Vraag wat betreft de boxen!

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Mariejowlijn
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2009 13:34

Vraag wat betreft de boxen!

Bericht door Mariejowlijn »


Hallo Twingo Mensen,


Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een hele mooie zwarte Twingo 8)
Maar de boxen die erin zitten zijn echt verschrikkelijk. Ik ben zelf groot liefhebber van muziek en vind
dat het dan ook goed moet klinken zélfs in de auto.

Mijn vraag is eigenlijk, weet 1 van jullie of je voor de boxen wel kunt verwisselen?
Ze zitten nl. helemaal in het dashboard. En moet ik hiervoor speciale boxen hebben voor de Twingo of
kunnen daar ook andere in?

Alvast bedankt voor het antwoorden!


Groetjes Marjolijn :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Gefeliciteerd met je nieuwe wagen, rij zelf al jaren Twingo :D

Ik neem even aan dat je een Twingo met bouwjaar voor 2001 (fase 1-2) hebt zoals ik? Dan heb je dus alleen in het dashboard speakers.

Je kan ze heel makkelijk zelf wisselen, je hoeft alleen het plastic afdekplaatje los te klikken (kan met je vingers of met een platte schroevendraaier met wat plakband om de punt).

Dan kan je de standaard speakers zo vervangen door betere. Even los schroeven en stekkertjes losmaken. Er zijn geen speciale "Twingo speakers". Ik heb er nu Pioneers inzitten. Ik weet niet wat de max. inbouwdiepte precies is.

Verwacht van de vervanging geen wonderen, het zijn namelijk maar 10 cm speakertjes en die kunnen nu eenmaal geen enkele bas weergeven. Ook de optionele speaker boxen voor achterin hebben maar ruimte voor 10 cm speakertjes dus schiet je ook niet veel mee op.

In de Twingo's vanaf 2001 en in de nieuwe Twingo 2 zitten in de portieren 13 cm speakers en in het dashboard losse tweetertjes. Die geven na vervanging door goede speakers wel een goed geluid.

Je kan echter ook in de Twingo fase 1 en 2 grotere speakers monteren, bijv. door het plaatsen van speciale "doorboards". Dan kunnen er maar liefst 16,5 cm speakers in en kan je de ruimte in het dashboard gebruiken voor losse tweeters.

http://autos.tweedehands.net/accessoire ... -9-98.html

Die doorboards zijn echter wel erg duur en dan moeten de speakers er natuurlijk ook nog in....
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Mariejowlijn
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 feb 2009 13:34

Bericht door Mariejowlijn »


Hoi Renier,

Heel erg bedankt voor je duidelijke reactie!
Zometeen gaan we een poging doen om ze te verwisselen.
Nu twijfel ik alleen of mijn boxjes (ik had ze in een peugeot 205) wel
eens in deze Twingo passen.

Zoniet zal ik even naar Halfords moeten. Klinken de Pioneers boxen
wel mooi? Een beetje bass zou ik al heel blij mee zijn.

Groetjes Marjolijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Nee, helaas, ook met goede Pioneers klinkt het erg schel en geen enkele bas, zelfs met de bas instelling vd radio omhoog :( .

Komt gewoon omdat de woofer van 10 cm speakertjes veel te klein is.

Wil je dus echt fatsoenlijk geluid dan zou je de doorboards kunnen overwegen. Heb je ook direct ruimte voor fatsoenlijke 16,5 cm speakers 8)
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

StouteWout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2009 17:13
Actief als: particulier

Bericht door StouteWout »

Hier zit er nog een met een nieuwe twingo 1997. Ik wil ook een beetje bass in mijn auto en zoiezo ook 2 speakers achterin.
Hoe is het nu opgelost bij marjoleins zwarte twingo?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Wat bedoel je met "nieuwe" Twingo uit "1997"? :roll: Is neem ik aan dus ook Twingo van vorig model?

Je kan zowel voor als achterin alleen 10 cm speakertjes kwijt zolang je Twingo van voor 2001 is, tenzij je naar andere oplossingen gaat kijken als de doorboards of grotere speakers in de hoedenplank.

Die laatste "oplossing" is verre van iedeaal, want goed geluid moet van voren komen, niet van achteren.
Je kan dus beste kijken naar een oplossing om voorin goede speakers te plaatsen, evt aangevuld met een kleine compacte subwoofer achterin de auto.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

x

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

StouteWout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2009 17:13
Actief als: particulier

Bericht door StouteWout »

Ok duidelijk. Dus liever voorin goede speakertjes met achterin een subwoofer. Je hebt dus eigenlijk geen speakers achterin nodig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

StouteWout
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2009 17:13
Actief als: particulier

Bericht door StouteWout »

Ik heb een winkel gevonden waar naar mijn mening goede speakers (10cm) te vinden zijn:

http://www.remcoshop.nl/RCAudio.sf/;Pre ... o_Algemeen&

of deze website:

http://www.pimtensen.nl/shop_products.p ... &sub_id=20

Heb je misschien een aanrader voor mij?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

Waar je ze koopt, maakt niet veel uit, er zijn zoveel winkels waar je relatief goedkoop speakers kan kopen, zoals de 2 die jij noemt. PimTensen.nl heb ik goede ervaringen mee, net zoals met RondeVries.nl

Je kan het proberen, maar zoals ik al zei, met 10 cm speakertjes zal je nooit een vol geluid kunnen krijgen. Het zal altijd vrij schel klinken. Het zijn ook alleen coaxiale speakers, een composetje (met losse tweetertjes) geeft veel mooier geluid.

In mijn ogen kan je er dus beter niet teveel geld aan uitgeven. Wil je wel goed geluid, kijk dan eens naar de optie vd doorboards. Dan kan je een goede 16,5 cm composet erin zetten. Of desnoods speakers in de hoedenplank monteren.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 6
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Bericht door Renier »

StouteWout schreef:Ok duidelijk. Dus liever voorin goede speakertjes met achterin een subwoofer. Je hebt dus eigenlijk geen speakers achterin nodig.
Ik heb ze geplaats (de standaard speaker kokers) met 10 cm Pioneer speakers erin en het voegt weinig toe, dus ja, is betere optie, alleen een subwoofer neemt ruimte in en vind ik ook niet passen in zo'n auto als een Twingo. Maar goed, ons Twingootje is een "boodschappenkarretje"
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht