen. Van binnenuit is dat uitgesloten, want remvloeistof heeft geen smerende eigenschappen en bevordert juist roestvorming.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco

Bericht door mechanic »

Zeker als je zelf kundig genoeg bent is elke twee jaar een heel goed idee, scheelt ook veel geld nog eens bij de garage.
Als je zover bent om de nippels te lossen kun je net zo goed verversen natuurlijk, bijna geen extra werk.

Je ververst de vloeistof niet omdat de oude perse slecht is, maar om te zorgen dat het systeem altijd van goede voorzien is.
Voorkomen beter dan genezen.

Ik rem zelf al weinig, dus de remmen slijten nauwelijks. Elk jaar een de blokken eruit en de trommels los en reinigen. Sta je versteld hoelang het allemaal goed blijft werken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

mechanic schreef: 29 apr 2025 08:57 .... Ik rem zelf al weinig ... Elk jaar een de blokken eruit en de trommels los en reinigen.
...
Damn Mechanic, you scare me !!!! :lol:
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen