Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Plaats reactie

Topic author
RobertA
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 sep 2018 21:46
Actief als: particulier

Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Bericht door RobertA »

Nadat het hele kleppen- en inlaatsysteem is gereinigd bij 50.000 km en er (uit voorzorg....) een nieuwe ketting is gemonteerd bij 56.000 km tijdens een grote beurt, ben ik afgestapt van het nieuwe rijden. Hierdoor trek ik in de versnellingen door naar 3000 - 3500 toeren en als de motor goed warm is soms naar 4000. De laatste tijd gebeurde het volgende als ik de 3500 toeren bereikte. Het rode lampje van de oliedruk ging branden, er gaat een ping geluid af en de melding STOP, gevaar voor motorschade licht op. Wat is dit nu weer? Weer terug naar de dealer die heeft geconstateerd dat er een cilindervormig filter (niet het oliefilter) vervuilt was met roetdeeltjes. Filter moest besteld worden dus twee dagen auto weg. Wel gratis leenauto mee en ook dit is onder coulance / service geregeld. Hoop dat het nu voorlopig klaar is. Wel tevreden dus over Renault Nieuwendijk, maar minder over de betrouwbaarheid van 1,2 TCE motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Bericht door maestro12 »

Geen idee of het bij Renault ook gebruikt wordt, maar er zijn fabrikanten (o.a. VAG) die ook een sensor hebben voor een te hoge oliedruk of een te lage druk bij hogere toerentallen
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

M.v.H.
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 apr 2016 16:06
Actief als: particulier
Locatie: Oudewater

Re: Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Bericht door M.v.H. »

Van het begin af aan werd het mij al afgeraden door de garage om het "nieuwe rijden" toe te te passen. Lekker op toeren overschakelen zonder problemen te krijgen van schokken of andere aard van problemen. Binnenkort heb ik mijn 60.000 km beurt, ben benieuwd of dit problemen gaat opleveren ik denk het niet. Nog steeds een tevreden Kadjar rijder. :thumb: :thumb:
Kadjar 1.2 TCE BOSE,Noir Etoile GNE, Pack Easy Park Assist, Pack Lumiere, Pack Winter, Pack Treeplank Model 2017 :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Te lage oliedruk boven 3500 toeren, alarm

Bericht door maestro12 »

Neem eens een fiets. Zet hem in zijn lichtste versnelling en rijd snel weg. Dat gaat makkelijk en als je sneller rijdt staat er nauwelijks spanning op de ketting.
Zet hem in zijn zwaarste versnelling en (probeer) snel weg te rijden. Je moet dan heel veel kracht zetten, de spanning op de ketting en tandwielen is dan veel groter. Daar komt overmatige slijtage van.
Een auto werkt net zo. Zeer laag in de toeren zorgt voor grote spanning op ALLE mechanische delen. Het soepelst loopt je motor rond het gebied van het maximum koppel en dat is meestal een stuk hoger als dat bij het nieuwe rijden wordt gepropageerd. Overigens ook de ANWB en dergelijke komen toch wel een beetje terug van het nieuwe rijden en in het buitenland waar ze 'echte' bergen hebben lachen ze al helemaal uit als je hierover begint.
Laat mij maar gewoon af en toe een beetje doortrekken, is beter voor de mechaniek en mijn portemonnee merkt er helemaal niets van.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht