Over 8 weken vertrek ik voor 4 weken met een tweetal andere gekken voor een surfvakantie door noordwest afrika. Wij vertrekken vanuit Amsterdam, met als tussenstop Tarifa (Spanje), naar de eindbestemming La Gouira(W-Sahara). Voor deze reis heb ik mijn Renault Laguna 1.9 DCI ter beschikking gesteld. Twee jaar geleden hebben we dezelfde reis afgelegd, toen met mijn Renault Express 1.9 Diesel. De Express heeft het toen prima uitgehouden, op een kapotte koplampglas en een halve liter olie na hebben we geen problemen gehad. Nou weet ik uit ervaring dat de brandstofkwaliteit in Afrika een stuk minder is dan we hier in West Europa gewend zijn. De Express had daar helemaal geen problemen mee. Maar daar zat ook bijna geen electronica in. Wel kwam ik er na de reis achter, dat er (sahara)zand in de brandstoffilter zat. De onderhoudsmonteur vroeg dan ook of ik in Afrika was geweest.
Met dit in mijn achterhoofd wil ik mezelf behoeden voor problemen met het brandstofsysteem. Als je midden in de sahara een probleem hebt met je common rail dan heb je een beroerde dag denk ik. De ANWB kan weinig voor je betekenen en het is daar bloedje heet.
Ik zat er dan ook aan te denken om bij de volgende beurt (over 3 weken) naast het vervangen van de standaard brandstoffilter, een extra filter te plaatsten in de brandstofleiding die vanuit de tank naar de opvoerpomp loopt.
Ik weet alleen niet of dit voldoende/verstandig is. Vandaar mijn verzoek of jullie mij nog tips kunnen geven.
Heb ook al overwogen om vanuit Zuid Spanje op de kameel over te stappen