Espace 4 Carminat pinout
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Espace 4 Carminat pinout
Het Carminat systeem in mijn Espace uit '04 lijkt een VDO Dayton-kloon te zijn (te zien aan de navi-unit en monitoraansluiting). Alleen de stekkeraansluiting op de navigatiecomputer is een Renault-stekker, en geen standaard ISO-stekker zoals VDO die gebruikte.
Kan iemand mij aan een bedradingsschema / pinout helpen? Ik zou dit systeem graag upgraden naar een snellere VDO-navigatiecomputer.
Kan iemand mij aan een bedradingsschema / pinout helpen? Ik zou dit systeem graag upgraden naar een snellere VDO-navigatiecomputer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 525
- Lid geworden op: 21 apr 2013
- Laatste bezoek: 28 apr 2023 19:21
- Actief als: particulier
- Locatie: La Cote Belge, of te Rusland aan de kust
Re: Espace 4 Carminat pinout
Dit ga ik volgen
Gtn van ant zeetje, Hans
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Bij de dealer nagevraagd voor een bedradingsschema, maar dat kost ze teveel tijd om op de PC te gaan zoeken
de boeken die ze hadden liggen gingen tot de Espace 3...
Anyway, zelf ff bedrading van de iso-stekkers bij de versterker in de kofferbak vergeleken met de stekker van de navigatiedrive in het handschoenenkastje:
Versterker ISO A:
A1 roze (GALA, snelheidssignaal)
A3 grijs (mogelijk Reverse signaal)
A4 rood (+12V)
A7 geel (+12V)
A8 zwart (massa)
Ik weet even niet meer welke van A4/A7 permanent en geschakeld is, meet ik tzt wel na.
Navigatiedrive:
Pin 1 rood
Pin 3 oranje
Pin 6 grijs
Pin 9 wit
Pin 10 zwart
Pin 12 grijs
Pin 15 grijs
Pin 18 roze (GALA?)
Meerdere grijze draden op de navi-unit, waarvan er een mogelijk het Reverse signaal is. Verder zit daar nog bedrading van de bedieningsknoppen voor de versnellingspook bij. Bij ombouw naar een VDO-systeem heb ik alleen +12V (perm/geschakeld), massa, GALA en eventueel Reverse signaal nodig. GALA heb ik dus waarschijnlijk gevonden, Reverse is makkelijk na te meten, net als de voeding/massa.
Ik ga kijken of ik het OEM scherm kan gebruiken, het VDO systeem werkt alleen met een afstandsbediening en niet met vaste bedrade knopjes. Ik ga dus kijken of ik het het IR-oogje apart kan inbouwen, anders toch maar een VDO monitor ontleden en inbouwen.
Wordt vervolgd!

Anyway, zelf ff bedrading van de iso-stekkers bij de versterker in de kofferbak vergeleken met de stekker van de navigatiedrive in het handschoenenkastje:
Versterker ISO A:
A1 roze (GALA, snelheidssignaal)
A3 grijs (mogelijk Reverse signaal)
A4 rood (+12V)
A7 geel (+12V)
A8 zwart (massa)
Ik weet even niet meer welke van A4/A7 permanent en geschakeld is, meet ik tzt wel na.
Navigatiedrive:
Pin 1 rood
Pin 3 oranje
Pin 6 grijs
Pin 9 wit
Pin 10 zwart
Pin 12 grijs
Pin 15 grijs
Pin 18 roze (GALA?)
Meerdere grijze draden op de navi-unit, waarvan er een mogelijk het Reverse signaal is. Verder zit daar nog bedrading van de bedieningsknoppen voor de versnellingspook bij. Bij ombouw naar een VDO-systeem heb ik alleen +12V (perm/geschakeld), massa, GALA en eventueel Reverse signaal nodig. GALA heb ik dus waarschijnlijk gevonden, Reverse is makkelijk na te meten, net als de voeding/massa.
Ik ga kijken of ik het OEM scherm kan gebruiken, het VDO systeem werkt alleen met een afstandsbediening en niet met vaste bedrade knopjes. Ik ga dus kijken of ik het het IR-oogje apart kan inbouwen, anders toch maar een VDO monitor ontleden en inbouwen.
Wordt vervolgd!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16675
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Espace 4 Carminat pinout
Je maakt er werk van!
Benieuwd of het lukt.
Benieuwd of het lukt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 29 mei 2015
- Laatste bezoek: 19 aug 2017 19:19
- Actief als: particulier
- Locatie: Poortugaal
Re: Espace 4 Carminat pinout
Dit wil ik ook volgen
nu EspaceIV Ph2 2.0t Dynamique/Bouwjaar 06-2006/Cabasse Auditorium met Logitech Bluetooth AUX streaming audio/Carminat 3 dvd-navigatie v32.2.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Dit projectje mag weer uit de mottenballen
Ik was al een tijdje op marktplaats aan het kijken voor een PC5500 of 5700 van VDO (met DVD-loopwerk, heel europa op 1 schijfje). Nog liever had ik een PC5200 die met SD-kaartjes werkt. Kwam ik een complete, nieuwe set tegen die net in prijs verlaagd werd. Happen en kopen
De software is van '06/07, maar ja... je kunt niet alles hebben. Er zit een kleine monitor bij, maar ik wil proberen of ik het OEM-scherm kan aansluiten (stekker is hetzelfde). Het IR-oogje voor de afstandsbediening mist dan, maar bij de set zit een bedraad dockingstation. Of dat handig is moet nog blijken, anders kan er een MM5500 scherm in. Die is ook 7" net als de originele, behuizing eraf en dan kijken of 'ie 1-op-1 ingebouwd kan worden (mét IR-oog).
Alle originele kabelbomen zitten er ook bij. Die tak ik af van de radio achterin, dan gaat de routebegeleiding ook over de luidsprekers. En niet met het koddige meegeleverde losse bol-luidsprekertje

Ik was al een tijdje op marktplaats aan het kijken voor een PC5500 of 5700 van VDO (met DVD-loopwerk, heel europa op 1 schijfje). Nog liever had ik een PC5200 die met SD-kaartjes werkt. Kwam ik een complete, nieuwe set tegen die net in prijs verlaagd werd. Happen en kopen

De software is van '06/07, maar ja... je kunt niet alles hebben. Er zit een kleine monitor bij, maar ik wil proberen of ik het OEM-scherm kan aansluiten (stekker is hetzelfde). Het IR-oogje voor de afstandsbediening mist dan, maar bij de set zit een bedraad dockingstation. Of dat handig is moet nog blijken, anders kan er een MM5500 scherm in. Die is ook 7" net als de originele, behuizing eraf en dan kijken of 'ie 1-op-1 ingebouwd kan worden (mét IR-oog).
Alle originele kabelbomen zitten er ook bij. Die tak ik af van de radio achterin, dan gaat de routebegeleiding ook over de luidsprekers. En niet met het koddige meegeleverde losse bol-luidsprekertje

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
Ben je er al uit met die bedrading? Ik heb een werkplaatshandboek met alle schema's en stekker verbindingen. Is wel in het duits maar zou niet een probleem moeten zijn. Kan foto's voor je maken als je belangstelling hebt.
Laat maar weten wat je nodig hebt.
Laat maar weten wat je nodig hebt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Fijn! Welk boekwerk is dat? Zelfs de dealer kon mij er niet aan helpen...
Graag de schema’s van de stekker aan de navi-unit (cd-speler) en de monitor.
Ik heb vandaag de VDO unit aan het originele scherm gekoppeld... niets. Met een losse VDO MM5500 scherm werkt het wel. Die Fransen hebben de pinbezetting van de VDO stekkers zelfs veranderd
Nu dus het binnenwerk van de VDO monitor in de originele behuizing bouwen. Voordeel is dat er gelijk een IR oogje voor de afstandsbediening bij zit. Dan hoef ik daar geen dockingstation voor te gebruiken.
Graag de schema’s van de stekker aan de navi-unit (cd-speler) en de monitor.
Ik heb vandaag de VDO unit aan het originele scherm gekoppeld... niets. Met een losse VDO MM5500 scherm werkt het wel. Die Fransen hebben de pinbezetting van de VDO stekkers zelfs veranderd

Nu dus het binnenwerk van de VDO monitor in de originele behuizing bouwen. Voordeel is dat er gelijk een IR oogje voor de afstandsbediening bij zit. Dan hoef ik daar geen dockingstation voor te gebruiken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
Dag Plorie,
Hier een paar foto's uit het werkplaats handboek el schema's. Heb ik gekocht op de duitse ebay voor een prikkie. 29 euro ex verzendkosten.
Ik heb een schema van het navigatie systeem met een geschreven verklaring van de organen. Ook een foro van de stekker bezetting van het video scherm. Hoop dat je hierwat mee kunt.
Hier een paar foto's uit het werkplaats handboek el schema's. Heb ik gekocht op de duitse ebay voor een prikkie. 29 euro ex verzendkosten.
Ik heb een schema van het navigatie systeem met een geschreven verklaring van de organen. Ook een foro van de stekker bezetting van het video scherm. Hoop dat je hierwat mee kunt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Bedankt!
Is het veel moeite om de pinbezetting van de navigatie-speler ook te plaatsen? Daar zitten 2 stekkers aan: de kabel naar het scherm, en de voeding-/signaalkabel. Die laatste zoek ik met name voor het snelheidssignaal.
Is het veel moeite om de pinbezetting van de navigatie-speler ook te plaatsen? Daar zitten 2 stekkers aan: de kabel naar het scherm, en de voeding-/signaalkabel. Die laatste zoek ik met name voor het snelheidssignaal.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
Dit is alles wat er over te vinden is in dit boek. Hoop voor je dat het zo lukt en dat je eruit komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
deze heb je misschien ook nog wat aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
en dan de laatste
Misschien is het handig om alles uit te printen omdat je al snel het overzicht kwijt bent.
Succes Bern.
Misschien is het handig om alles uit te printen omdat je al snel het overzicht kwijt bent.
Succes Bern.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Super! Dat is alle info die ik zocht, heel erg bedankt.
Er zijn dus 2 plekken waar ik kan aankoppelen:
Dashboardkastje (waar de huidige Carminat drive zit):
+12V permanent (pin 1)
massa (pin 10)
luidsprekeraansluitingen navigatie (is dit high of low signaal?) (pin 3 en 12)
snelheidssignaal (pin 15)
Hier missen: geschakelde +12V, achteruitrijsignaal (niet noodzakelijk)
Achterin bij de radio:
+ 12V permanent (pin 4)
+ 12V geschakeld (pin 7)
massa (pin 8 )
snelheidssignaal (pin 1)
Hier missen: achteruitrijsignaal (niet noodzakelijk) en luidsprekeraansluitingen
Het "communicatiecentrum" 692 heeft een eigen luidspreker 693. Dit lijkt in ieder geval voor telefonie te zijn, maar ik kan nu nog niet zien of navigatie ook van die speaker gebruikt maakt en waar dat ding überhaupt zit.
Inmiddels heb ik hetzelfde boek ook op ebay gevonden en besteld, dan hoef ik Bern verder niet meer lastig te vallen
De dakantenne laat ook geen satellieten meer zien, dus ik zal een eigen gps-ontvanger moeten gaan gebruiken. De ideale plek zou onder het tweeterkapje in het dashboard zijn. In theorie zou dat gestoord moeten worden door de hittewerende folie in de voorruit, maar een Tomtom doet het ook prima...
Wordt vervolgd!
Er zijn dus 2 plekken waar ik kan aankoppelen:
Dashboardkastje (waar de huidige Carminat drive zit):
+12V permanent (pin 1)
massa (pin 10)
luidsprekeraansluitingen navigatie (is dit high of low signaal?) (pin 3 en 12)
snelheidssignaal (pin 15)
Hier missen: geschakelde +12V, achteruitrijsignaal (niet noodzakelijk)
Achterin bij de radio:
+ 12V permanent (pin 4)
+ 12V geschakeld (pin 7)
massa (pin 8 )
snelheidssignaal (pin 1)
Hier missen: achteruitrijsignaal (niet noodzakelijk) en luidsprekeraansluitingen
Het "communicatiecentrum" 692 heeft een eigen luidspreker 693. Dit lijkt in ieder geval voor telefonie te zijn, maar ik kan nu nog niet zien of navigatie ook van die speaker gebruikt maakt en waar dat ding überhaupt zit.
Inmiddels heb ik hetzelfde boek ook op ebay gevonden en besteld, dan hoef ik Bern verder niet meer lastig te vallen

De dakantenne laat ook geen satellieten meer zien, dus ik zal een eigen gps-ontvanger moeten gaan gebruiken. De ideale plek zou onder het tweeterkapje in het dashboard zijn. In theorie zou dat gestoord moeten worden door de hittewerende folie in de voorruit, maar een Tomtom doet het ook prima...
Wordt vervolgd!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
Navigatie en spraakmaker hebben beide een luidspreker en zitten links onder het dashboard. Zie tekening S5. Staat ook in het el. schema.
Organen 364 en 693
Organen 364 en 693
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 8
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 17 jan 2013
- Laatste bezoek: 11 nov 2021 03:59
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
Toevallig zag ik dat de rode stekker op de radio een aantal de zelfde kleuren draad hebben, toen de isolatie eraf was zag ik dat het een lus was , dus door verbonden op twee stekker pootjes.
Leuk dat je hier mee bezig bent . Zo heb ik in een espace III een snelheidsregelaar in gebouwd zoals die in een renault met automaat was. maar dan met handgeschakelde bak. Alles met originele renault delen , ander stuur, computer, vacuümpomp, vacuümbalg. Heel veel werk met kabelboom van de sloop. a
Alle draden die nodig waren op kleur daar uit gesloopt en in mijn kabelboom ingelegd met kabelpinnen op de stekkers aangesloten. Hoop uit gezoek net zo als bij jou project maar het werkte en heb er jaren plezier van gehad. Enthousiastelingen die zo bezig zijn help ik graag waar het kan. Succes met je project. Goed dat je dat boek hebt gekocht. kun je echt nog veel aan gaan hebben.
Leuk dat je hier mee bezig bent . Zo heb ik in een espace III een snelheidsregelaar in gebouwd zoals die in een renault met automaat was. maar dan met handgeschakelde bak. Alles met originele renault delen , ander stuur, computer, vacuümpomp, vacuümbalg. Heel veel werk met kabelboom van de sloop. a
Alle draden die nodig waren op kleur daar uit gesloopt en in mijn kabelboom ingelegd met kabelpinnen op de stekkers aangesloten. Hoop uit gezoek net zo als bij jou project maar het werkte en heb er jaren plezier van gehad. Enthousiastelingen die zo bezig zijn help ik graag waar het kan. Succes met je project. Goed dat je dat boek hebt gekocht. kun je echt nog veel aan gaan hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Vandaag eens een begin gemaakt met de inbouw. De navi-speler komt nu links achterin bij de versterker. Van daaruit kan ik alle voedingen/signalen aanleggen (+12V, massa, snelheidssignaal en achteruitrijlichten aftakken). Vervolgens gaan de monitor en de GPS-ontvanger diagonaal door de auto naar rechtsvoor.
Het makkelijkste is rechtsvoor de tweeterkap uitbouwen (naast de tweeter past precies een GPS-ontvanger), verder wat bekleding naast het zijruitje, de A-stijl en die kant richting het plafond werken. Let er wel op dat je altijd achterlangs de airbags gaat!!
Langs de opening van het plafondlichtje kun je oversteken naar de bestuurderskant en bij de C-/D-stijl weer naar beneden.
De leukste klus is om de MM5500 monitor van VDO passend te krijgen. Het scherm is net een paar millimeter groter, de printplaat nog iets meer.
Dus: het afdekframe lostrekken, alu bakje met de monitor eruit wippen en dan het achterliggende kunststof bakje losschroeven. 2 schroeven bovenin, onderin zit hij geklikt.
Na wat passen/meten/dremelen past hij erin. Op de een of andere manier moet ik het schermpje nog zien te fixeren, aangezien dat nu niet meer in een prefab bakje geschroefd zit.
Het originele IR-oogje moet nog ingeboord worden in het afdekframe. Ook komt er onderin het dashboard (onder het stuur) nog een ingebouwde luidspreker voor de navi-aanwijzingen.
Van onder naar boven: afdekframe, alu bakje, originele monitor, MM5500 van VDO. VDO monitor ontmanteld Bakje gedemonteerd Dremelen... En het past!
Het makkelijkste is rechtsvoor de tweeterkap uitbouwen (naast de tweeter past precies een GPS-ontvanger), verder wat bekleding naast het zijruitje, de A-stijl en die kant richting het plafond werken. Let er wel op dat je altijd achterlangs de airbags gaat!!
Langs de opening van het plafondlichtje kun je oversteken naar de bestuurderskant en bij de C-/D-stijl weer naar beneden.
De leukste klus is om de MM5500 monitor van VDO passend te krijgen. Het scherm is net een paar millimeter groter, de printplaat nog iets meer.
Dus: het afdekframe lostrekken, alu bakje met de monitor eruit wippen en dan het achterliggende kunststof bakje losschroeven. 2 schroeven bovenin, onderin zit hij geklikt.
Na wat passen/meten/dremelen past hij erin. Op de een of andere manier moet ik het schermpje nog zien te fixeren, aangezien dat nu niet meer in een prefab bakje geschroefd zit.
Het originele IR-oogje moet nog ingeboord worden in het afdekframe. Ook komt er onderin het dashboard (onder het stuur) nog een ingebouwde luidspreker voor de navi-aanwijzingen.
Van onder naar boven: afdekframe, alu bakje, originele monitor, MM5500 van VDO. VDO monitor ontmanteld Bakje gedemonteerd Dremelen... En het past!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 okt 2013
- Laatste bezoek: 21 dec 2021 19:20
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
Interessant topic!
Heb zelf een Scenic II Phase 2 met de opvolger van jouw systeem, de Carminat Informee 2, waarbij de radio unit ook de navigatie computer is.
Ik had behoefte aan modernere aansluitmogelijkheden, dus heb die radio verwijderd en er een Pioneer MVH-X580DAB voor in de plaats gedrukt, en links van het stuur een actieve Brodit houder geplaatst voor mijn iPhone, gevoed vanaf de USB-aansluiting van de radio (met een haakse kabel direct naast de radio rechts weggewerkt). Daarnaast ook de standaard speakers vervangen door Cabasse speakers (toevallig uit een Espace 4). Maar ja, dan zit je dus tegen een scherm aan te kijken wat altijd uit staat...
Het originele scherm schijnt voor de CNI1 en CNI2 gelijk te zijn. Wanneer je pin 12 met pin 16 verbindt en je VDO-Dayton computer modern genoeg is (PC5500 of nieuwer uit mijn hoofd) is het mogelijk om op die manier het originele scherm te gebruiken. Bij de oudere MS5000 computer die ik ingebouwd heb, ontbreekt het sync-signaal waardoor het beeld er niet uit ziet.
Uiteindelijk heb ik een origineel MM5000 scherm gedemonteerd. Aangezien dat scherm iets kleiner is dan het origineel, kon ik dit alleen bevestigen door een aantal hoekjes te printen met een 3D-printer, deze heb ik met epoxy in de hoekjes vastgelijmd. Het LCD-scherm zelf past hier precies tussen, waardoor deze strak tegen de glasplaat zit (in de Scenic zit er een plexiglas venster voor het daadwerkelijke LCD-scherm).
De GPS-muis heb ik eerst los op het dashboard gehad, maar heb uiteindelijk via Aliexpress een SMB-male naar female kabel besteld zodat ik de originele antenne op het dak kon gebruiken.
Helaas is er voor de Carminat Informee 2 radio nooit een stuurwiel interface uitgebracht, waardoor ik ook geen snelheidssignaal aan kan sluiten op de VDO-computer. In de praktijk heeft dit echter nog niet voor een rare situatie gezorgd, anders dan dat het 2-3 minuten kan duren voordat je een GPS-fix hebt zodra je een garage uitrijdt. Een modernere GPS-computer zal dit ongetwijfeld oplossen, maar deze complete set stond voor 15 euro op Marktplaats
Wanneer foto's gewenst zijn wil ik best het scherm nog een keer uit het dashboard halen!
Heb zelf een Scenic II Phase 2 met de opvolger van jouw systeem, de Carminat Informee 2, waarbij de radio unit ook de navigatie computer is.
Ik had behoefte aan modernere aansluitmogelijkheden, dus heb die radio verwijderd en er een Pioneer MVH-X580DAB voor in de plaats gedrukt, en links van het stuur een actieve Brodit houder geplaatst voor mijn iPhone, gevoed vanaf de USB-aansluiting van de radio (met een haakse kabel direct naast de radio rechts weggewerkt). Daarnaast ook de standaard speakers vervangen door Cabasse speakers (toevallig uit een Espace 4). Maar ja, dan zit je dus tegen een scherm aan te kijken wat altijd uit staat...
Het originele scherm schijnt voor de CNI1 en CNI2 gelijk te zijn. Wanneer je pin 12 met pin 16 verbindt en je VDO-Dayton computer modern genoeg is (PC5500 of nieuwer uit mijn hoofd) is het mogelijk om op die manier het originele scherm te gebruiken. Bij de oudere MS5000 computer die ik ingebouwd heb, ontbreekt het sync-signaal waardoor het beeld er niet uit ziet.
Uiteindelijk heb ik een origineel MM5000 scherm gedemonteerd. Aangezien dat scherm iets kleiner is dan het origineel, kon ik dit alleen bevestigen door een aantal hoekjes te printen met een 3D-printer, deze heb ik met epoxy in de hoekjes vastgelijmd. Het LCD-scherm zelf past hier precies tussen, waardoor deze strak tegen de glasplaat zit (in de Scenic zit er een plexiglas venster voor het daadwerkelijke LCD-scherm).
De GPS-muis heb ik eerst los op het dashboard gehad, maar heb uiteindelijk via Aliexpress een SMB-male naar female kabel besteld zodat ik de originele antenne op het dak kon gebruiken.
Helaas is er voor de Carminat Informee 2 radio nooit een stuurwiel interface uitgebracht, waardoor ik ook geen snelheidssignaal aan kan sluiten op de VDO-computer. In de praktijk heeft dit echter nog niet voor een rare situatie gezorgd, anders dan dat het 2-3 minuten kan duren voordat je een GPS-fix hebt zodra je een garage uitrijdt. Een modernere GPS-computer zal dit ongetwijfeld oplossen, maar deze complete set stond voor 15 euro op Marktplaats

Wanneer foto's gewenst zijn wil ik best het scherm nog een keer uit het dashboard halen!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Zelf heb ik het project nooit meer afgemaakt, de Espace is weg en heb het originele systeem weer teruggebouwd.
Ik heb nog de VDO PC5200 over, de laatste unit ooit gemaakt op basis van SD-kaarten ipv cd's.
Ik heb nog de VDO PC5200 over, de laatste unit ooit gemaakt op basis van SD-kaarten ipv cd's.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 28 okt 2013
- Laatste bezoek: 21 dec 2021 19:20
- Actief als: particulier
Re: Espace 4 Carminat pinout
Blijft een prachtig systeem die PC5200! Jammer alleen dat ook die maar kaarten tot 2014 heeft. Het is dat ze nu nog vrij duur zijn anders had ik die gekozen ipv de PC5000 uit het jaar kruik 

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 9
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 04 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 sep 2018 12:05
- Actief als: particulier
- Locatie: Papendrecht
Re: Espace 4 Carminat pinout
Zeker!
Als je interesse hebt mag je een bod doen hoor. Hij ligt bij mij toch maar op de plank, hoef er niet de hoofdprijs voor.
Als je interesse hebt mag je een bod doen hoor. Hij ligt bij mij toch maar op de plank, hoef er niet de hoofdprijs voor.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 254 Weergaves
-
Laatste bericht door reneboven
-
- 2 Reacties
- 372 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 0 Reacties
- 171 Weergaves
-
Laatste bericht door HarrieOCI
-
- 3 Reacties
- 391 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 4 Reacties
- 530 Weergaves
-
Laatste bericht door dejebe
-
- 0 Reacties
- 109 Weergaves
-
Laatste bericht door mojitoke
-
- 1 Reacties
- 131 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47