egr en roetfilter

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
c.jonker
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 jul 2018 18:49
Actief als: professional

egr en roetfilter

Bericht door c.jonker »

Hallo,

Wij hebben een aantal autos rijden met de 1.5dci en allemaal aangeschaft in 2011 en 2012
Verchillende vermogens maar meeste zijn de 86pk versies.
Deze krijgen normaal regulier onderhoud.
Km standen rond de 200 000 met originele verstuivers, EGR en roetfilters.
Sommigen lopen nog als nieuw andere beginnen wat onregelmatiger en rauwer te draaien.
Wat is wijsheid?
Moeten we prefentief de roetfilters reinigen of vervangen enz?
Moeten we de EGR demonteren /reinigen of geheel verwijderen en uit laten schrijven?
We willen goed onderhoud maar ook niet overdrijven.
Geen van de auto's geeft storing aan maar willen ook niet tot wachten tot gevolgschade aan bv de injektoren of turbos
Gemiddeld rijden de auto's zon 500 km in de week.

Graag goed advies gevraagd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16026
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: egr en roetfilter

Bericht door mechanic »

Als ex-monteur zul je ook weten dat wat niet defect is niet vervangen hoeft te worden.
Een egr klep,en inlaattraject reinigen kan nooit kwaad,maar evenals de injectoren en de turbo zijn dit slijtage onderdelen.
Belangrijk bij de k9k motor is het tijdig vervangen van de filters (en olie natuurlijk).
Het roetfilter re-genereerd zichzelf,gaat dat mis krijg je een foutmelding.
Je kunt dmv goed obd uitleesmateriaal uitezen hoe 'vol' het roetfilter zit,en evt een geforceerde re-generatie uitvoeren.
De speling van de turbo as kun je voelen als je de luchtslang losneemt.
De juiste olie,en rijstijl zijn goed voor het behoud van de turbo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
c.jonker
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 jul 2018 18:49
Actief als: professional

Re: egr en roetfilter

Bericht door c.jonker »

Dank je...
Ik ben nog van de oude stempel geestelijk.
Commonraildiesels bezorgen me soms wat hoofdpijn.
Je leest de wildste verhalen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ap1
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:56
Actief als: particulier

Re: egr en roetfilter

Bericht door ap1 »

Kan de software van de EGR enof DPF er wel uit schrijven met de Kess V2. Leeghalen heb ik de ruimte/brug niet voor. Wat ook gedaan wordt is de laatste drie cm van het roetfilter element er af zagen verstopt hij niet meer en regenereerd enz hij wel. Krijg je wel roetpluimen achter de auto als je volgas optrekt
Zelf kun je ook het roetfilter reinigen als je hem openmaakt en met een hoge drukreiniger doorspuit. Maar dat is meestal een tijdelijke oplossing daar je de as er niet of niet goed genoeg uitkrijgt. De as zorgt ook vroeg of laat voor de storingen van de DPF omdat bij regenereren de as blijft zitten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BadEend
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jul 2012 03:08
Actief als: particulier

Re: egr en roetfilter

Bericht door BadEend »

De EGR zorgt voor extra roet waardoor het roetfilter eerder verstopt raakt, daarnaast slipt het inlaattraject hierdoor ook dicht.
EGR werking tot bijna 0 reduceren kan met een plaatje met kleinere doorlaat, helemaal tot 0 kan zo niet omdat je dan een foutmelding krijgt.
Dit kan alleen door de EGR softwarematig weg te laten schrijven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in