Jongelui

Lijkt me toch belangrijk om
a) dit draadje bij de R110 te houden
b) wat onduidelijkheden over laden uit de weg te ruimen (zei hij arrogant).
Ik besef wel dat ik met b) helemaal a) te niet doe, maar ja...........
a) het valt wel mee met dat verwarring zaaien vind ik. Snelladen wordt DC met CCS, dat is zo klaar als een klontje. AC en ChaDeMo gaan (in Europa) verdwijnen ***** voor snelladen ***** Dat zou echt niemand moeten boeien, want niemand heeft een snellader thuis. Jammer dat we "over" moeten maar such is life.
b) alle EV's zullen een AC langzaam-laad optie houden.
c) veel auto's gebruiken inderdaad voor langzaamladen een éénfase lader. Om daar 7 kWh mee te laden heb je een 32A systeem nodig. Het is een misvatting dat je daarvoor een 22 kW driefaselader nodig hebt, dat is gewoon niet waar. Wat wel waar is dat in NL niet zo veel 32A éénfase laders staan, noch dat het gemakkelijk is die thuis te installeren omdat de meeste huisaansluitingen of 1x 40A zijn (dus te doen, maar dan heb je niets meer over voor het huis) of 3 x 25, en dan kom je dus niet verder dan zeg 5 kW op één fase.
d) Renault doet dat echt heel goed. Elke ZOE kan op drie fasen tot minstens 22 kW laden en op één fase tot 7kW, ook de nieuwe CCS versie. Het lijkt of iedereen ineens het licht heeft gezien met bv de Kona, maar dat is (naast keurige CCS voor snelladen) een éénfase laadsysteem tot maximaal 7 kW, en zie c) dat gaat in NL niet lekker werken voor thuis. Bedenk dat thuisladen een zéér groot deel van het algemene laadgedrag is, en dat geldt uiteraard niet voor elk individu.
e) Vaak vergeten: Voor een bedrijf / flink kantoor is het peanuts om een 22 kW AC lader neer te zetten. Dat kost nauwelijks meer dan een thuislader. De aansluitcapaciteit is er al en de lader stelt niks voor. Hier is de ZOE dus echt in het voordeel: andere EV's hebben het niet c.q. moet je voor bijdokken (Tesla, Audi zoals Benedictus al aangeeft). Maar dat wil niet zeggen dat Renault ook maar een hint geeft dat ze 22 kW "snelladen" vinden. Dat vinden ze zeer nadrukkelijk niet.