Extra dieselfilter voor lange reis naar Afrika

Alle overige technische Laguna vragen
Plaats reactie

Topic author
El Subtilo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier

Extra dieselfilter voor lange reis naar Afrika

Bericht door El Subtilo »

Heren,

Over 8 weken vertrek ik voor 4 weken met een tweetal andere gekken voor een surfvakantie door noordwest afrika. Wij vertrekken vanuit Amsterdam, met als tussenstop Tarifa (Spanje), naar de eindbestemming La Gouira(W-Sahara). Voor deze reis heb ik mijn Renault Laguna 1.9 DCI ter beschikking gesteld. Twee jaar geleden hebben we dezelfde reis afgelegd, toen met mijn Renault Express 1.9 Diesel. De Express heeft het toen prima uitgehouden, op een kapotte koplampglas en een halve liter olie na hebben we geen problemen gehad. Nou weet ik uit ervaring dat de brandstofkwaliteit in Afrika een stuk minder is dan we hier in West Europa gewend zijn. De Express had daar helemaal geen problemen mee. Maar daar zat ook bijna geen electronica in. Wel kwam ik er na de reis achter, dat er (sahara)zand in de brandstoffilter zat. De onderhoudsmonteur vroeg dan ook of ik in Afrika was geweest.

Met dit in mijn achterhoofd wil ik mezelf behoeden voor problemen met het brandstofsysteem. Als je midden in de sahara een probleem hebt met je common rail dan heb je een beroerde dag denk ik. De ANWB kan weinig voor je betekenen en het is daar bloedje heet.

Ik zat er dan ook aan te denken om bij de volgende beurt (over 3 weken) naast het vervangen van de standaard brandstoffilter, een extra filter te plaatsten in de brandstofleiding die vanuit de tank naar de opvoerpomp loopt.

Ik weet alleen niet of dit voldoende/verstandig is. Vandaar mijn verzoek of jullie mij nog tips kunnen geven.

Heb ook al overwogen om vanuit Zuid Spanje op de kameel over te stappen :lol: Maar dat duurt me te lang.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

§teven
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 04 jan 2024 20:52

Bericht door §teven »

Ik heb echt geen idee of dat zou kunnen. Is het misschien niet gewoon een optie om extra filters mee te nemen en die aldaar om de dag te vervangen ofzo? Bij een Express is dat heel makkelijk, geen idee of dat makkelijk zelf te vervangen is bij een Laguna 1.9 DCI.
La Renault 25, une voiture à vivre...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Bericht door Rossy »

Ik zou zeggen, zoek een andere auto voor deze trip.
Een Laguna Grand Tour is een prima auto maar voor de omstandigheden daar echt niet geschikt.
Je noemde al de mindere kwaliteit diesel en dat er zand in het filter van de Express zat.
Deze combinatie sloopt werkelijk je brandstofpomp en ook je opvoerpomp in de tank.
Hier helpt geen extra brandstoffilter aan.
Ook al omdat de Laguna geen losse tankdop heeft maar een tankklep die de vulhals moet zien af te sluiten.
Wanneer deze afdichting niet in een uitstekende staat is, heb je zo zand in je tank.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
El Subtilo
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2

Bericht door El Subtilo »

Heren bedankt voor jullie tips/reacties! Ik zal het toch met de laguna moeten doen. Heb geen andere keus. Ik neem voor de zekerheid een paar extra filters en injector reiniger mee. Wat me vooral zorgen baart is de slechte kwaliteit diesel daar. Schijnt dat de diesel daar vermengt wordt met afgewerkte motorolie en water. Dat kan kloppen want de express begon daar te roken. Toen ik weer in NL was had ik er geen last meer van. Ik zal er toch iets op moeten verzinnen denk ik. Auto moet toch wel nog minimaal 3 jaar mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mark en ivonne
lid
lid

Bericht door mark en ivonne »

mischien soort van panty voor de vulopening van de tank en alleen bij het tanken even eraf
en paar grote jerrycans goede kwaliteit diesel mee en daar beetje mengen met de mindere kwaliteit
in ieder geval veel plezier met de reis
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community