Rondje Nederland

Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

16 Augustus wordt mijn Zoe 3 jaar en dat zou aanleiding kunnen zijn om een rondje Nederland te rijden. Nu ga ik het ook wel doen, maar dan in een Nissan Leaf met een 30 kWh accu.
Aanleiding is een rondje Nederland met zo'n Leaf door een paar rakkers van Autoweek, die het presteerden om 950 km in 21 uur af te leggen. Da's een gemiddelde van zo'n 45 km/u en da's niet erg veel natuurlijk. Mijn laatste rondje Nederland reed ik zo'n 800 km met een gemiddelde snelheid van 55 km/u.
De Nissan Leaf heeft een hoger maximaal laadvermogen en een grotere accu. Dit leidt mij tot de aanname dat 55 km/u met de Nissan Leaf ook minimaal mogelijk zou moeten zijn. Als dat lukt dan zou die 950 km in 17:15 af te leggen moeten zijn oftewel 18% sneller.
VKV Rotterdam stelt mij voor dit experiment een Nissan Leaf 30 kWh ter beschikking en zondag 14 Augustus gaat het gebeuren. Komt dat zien, komt dat zien!
Als Autoweek dit ritje niet gedaan had, dan was ik gewoon met mijn Zoe rondgereden, maar dit moet even rechtgezet worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door VanAssen »

Ben heel benieuwd hoe je dit ervaart met 30 kWh, de auto zelf en het verbruik van de Leaf.
Succes in ieder geval. :thumb:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Rondje Nederland

Bericht door HarmOtten »

950km :think: ... Daarmee kom je ook in Zwitserland of Oostenrijk. Ik zou het wel weten :wink:.

Maar ik kijk uit naar je planning. Wat ook leuk is, is om onderweg Glympse te gebruiken, dan kunnen we je rit online volgen! En daarmee is het ook makkelijker om fans te laten weten waar je bent :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Rondje Nederland

Bericht door Nivve »

Veel succes ermee.
Laat die autoweek mensen maar een emissieloos poepje ruiken! :mrgreen:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door zoe2goe »

Autoweek, waren dat niet die gasten die in de video van Lelystad tegen de banden schopten om te concluderen dat het "hun hart niet sneller deed kloppen"? Wat een clowns.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 24
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door Ad van der Meer »

Hier het rondje wat mij voor ogen staat. Ik ga wel nog even met Autoweek afspreken of zij denken of ik nog een voordeel heb door in Zevenbergen te starten, want anders begin ik gewoon in Hoofddorp.
rondjeNLinEV 2016.jpg
Ik denk dat Autoweek één hele grote fout gemaakt heeft en dat is het overslaan van Fastned Lageveen. Ik gok dat ze daardoor met een slakkegangetje van FN Hondsiep naar Groningen en FN Mienscheer gereden zijn. Daarnaast hebben ze iedere laadbeurt tot 100% geladen.

In de UK hebben ze net effe van het noordelijkste puntje van Schotland naar het zuidelijkste puntje van Engeland gereden. 828 mijl/1324.8 km in 24,5 uur. Gemiddeld 54km/u met een BMW i3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Ik denk dat het tijd wordt voor een #RondjeNLinEV versie 2017. Ik denk er aan om VKV dit keer om een Zoe Q90 te vragen voor deze rit, maar voor ik dit doe zou ik jullie om info en raad willen vragen.

Hoe zit het met het snellaad gedrag van van de Q90? Zijn er nog problemen te verwachten bij Fastned? Wat is de te verwachten actieradius bij 104 km/u?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door GertjanVB »

Bereik hangt sterk af van de wind, met 104km/h en getrainde bereider denk ik net geen 200km. Laden bij Fastned (ABB laders) weet ik niet maar de Ecofetec geven geen problemen. Wel langzamer snelladen, kies je stukken waar je het extra bereik nodig hebt (en omwegen kunt vermijden) en de rest korte stints zoals je die met de Q210 zou doen zodat je in het optimale SoC bereik blijft laden (niet volladen iedere keer, dat kost je tijd, Max 75 - 80%), maar nu met een hogere snelheid. Daarmee haalden wij 175km (4 personen met bagage). Als je de laatste stop tactisch plant en daar wel het maximale bereik gebruikt, kun je een laadstop vermijden, daar zit de winst. Het zal niet veel verschil geven met de Q210 vermoed ik.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

200 km bij 104km/u zou ik zeer teleurstellend vinden of bedoel je bij 80%?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door GertjanVB »

200km bereik bij 104km/h snelheid met 80% vulling idd. We reden 175km en hielden dan iets in de orde van 20km bereik over.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Mijn eerste rondje Nederland is al weer bijna 5 jaar geleden en ik zit na te denken over wat ik dit jaar zou kunnen doen en ik heb het gereduceerd tot 3 opties.

1) Mijn eerste rondje NL over doen om te zien wat de tijdswinst is met het huidige bestand aan snelladers

2) Mijn rondje met de Nissan Leaf 30 kWh overdoen met mijn Zoe om te zien wat het verschil is.

3) Mijn rondje met de Nissan Leaf 30 kWh overdoen met een Hyundai Kona Electric om te zien wat de huidige stand van EV's is.

1) Mijn eerste rondje NL had 1 snellader op mijn route en dat was ook de enigste 43 kW lader die NL rijk was.... en die deed het niet. Nu hebben Fastned en Co al aardig wat snelladers in Nederland staan en kan het veel sneller. Mijn eerste rondje was 580 km in 15 uur en 20 minuten. Ik denk dat het vandaag 6 uur sneller kan, zelfs met nog 91% resterende accucapaciteit.

2) 2 jaar geleden heb ik een rondje Nederland gedaan in een Nissan Leaf 30 kWh. Aanleiding was een bijzonder storend en vooringenomen artikel en video van het blad Autoweek. Jan Lemkes reed toen een rondje Nederland en deed volgens het artikel en de video ruim 21 uur om 950 km af te leggen.
Tijdens deze rit merkte ik al de eerste tekenen van Rapidgate. Vanaf de derde snellaadbeurt ging het laadvermogen drastisch naar beneden omdat de Nissan Leaf geen actieve koeling van de accu kende. (en helaas nog steeds niet.)

Ik denk dat ik met mijn Zoe met 91% resterende accucapaciteit de 16 uur en 5 minuten met ca. 1 uur en 15 minuten kan verbeteren. Ondanks het feit dat de auto een kleinere accu heeft, met minder vermogen kan laden en dus al 9% accucapaciteit verloren heeft. Wel moet ik dan 11 keer laden!

3) De Hyundai Kona Electric wordt vanaf maandag aan de eerste klanten geleverd. Deze auto heeft een 64 kWh accu en kan tot 72 kW laden. Volgens mijn berekeningen zou het Autoweek rondje 4 uur (!) sneller afgelegd kunnen worden. In deze optie hoef ik slechts 2 keer te laden.

Optie 1 zou aantonen dat infrastructuur alles is. Met nog meer snelladers zou er nog meer tijdwinst te halen zijn.

Optie 2 zou aantonen dat de keuze om de accu van de Nissan Leaf alleen passief te koelen een grote fout is

Optie 3 zou aantonen dat EV's de verbrandingsmotor al dicht op de hielen zit. Mijn eerste rondje Nederland kende een gemiddelde snelheid van 35 km/u, met de Kona zou dat oplopen tot 85 km/u.

Wat te doen? Ik neig naar opties 1 en 3...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Rondje Nederland

Bericht door HarmOtten »

Aangezien de ZOE en Kona een verschillende stekker gebruiken, zouden beide ook tegelijkertijd kunnen. Er is vast iemand die wil helpen.
Of ZOE versus LEAF, ook een leuke wedstrijd!
Kom ik jullie aanmoedigen bij A73 Haps (Hondsiep/Lokkant) :D
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 10
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Rondje Nederland

Bericht door MartijnEV »

Goed idee Harm! Ik wil die dag dan wel met Ad meerijden in de Kona - kan misschien iets regelen bij de lokale Hyundai dealer.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door GertjanVB »

Hebben we al een datum? Gideon Goudsmit schijnt de grootste claim op de te leveren Kona’s te hebben. Geen idee in welke business hij zit.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Met een Kona meerijden heeft niet zo veel zin, want dan moet je veel wachten.

Ik denk dat ik zondag a.s. ga, maar ik weet nog niet of ik mij zelf het lange rondje aan doe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Should I stay or should I go now? If I go there will be trouble and when I stay it will be double!
Rondje NL in EV 2018.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door TonVH »

Wat zijn die verschillende kolommen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Locaties (Duh!), aantal km tot bestemming, aantal km tot laadpunt, aantal verbruikte kWh, in % van accucapaciteit, rijtijd.

Inderdaad niet erg overzichtelijk voor een ieder die deze spreadsheet niet gemaakt heeft, lees iedereen behalve ik zelf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door GertjanVB »

Zondag lijkt me een mooie dag. Toch het lange rondje en je gaat met de Q210?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Ik vraag mij alleen af wat de toegevoegde waarde van deze rit is. Ik denk dat iedereen inmiddels wel weet dat de keuze om de accu van een Leaf niet actief te koelen niet erg slim was. Deze rit met een Kona maken in ruim 4 uur minder tijd heeft waarschijnlijk meer impact om te laten zien van vandaag mogelijk is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 12
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Rondje Nederland

Bericht door GertjanVB »

Idd,
A) of de Q210 tbv vastlegging vooruitgang laadinfrastructuur en viering lustrum Q210
B) of de Kona tbv vastlegging vooruitgang batterijtechniek

Heb je 5 jaar een Q210 dan A)
Heb je een Kona dan B)

Succes met je keuze
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Oef... Ik ga het doen... Ik heb er nu al een beetje spijt van... :cry2: :fp:

Ik plaats morgenochtend op Twitter (@advandermeer) een Glympse link.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Rondje Nederland

Bericht door HarmOtten »

Met welke auto(s)?
Anders sta ik dadelijk de verkeerde aan te moedigen :wink:.

EDIT:
Ik zie het al: https://twitter.com/advandermeer/status ... 7240649728
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Renault Zoe...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

Zo, #RondjeEVinNL versie 2018 is weer achter de rug. Spoiler alert: Het is niet gelukt om de tijd in de Nissan Leaf 30 kWh te verbeteren.
Om 7:04 vertrokken richting Fastned (FN) Ellerbrug. Die 117 km bleek al snel lastig vanwege 7 graden buitentemperatuur ondanks dat ik de auto voorverwarmd had. Ik had langzamer kunnen rijden, maar een extra tussenstop bij van der Valk Eindhoven leek mij beter. Vanwege het prijsverschil heb ik het absolute minimum geladen en door naar FN Ellerbrug.
Bij FN Ellerbrug zag ik het laadvermogen vanaf 67% terugzakken. Over de hele was dit erg voorspelbaar. Hoewel de koeling dus niet voldoende is om dit te voorkomen, is het wel genoeg om iedere keer van 0-67% met vol vermogen te kunnen laden.
Via Maastricht vervolgde ik de weg via FN Swentibold naar FN Hondsiep al waar ik opgewacht werd door twee andere Zoe rijders. Even lekker kunnen kletsen en weer door naar FN de Somp.
Bij FN de Somp een nieuwe verrassing. Beide laders waren bezet met een Nissan Leaf en een BMW i3s. Ik heb hem achter de i3 gezet en ingeplugd. Er resteerde 28,2 kW laadvermogen tot hij bij 55% vertrok en het laadvermogen naar 39 kW omhoog ging.
De volgende stop was in Pesse. Tot 63% geen probleem, maar toen was de lol even voorbij. De lader was gestopt en ik kreeg hem niet meer aan de praat. De helpdesk van Allego maar even gebeld en na wat pogingen op afstand heeft de medewerkster een reset gedaan en toen kon ik weer laden. Ik heb de exacte tijden niet opgeschreven en moet dus op de data wachten bij de volgende rekening, maar ik gok dat dit mij 15-20 minuten gekost heeft. Aangezien het laden van 4-95% een uur en 3 minuten gekost heeft, gok ik dat het eerder 20 dan 15 minuten was.
Vanaf FN de Somp was het te zien dat het weer aan het veranderen was meer wind en regen leek in het verschiet. Op weg naar FN de Vonken had ik al besloten ook in Zurich te laden om het niet te krap te maken naar FN de Horn. Ik heb dan ook alleen geladen tot het laadvermogen zakte bij FN de Vonken en in Zurich. Vanaf Groningen werd de wind steeds beter merkbaar in het verbruik en vanaf de Afsluitdijk kwam er ook regen bij.
Op weg naar FN de Horn kwam het even in mij op om door te rijden naar FN Kruisoord, maar het was toch net te krap.
Het enigste noemenswaardige is nog de rit van FN Coosenhoek naar FN Vliedberg. De wind en de regen hadden aardig toegenomen en het verbruik over de dammen was pittig te noemen.
Uiteindelijk heb ik 16 uur en 46 minuten over de rit gedaan. De 950 km had ik zo’n 5-6 minuten er voor geslecht, dus ik heb er zo’n 40 minuten langer over gedaan als met de Nissan Leaf. Trek er de 20 verloren minuten in Pesse vanaf en er zijn nog 20 minuten verschil over. Al in al niet slecht voor een 5 jaar oude Zoe met 92 % resterende accucapaciteit.
Dat gezegd hebbende, dit is wel mijn laatste #RondjeNLinEV in een Zoe, maar ook in een Leaf. Ik ga nog proberen een Kona Electric te ritselen en dat zou veel tijd moeten schelen. To be continued…misschien.

Rondje NL in EV 2018 nacalculatie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TonVH
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 aug 2018 10:30
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door TonVH »

Wat ik erg interessant zou vinden is het zelfde rondje maar dan met een R90 dus met 40 Kw accu. Het aantal laadbeurten zou dan drastisch minder moeten zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



AdvanderMeer
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2017 15:41
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door AdvanderMeer »

De R90 is iets efficiënter dan de Q210, maar kan slechts met 22 kW laden. Ik weet niet of je daarmee de oorlog gaat winnen. Het laden bij Fastned geeft met de locaties aan de snelweg weinig tijdsverlies.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Rondje Nederland

Bericht door zoe2goe »

Top gedaan Ad!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in