Mijn arme oude Espace'je...
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 14 okt 2021
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 20:54
- Actief als: particulier
Mijn arme oude Espace'je...
Ik ben een beetje door mijn ideeën heen, wie weet heeft iemand hier nog een ingeving! Lang verhaal, maar dat geeft wel weer wat er aan gedaan is...
Ik heb hem gekocht en eigenlijk alleen maar op lpg gereden, op lpg reed hij prima (wel laag stationair, maar niet zo laag dat hij af sloeg), op benzine was echt niet fijn rijden. Deed hij wel als het moest. Om het gas goed af te stellen was het nodig om de luchttoevoer flink af te sluiten. Wilde je hem op benzine laten rijden dan moest die afsluiting eruit.
Anderhalf jaar terug de distributieriem laten vervangen, die was op zijn eindje. Daarna weer prima gereden. Ondertussen is de V-snaar nog een keer geknapt, maar die hebben we vervangen en ook daarna reed hij weer prima. Nog een aantal zaken vervangen, zoals bv een andere rembekrachtiger.
Tot dit voorjaar. Ik heb de auto rijdend weggezet omdat de uitlaat vervangen moest worden. Op het moment dat de nieuwe uitlaat binnen was (week of twee later) en we naar de schuur wilden rijden sloeg hij nooit meer aan. Dus uitlaat eerst maar vervangen naast het huis. En dan begin je te zoeken… eerst de ontsteking:
- Nieuwe bougies, bougiekabels
- Andere (juiste) ontsteking (Renix)
- Nieuwe vacuumslang tussen rembekrachtiger en blok
- Nieuwe bdp sensor
Geen effect. Dus distributie bekeken, die leek niet meer op tijd te staan, dus voor ons gevoel op tijd gezet. Hadden we toch niet goed gedaan, dus zo’n setje besteld met zo’n blokkeerpen. Daarmee de krukas geblokkeerd en toen de distributieriem vervangen en netjes op tijd gezet. Weer nieuwe bougies plus verdelerkap en rotor erop en toen wilde hij in elk geval weer lopen. Maar echt heel beroerd.
Omdat hij voor die tijd al niet op benzine wilde lopen eerst maar eens de carburateur gereviseerd:
- Uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd
- Buitenkant met sodastralen gereinigd
- Voorzien van nieuwe pakkingen e.d. (revisieset)
- Opnieuw afgesteld (automatische choke, positieve gasklepopening ed)
- Vlotterniveau afgesteld
- Nieuwe sproeiers in de carburateur
- Nagekeken of de carburateurvoet recht is
En tussendoor is er nog het volgende gedaan:
- Nieuwe thermostaat
- Nieuwe temperatuursensor
- Kleppen gesteld
- Nieuwe startmotor
- Nieuwe brandstofpomp
- Inlaatspruitstukpakking vervangen
- Carterontluchting nagekeken (op de juiste reduceerventielen)
Bij elke vervanging loopt hij weer een stukje beter. Koud (met de choke er op) loopt hij nu wel prima. Maar zodra hij warm wordt (en de choke eraf gaat) beginnen de problemen. Je geeft een keer goed gas dan zakt hij enorm in toerental, loopt hij onregelmatig, tot uitval. Schroeven in carburateur doen wel iets, maar naar mijn idee niet voldoende…
Omdat hij koud, met de chokekleppen dicht wel lekker loopt maar zodra die open gaan niet meer denk ik dat het ergens in de luchttoevoer moet zitten. Maar hoe dan?! Het is een Weber 32 DARA 40 carburateur, die heeft geen stelschroef waarmee er meer lucht toegevoerd wordt... en voor de rest is alles recht, voorzien van nieuwe pakkingen en dicht...
Iemand?!
Ik heb hem gekocht en eigenlijk alleen maar op lpg gereden, op lpg reed hij prima (wel laag stationair, maar niet zo laag dat hij af sloeg), op benzine was echt niet fijn rijden. Deed hij wel als het moest. Om het gas goed af te stellen was het nodig om de luchttoevoer flink af te sluiten. Wilde je hem op benzine laten rijden dan moest die afsluiting eruit.
Anderhalf jaar terug de distributieriem laten vervangen, die was op zijn eindje. Daarna weer prima gereden. Ondertussen is de V-snaar nog een keer geknapt, maar die hebben we vervangen en ook daarna reed hij weer prima. Nog een aantal zaken vervangen, zoals bv een andere rembekrachtiger.
Tot dit voorjaar. Ik heb de auto rijdend weggezet omdat de uitlaat vervangen moest worden. Op het moment dat de nieuwe uitlaat binnen was (week of twee later) en we naar de schuur wilden rijden sloeg hij nooit meer aan. Dus uitlaat eerst maar vervangen naast het huis. En dan begin je te zoeken… eerst de ontsteking:
- Nieuwe bougies, bougiekabels
- Andere (juiste) ontsteking (Renix)
- Nieuwe vacuumslang tussen rembekrachtiger en blok
- Nieuwe bdp sensor
Geen effect. Dus distributie bekeken, die leek niet meer op tijd te staan, dus voor ons gevoel op tijd gezet. Hadden we toch niet goed gedaan, dus zo’n setje besteld met zo’n blokkeerpen. Daarmee de krukas geblokkeerd en toen de distributieriem vervangen en netjes op tijd gezet. Weer nieuwe bougies plus verdelerkap en rotor erop en toen wilde hij in elk geval weer lopen. Maar echt heel beroerd.
Omdat hij voor die tijd al niet op benzine wilde lopen eerst maar eens de carburateur gereviseerd:
- Uit elkaar gehaald, ultrasoon gereinigd
- Buitenkant met sodastralen gereinigd
- Voorzien van nieuwe pakkingen e.d. (revisieset)
- Opnieuw afgesteld (automatische choke, positieve gasklepopening ed)
- Vlotterniveau afgesteld
- Nieuwe sproeiers in de carburateur
- Nagekeken of de carburateurvoet recht is
En tussendoor is er nog het volgende gedaan:
- Nieuwe thermostaat
- Nieuwe temperatuursensor
- Kleppen gesteld
- Nieuwe startmotor
- Nieuwe brandstofpomp
- Inlaatspruitstukpakking vervangen
- Carterontluchting nagekeken (op de juiste reduceerventielen)
Bij elke vervanging loopt hij weer een stukje beter. Koud (met de choke er op) loopt hij nu wel prima. Maar zodra hij warm wordt (en de choke eraf gaat) beginnen de problemen. Je geeft een keer goed gas dan zakt hij enorm in toerental, loopt hij onregelmatig, tot uitval. Schroeven in carburateur doen wel iets, maar naar mijn idee niet voldoende…
Omdat hij koud, met de chokekleppen dicht wel lekker loopt maar zodra die open gaan niet meer denk ik dat het ergens in de luchttoevoer moet zitten. Maar hoe dan?! Het is een Weber 32 DARA 40 carburateur, die heeft geen stelschroef waarmee er meer lucht toegevoerd wordt... en voor de rest is alles recht, voorzien van nieuwe pakkingen en dicht...
Iemand?!
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: Mijn arme oude Espace'je...
Hoe oud is de benzine die in de tank zit?
Benzinefilter verstopt?
Benzinefilter verstopt?
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 01 mei 2025 16:27
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Mijn arme oude Espace'je...
Denk ook valse lucht ergens, maar waar?denk ik dat het ergens in de luchttoevoer moet zitten.
Alle (vacuüm) slangen vast en heel?
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 539
- Lid geworden op: 31 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 mar 2025 17:45
- Actief als: particulier
Re: Mijn arme oude Espace'je...
Denk ook aan vacuumslangen.Even met remmenreiniger langs de slangen spuiten als de motor draait geeft meestal snel resultaat in welke hoek gezocht moet worden.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 14 okt 2021
- Laatste bezoek: 04 apr 2025 20:54
- Actief als: particulier
Re: Mijn arme oude Espace'je...
Zo heel veel vacuumslangen zijn er niet. Er loopt er eentje van de rembekrachtiger naar het spruitstuk, die is vervangen. En eentje van de ontstekingsmodule naar de carburateur. En die vervangen loste ook niks op...
Toegevoegd in 41 secondes:
Benzinefilter is niet verstopt. Hij krijgt wel gewoon benzine!
Toegevoegd in 41 secondes:
Benzinefilter is niet verstopt. Hij krijgt wel gewoon benzine!
Rijdend: Espace (11-85), R5 TD (08-87), R5 Automatic (04-88)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Rustend: R5 L (08-84), R5 TS New Man (05-86), R5 Automatic (06-86), Renault Express (08-87), R5 GTX (01-88), Espace 2000 GTS (06-88), R5 Baccara (04-89), Renault Express combi (05-89), Renault Express camper (02-90), R5 TR (05-90)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 147 Weergaves
-
Laatste bericht door HarrieOCI
-
- 0 Reacties
- 370 Weergaves
-
Laatste bericht door renescholts
-
- 1 Reacties
- 908 Weergaves
-
Laatste bericht door IanMoone