Zo, #RondjeEVinNL versie 2018 is weer achter de rug. Spoiler alert: Het is niet gelukt om de tijd in de Nissan Leaf 30 kWh te verbeteren.
Om 7:04 vertrokken richting Fastned (FN) Ellerbrug. Die 117 km bleek al snel lastig vanwege 7 graden buitentemperatuur ondanks dat ik de auto voorverwarmd had. Ik had langzamer kunnen rijden, maar een extra tussenstop bij van der Valk Eindhoven leek mij beter. Vanwege het prijsverschil heb ik het absolute minimum geladen en door naar FN Ellerbrug.
Bij FN Ellerbrug zag ik het laadvermogen vanaf 67% terugzakken. Over de hele was dit erg voorspelbaar. Hoewel de koeling dus niet voldoende is om dit te voorkomen, is het wel genoeg om iedere keer van 0-67% met vol vermogen te kunnen laden.
Via Maastricht vervolgde ik de weg via FN Swentibold naar FN Hondsiep al waar ik opgewacht werd door twee andere Zoe rijders. Even lekker kunnen kletsen en weer door naar FN de Somp.
Bij FN de Somp een nieuwe verrassing. Beide laders waren bezet met een Nissan Leaf en een BMW i3s. Ik heb hem achter de i3 gezet en ingeplugd. Er resteerde 28,2 kW laadvermogen tot hij bij 55% vertrok en het laadvermogen naar 39 kW omhoog ging.
De volgende stop was in Pesse. Tot 63% geen probleem, maar toen was de lol even voorbij. De lader was gestopt en ik kreeg hem niet meer aan de praat. De helpdesk van Allego maar even gebeld en na wat pogingen op afstand heeft de medewerkster een reset gedaan en toen kon ik weer laden. Ik heb de exacte tijden niet opgeschreven en moet dus op de data wachten bij de volgende rekening, maar ik gok dat dit mij 15-20 minuten gekost heeft. Aangezien het laden van 4-95% een uur en 3 minuten gekost heeft, gok ik dat het eerder 20 dan 15 minuten was.
Vanaf FN de Somp was het te zien dat het weer aan het veranderen was meer wind en regen leek in het verschiet. Op weg naar FN de Vonken had ik al besloten ook in Zurich te laden om het niet te krap te maken naar FN de Horn. Ik heb dan ook alleen geladen tot het laadvermogen zakte bij FN de Vonken en in Zurich. Vanaf Groningen werd de wind steeds beter merkbaar in het verbruik en vanaf de Afsluitdijk kwam er ook regen bij.
Op weg naar FN de Horn kwam het even in mij op om door te rijden naar FN Kruisoord, maar het was toch net te krap.
Het enigste noemenswaardige is nog de rit van FN Coosenhoek naar FN Vliedberg. De wind en de regen hadden aardig toegenomen en het verbruik over de dammen was pittig te noemen.
Uiteindelijk heb ik 16 uur en 46 minuten over de rit gedaan. De 950 km had ik zo’n 5-6 minuten er voor geslecht, dus ik heb er zo’n 40 minuten langer over gedaan als met de Nissan Leaf. Trek er de 20 verloren minuten in Pesse vanaf en er zijn nog 20 minuten verschil over. Al in al niet slecht voor een 5 jaar oude Zoe met 92 % resterende accucapaciteit.
Dat gezegd hebbende, dit is wel mijn laatste #RondjeNLinEV in een Zoe, maar ook in een Leaf. Ik ga nog proberen een Kona Electric te ritselen en dat zou veel tijd moeten schelen. To be continued…misschien.
Rondje NL in EV 2018 nacalculatie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.