espace II 2.2i RT motorprobleem

Plaats reactie

Topic author
miel
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

espace II 2.2i RT motorprobleem

Bericht door miel »

Op 3 febrauri heb ik het volgende bericht op het forum gezet maar ik kreeg, helaas, geen reacties.

Mijn Espace 2.2i uit 1992 start altijd en rijdt bijna altijd. Soms houdt hij er na 2 km mee op. Starten heeft geen zin. Geen benzinegeur maar wel soms een knal in de uitlaat. Na 5 tot 10 minuten kan ik weer starten en rij ik zonder enig probleem, wat mij betreft naar Parijs.

Vernieuwd of gereviseerd: bougiekabels, vliegwielsensor, module, 2 temperatuursensoren, lambdasonde, computer, injectoren. Probleem is niet verdwenen.

Wat kan er aan de hand zijn?
* Kapotte themostaat?
* Valse lucht (inlaatspruitstuk)?

Beter is: niet na twee kilometer maar als de motor warm wordt. Het maakt niet uit of ik de stekker van de motorbloktemperatuursensor los trek.

Als ik 'm start en 'm 10 minuten stationair laat lopen (zonder enige hapering) en ik vervolgens de stekker van de luchtregelschuif (die luchtregelschuif ik heb ook vervangen) eraf haal, ontstaat de ellende die ik ook heb als ik twee kilometer heb gereden.

Het probleem is dat de motor dan aflslaat en geen benzine lijkt te krijgen. Starten lukt niet meer. Bij het starten ploft ie dan en er komt damp uit de plastic trommel met het luchtfilter. Het ruikt niet naar benzine. Soms een back fire.

Als ik mijn auto een tijdje laat staan, kan ik wel starten en rijden. Volgens mij wel verbruikt hij dan erg veel benzine, alsof hij de choke blijft hangen.

Wat kan dit zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier

Bericht door Rossy »

Ik zou eerst zeggen dat het een defect is in de mengselregeling.
Maar aangezien alle onderdelen daarvan al vervangen zijn, moet het ergens anders gezocht worden.
Zijn de onderdelen vervangen voor nieuwe delen of zijn er ook gebruikte onderdelen gemonteerd?
Bij gebruikte onderdelen kan er ook ergens een defect zijn.

Heb je al een keer de kleppen gesteld?
Kan ook een stuk schelen.

Verder zou ik ook niet kunnen zeggen wat het probleem is zonder de auto aan een diagnose computer te hangen.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
miel
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door miel »

De meeste onderdelen zijn nieuw maar sommige niet (lambdasonde, computer, bobine. luchregelschuif). Mijn gedachte is: er kan erg veel mis gaan en de kans dat het vervangende onderdeel precies dezelfde fout heeft, is wel heel erg klein.

Mijn ervaring met de diagnose is, dat het soms weinig zin heeft. Bij de Espace 1992 heeft de computer geen geheugen. Dus, als het me lukt om bij de diagnosecomputer te komen, loopt de motor prima en valt er niets te meten (Dat is laatst nog gebeurd). Als er wel iets valt te meten, kan ik niet bij de diagnosecomputer komen, omdat de auto niet rijdt. Pech, toch?

Het gaat volgens mij fout op het moment dat "de choke" uitgaat, en dus als de motor warm wordt. Stationair blijft hij lopen (als ik er niet aanzit), boven de 3000 toeren gaat het ook goed, maar als ik b.v. bij een stoplicht stop. slaat de motor af en wil ie niet meer starten. Als ik dan tevergeefs probeer te starten, stinkt het niet naar benzine.

Kan het de smoorklep en de stappenmotor zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
miel
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door miel »

:) Na wat denken werd het mij duidelijk dat het iets ermee te maken moest hebben dat de motor langzaam warm werd (vandaar mijn opmerking over de choke). Daarom had ik de temperatuursensor voor de computer, lambdasonde en de luchtklepregelaar vervangen omdat die allemaal op de motortemperatuur reageren.

Ook nog eens mijn oude vrien Frans W. gebeld, 25 jaar geleden mijn buurman. Zijn conclusie was: veel te veel vervangen. Het is de vonk.

Dus heb ik heel ouderwets de verdelerkap losgemaakt en bekeken. Veel vocht, in totaal 5 druppels, maar fijn verspreid over de hele kap. Ik begrijp niet hoe dat vocht daar komt maar schoonmaken (doek en daarna wat wasbenzine, wel bij koude motor) en drogen (föhn, laagste stand), monteren en rijden. Geen enkel probleem, althans de laatste twee dagen.

Dat is wel begrijpelijk. Als de motor warm wordt, wordt de verdelerkap dat ook. Het vocht verdampt (maar kan niet weg). Daarna is er dus geen probleem meer. Als de motor 's nachts afkoelt, condenseert die damp weer zodat ik de volgende ochtend na 2 km weer dezelfde problemen kreeg. Klinkt allemaal wel redelijk. Alleen:

1) waarom heb ik er bij het starten dan nooit last van, en
2) is het verstandig om in de verdelerkap een gaatje te boren, net als vroeger bij Simca's (was ooit een automerk)?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Kubic
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 01 jun 2020 11:25
Actief als: particulier

Bericht door Kubic »

Ik heb zelf bij mijn vorige espace (2.2 RN '93) tot drie maal toe een nieuwe verdeelkap gemonteerd.
een keer daarvan samen met de rotor omdat deze van de as afbrak op de afrit van de snelweg.
Elke keer keer waren er wel wat sporen van vocht te zien, maar niet zoveel als jij beschrijft.
Ik denk dat een gaatje boren je alleen maar meer ellende gaat opleveren.
Zorg in ieder geval dat de kap recht zit en goed vastgeschoeft zit ( erg lastig te bereiken :roll: )
Is het probleem nog teruggekomen?

Groeten, Kubic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
miel
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door miel »

Dank. De kwaal is niet meer teruggekomen. Rijdt als een zonnetje. Natuurlijk maakt een gaatje kwetsbaar maar de verdelerkap wordt steeds warm. Het vocht verdampt daardoor, de lucht zet uit en kan zo drogen. Overigens, als je een kortje schroevendraaier hebt met een vrij dun handvat, is de verdelerkap gemakkelijk los en vast te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
miel
repeating visitor
repeating visitor

Bericht door miel »

Dank. De kwaal is niet meer teruggekomen. Rijdt als een zonnetje. Natuurlijk maakt een gaatje kwetsbaar maar de verdelerkap wordt steeds warm. Het vocht verdampt daardoor, de lucht zet uit en kan zo drogen. Overigens, als je een kortje schroevendraaier hebt met een vrij dun handvat, is de verdelerkap gemakkelijk los en vast te krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut